Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ladestasjon til Kona !

Startet av Tor S., fredag 09. februar 2018, klokken 17:23

« forrige - neste »

elektrolux

Sitat fra: Thorbjørn Hellehaven på tirsdag 13. februar 2018, klokken 06:49
Jeg vil mene at 32A kan være bra planlegging for 2 biler, enten med 2×16A underfordeling, eller bedre med smart ladesystem som kan levere 32A til en bil, eller dele på forskjellige måter avhengig av valgt system, men mer om smarte system blir fort en avsporing.

Selv om en ikke planlegger å trekke 32A er det ikke feil å ha muligheten, spesielt når bilen har mulighet for det. Med så stort strømtrekk er det likevel lurt å velge en ladestasjon som kan lastballansere mot husets øvrige forbrukere, og vår favoritt er Zappi som gjør dette i tillegg til en hel rekke andre smarte funksjoner. Faktisk alt som er mulig å bygge inn i en mode 3 ladestasjon og til kun 6490.-
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Gordon Retriever

@electrolux:

Følgende står på linken:

SitatMed hver Zappi følger en måletrafo som klipses over f.eks hovedsikringens ledning og dermed gir mulighet til å forhindre at ladingen forårsaker overforbruk.
[..]

Kommunikasjon mot andre enheter går trådløst så ingen behov for styrekabler.

Måletrafoen ved hovedsikringen kommuniserer altså trådløst med ladestasjonen ved behov for regulering av ladestyrke?  Hvilke begrensninger er det i avstand mellom de to for at signalet skal nå fram? :)

birgerdammen

Har 35A hovedsikringer så 32A til bilen er nok uaktuelt. Blir nok lading på 16A?

elektrolux

Måletrafoen må enten kables mot Zappi, eller kables mot Harvi som er trådløs sender for måletrafoen. Rekkevidden er i begge tilfeller ca 100m.

Selv med 35A hovedsikring kan du få anstendig ladehastighet, men desto viktigere å bruke en dynamisk løsning. Har montert Zappi hos en med 30A hovedsikring, og 20A på Zappi. Han får ladet Golfen sin, men svært sjeldent han får full ladestyrke.

Likevel betryggende for vedkommende at bilen blir ladet uten at hovedsikringen blir overbelastet.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

birgerdammen

Er det noen som vet hvor jeg får kjøpt motstander til å regulere Amp-styrken på Ecolite viridian stasjon?

10A – CV052948
16A – CV050678
20A – CV053044
25A – CV053051

geear

#65
ladespesialisten.no

Eventuelt så finner du motstander hos Elfa Distrelec, på eBay etc.

Edit: Her er de i Ohm:

Resistance Ω (Ohm) Amperage (Number of amps)
249 10A
348 16A
432 20A
   -  32A


Tor S.

Sitat fra: Mao på søndag 15. juli 2018, klokken 15:02
Sitat fra: SBBB på søndag 15. juli 2018, klokken 11:48
Sitat fra: Mao på torsdag 28. juni 2018, klokken 10:24
Sitat fra: rmon på torsdag 28. juni 2018, klokken 08:23
Noen som har fått sporingsnummer fra Klima & Energi AS ?

Nei. De skulle sende til meg for et par dager siden, men jeg har ikke fått tilsendt noe sporingsnummer.

Fortsatt ikke fått noe?
Jeg bestilte også fra dem, men har fått hverken sporingsnummer eller lader.
De svarer heller ikke på epost.


Jeg fikk pakken fra de i dag!  Jeg ringte og avbestilte samme dagen som jeg bestilte og han sa det var greit, i dag kom den og den virker grei da :) .-.. og jeg har ikke kjøpt noen annen. Så da tar jeg den....

Da er vi i samme situasjon. Har heller ikke fått svar på henvendelse pr epost.  :(


Jeg fikk pakken fra de i dag!  Jeg ringte og avbestilte samme dagen som jeg bestilte og han sa det var greit, i dag kom den og den virker grei da :) .-.. og jeg har ikke kjøpt noen annen. Så da tar jeg den....
[/quote]

HPSE



Skal få installert denne i morgen :-) Blir bra. Da er det bare å vente på Kona :D
http://www.ladespesialisten.no/index.php/ladestasjoner
Bosted Naustdal i Sogn og Fjordane

Bli medlem av Facebook gruppen "Blue Ioniq" om du har bestilt/fått en blå Ioniq :)

Trekkoppbil

#69
Sitat fra: TB på fredag 09. februar 2018, klokken 18:15
Type 2 kontakt gjer det enkelt å bruke annen kabel.
Jeg synes dette svare var treffende. Med kontakt kan man lade både type 1- og type 2-biler, hvis man har kabler til begge formål, og hver kabel koster ca 1000-2000kr.
Det kan være litt smak og behag. Jeg ville heller ha laust stikk mellom EVSE og veggen, enn å ha laust stikk mellom EVSE og bilen. Så slipper man at Kona er laus på tråden. Jeg liker å bruke mobile EVSE'er og de har fastmontert kabel mot bilen. Man kan alltids henge dem hensiktsmessig i garasjen på en måte. Med industrikontakt på veggen er det lett å bytte hele EVSE uten at man trenger elektrikker, og kjøper du både en type1 evse og en type2 evse, tviler jeg på at det blir særlig dyrere enn type2-kontakt og 2 ulike lause kabler.
Det er ulike momsregler for fastmonterte og mobile EVSEer, på side 572: https://www.skatteetaten.no/globalassets/rettskilder/handboker/mva/merverdiavgiftshandboken-2018---14.-utgave.pdf

rmon

Dere som har fått sporingsnummer fra Klima & Energi AS, har dere fått produktet dere forventet og betalt for?

Orbit

Sitat fra: Trekkoppbil på tirsdag 31. juli 2018, klokken 22:46
Jeg liker å bruke mobile EVSE'er og de har fastmontert kabel mot bilen.
Du kan også få portabel EVSE med industristikk i ene enden, og type-2 kontakt på boksen (og dermed fritt valg av type/lengde/kvadrat/faser på ladekabelen).

Sitat fra: Trekkoppbil på tirsdag 31. juli 2018, klokken 22:46
Det er ulike momsregler for fastmonterte og mobile EVSEer, på side 572: https://www.skatteetaten.no/globalassets/rettskilder/handboker/mva/merverdiavgiftshandboken-2018---14.-utgave.pdf

Sitat fra: https://www.skatteetaten.no/globalassets/rettskilder/handboker/mva/merverdiavgiftshandboken-2018---14.-utgave.pdfNår det gjelder rekkevidden av fritaket for elbiler, anses ladeboks for montering i hjemmet, ikke som en integrert del av elbilen. Ladeboksen er en fast installering som fungerer som en ladestasjon hjemme. Denne gir mulighet for raskere og sikrere lading enn såkalte hjemmeladere som plugges rett i stikkontakten. Hjemmeladere antas heller ikke omfattet av fritaket. Derimot antar vi at ladekabel til bruk på offentlige ladestasjoner mv., er fritatt etter § 6-7 første ledd. Kabelen følger bilen på samme måte som f.eks. en jekk.
Litt uvant terminologi her, men for meg virker det som mobil EVSE er en "hjemmelader", og bare type-2 kabel kan regnes som en del av bilen (som er enda merkeligere....).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

birgerdammen

Fikk Ecolite stasjonen fra Klima og energi levert på døra, den er nå montert på vegg. Totalt kr. 8620,- ferdig montert med 8 meter 4 kvadrat ledning og signalkabel.

Helix

Sitat fra: rmon på onsdag 01. august 2018, klokken 12:08
Dere som har fått sporingsnummer fra Klima & Energi AS, har dere fått produktet dere forventet og betalt for?

Nei, fikk en Schneider EV link istedenfor en Ecolite >:(

Har naturligvis kontaktet dem skriftlig om dette, men forventer jo ikke noen svar sånn helt med det første....

Aqua


[/quote]
Det er ulike momsregler for fastmonterte og mobile EVSEer, på side 572: https://www.skatteetaten.no/globalassets/rettskilder/handboker/mva/merverdiavgiftshandboken-2018---14.-utgave.pdf
[/quote]

Fra merverdiavgifthandboken, side 572:
Ofte vil kunden kunne velge mellom flere utstyrspakker. Utstyr som inngår i disse pakkene antas omfattet av fritaket. Dersom det tilbys utstyr utover dette, antas også dette omfattet av fritaket dersom utstyret må anses som en del av kjøretøyet. Blant fritatt utstyr kan nevnes slikt som har med navigasjon å gjøre, alarm, dekor folie, beskyttelsesfolie på dørhåndtak, askebeger, telefonholder, tilhengerfeste og innvendig LED belysning.
Ovennevnte vurdering vil bare kunne foretas ved det konkrete salget, ikke ved senere vedlikehold, reparasjon etc. Utstyret må være levert fra selgeren av det aktuelle kjøretøyet og det må ikke betales et særskilt vederlag for utstyret. (Min utheving).
Greit nok at utstyret skal leveres av selgeren (av bilen), men i siste setning står det faktisk at det ikke må kreves særskilt vederlag for utstyret. Hvis foliering er inkludert i bilprisen betales ikke mva, men hvis selger krever ekstra betalt, skal man betale mva. Hva er forskjellen? Kan ikke tenke med at forhandleren vil gi bort foliering gratis.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA