Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Trojan T105 eller T125 batterier?

Startet av Audung, fredag 09. februar 2018, klokken 17:58

« forrige - neste »

Audung

Har gått til anskaffelse av en 2007 mod reva. Etterhvert kommer et batteri bytte til å bli nødvendig. Hvilket batteri er best egnet? Fordeler og ulemper mellom disse to?

bosonic

T105 vil mest sannsynlig vare lengst siden dette batteriet tåler flere opp og utladninger (750 mot T125 sine 650). Kapasiteten er lavest på T105 (225Ah mot T125 sine 240Ah). Fysisk størrelse er lik på begge to, men T125 er litt tyngre enn T105 (66lbs versus 62lbs, eller 29,94kg versus 28,12kg)
Når du kjører elbil med blybatteri er det spesielt viktig å ikke kjøre batteriene for langt ned i kapasitet. En Reva med blybatteri egner seg dermed best til småkjøring i nærområdet. Er du heldig kan du oppnå 3000 mil på disse batteriene før de "tar kvelden".
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

lastve

Hei.
Min erfaring er at batteriene i en Reva varer ca 16000Km før de er så dårlige at hele pakken må / bør byttes. Jeg har aldri fått prøvd Troja sine batterier, men batterier som skal erstatte disse.
Lastve
Tidligere eier av Reva standard, 2006 mod og RevaI 2008 mod.
Solgt Revaene og kjøpt Leaf 2012 modell februar 2021.
Håper på å få den kjørbar igjen..
Bor i Sarpsborg.

Audung

Grunnen til jeg spør er at vi bruker en del t105 batterier på jobb på lifter og trucker, så kan nok få god pris på disse. Er 5,5 km til jobb så kjørelengde blir ikke noe problem. Vet ikke hvilke batterier som står i nå, men i følge BMS diagnose programmet så har batteriene blitt ladet 1055 ganger.

edyrli

Som nevt over vil T105 fungere helt ypperlig. Er det mye å spare på T105 så tar du disse. Forskjellene er uansett små. Med en plendleravstand på 5,5km hadde nok jeg også tatt T105.

Fordeler med T105:
Lettere
Tåler flere ladesykluser

Fordeler med T125
Høyere kapasistet gir lengre rekkevidde og fører til mindre uladninger hver gang.
Større plater gjør at batteriet tåler de høye strømstyrkene bedre.

Mine batterier begynte bli svake etter 2 år og 15.000 km. Da fikk jeg varsel om uballanse i batteripakken og redusert kjørelengde. Men fungerte fortsatt greit til turer på et par mil.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA