Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ladestasjon til Kona !

Startet av Tor S., fredag 09. februar 2018, klokken 17:23

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Helix på onsdag 27. juni 2018, klokken 19:21
Er det noen som har Ecolite av den "nye" typen med dipswitcher som har prøvd å regulere ladestyrken med en reguleringsryter med motstander?

Jeg har flere kunder som har gjort det. Fungerer like bra på SLS-utgaven som på den gamle, men dip-switchen setter øvre begrensning. Står den på 20A nytter det altså ikke med motstand for 25A, da får du maks 20A.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Helix


rmon

Noen som har fått sporingsnummer fra Klima & Energi AS ?

Mao

Sitat fra: rmon på torsdag 28. juni 2018, klokken 08:23
Noen som har fått sporingsnummer fra Klima & Energi AS ?

Nei. De skulle sende til meg for et par dager siden, men jeg har ikke fått tilsendt noe sporingsnummer.
MB EQC, grå (2020)
S100D, rød (2019)
Kia Soul EV Exclusive, sort/rød (2016)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Solgt: P85+ Signature (2013), P85D Ludi (2015), S100D (2017), Hyundai Kona (2019), Kia e-Niro (2019)
Reservert: Model Y, Enyaq, Mach-e

jorgenbsk


Limodriver

Det kommer masse innvendinger på hvor idiotisk løsningen jeg skal beskrive er, men jeg har gjort noen vurderinger og kommet til at det vil funke for meg. Istedenfor å sette opp egen dedikert ladestasjon som av forskjellige årsaker ikke passer med tanke på en del planlagte endringer o.l. Kommer jeg til å legge opp en 32a kurs med industrikontakt og jordfeilvern type b. Jeg kommer til å kjøpe ladekabel fra EV-Institute som er justerbar fra 6a til 32a. I tillegg kommer jeg til å lage en overgang fra Industrikontakt til Schuko.

I det daglige kommer jeg til å lade med 6a om natten. Dette vil gi meg tilstrekkelig med lading i hverdagen. Dersom jeg har behov vil jeg kunne lade med opptil 32a i sjeldne tilfeller. I tillegg kan jeg ta med meg kabelen og lade med inntil 16a på Schuko.

Jeg vet det vil komme påstander om at jeg vil måtte betale forsikringsselskapet uante summer i tillegg til å ikke få erstatning selv om elbilen ikke lader når en pyroman tenner på huset mitt, jeg vil risikere landsforvisning, dødsstraff og bli satt i gapestokk. Se heller på det praktiske ved det, fornuftig bruk og vurder risikoen. Jeg ville faktisk vært mer skeptisk til å daglig trekke 32a fra en fast ladestasjon montert på tevegg av en mobiltelefonsnakkense elektriker som glemte å trekke til koblingene tilstrekkelig.

trykkertor

Synes det høres fornuftig ut Limodriver.
Dedikert kurs med b-vern er allerede milevis forbi alle naboene mine som samtlige lader hver dag på standard Schuko-kontakt, uten b-vern. Og her snakker vi alt fra Leafer, og i3, til Model S. Samtlige naboer på standard stikkontakt.

SBBB

Sitat fra: Mao på torsdag 28. juni 2018, klokken 10:24
Sitat fra: rmon på torsdag 28. juni 2018, klokken 08:23
Noen som har fått sporingsnummer fra Klima & Energi AS ?

Nei. De skulle sende til meg for et par dager siden, men jeg har ikke fått tilsendt noe sporingsnummer.

Fortsatt ikke fått noe?
Jeg bestilte også fra dem, men har fått hverken sporingsnummer eller lader.
De svarer heller ikke på epost.

Mao

Sitat fra: SBBB på søndag 15. juli 2018, klokken 11:48
Sitat fra: Mao på torsdag 28. juni 2018, klokken 10:24
Sitat fra: rmon på torsdag 28. juni 2018, klokken 08:23
Noen som har fått sporingsnummer fra Klima & Energi AS ?

Nei. De skulle sende til meg for et par dager siden, men jeg har ikke fått tilsendt noe sporingsnummer.

Fortsatt ikke fått noe?
Jeg bestilte også fra dem, men har fått hverken sporingsnummer eller lader.
De svarer heller ikke på epost.

Da er vi i samme situasjon. Har heller ikke fått svar på henvendelse pr epost.  :(
MB EQC, grå (2020)
S100D, rød (2019)
Kia Soul EV Exclusive, sort/rød (2016)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Solgt: P85+ Signature (2013), P85D Ludi (2015), S100D (2017), Hyundai Kona (2019), Kia e-Niro (2019)
Reservert: Model Y, Enyaq, Mach-e

birgerdammen

Fikk denne påstanden fra elektriker ifht installasjon av ladestasjon:

Vi trenger en trefase kabel på lader og 3 fase automat C.  Bare 10 Amp og 6 amp som går på enfase. Stemmer dette??? Kan man ikke kjøre enfas på 20A?

Mr Oizo

Bare tull.
Selv skal jeg kjøre 32A enfas.
Få han til å installere det du har bestilt eller spark han ut av døra.

Gordon Retriever

Hvis du senere kjøper bil som kan lades på tre faser, sparer du endel hvis det allerede er montert trefaset kabel fram til ladestasjon.

birgerdammen

Takk for svar. Bestilte 20 A, men er det noe poeng? Er det 16 eller 32 A som gjelder? Har ecolite stasjon.

Kamuflars

Sitat fra: birgerdammen på mandag 16. juli 2018, klokken 22:41
Takk for svar. Bestilte 20 A, men er det noe poeng? Er det 16 eller 32 A som gjelder? Har ecolite stasjon.

Skal du lade på 7,2 kW er det vel 32A som gjelder?
2019 Hyundai Kona Electric, Ceramic Blue

Gordon Retriever

Skal du ha 16A ladestasjon?
Prisforskjellen opp til 32A (som Kona kan gjøre bruk av) er ikke så veldig stor, men enkelte nettleverandører godtar ikke 32A enfas.  Trenger man 32A i stedet for 16A?  Vel, egentlig ikke.

16A vs 20A kommer av at flere installatører bruker 20A i sikringsskapet til å sikre 16A ladestasjon, for at ikke sikringen skal belastes 100%.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA