Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ladestasjon til Kona !

Startet av Tor S., fredag 09. februar 2018, klokken 17:23

« forrige - neste »

Tor S.

Hei!
Jeg har aldri hatt el-bil, men kommer høyst sannsynlig til å kjøpe meg en Hyundai Kona med den største batteripakken. Det jeg lurer på er hvilken hjemme ladestasjon jeg bør kjøpe.
Kom gjerne med tips og råd. Hva er best, en med fast "pistol", eller en med bare støpsel/stikk kontakt ?   Får man momsfritak om man kjøper den sammen med bilen og ca pris må en regne med ?
Mvh Tor S.

tuono

Du vil sikkert få masse svar fra mer eller mindre seriøse leverandører av slikt utstyr her inne. Så et godt råd er å se etter linker i signaturfeltet for å vite hvem du får råd fra, og ellers høre på vanlig dødelige som har egen installasjon hjemme.

Prisen på laderen er en ting. Så kommer installasjonen i tillegg. Her varierer prisen. Også ut i fra hva du har av el-installasjon.

Det er slutt med mva-fritak. Men sikkert mulig å gjøre en mer eller mindre bra deal med noen forhandlere.

https://elbilforum.no/forum/index.php?board=48.0

Mazzbot

Ladespesialisten.no vil jeg si er den mest fleksible , kan lade alle biler og kan tilpasse strømmen . Får Kona type 2 ?
Tesla model 3 reservert 31/3 .

TB

Fast kabel i ladestasjon er ofte litt rimeligere. Ulempen er om du ønsker å lade annen bil, eller skade på kabelen. Type 2 kontakt gjer det enkelt å bruke annen kabel.

Dvs det er gjerne ønske om fleksibel løsning kombinert med pris som bestemmer.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Tor S.

 
Sitat fra: TB på fredag 09. februar 2018, klokken 18:15
Fast kabel i ladestasjon er ofte litt rimeligere. Ulempen er om du ønsker å lade annen bil, eller skade på kabelen. Type 2 kontakt gjer det enkelt å bruke annen kabel.

Dvs det er gjerne ønske om fleksibel løsning kombinert med pris som bestemmer.

Ser for meg en uten fast kontakt, men bør vel ha en som lader noenlunde hurtig, men ikke 3 faset. Muligens en med egen forbruks teller ...

Tor S.

Sitat fra: Mazzbot på fredag 09. februar 2018, klokken 17:58
Ladespesialisten.no vil jeg si er den mest fleksible , kan lade alle biler og kan tilpasse strømmen . Får Kona type 2 ?

Kona får type 2 ja

Sorlandsinv

Samme situasjon her. Aldri hatt elbil, men skal mest sannsynlig ha Kona.
pusset opp nylig, og ba elektrikeren om å fikse kontakt ute til fremtidig bruk mtp elbil. Fikk montert en sånn blå støpsel, industrigreie. Håper det funker?

trykkertor

Slikt støpsel heter CEE, og da har du gjort det enda lettere for deg.
Til eksempeø kan denne ladestasjonen leveres med CEE-plugg som går rett i din veggplugg.
http://ladespesialisten.no/index.php/ladestasjoner

Nå har jeg ikke helt greie på ladestasjoner selv, men den ser rimelig fleksibel ut og ser ut til å være fremtidssikret også.
Bare sjekk om du har B-vern i sikringsskapet på kursen. Ellers kan du få B-vern integrert i stasjonen, men det koster 800,- ekstra.

Sorlandsinv

Men ... må jeg ha ladestasjon? Kan jeg ikke lade rett fra denne CEE?

jkirkebo

Sitat fra: Sorlandsinv på søndag 11. februar 2018, klokken 12:59
Men ... må jeg ha ladestasjon? Kan jeg ikke lade rett fra denne CEE?

Da må du enten kjøpe en mobil ladekabel med CEE-støpsel eller sette på en overgang fra CEE til schuko og bruke standardladekabelen som følger med bilen. I det tilfellet blir du begrenset til 10A.

Uansett må det styringselektronikk til mellom CEE-kontakten og bilen, enten i form av en ladestasjon eller en mobil ladekabel med "kladd". En ren kabel med CEE i ene enden og Type 1 eller Type 2 i andre enden vil ikke fungere.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Olemann

Jo, det kan du.  Det finnes mange ladekabler med "kladd" du kan bruke.  Du får 14-16A med ditt blå CEE.

Jeg er nå snart på min 5. elbil og har aldri trengt mer enn 16A enfase hjemme.  Men husker godt tiden FØR jeg fikk min 1. elbil, hvordan jeg regnet og surfet og så for meg trekking av 32A 3 fas kabel gjennom 20 meter hagejord.

Droppet alt det, ville teste behovet først, og som sagt; 16A enfase med blå CEE og kladd har holdt.



Sitat fra: Sorlandsinv på søndag 11. februar 2018, klokken 12:59
Men ... må jeg ha ladestasjon? Kan jeg ikke lade rett fra denne CEE?

Thorbjørn Hellehaven

Jeg vil anbefale å ha en lader som du har fast hjemme,  for å slippe å ta ladekabelen ut/inn av bilen hver dag.
Medfølgende ladekabel er normalt 10A, eller litt mindre, for å tilfredsstille krav for tilkobling til Schuko (vanlig stikkontakt).
Regelmessig bruk av kontakt for lading blir definert som bruksendring, og dagens normer vil gjelde, med sansynlig krav om endring/ny kurs (avhengig av hvordan anlegget er i dag).
16A kurs vil sannsynlig være nok for mange, men 32A er ikke å forakte, flere biler støtter etterhvert mer enn 16A AC.
Det er få biler som støtter 3-fas, med mindre du har konkret plan om en av disse, så kan kostnaden være unødvendig, men eventuelle trekkerør kan gjerne planlegges for fremtidig oppgraderinger.
Noen spørsmål å tenke på er:
Nøyer man seg med 10A, standardlader, og ta kabelen ut/inn av bilen hele tiden.
Ønsker man en portabel ladekabel 16A/32A, normalt fas hjemme, men enkel å ta med på tur.
Ønsker man en fasmontert ladestasjon, og nøye seg med 10A, eller hurtiglanding på tur; eventuelt kjøpe en "oppgradert" kabel for tur.
Skal en eventuell fastmontert ladestasjon, være fast tilkoblet, eller med CEE, for enklere utskifting, og mulighet å benytte kursen til andre ting.
Ønskerman fast kabel iladestasjon, eller Type-2 kontakt og løs kabel, man kan relativt enkelt bytte pistol mellom Type-2 og Type-1, men er enda enklere åbytte tilpasset kabel.
Ønsker man lader/ladekbel med energimåler; noen "husker" og fortsetter å telle etter strømbrudd, andre starter på null igjen.

Cral

Om du går for Kona med stort batteri, og du velger cee kontakt med 16A, får du litt lang ladetid hjemme om du har tomt batteri. er vel ca 60kWt batteri i Kona, og med 16A om du har brukt 90% av kapasiteten så vil det ta ca 15 timer å fullade.

Klart, man kan hurtiglade de få gangene man må ha fult batteri etter å ha vært på langtur dagen før, men om man monterer en 32A ladepunkt så tar samme opplading halvparten av tiden, og du vil dermed - om ønskelig - kunne ha fulladet batteri vær morgen. (gitt at du står parkert i minst 7 timer hjemme)

Velger du derimot lading med vanlig schuko kontakt, tar ladingen fra 10-100% ca 23timer.

(Jeg har brukt 60kWt batteri, og rundt tiden litt oppover p.g.a. tap under lading.)
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

zbk

Større batteri betyr at man har mindre behov for rask lading hjemme enn med et lite batteri! Så lenge man rekker å lade en normal dags snittforbruk vil det store batteriet gi deg nok slingringsmonn til at det ikke gjør noe om man ikke rekker å fylle helt fullt.

Si at man i snitt rekker bare 8-10t lading pr natt på 16A. Da rekker man å lade ca 30kWt, noe som holder til ~150km med forbruk i øvre enden av forbruksskalaen. Litt lading ellers i løpet av døgnet gir enda mer.

Dette holder vel i massevis for de fleste (snittkjørelengde er vel ca 60km såvidt jeg husker). I tillegg har du det som var igjen på tanken fra i går som buffer. Hvor mange (med lading hjemme) på forumet er det som klager på at de ikke rekker å lade nok i det daglige? Ser ikke store klagestormer fra eiere av 30kWt-Leaf...

Vi ligger an til å kjøre vår Ampera-e ca 20000km i løpet av første året. Lader til 88% på 15A hjemme og lader 2-3 ganger pr uke (typisk når jeg bikker under 50%). Det hadde ikke vært noe problem å klare seg med 6-10A lading heller.

Ikke baser ladeinstallasjonen på hva du frykter. Rask lading hjemme er kjekt å ha, men langt fra nødvendig, spesielt når batteristørrelsen øker opp mot 60kWt og videre.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

THE

Støtter anbefalingen til zbk 100%.

Da jeg hadde Zoe med 22kWt batteri, så hadde jeg ofte behov for 11kW hjemmelading. Hadde 100 km hver dag til/fra jobb,og ingen lademulighet hverken på jobb eller på vei til jobb. Flere ettermiddager i uken var det kjøring til fritidsaktiviteter på opp mot 80 km. Med 1-1,5 time å lade før jeg skulle ut igjen med bilen, så var 11kW nødvendig, spesielt på vinteren.

Nå som jeg har Tesla med 100 kWt batteripakke er det veldig sjelden jeg lader på 11kW, det er bare hvis vi skal reise på langtur kort tid etter jeg kommer fra jobb for å få lengst mulig rekkevidde på første etappe. Da er det egentlig ikke nødvendig heller, da det finnes så mange hurtiglademuligheter langs veien at det betyr ikke så mye om jeg kjører fra hjemme med 80% eller 95% på batteriet.

Jeg kan jo også nevne at med Zoe kjørte jeg 25000 km i året, men Teslaen vil nok gå 40-45000 km i året da jeg har solgt dieselbilen også. Jeg hadde nok klart meg fint med lading på en 16A ladestasjon til min kjøring.

Med Kona som nok vil ha en god del lavere forbruk enn en Tesla X, så skal man ha ganske spesielle behov hvis man strengt tatt har behov for mer enn 16A (3,6kW) lading hjemme.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA