Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Jordfeilbryter type B

Startet av Ketill Jacobsen, onsdag 07. februar 2018, klokken 21:48

« forrige - neste »

Ketill Jacobsen

Det anbefales at en har egen kurs for lading av elbiler og at en har jordfeilbryter klasse B. Jordfeilbryteren behøver ikke å sitte på kursen/i sikringsskapet, den kan også sitte i ladeuttaket. Med tanke på mine to sønner som lader sine elbiler fra Schuko-kontakt, vil jeg anbefale dem å kjøpe en løs jordfeilbryter fra Biltema som koster kr 119 (eller tilsvarende). Den er bare et mellomstykke mellom kontakt og ladestøpsel og har to knapper Test og Reset. Bruk Test når før du kopler til ladestøpsel for å se at alt er i orden, og Reset når jordfeilbryteren har funnet en feil i kursen som er blitt rettet opp (bare antagelser om de to knappene!).

Forstår det som at denne bryteren oppdager jordingsfeil og hindrer at strøm (av en eller annen grunn) fra batteriet kommer på avveie inn i huset.

Luring

Den biltema jordfeilbryteren er nok ingen klasse B, men klasse A er bedre enn ingenting.
Men det kan jo godt stå ein jordfeilbryter allerede på kursen, det har vore standard  i ganske mange år nå.


hsa77

For å oppdage dc jordfeil fra et elbilbatteri må jordfeilvernet være klasse B, et klasse A vern vil ikke slå ut på en ren dc jordfeil - det er derfor kravet er slik som det er!
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Luring på onsdag 07. februar 2018, klokken 21:56
Den biltema jordfeilbryteren er nok ingen klasse B, men klasse A er bedre enn ingenting.
Men det kan jo godt stå ein jordfeilbryter allerede på kursen, det har vore standard  i ganske mange år nå.

Hva mener Luring med at de "er nok ingen klasse B"? Er du en luring? Du må nok begrunne litt mer enn du gjør!

TB

#4
Du tenker på Biltema artikkel: 46363. Denne vil bryte på ein merkefeilstrøm: 30 mA.
Dette tyder at om 30 mA (0,003A) blir "borte" - dvs. går til jord brytes strømmen.

Kravet om jordfeilbryter type B i elbilsammenheng har sammanheng med å beskytte mot likestrøm (DC) frå lader/batteri ved feil kan gå over på vekselspenningsnettet. Denne typen feil blir ikkje oppdaga av standard jordfeilbrytere eller jordfeilautomat. (Jordfeilautomat beskytter mot overlast og jordfeil på vekselspenning, og brukes normalt på alle kurser i boliger. Likestrøm vil kunne passere uten at det brytes.)

For å være sikret mot likestrøm kreves eksempelvis Elektroimportøren artikkelnummer: 1615006
https://www.elektroimportoren.no/jordfeilbryter-type-b-2pol-63a-30ma-3-moduler/1615006/Product.html?Event=livesearch

Men, risiko for denne typen DC feil er nok liten - det er nok meir å hente på å fjerne schuko stikk, erstatte med fastmontert "ladboks". Spesielt om kabelen til schuko stikk går via mange koblingspunkter, eller har tynn kabel er det her det gjerne oppstår feil.

Eigen kabel, frå sikringsskap til ladeboks, som har innbygget jf bryter type B, då er alle forskrifter fulgt.

(Har sjølv sett koblingsboks som har smelta. Med uflaks kan det gi brann. Eg hadde flaks..  :o)
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Ketill Jacobsen

Sitat fra: TB på torsdag 08. februar 2018, klokken 00:13
Du tenker på Biltema artikkel: 46363. Denne vil bryte på ein merkefeilstrøm: 30 mA.
Dette tyder at om 30 mA (0,003A) blir "borte" - dvs. går til jord brytes strømmen.

Kravet om jordfeilbryter type B i elbilsammenheng har sammanheng med å beskytte mot likestrøm (DC) frå lader/batteri ved feil kan gå over på vekselspenningsnettet. Denne typen feil blir ikkje oppdaga av standard jordfeilbrytere eller jordfeilautomat. (Jordfeilautomat beskytter mot overlast og jordfeil på vekselspenning, og brukes normalt på alle kurser i boliger. Likestrøm vil kunne passere uten at det brytes.)

For å være sikret mot likestrøm kreves eksempelvis Elektroimportøren artikkelnummer: 1615006
https://www.elektroimportoren.no/jordfeilbryter-type-b-2pol-63a-30ma-3-moduler/1615006/Product.html?Event=livesearch

Men, risiko for denne typen DC feil er nok liten - det er nok meir å hente på å fjerne schuko stikk, erstatte med fastmontert "ladboks". Spesielt om kabelen til schuko stikk går via mange koblingspunkter, eller har tynn kabel er det her det gjerne oppstår feil.

Eigen kabel, frå sikringsskap til ladeboks, som har innbygget jf bryter type B, då er alle forskrifter fulgt.

(Har sjølv sett koblingsboks som har smelta. Med uflaks kan det gi brann. Eg hadde flaks..  :o)

Biltema's bryter klarer 3,6 kW mot den du oppgir som klarer 14,9 kW (63 A). 30 mA er det samme for begge. Er det andre forskjeller (enn voldsom prisforskjell naturligvis)? Begge har to knapper. Biltema's bryter vil tilsvare det som ligger i alle ladebokser. Du indikerer at klasse B ikke alltid er klasse B?

Amoss

Sitat fra: Ketill Jacobsen på torsdag 08. februar 2018, klokken 00:26
Biltema's bryter klarer 3,6 kW mot den du oppgir som klarer 14,9 kW (63 A). 30 mA er det samme for begge. Er det andre forskjeller (enn voldsom prisforskjell naturligvis)? Begge har to knapper. Biltema's bryter vil tilsvare det som ligger i alle ladebokser. Du indikerer at klasse B ikke alltid er klasse B?

Når du som her diskuterer ett bestemt produkt fra en bestemt leverandør kunne det kanskje være en ide å legge ved en link til produktet så vi alle vet at vi snakker om det samme produktet?  Sånn "just in case"...
Model S 85D

Luring

Det er dette eminente produktet her me diskuterer:

http://www.biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/Jordfeilbryter/Jordfeilbryter-2000030602/?artId=46363

Sitat fra: Ketill Jacobsen på onsdag 07. februar 2018, klokken 23:58
Sitat fra: Luring på onsdag 07. februar 2018, klokken 21:56
Den biltema jordfeilbryteren er nok ingen klasse B, men klasse A er bedre enn ingenting.
Men det kan jo godt stå ein jordfeilbryter allerede på kursen, det har vore standard  i ganske mange år nå.

Hva mener Luring med at de "er nok ingen klasse B"? Er du en luring? Du må nok begrunne litt mer enn du gjør!

Eg trur me skal overlate til Biltema å dokumentere egne produkt, det står ingenting i dokumenta om typen.
Eg har til gode å sjå ein type B uten at den er merka type B. Har heller ikkje sett nokon (Type B) som er så små som denne eller som koster under kr. 1499.
Dett er ein Type A 99,99% sikkert. Om ikkje skal eg skifte Nick til noko meir passande.

Sele

Jeg er blitt hjernevaska når det gjelder elbil lading hjemme her på forumet.  :D :+1:
Så da er det kun egen kurs og ladeboks som gjelder. Schuko er for nødlading.

moderator 2

Sitat fra: Ketill Jacobsen på onsdag 07. februar 2018, klokken 21:48
Forstår det som at denne bryteren oppdager jordingsfeil og hindrer at strøm (av en eller annen grunn) fra batteriet kommer på avveie inn i huset.

Denne jordfeilbryteren ser kun vekselstrøm og ikke likestrøm. Likestrøm oppdages av TypeB jordfeilbrytere som er vesentlig dyrere.

Bilen har likestrøm på batteriet, og det er frykten for at denne strømmen skal komme inn i husets strømanlegg som gjør at det nå er krav om jordfeilbrytere (TypeB) som også oppdager likestrøm.

En jordfeilbryter typeA (som er det vanlige) er bedre enn ingen jordfeilbryter. Er sikringsskapet fra årtusenskiftet eller nyere har du trolig jordfeilbryter (TypeA) på kursene allerede.
Mvh Lars, moderator på elbilforum.no

Rasmus.B

Sitat fra: Forum Admin på torsdag 08. februar 2018, klokken 09:48
Sitat fra: Ketill Jacobsen på onsdag 07. februar 2018, klokken 21:48
Forstår det som at denne bryteren oppdager jordingsfeil og hindrer at strøm (av en eller annen grunn) fra batteriet kommer på avveie inn i huset.

Denne jordfeilbryteren ser kun vekselstrøm og ikke likestrøm. Likestrøm oppdages av TypeB jordfeilbrytere som er vesentlig dyrere.

Bilen har likestrøm på batteriet, og det er frykten for at denne strømmen skal komme inn i husets strømanlegg som gjør at det nå er krav om jordfeilbrytere (TypeB) som også oppdager likestrøm.

En jordfeilbryter typeA (som er det vanlige) er bedre enn ingen jordfeilbryter. Er sikringsskapet fra årtusenskiftet eller nyere har du trolig jordfeilbryter (TypeA) på kursene allerede.
Ikke bare det at TypeA ikke detekterer likestrøms lekkasjer, men de blir rett og slett satt ut av en likestrøms feil. Da vil det heller ikke detekteres en vekselstrøms jordfeil, om det skulle oppstå, mens en lader bilen og tilfeldigvis får en feil i likeretteren på laderen i bilen.
Dette er etter min mening ganske søkt, men nå er vel kravene til lading av elbil blitt som de er, og da er min mening ganske verdiløs.
Som nevnt i tidligere inlegg, så er ett A vern bedre en ingen vern, så hvis det ikke er noen form for jordfeil bryter eller detektering på kursen det lades fra, så er dette Biltema greiene bedre en ingenting. Kabling frem til stikket vil fremdeles være ubeskyttet mot jordfeil.
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Luring på torsdag 08. februar 2018, klokken 07:08
Det er dette eminente produktet her me diskuterer:

http://www.biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/Jordfeilbryter/Jordfeilbryter-2000030602/?artId=46363

Sitat fra: Ketill Jacobsen på onsdag 07. februar 2018, klokken 23:58
Sitat fra: Luring på onsdag 07. februar 2018, klokken 21:56
Den biltema jordfeilbryteren er nok ingen klasse B, men klasse A er bedre enn ingenting.
Men det kan jo godt stå ein jordfeilbryter allerede på kursen, det har vore standard  i ganske mange år nå.

Hva mener Luring med at de "er nok ingen klasse B"? Er du en luring? Du må nok begrunne litt mer enn du gjør!

Eg trur me skal overlate til Biltema å dokumentere egne produkt, det står ingenting i dokumenta om typen.
Eg har til gode å sjå ein type B uten at den er merka type B. Har heller ikkje sett nokon (Type B) som er så små som denne eller som koster under kr. 1499.
Dett er ein Type A 99,99% sikkert. Om ikkje skal eg skifte Nick til noko meir passande.

Nå må jeg innrømme at jeg har lurt meg selv! Søkte på nettet etter "jordfeilbryter klasse Biltema" og kom fram til nevnte bryter. Og tok det for gitt at alle søkekriteria var innfridd! Nå ser jeg at klasse B ikke nevnes i spesifikasjonen for denne jordfeilbryteren. Så jeg får søke videre på nettet!

Sele

Synes du skal anbefale ladeboks til ungene dine..

hsa77

Nå er det jo heller ingen god ide å basere fast lading på schuko. Det er fornuftig å få montert en fast ladestasjon med type 2 kontakt, da får man høyere ladehastighet og ikke minst sikkerheten er fullt ut ivaretatt. En ladestasjon må sees på som investering i egen bolig, det gir merverdi på boligen og er et pluss ved et evt boligsalg.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA