Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Meget skuffende produksjonsmål - dette blir lang ventetid...

Startet av S4e, torsdag 08. februar 2018, klokken 12:10

« forrige - neste »

S4e

"Nå er målet å lage 10.000 eksemplarer av modellen i første kvartal og 20.000 i andre kvartal."

https://www.nrk.no/urix/musk-ned-pa-jorden_-kjempeunderskudd-for-tesla-1.13904970

Rettet av NRK til: "Nå er målet å lage 2500 eksemplarer i uka i første kvartal og 5000 per uke i andre kvartal."
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

Espen Hugaas Andersen

Jeg kan ikke huske at det ble sagt på konferansesamtalen. Jeg tror det er en feilsitering.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Mazzbot

#2
Sitat fra: S4e på torsdag 08. februar 2018, klokken 12:10
"Nå er målet å lage 10.000 eksemplarer av modellen i første kvartal og 20.000 i andre kvartal."

https://www.nrk.no/urix/musk-ned-pa-jorden_-kjempeunderskudd-for-tesla-1.13904970

Musk sa 2500 biler i uken i slutten av Q1 og 5000 biler i uken slutten av Q2

Regner med at det blir ca 150 000 biler produsert dette året , er vi heldig får vi se noen biler på veien allerede i 2019
Tesla model 3 reservert 31/3 .

Espen Hugaas Andersen

#3
Sjekket transcript, og det er helt klart en feilsitering. Har ingen anelse hvor de har fått det fra. https://seekingalpha.com/article/4144365-tesla-tsla-q4-2017-results-earnings-call-transcript?part=single

Det Tesla snakket om er at de fortsetter å øke produksjonen, og har kontroll på utfordringene som er begrensende i dag. Begrensningen ligger fortsatt i batterimodulene, der de fortsatt benytter en mer manuell prosess. De klarer å skalere opp produksjonen med den mer manuelle prosessen, men det tar tid. Det manuelle arbeidet vil erstattes av en automatisk prosess i mars. (Det nye automatiske anlegget er hos Grohmann  i Tyskland, og fungerer der. Det skal demonteres, sendes til USA og monteres opp.) Når det nye anlegget er oppe og går, så skal de klare å produsere 2000-2500 Model 3 per uke. De skal deretter øke til 5000 Model 3 per uke i Q2, og capex for utstyr for å øke til 10.000 Model 3 per uke begynner å komme i siste halvdel av året, og fortsetter ut i 2019, så det er fort i denne perioden at skaleringen opp til 10.000 Model 3 per uke vil foregå.

Sier vi at tesla klarer å ha en snittproduksjon på 1500 stk Model 3 per uke i Q1, og 3000 Model 3 per uke i Q2, så vil man med 12 arbeidsuker i Q1 og Q2 klare 18.000 stk i Q1 og 36.000 stk i Q2.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Muligens er det journalisten som har regnet 4 uker per kvartal. Altså 2500 stk/uke x 4 uker = 10.000 stk, og 5000 stk/uke x 4 uker = 20.000 stk.

Men da er det 12 kvartaler i år. ;)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

geear

Ser ut som de har redigert det nå. Antar dere mailbombet journalisten.   :police:

gigafactory

Er det fortsatt noen som tar det Tesla sier på presentasjonene bokstavelig? Må da gå an å være litt klok av skade. Se mer på det som visjoner som de har som mål å komme ganske nær på minst dobbelt så lang tid som estimert.

AP2 "parity" i desember 2016  ::)


turfsurf

Produksjonsmål har de faktisk vært ganske realistiske på når de er i gang. Som Musk sier, så er det vanskelig å være veldig sikker i oppstartsfasen, hvordan det rampes opp. Var det samme med S og X
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

MyMuffin

Fikk mail nå med utsatt levering fra late 2018 til early 2019 - 31/3/2016 reservasjon m/ Tesla eierskap.

2024 Model 3 LR Highland
2022 Model Y (familietralla)
2021 Model 3 LR - Solgt i 2023
2019 Model 3 Base Perf - solgt i 2021
2019 Model 3 LR - konebil - solgt i 2022
2017 Model S 75D - solgt i 2019
2014 Model S 60 - solgt i 2017

Trond.Strom

min er også dyttet til early 2019, reservert 31/3-16 og eier en S

Myrvang

#10
TM3 ble lansert første gang i 2015? Og kommer på veien (i Norge) i 2019 med mindre det blir enda flere forsinkelser. Nissan lanserte ny Leaf i fjor, og den er allerede utlevert til et antall kunder.

Forstår ikke at vi gidder å vente så lenge, tipper jeg har en annen bil lenge før Model 3 leveres i Norge.

(Edit: trykkleifer)
2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

Rolf Gjerdsjø

Fikk også mail, hvor det nye er "litt senere". Logger på, og får ingen informasjon om når ny leveringstid er. Tidlig 2019 er fremdeles innafor for meg, men nå begynner jeg for alvor å se på en plan B. I mars 2019 skal firmabilen min tilbake til Leaseplan, og innen da bør jeg ha noe i sikte.
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

Klykken

Har endret seg litt her også. Planen var at TM3 skulle erstatte vår nåværende Mazda, og at pendlerbilen BMW i3 skulle forbli, men nå ser det ut til at vi heller går for å kjøpe en brukt TMS-D og erstatter i3en med en TM3 uten 4x4.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

PionerThink

@Klykken. Ser ut som du kommer til å beholde i3'en din et års tid til da ;)
Tror de som har bestilt Tesla Model 3 må være de mest optimistiske og tålmodige elbilistene jeg vet om 8)
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA