Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Berlingo vil ikke starte, motorhavari?

Startet av runedk, onsdag 07. februar 2018, klokken 09:36

« forrige - neste »

runedk

Hej

Nå jeg var en tur i boksen, kan ikke finde ud af om der er noget der lugter brændt eller bare lugten af gammelt elektronik.

Jeg har ikke kunne finde noget der er brændt, jeg tog et par billeder men de er ikke gode, jeg håber lidt der er nogle der kan give mig et peg. Ellers har jeg en Berlingo billigt til salg.

Hvis det skulle lugte brændt kommer det fra kassen vedsiden af pcen, altså billede af boksen 4 men igen intet og se.

timescape

Det er lidt en svær en du har fået der..

Jeg har kun lige 1 forslag mere..
Kan det tænkes du har en dårlig forbindelse i batteri sikringer / holdere eller noget som er irret ?
Er det muligt du kan måle på 120V med et multimeter mens du drejer nøglen ?

Ellers prøv lige at samle hele forløbet i en tråd.. Hvad den gjorde, hvilke fejl og hvad du gjorde..
Har lidt svært ved at finde hoved og hale i denne tråd efterhånden :)
Hvor bor du ?
m.v.h

Elmo

Sitat fra: timescape på fredag 16. februar 2018, klokken 13:52
Jeg har kun lige 1 forslag mere..
Kan det tænkes du har en dårlig forbindelse i batteri sikringer / holdere eller noget som er irret ?
Er det muligt du kan måle på 120V med et multimeter mens du drejer nøglen ?

Jeg har tenkt det samme. Det hender at selve sikringen er dårlig. Videre er Berlingo kjent for å kunne får problemer emd irring på skinnene fra sikringsholder til batteri i 11'er kassen (det finnes en tråd her ang det).
MEN . . .da tror jeg det også burde vært umulig å lade. Dog er der lavere strømmer ved lading enn ved  forsøk på kjøring så det er verd å sjekke både sikringer og de aktuelle skinnene.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

OleV

Hej!
Du skal nok helt ned i bunden til motorstyringen.
Find en anden boks og prøv den i bilen.
Ole
Clio electrique x 2
Saxo  x2
Berlingo x 1

Elmo

Sitat fra: OleV på lørdag 17. februar 2018, klokken 20:20
Du skal nok helt ned i bunden til motorstyringen.
Find en anden boks og prøv den i bilen.

ENIG.
Motorkontrolleren er i praksis ikke noe man demonterer/bytter. Man bytter heller kassa - med eller uten  alle de andre komponentene
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

runedk

Hej

Hvad koster en anden sagemboks, er der nogle der har en til at ligge der kan passe i min berlingo?

Sitat fra: timescape på fredag 16. februar 2018, klokken 13:52
Er det muligt du kan måle på 120V med et multimeter mens du drejer nøglen ?
Hvor skal jeg måle er det på tilkoblingerne til sagemboksen du mener?

Jeg tænker lidt som det er nu kommer den i garage og stå indtil jeg får tid til at reparere den, den er til salg hvis nogle skulle ville give det er forsøg. Jeg bor i Brovst nær Aalborg, så her kan den afhentes.

Elmo

#21
Sitat fra: timescape på fredag 16. februar 2018, klokken 13:52
Er det muligt du kan måle på 120V med et multimeter mens du drejer nøglen ?
Berlingo skal måle 162Volt.  (27*6V). Det er 106 og Saxo som har 120Volt (20*6V).

Sitat fra: runedk på søndag 18. februar 2018, klokken 15:20
Hvor skal jeg måle er det på tilkoblingerne til sagemboksen du mener?
Ja.
Tanken med det er at kanskje en dårlig skinne eller sikring får brudd ved stor strøm, men har litt kontakt ubelastet.   
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

elektrolux

Sitat fra: runedk på søndag 18. februar 2018, klokken 15:20
Hej

Hvad koster en anden sagemboks, er der nogle der har en til at ligge der kan passe i min berlingo?


Har noen slike. Du kan bruke både Berlingo, Saxo, P106 og Partner bokser, men må bruke DC-DC og Lader og CPU fra Berlingo eller Partner.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

runedk

Hej

Når jeg måler på tilkoblingerne til sagemboksen får jeg 0 ved charge, 120+ ved battery og 0 igen ved Motor, og ingen forskæl når nøglen drejes eller bilen er til tænding. er dette korret?

timescape

Sitat fra: runedk på tirsdag 27. februar 2018, klokken 09:20
Hej

Når jeg måler på tilkoblingerne til sagemboksen får jeg 0 ved charge, 120+ ved battery og 0 igen ved Motor, og ingen forskæl når nøglen drejes eller bilen er til tænding. er dette korret?

Mener også der bør være 120+ på charge kabler.. (ca. 120V.. er det ikke en lav spænding til en berlingo ?).
Charge kabler går direkte til dit "lade stik". På min er der altid spænding på dem..

Motor ledningerne er de 2 kraftige og de 2 tynde (Blå og Orange).
Hvis din hovedkontaktor ikke trækker kommer der nok ingen spænding på dem..

Hvad måler du hvis du piller alle de store kabler af samt blå og orange og ohmer mellem dem på boxen (uden ac på selvfølgelig :) ).

mvh

Elmo

Sitat fra: timescape på tirsdag 27. februar 2018, klokken 09:58
Mener også der bør være 120+ på charge kabler.. (ca. 120V.. er det ikke en lav spænding til en berlingo ?).
Charge kabler går direkte til dit "lade stik". På min er der altid spænding på dem..

Det stemmer. Berlingo skal ha ca 162V på de merket "Battery", og det samme på de merket "Charge".
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

runedk

Ok

Jeg måler som sagt kun 120+ på "battery" og det vil sige det sagtens kan være 162Volt da jeg måler med en multimeter pen der springer fra 120 til 230 volt.

Hvad kan årsagen være til der ikke er noget strøm på "Charge" ?
Bilen lader jo fint nok.

Elmo

Sitat fra: runedk på tirsdag 27. februar 2018, klokken 20:05
Jeg måler som sagt kun 120+ på "battery" og det vil sige det sagtens kan være 162Volt da jeg måler med en multimeter pen der springer fra 120 til 230 volt.

Med mindre du har ett veldig dårlig multimeter, så kan det tyde på at en sikring eller batteri-skinne er dårlig som jeg har vært inne på tidligere.

Sitat fra: runedk på tirsdag 27. februar 2018, klokken 20:05
Hvad kan årsagen være til der ikke er noget strøm på "Charge" ? Bilen lader jo fint nok.
De to merket "Charge" går til hurtigladeporten i ladeluka. Den er det nesten ingen som benytter (jeg er en av de få som har hurtiglader til PSA som benytter de kontaktene).
Men de skal altså være direkte koblet (med grove kobberskinner) til de to merket "Battery" så hvis du ikke måler noe på "Charge" så forstår jeg virkelig hva det kan komme av.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

timescape

Du er nød til lige at finde et rigtigt multimeter :)
Et billigt fra Harald Nyborg er fint...
Som Elmo skriver.. :
Det du måler giver ingen mening..
Charge går direkte på batteriklemmer (busbars går dog gennem en strømsensor for at bilen kan måle hvad strøm der lades med på batterier.. Og de er ikke i stykker.. :) ..)

mvh.


runedk

Hej

Jeg fik fat i et andet multimeter og måler nu 175 volt på både Charge og Battery
Sjovt da jeg målte i går var der ingen udslag på charge.

Nå jeg tror jeg ender på det er en ny motorstyring der skal til før bilen køre igen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA