Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Pris!

Startet av Hammerholt, onsdag 07. februar 2018, klokken 19:05

« forrige - neste »

Vegar Beider

Sitat fra: daktari på fredag 09. februar 2018, klokken 11:37
Hvis den koster 600k da er "overrasket" litt for smått. Totalt sjokk og markedskrasj vil jeg si. Du får da en superrask, stor suv med fancy interiør og AWD for prisen av en "toppmodell" Mazda 5, Mondeo/S-max, Passat med stor diesel, awd og automat. Tror du virkelig det vil skje?

Nå går du i samme fellen som så mange andre, og sammenligner avgiftsbelagt mot avgiftsfritt. Det kan du ikke gjøre, det blir helt feil!

Det folk må skjønne er at 60.000 euro pluss moms er MYE penger for en bil i alle andre land enn Norge. At det er billig i Norge har ingen ting med saken å gjøre.
I Tyskland koster en Audi SQ5 55.000 euro pluss moms. DET er sammenligningen du må gjøre. Hva må e-tron koste for at kundene i Tyskland (og andre land) velger e-tron fremfor f.eks. SQ5? Vil mange nok velge e-tron hvis den koster 20% mer enn en feit og fin SQ5? Tvilsomt.
Du får en BMW X6 for 60.000 euro pluss moms liksom. Og en e-tron skal være betydelig dyrere? Mulig det, men da selger de ikke mange av den i Tyskland. Akkurat det scenariet rimer dårlig, siden de har tatt en hel fabrikk som kan produsere 110.000 biler i året til å produsere e-tron. I tillegg sier de at flere fabrikker skal produsere deres elbiler, så de sikter åpenbart på høyt volum. Da må de nesten kunne konkurrere på pris.

Nei, de kan ikke ta vesentlig høyere eller lavere pris i enkelte markeder, det tillater ikke EU. Dessuten kan vi jo handle den hvor vi vil, så det fungerer ikke.

Vegar Beider

Sitat fra: PionerThink på fredag 09. februar 2018, klokken 11:53

Er ikke helt uenig i det som sies her, men om bilen med 75KWh batteri, 4WD, hengerfeste og mye utstyr kommer på 650 000,- så vil ikke jeg hverken bli overrasket eller skuffet ???

Nettopp, og hva skal til for at du blir positivt overrasket? 95kWh batteri og startpris under 600 kanskje?
Jeg snakker ikke om bil med mye utstyr, men normal Audi utgangspunkt for utstyrsnivå. Det er det vi må sammenligne med.

Sitat fra: PionerThink på fredag 09. februar 2018, klokken 11:53
Den vil jo da legge seg rett under tilsvarende S75D som vil være taktisk lurt og akkurat "kjøpbart" for min del :D
Da kan man anta at den med størst batteri vil igge et par hundre lapper høyere, dvs rundt 850 000,- som ikke er kjøpbart for min del, men vil konkurrere med I-Pace/TMX og sikkert foretrekkes av de som ønsker og har råd 8)
Jeg håper selvfølgelig at jeg tar feil, men Audi kan jo kanskje velge å prise bilene strategisk på hjemmemarkedet mtp subsidier og litt høyere ute? Eller er det "ulovlig" mtp EØS-samarbeidet og reglene her?

For det første tror jeg vi må slutte med å sammenligne med Tesla, det er altså ikke de som er Audi sin reelle konkurrent i andre markeder. Det er fossilbiler de konkurrerer mot. Vi må også glemme det norske markedet her, det er et unntak fra alle andre land, og Audis prising har ingen ting med våre spesialordninger å gjøre. Det er ikke Audi Norge som bestemmer prisen.   

Ja, det er ulovlig i EU/EØS å prisdifferensere innen det europeiske marked. Det var en tid for mange år siden hvor det lønte seg å kjøpe på eksport i Danmark og Norge siden vi hadde så lave innpriser på grunn av de høye avgiftene, men det er i all hovedsak borte for lenge siden. Så prisen i Tyskland kommer i all hovedsak til å være den samme som i Norge, bortsett fra at vi slipper momsen, det gjør ikke de. Og vi kan kjøpe bilen på eksport i hvilket EU-land som helst uten moms, så den kan vanskelig prises særlig annerledes i Norge uansett.

PionerThink

He-he, er vel optimistisk realist, og i så måte blir jeg positivt overrasket hvis den skisserte utgaven kommer på 550 000,- :+1:
Da vil den jo koste 650 000,- m/moms i Tyskland og være lite salgbar i følge ditt resonnement ???
Blir spennende hva de ender opp på, men er enig med deg at vil de selge noen utenom Norge så må de prise den aggressivt og lavt på det Europeiske markedet!
Nå skal jo I-Pace gjennom denne prosessen først, og den selges jo for 750 000,- her, så det blir spennende å se hvor mange de selger ute i Europa?
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

Thorden

Sitat fra: Vegar Beider på fredag 09. februar 2018, klokken 12:09

I Tyskland koster en Audi SQ5 55.000 euro pluss moms. DET er sammenligningen du må gjøre. Hva må e-tron koste for at kundene i Tyskland (og andre land) velger e-tron fremfor f.eks. SQ5? Vil mange nok velge e-tron hvis den koster 20% mer enn en feit og fin SQ5? Tvilsomt.

Morsomt! Gikk inn på audi.de og konfigurerte opp en SQ5 med "søkke og snøre". I alle fall veldig, veldig godt utstyrt. Uten moms kommer den på NOK 720.000,- (kurs 9,5).

Tror du har et poeng. Hvorfor i alle dager skulle Fritz Pølsespiser kjøpe e-tron hvis en toppspekket SQ5 er mye billigere? Ser ingen gode grunner til det, nei.

Øyvind.h

Sitat fra: Thorden på fredag 09. februar 2018, klokken 13:13
Hvorfor i alle dager skulle Fritz Pølsespiser kjøpe e-tron hvis en toppspekket SQ5 er mye billigere?
Fordi fossilmotoren oppleves fryktelig gammeldags sammenlignet med elektrisk drivlinje?
Det er ikke lett å selge fossilbil til en som har kjørt elbil en stund. Men Fritz har forsåvidt i hovedsak kjørt fossil så langt.

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Jon65

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 09. februar 2018, klokken 17:17
Sitat fra: Thorden på fredag 09. februar 2018, klokken 13:13
Hvorfor i alle dager skulle Fritz Pølsespiser kjøpe e-tron hvis en toppspekket SQ5 er mye billigere?
Fordi fossilmotoren oppleves fryktelig gammeldags sammenlignet med elektrisk drivlinje?
Det er ikke lett å selge fossilbil til en som har kjørt elbil en stund. Men Fritz har forsåvidt i hovedsak kjørt fossil så langt.
Nettopp, så hvorfor i alle dager skulle Fossilbilkjørende Fritz Pølsespiser kjøpe e-tron hvis en toppspekket SQ5 er mye billigere?

Thorden

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 09. februar 2018, klokken 17:17
Sitat fra: Thorden på fredag 09. februar 2018, klokken 13:13
Hvorfor i alle dager skulle Fritz Pølsespiser kjøpe e-tron hvis en toppspekket SQ5 er mye billigere?
Fordi fossilmotoren oppleves fryktelig gammeldags sammenlignet med elektrisk drivlinje?
Det er ikke lett å selge fossilbil til en som har kjørt elbil en stund. Men Fritz har forsåvidt i hovedsak kjørt fossil så langt.

Der sa du det selv, Fritz vet ikke bedre.
Dessuten skal du ikke glemme ulempene, de er større for Fritz enn for oss. Han kjører lengre strekninger i høyere hastighet, så rekkevidde blir en mye større utfordring.
Jeg tror heller ikke særlig mange nordmenn hadde kjøpt Tesla om de var priset som vanlige biler. Insentivene må til for å få det til å skje, og i Tyskland er det produsentene som må insentivere. For sin egen fremtids skyld.

Øyvind.h

#37
Fordi verden går videre? En gang i tiden brukte vi alle Nokia knappetelefoner.
En som er i markedet for SQ5 vil nok teste E-Tron. Og da er det gjort.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Tellus

1. Mars regner jeg med Jaguar Lanserer innstegsmodellen I-Pace S til rundt 630.000 kr. Det er derfor ikke usannsynlig at innstegsmodellen E-Tron med 75kWh starter et sted rundt 575.000. Tipper den kan bli en fin Model 3 dødare.
Tror mange i Norge vil foretrekke en strippet Audi SUV fremfor en stashet sedan. Time will tell.

Øyvind.h

Sitat fra: Tellus på fredag 09. februar 2018, klokken 18:01
1. Mars regner jeg med Jaguar Lanserer innstegsmodellen I-Pace S til rundt 630.000 kr. Det er derfor ikke usannsynlig at innstegsmodellen E-Tron med 75kWh starter et sted rundt 575.000. Tipper den kan bli en fin Model 3 dødare.
Tror mange i Norge vil foretrekke en strippet Audi SUV fremfor en stashet sedan. Time will tell.

Norge foretrekker SUV/stasjonsvogn fremfor sedan ja, men du mener altså at en strippet 600.000,- bil skal være en strippet 300.000,- bil dødare? Tror dette er to forskjellige segment. 600k-segmentet er der Tesla startet i 2012. Nå skal de ned i et større volumsegment.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Tellus

Er redd for at vi neppe får se noen 300K M3. Akkurat den modellen er nok ikke bærekraftig å produsere i volum. Til det er marginene for små.

Jeg tror M3 blir en bil som vil starte på over 400K så snart Tesla har posisjonert seg ferdig. Jmfr Model S 40 og 60.

jkirkebo

Sitat fra: Tellus på fredag 09. februar 2018, klokken 18:45
Er redd for at vi neppe får se noen 300K M3. Akkurat den modellen er nok ikke bærekraftig å produsere i volum. Til det er marginene for små.

Jeg tror M3 blir en bil som vil starte på over 400K så snart Tesla har posisjonert seg ferdig. Jmfr Model S 40 og 60.

Over 400k i Norge betyr fort over 50k USD, + utstyr som AP osv. Da får de neppe solgt så veldig mange av de over dammen tror jeg...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øyvind.h

Pris avgjøres av USD kurs og hvor mye utstyr du vil ha.

Pt er M3 innstegspris drøyt 300.000,- i Norge (280 omregnet + div påslag)
Tesla selv forventer en snittpris på 42.000USD på solgte M3, noe som skulle tilsvare 336+ div påslag- i Norge med USD=8NOK. Dvs kanskje 360-370 i snittpris.

Om USD fortsetter å styrke seg kan nok snittprisen nærme seg 400k, men det er jo ikke en ribbet bil.

Skulle USD svekke seg vil ribbet bil fint starte på 300k eller lavere.

For inntjeningens del vil Tesla sikker helst selge kun long range med alt utstyr, men de kan leve fint med lavere marginer mtp hvilket volum en bil i 35-40k usd klassen utløser.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Tellus

Så vidt jeg vet har det verken vært bestilt eller levert noen Model 3 til 35.000 dollar. Dette er foreløpig kun en hypotetisk variant som har fungert ypperlig for markedsføring og ikke minst gitt gratis tilgang til fremmedkapital i form av depositum.

Hvor mange slike modeller Tesla til syvende og sist kommer til å produsere gjenstår å se. Hvis Tesla noengang skal begynne å tjene penger kan de ikke selge store volumer av denne modellen. Kanskje blir det bare solgt noen få i USA og ikke en eneste en i Norge.

Vegar Beider

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 09. februar 2018, klokken 17:44
Fordi verden går videre? En gang i tiden brukte vi alle Nokia knappetelefoner.
En som er i markedet for SQ5 vil nok teste E-Tron. Og da er det gjort.

Så det du sier er at Norge ikke hadde trengt å sponse alle elbilene, hvis bare folk hadde fått prøve de først? Da hadde ikke prisen spilt noen rolle, for folk hadde kjøpt de selv om de var mye dyrere enn andre biler, siden de er så mye bedre?

Så hvorfor er Norge da verdens suverene elbil-land?

Beklager ironien, men jeg tør påstå du tar feil. Joda, det er fint med elbil, men ikke SÅ fint. Om du har kjørt en SQ5 eller en annen bil med kraftig forbrenningsmotor, så setter du pris på det. Det er noe med lyden og engasjementet også. Selv har jeg bare eid biler med 300-500 hester og forbrenningsmotor de siste 20 år. V8, V6 turbo, R6 turbo, R5 turbo. Deilige motorer med mye skyv. Selvsagt gir elmotor ennå mer direkte respons og et fantastisk skyv fra null, men det har også noen ulemper, det kommer vi ikke bort fra.
Poenget mitt er bare at uten insentiver, så selges det lite elbiler. Så lenge de ikke kan tilby noe mer til samme pris, eller har en lavere pris. Og vi er ikke der ennå.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA