Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Berlingo vil ikke starte, motorhavari?

Startet av runedk, onsdag 07. februar 2018, klokken 09:36

« forrige - neste »

runedk

Hej min Berlingo er kommet i problemer, Jeg har ellers kørt godt i den hverdag.

I går skulle den oplade, den stoppede ved 80% og gav fejlene "Sikkerhed, højspænding oplader(temperatur)" samt "periodisk Fejl Transistor for drivstrøm". Jeg gik på forummet og læste op på at dette kunne skyldes minus grader som det sidste par dage har været -5 til -9 om natten.

Da jeg skulle starte bilen i morges og drejede nøglen, ville den ikke starte den gav mig fejlen "Motorrelay" ikke andet end dette. Kan dette betyde nye Børster (kul)? eller er det kulden der gør dette.

Jeg syntes at have ledt overalt efter fejl meldinger og hvordan man kan rette disse, men uden held. Findes der en liste over fejl et sted?

timescape

www.elbilwiki.no
Is your friend :) :)
The document can be found in a zip file linked to from . In the "Dansk" folder.
Direct link:
http://uldalen.no/Elbil/Verkstedmanualer-PSA.zip

from Page 227.. Here we go.. A lot about diagnostic ec... :)

Jeg får elektrisk fejl når det går fra hård frost til tøvejr.. Sikkert pga. fugt/kondens dannelse :)
Kan dog resettes og kommer ikke igen...
Fejl du beskriver kan komme fra Chopper print i bunden af boxen :(
(som regel afbrændte relayer/printbaner). Tag låget af boxen (ned til lednings forbindelser).. Lugt efter brændt..
Husk at fjerne en hovedsikring først).

At motorrelæ ikke trækker kan dog have mange årsager :)

Br.

runedk

Hej Timescape.
tak for svar, havde også gang i værksteds manualen men fandt ikke hvad jeg søgte.
Jeg må nærlæse den.

Jeg fik den til at lade umiddelbart efter fejlen så tænker ikke der er noget brændt, forhåbentligt.

Det motorrelæ hvor sidder det henne af, er det også i boxen?

OleV

Motorrælæet sidder i boksen, men det fejler sjældent noget. Det slår ikke til hvis der er fejl på systemet. Timescapes forslag om at snuse om der lugter brændt nede i boksen er en god start. Det er måske en start at tage computeren op og snuse der det er lettere end at tage hele bokslåget af. Ellers er der langt ned til selve motorstyringen i bunden af boksen, det er ofte der der er brændt noget af.
Enklest er at skifte hele boksen hvis du kan få en til en rimelig pris.
Evt uden lader og DC-DC, dem har du jo i din boks.
-Ole
Clio electrique x 2
Saxo  x2
Berlingo x 1

timescape

Sitat fra: runedk på torsdag 08. februar 2018, klokken 10:36
Hej Timescape.
tak for svar, havde også gang i værksteds manualen men fandt ikke hvad jeg søgte.
Jeg må nærlæse den.

Jeg fik den til at lade umiddelbart efter fejlen så tænker ikke der er noget brændt, forhåbentligt.

Det motorrelæ hvor sidder det henne af, er det også i boxen?

Godt du kom videre :)

Tænkte lige på om du har frostvæske nok i dit kølevand ?
Is propper/grød is kan jo blokere/delvist kølevand til lader osv.
Og det vil jo være noget som forsvinder igen :)

Mvh

OleV

Jeg har nu ikke hørt at den kan køre, blot at den kan lade....
Hvor Dan står det til?
Ole
Clio electrique x 2
Saxo  x2
Berlingo x 1

Elmo

Sitat fra: OleV på torsdag 08. februar 2018, klokken 11:45
Motorrælæet sidder i boksen, men det fejler sjældent noget.

Feil på "kupelys"-bryteren i døra kan faktisk få motorreléet til å ikke slå inn.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

runedk

Hej Alle

Oplade vil bilen stadig gerne, men køre er den ikke glad for.
Jeg må åbne boxen og rode lidt og se hvad jeg kan finde, tak for info.

Nu håber jeg lidt på Elmo har ret, for jeg har faktisk problemer med at kupelyset ikke tænder når føre døren åbnes.

OleV

Ja! Check dørkontakten først, Inden du går videre.
Ole
Clio electrique x 2
Saxo  x2
Berlingo x 1

timescape

Sitat fra: runedk på fredag 09. februar 2018, klokken 07:37
Hej Alle

Oplade vil bilen stadig gerne, men køre er den ikke glad for.
Jeg må åbne boxen og rode lidt og se hvad jeg kan finde, tak for info.

Nu håber jeg lidt på Elmo har ret, for jeg har faktisk problemer med at kupelyset ikke tænder når føre døren åbnes.

Lyser "STOP" ?
kupelyset er et rigtigt godt bud.. som regel dørkontakten..
(min køre dog fint med åbne døre :)  ).
En anden mulighed er at den tror ladestikket er sat i..
"Stop" lyser og den trækker ikke hovedrelæ..

br.


runedk

Hej

Jeg har nu haft tid til at rode lidt med maskinen, skiftede dørkontakten fra passager siden til føresiden så nu virker kupelyset igen når jeg åbner døren i føresiden, men bilen vil stadig ikke køre. "STOP" lyset lyser ikke.

Jeg skruede computeren ud og tjekket printpladen men intet så brændt ud her. Det er muligt jeg skal længere ned i boksen så desværre.

Jeg fandt min Lexia og xp pc frem og udlæste fejlen  "Funktion af effektrelaa" siger dette nogle noget? eller er det samme type fejl som "Motorrelay" som jeg fik fra Checkelec

timescape

Sitat fra: runedk på lørdag 10. februar 2018, klokken 12:57
Hej

Jeg har nu haft tid til at rode lidt med maskinen, skiftede dørkontakten fra passager siden til føresiden så nu virker kupelyset igen når jeg åbner døren i føresiden, men bilen vil stadig ikke køre. "STOP" lyset lyser ikke.

Jeg skruede computeren ud og tjekket printpladen men intet så brændt ud her. Det er muligt jeg skal længere ned i boksen så desværre.

Jeg fandt min Lexia og xp pc frem og udlæste fejlen  "Funktion af effektrelaa" siger dette nogle noget? eller er det samme type fejl som "Motorrelay" som jeg fik fra Checkelec

Nu er jeg ikke sikker.. Men i den danske manual findes Hverken "Effektrelay" eller "motorrelay". Men når en af disse fejl er nævnt er det slave relay (kopi af reservererelay), der styre "Effektrelay" eller "motorrelay". Der kan være fejl på.. :)
I manual jeg linkede til tidligere..:
Se side 242 og 254 (lexia kan teste denne funktion)..
Her er også henvist til F7.. Måske det ikke er F7 i berlingo.. Men F7 skulle også forsyne vacuumpumpe.. Køre den ?

br.

runedk

Hej Timescape

Vacuumpumpen køre jeg kan se kølevand der bevæger sig ihvertfald.
Men jeg kom til at se at mit Stop lys rent faktisk lyser nu. Gjorde det ikke tidligere.
Kørte lige en 5 min int charge og nu blinker Stop lyset.

timescape

#13
Sitat fra: runedk på lørdag 10. februar 2018, klokken 15:36
Hej Timescape

Vacuumpumpen køre jeg kan se kølevand der bevæger sig ihvertfald.
Men jeg kom til at se at mit Stop lys rent faktisk lyser nu. Gjorde det ikke tidligere.
Kørte lige en 5 min int charge og nu blinker Stop lyset.

Blinkende "stop" skulle være indikation for, blandt andet, at den tror ladestik er sat i :)
Side 242 nederste skema :)
Og
side 272

br.


runedk

Hej

Nå har været igang igen. Stop lyset der blinkede er væk, kørte en normal ladning og nu er alt ok igen.

Bilen vil dog stadig ikke køre, jeg har kørt aktivator test på relæerne, uden nogle fejl, alt klikker klakker og blinker.
Jeg gennemgår alle sikringer med volt meter snarrest, da jeg ikke kan se nogle der er sprunget. Jeg forsøger mig også med at tjekke de relæer der er tæt ved sikringerne da jeg kan høre klik derfra når jeg drejer nøglen.

Hvis jeg ikke finder noget her går jeg i boksen, jeg frygter desværre der er noget der er brændt af derinde.

Mange tak for jeres hjælp og info.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA