Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Selvkjøring

Startet av Thorden, tirsdag 06. februar 2018, klokken 14:38

« forrige - neste »

daktari

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Thorden

Min analyse, basert på artikkelen skrevet av folk med lang merittliste som virker som de har greie på hva de snakker om, er at VAG er blant de 4-5 her i verden som har kommet lengst med selvkjøring. Og at Tesla ligger langt nede på listen.

Dette var ikke noen overraskelse for meg, men man kan jo fort få et annet inntrykk ved å høre på "menigheten".

geear

Beklager, men det der er bare vas, og det sier jeg selv om jeg eier både VAG og Tesla. Ikke at Tesla ligger langt bak eller at VAG er langt fremme, men de har ingen grunnlag for å vite hvor noen av disse produsentene faktisk ligger. Dette er kun lite kvalifisert synsing og troing alt sammen! Se bare på hva som er kriteriene:

"These players are rated on 10 criteria: vision; go-to market strategy; partners; production strategy; technology; sales, marketing, and distribution; product capability; product quality and reliability; product portfolio; and staying power."

Visjoner er flott, men skaper ingenting.

Autopiloten til Tesla er ikke mye å skryte av per nå, men er allikevel det beste som er i daglig bruk i biler hvermansen kan kjøpe. VAG sin lane assist er enda lenger unna selvkjøring, og samme med alle andre. Tesla er også i en unik posisjon i forhold til at de innhenter vanvittige mengder data som ingen andre gjør. Det er en grunn til at alle bilene våre, enten man har kjøpt autopilot eller ei, er utstyrt med åtte kameraer og står og laster opp filmklipp og andre data til Tesla på wifi om natta (så sant man har tillatt det riktig nok), fra hele verden, alle mulige veikvaliteter, skilting, kjørekulturer etc. Det er her det store forspranget til Tesla ligger, om de bare klarer å benytte dataene til noe fornuftig. Det er vanvittige mengder som skal bearbeides. Alle andre bare snakker. Jeg får meg en grundig smell om Chevyen som lanseres i 2019, uten ratt, kan parkeres i gården min og kjøre hvor jeg ber den, uten et problem, men per dags dato har jeg ingen som helst tro på det overhodet. Innenfor gitte soner og veikvaliteter, men ellers nei...

Vegar Beider

Jeg tror nok disse analytikerne primært forsøker å se i glasskula her, fremfor å se hva som faktisk finnes på markedet akkurat nå. De vurderer et totalbilde som er gitt av en rekke kriterier. Akkurat som Gartner Group, Forrester med flere holder på. De har ofte rett.

Angående hva som finnes på markedet akkurat nå: Audi A8 som den første med Level 3.
https://seekingalpha.com/article/4087480-audi-beats-tesla-gm-level-3-autonomy

Og ja, den har sine begrensninger som kan virke merkelige. Det handler mer om sikkerhet og policy enn om teknologi.

Om den kan kjøpes av "hvermansen" eller ikke kan vel diskuteres, men det samme gjelder Model S. Uten avgifter er A8 bare marginalt dyrere enn S75D.

Gi det noen Google-søk, som "Volkswagen Autonomous Driving" og "Audi self driving car", så ser du at de ikke akkurat er helt ferske på dette området, og at de har mye på gang. At de konservative produsentene er mer restriktive til å slippe uferdige versjoner ut på markedet er en grei observasjon, på godt og vondt.

Nei, jeg tror ikke denne vurderingen er vas, om man ser det store bildet.


snoemann

Til trådstarter så vil jeg også fremheve det at rapporten virker å ta for seg hvilke selskaper som ligger langt fremme med kompetanse på eller kunnskap om selvkjøring.
Men jeg vil slå et slag for de bilprodusentene som faktisk tar dette til markedet.
Jeg synes Tesla til tider har vært i gråsonen når det gjelder markedsføring av teknologien sin (villede til å tro den er bedre enn den er), men samtidig er det nok Tesla som har produksjonssatt/gitt mest av selvkjøringsteknologi til markedet. På denne måten vil jeg hevde at Tesla har pushet de andre produsentene til å komme med sine løsninger enda litt raskere enn de ellers ville ha gjort.

Jeg satt nettopp og kikket på ett par youtube klipp av Audi A8 med level 3 (som riktignok også er en bil som ikke er her helt enda). For eksempel denne videoen, hvor man får forklart litt om hvordan den fungerer.
https://www.youtube.com/watch?v=WsiUwq_M8lE
På forhånd var jeg forberedt på begrensninger, og hadde relativt lave forventninger, men dessverre skuffet innholdet i videoen meg litt allikevel.
F.eks. kravet om under 60km/t føltes opprinnelig "ok", men når man tilsetter kravet om at det må være kø OG under 60 km/t så begynner scenarioene hvor man ønsker å bruke dette å bli ganske sjeldne. Tilsett alle andre "OG" regler også, så er man nede i en svært lav prosentandel av vanlig kjøring hvor denne "level 3" selvkjøringsteknologien er relevant.

Jeg håper og tror at alternative "transportenheter" som f.eks. små busser eller taxiliknende tjenester vil komme raskt til markedet med selvkjøring. Ref Waymo som ligger høyt oppe på grafen her , og som faktisk har noe som ser ut til å være veldig god selvkjøringsteknologi.

Enn så lenge så liker jeg at Tesla pusher faktisk markedslansering av denne teknologien - selv om de nok burde være noe forsiktigere enn har vært tidligere.
Nissan Leaf 30kwh Tekna 2017. I eie 2017 ->
Citroen C-Zero 2011. I eie 2013 -> 2017

Djur1



Har noen audi idag oppdatereringen OTA?
Model S P85 solgt

e-golf 16

Signature x - kansellert

Model 3 bestilt

Trond.m

Jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor alle maser om selvkjøring. Jeg ser naturligvis fordelen med at man kanskje en gang i framtiden kan få bilen til å hente seg hvis man er ute å på fest. Men det ligger da mange år inn i framtiden både teknisk og juridisk. Kjøper jeg en Audi til 700K + så er det definitivt for å kjøre den selv. Hva skal jeg ellers bruke tiden til når jeg likevel må sitte i bilen ?

jkirkebo

Sitat fra: TM på mandag 12. februar 2018, klokken 07:53
Jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor alle maser om selvkjøring. Jeg ser naturligvis fordelen med at man kanskje en gang i framtiden kan få bilen til å hente seg hvis man er ute å på fest. Men det ligger da mange år inn i framtiden både teknisk og juridisk. Kjøper jeg en Audi til 700K + så er det definitivt for å kjøre den selv. Hva skal jeg ellers bruke tiden til når jeg likevel må sitte i bilen ?

Netflix? En lur? Kan tenke meg mye annet jeg heller vil bruke tiden på enn å kjøre på motorvei selv...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Meldola

Sitat fra: TM på mandag 12. februar 2018, klokken 07:53
Jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor alle maser om selvkjøring. Jeg ser naturligvis fordelen med at man kanskje en gang i framtiden kan få bilen til å hente seg hvis man er ute å på fest. Men det ligger da mange år inn i framtiden både teknisk og juridisk. Kjøper jeg en Audi til 700K + så er det definitivt for å kjøre den selv. Hva skal jeg ellers bruke tiden til når jeg likevel må sitte i bilen ?

Hadde vært ypperlig om jeg kunne startet arbeidsdagen i det jeg satte meg i bilen, ikke etter 6 mil og ca en snau times kjøring. kunne gjort samme når jeg avsluttet dagen. to timer fritid tjent.
Audi e-tron 55 2019
BMW i3 60Ah 2016 BEV

Touring

Foretrekker heller en god assistent enn en dårlig autopilot. At bilen 'tar over' under kø kjøring og virker som et lite sikkerhets nett ellers holder for meg. Å kjøre med autopilot fra en 'konkurrent' nå føler jeg like avslappende som å øvelseskjøre med en fersk 16 åring.

Øyvind.h

Sitat fra: Meldola på mandag 12. februar 2018, klokken 08:58
Hadde vært ypperlig om jeg kunne startet arbeidsdagen i det jeg satte meg i bilen, ikke etter 6 mil og ca en snau times kjøring.

Selv om man elsker å kjøre bil er det ikke slik at man har lyst til å kjøre selv, alltid.
Noen ganger vil man gjøre andre ting, noen ganger vil man slappe av, noe kjøring er gørrkjedelig etc.
Autopilot fungerer bra på langtur og er fin avlastning. Med økende stabilitet vil den bli brukt mer, selv om jeg elsker å kjøre bil og leke med bil :D
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Hasse79

Samme her, er veldig glad i å kjøre bil. Men må innrømme at det i fm lengre transportetapper høres forlokkende ut med selvkjøring.

Kjørte med hele familien fra Trondheim til Odense i sommer på ett døgn, ca 130 mil. Godt over halvparten av strekket var på firefelts motorvei med 110 - 130 kmt fartsgrenser. Hadde vært veldig behagelig og avslappende å gjort dette i f.eks. en bil med selvkjøring a la Teslas autopilot.
2018 Tesla Model S 75D
2015 BMW i3

PionerThink

 :+1: Helt enig med siste taler at det hadde vært greit å kunne ha valget under lange motorvei-etapper 8)
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA