Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Jordfeilbryter type B

Startet av Ketill Jacobsen, onsdag 07. februar 2018, klokken 21:48

« forrige - neste »

Bondeknøl

Den viktigste grunnen til å få ladestasjon for min del er når de begynner med diffrensierte strømpriser. Da er det fint å kunne lade mest mulig på lavest mulig pris. Schuko fungerer kjempefint for min del, men du verden så mye problemer og bekymringer som hostes opp her. Det er vel bare flaks at en shcukolader som meg har overlevd? ;)

jkirkebo

Sitat fra: Luring på torsdag 08. februar 2018, klokken 07:08
Eg har til gode å sjå ein type B uten at den er merka type B. Har heller ikkje sett nokon (Type B) som er så små som denne eller som koster under kr. 1499.

Jeg har de ned i en tusenlapp:

http://www.ladespesialisten.no/index.php/installasjonsmateriell/13-installasjonsmateriell/24-nl210
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Helge

#17
Sitat fra: Bondeknøl på torsdag 08. februar 2018, klokken 11:40
Den viktigste grunnen til å få ladestasjon for min del er når de begynner med diffrensierte strømpriser. Da er det fint å kunne lade mest mulig på lavest mulig pris.
NEI... det viktigste burde nok være sikkerheten for deg også. For å styre ladingen etter strømprisen kan du også gjøre med en svært rimelig "smarthusbryter" til å plugge i Schuko-kontakten. De finnes for effekt opp til 3600 W, men selve Schuko-kontakten bør jo ikke brukes til så høy effekt over tid.

Sitat fra: Bondeknøl på torsdag 08. februar 2018, klokken 11:40Schuko fungerer kjempefint for min del, men du verden så mye problemer og bekymringer som hostes opp her. Det er vel bare flaks at en shcukolader som meg har overlevd? ;)
Neida, har "overlevd" siden 2010 jeg også (8 år!). Garasjen ble bygget (av andre av meg) for over 20 år siden i 1996 og da ble det brukt 1,5 mm2 og 13A sikring (var lov på den tiden). Graver ikke opp hele plenbredden og river opp flere meter med beleggingsstein for å få 2,5mm2. Men bilen(e) er programmert ned fra 15A til 10A lading og jeg er bevisst på å kjenne på kontakt og støpsel når lading har pågått et par timer og gjør dette flere ganger i året.

Veldig mange husstander har fortsatt varmtvannsberedere på 2000W som står plugget i Schuko-kontakt (oss inkludert). Når hele familien dusjer når vi kommer hjem fra hytta er tanken nesten tom etterpå og varmelementet går for fullt i ikke så mange færre timer enn elbilen normalt står og lader. Men derfor bør man også følge litt med på kontaktene til slike varmtvannsberedere!
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

Luring

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 08. februar 2018, klokken 11:41
Sitat fra: Luring på torsdag 08. februar 2018, klokken 07:08
Eg har til gode å sjå ein type B uten at den er merka type B. Har heller ikkje sett nokon (Type B) som er så små som denne eller som koster under kr. 1499.

Jeg har de ned i en tusenlapp:

http://www.ladespesialisten.no/index.php/installasjonsmateriell/13-installasjonsmateriell/24-nl210

Ikkje verst; har ein plan om å få ladinga mi på stell sjølv om Chint ikkje er favorittmerket.

Ketill Jacobsen

Hvor mange branner i tilknytning til elbiler og bruk av Schukokontakter har det vært i Norge siste fem år?

Luring

#20
Det er vel ett fett om det er el bil eller anna forbruksmateriell.
Kontinuerleg belasting over 1000W er dei ikkje brukande for ville eg sagt.
Krav til fast tilkobling for vv bereder er nå på 1500W (var først 2000 W ein perdiode).



https://www.rb.no/lokale-nyheter/slik-tok-stikkontakten-huset/s/1-95-5121960

Sele

Sitat fra: Ketill Jacobsen på torsdag 08. februar 2018, klokken 18:07
Hvor mange branner i tilknytning til elbiler og bruk av Schukokontakter har det vært i Norge siste fem år?

Det er antakeligvis ikke mange og jeg har argumentert på samme måte som deg. Men etter mye fram og tilbake så fikk jeg installert ladestasjon. Skal jeg ha elbil i framtiden så kan jeg ikke holde på med schuko. Ladestasjon sikrer deg en sikker lading av bilen så det er og anbefale.

Luring

Eg har personlig brent (uten å få brann) to flett nye Elko stikkontakter med rundt 2kW belasting, ein med elektrisk grill og ein med luftkompressor, så eg har respekt for dette.
VV berederen min (som står på stikk) er koblet om ned til 600W fram til eg få dette fast koblet.

ladov

Sitat fra: Bondeknøl på torsdag 08. februar 2018, klokken 11:40
Den viktigste grunnen til å få ladestasjon for min del er når de begynner med diffrensierte strømpriser. Da er det fint å kunne lade mest mulig på lavest mulig pris. Schuko fungerer kjempefint for min del, men du verden så mye problemer og bekymringer som hostes opp her. Det er vel bare flaks at en shcukolader som meg har overlevd? ;)
Flaks? Kanskje det.. Jeg tror at noen Schuko-kontakter bare så vidt oppfyller kravene mens andre overoppfyller kravene med god margin. Å lade med den første typen er risikabelt mens den siste typen er 'trygg'. Problemet er at å skille de ulike typene fra hverandre er spesialkunnskap de færreste besitter. Dedikert ladestasjon er nok det tryggeste ja.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Øystein16

Sitat fra: Luring på torsdag 08. februar 2018, klokken 21:32
VV berederen min (som står på stikk) er koblet om ned til 600W fram til eg få dette fast koblet.
Det kan og vera farleg. Varmtvann bør vel helst vera 75 grader for å ta knekken på legionella- og andre bakteriar...

Amatøren

Sitat fra: Luring på torsdag 08. februar 2018, klokken 18:58
Det er vel ett fett om det er el bil eller anna forbruksmateriell.
Kontinuerleg belasting over 1000W er dei ikkje brukande for ville eg sagt.
Krav til fast tilkobling for vv bereder er nå på 1500W (var først 2000 W ein perdiode).



https://www.rb.no/lokale-nyheter/slik-tok-stikkontakten-huset/s/1-95-5121960

Det der trenger ikke å være selve kontakten. En stor synder er nemlig dårlig kontakt i selve støpselet.

Har selv fått varmgang i støpsel til tørketrommel (ble kortslutning i støpselet så sikringen gikk - heldig vis), men kontakten var like fin. Det begynte også å bli varmgang i støpselet til varmtvannsberederen. Der bare klippet jeg av det påstøpte støpselet og satte på nytt. Sjekker regelmessig, men ikke noe mer varmgang der.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Bondeknøl

Sitat fra: Ketill Jacobsen på torsdag 08. februar 2018, klokken 18:07
Hvor mange branner i tilknytning til elbiler og bruk av Schukokontakter har det vært i Norge siste fem år?
Interresant!
Noen som vet om noen branner pga schuko? Orginalladerne trekker jo mindre enn 10ampere.
Er bekymringene ett mye større problem enn schuko-kontaktene?

Luring

Sitat fra: Øystein16 på torsdag 08. februar 2018, klokken 22:51
Sitat fra: Luring på torsdag 08. februar 2018, klokken 21:32
VV berederen min (som står på stikk) er koblet om ned til 600W fram til eg få dette fast koblet.
Det kan og vera farleg. Varmtvann bør vel helst vera 75 grader for å ta knekken på legionella- og andre bakteriar...

Ein får like varmt vatn med 600W som ved 2000W.

Ingeniøren

Sitat fra: Amatøren på torsdag 08. februar 2018, klokken 22:59
Sitat fra: Luring på torsdag 08. februar 2018, klokken 18:58
Det er vel ett fett om det er el bil eller anna forbruksmateriell.
Kontinuerleg belasting over 1000W er dei ikkje brukande for ville eg sagt.
Krav til fast tilkobling for vv bereder er nå på 1500W (var først 2000 W ein perdiode).



https://www.rb.no/lokale-nyheter/slik-tok-stikkontakten-huset/s/1-95-5121960

Det der trenger ikke å være selve kontakten. En stor synder er nemlig dårlig kontakt i selve støpselet.

Har selv fått varmgang i støpsel til tørketrommel (ble kortslutning i støpselet så sikringen gikk - heldig vis), men kontakten var like fin. Det begynte også å bli varmgang i støpselet til varmtvannsberederen. Der bare klippet jeg av det påstøpte støpselet og satte på nytt. Sjekker regelmessig, men ikke noe mer varmgang der.

Dette ser ikke akkurat ut som ELKO, mer Jula og legg merke til rusten på skruene. Her har klimaet vært tøft. Litt søkt eksempel.... ;)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Luring

Som om Elko skulle være noko bedre??  Kanskje, men har som sagt brent to flett nye elko, og ja det var stikkontaktene. Om det er dålig kontakt i støpslet (der kabel er koblet) får ein ikkje sviskader på stikkontakten der pinnene går inni. Om ein ser kor lite flate det er i stikkontakten som har kontakt med pinnene på støpselet forstår ein kor utsatt dette er for varmgang.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA