Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvordan best optimalisere bilen for rekkevidde før avreise?

Startet av oto, tirsdag 06. februar 2018, klokken 10:39

« forrige - neste »

oto

Jeg skrev omtrent dette innlegget i en annen tråd, men bumper det opp som et eget tema. Problemstillingen er så vidt jeg kan se egentlig nokså enkel:

En optimalisering av bilen for maks rekkevidde før avreise innebærer at bilen ved avreise må ha denne tilstanden:
-   Batteriet må være helt fulladet
-   Temperaturen i batteriet må være optimal for drift
-   Temperaturen i kupéen må være på førerens foretrukne nivå.

(Samt sikkert flere faktorer).

For å gi oss denne muligheten kunne Tesla rett og slett implementere en softwarefunksjon med dette brukergrensesnittet:

Range-optimize car for departure at [hh:mm].

Forutsatt at bilen er plugget i og kjenner tilgjengelig ladeeffekt, må den så starte lading, varming av batteri og varming av kupé tilstrekkelig tidlig til å nå optimalisert tilstand ved oppgitt avreisetidspunkt - uten å bruke energi fra batteriet.

Det bør la seg gjøre å programmere dette med nokså godt resultat.

Det kan selvsagt hende at tilgjengelig ladeeffekt er for lav i forhold til batteriprosent og omgivelsestemperatur. Da kan bilen på et eller annet vis uttrykke at, sorry, jeg har ikke nok effekt/tid til å optimalisere helt, men jeg vil gjøre så godt jeg kan.

Selvsagt er det en del forutsetninger som må legges til grunn og en del egenskaper ved turen som kan forringe resultatet, så som at turen starter med en voldsom stigning som medfører behov for kjøling av et allerede varmt system, men jeg tror en slik løsning vil være mye bedre enn i dag. Hovedprinsippet må være å optimalisere bilens temperatur uten å tappe energi fra batteriet men ved å hente alt fra fra nettet - om tilstrekkelig netteffekt er tilgjengelig.
TMX75D født oktober 2017
VW e-Golf 2015

Espen Hugaas Andersen

Er det behov for en slik funksjon? Hvor ofte trenger man egentlig optimalisert rekkevidde?

Jeg har vel aldri vært under 7% SOC, og det var bare fordi det var ett hull i superladernettverket. Med Tesla så har man stort sett rikelig med rekkevidde, og om man ikke optimaliserer, så vil man ikke egentlig legge merke til det.

Når jeg skal på langtur så forsøker jeg å huske på å lade fra 70% til 100%. (Jeg har bilen som regel ladet til 70%.) Ett par ganger har jeg husket på det ganske sent og har dratt med 80-90%. Selv om jeg ikke har startet med fullt batteri, så er konsekvensen at man bare må lade 5-10 minutter ekstra på første superladerstopp.

Om man lader til 100%, så er utgjør forskjellen på om man optimaliserer eller ikke trolig under 1 minutt ekstra på første superladerstopp.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

En ting jeg derimot savner er å kunne varme opp batteriet til at man ikke har begrensning på regen. Dette skulle jeg gjerne ha kunnet gjort selv uten at bilen står til lading.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

oto

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 06. februar 2018, klokken 10:56
Er det behov for en slik funksjon? Hvor ofte trenger man egentlig optimalisert rekkevidde?

Hm...la oss si at du fra i morgen får plass til 25% mindre energi i batteriet ditt enn du har nå. Ville du synes det var helt uproblematisk? Litt pussig at du prioriterte å kjøpe X100D istedenfor X75D, i så fall. :-) Jeg vil anta at om du brått mistet 25%, ville du bli interessert i å optimalisere utnyttelsen av dine resterende 75kWh.

Nå vinterstid, med moderat, sørnorsk kystkulde, ligger snittforbruket mitt ved småkjøring stort sett over 3kWh/mil. En timilstur langs kysten uten motorvei og med null snittstigning ga et forbruk på ca. 2.85kWh/mil. Bilen tapper mye energi fra batteriet for å varme selve batteriet i tillegg til kupeen. Jeg har sett ulike tall på forumene, men den ser ut til å trekke 4-6kW til batterivarming om den mener det er nødvendig. Hvor lang tid den gjør det, avhenger selvsagt av start-temp og turens beskaffenhet (omgivelsestemperatur, varmeutvikling fra akselerasjon, stigninger, etc.).

SC-nettverket er bra, og det er et poeng at energi tapt underveis til batterivarming ganske raskt lades inn på en SC. Men det er bare mulig dersom man faktisk når frem til SCen og dersom det er en SC langs ruta. For det er fortsatt ikke dekning langs alle strekninger, spesielt i fjell/dalstrøk i innlandet.

Teslaene har ikke varmepumpe, og ødsler etter mitt skjønn litt for mye med tilgjengelig energi. Det er ikke en gang mulig å si til bilen at den skal være ferdigladet til et bestemt tidspunkt. Man må beregne selv omtrent hvor lang tid bilen trenger. Dette bør bilen klare selv. e-Golf, og antagelig også Leaf, har hatt denne funksjonen i flere år. Har man en viss ladeeffekt hjemme, kan man da i det minste oppnå en lunk i batteriet. Men en styrt oppvarming er å foretrekke.

Både mht. softwaredesign og brukergrensesnitt bør det være enkelt for Tesla å lage en funksjon som den jeg skisserer ovenfor.
TMX75D født oktober 2017
VW e-Golf 2015

THE

Hvordan får dere et forbruk på 280Wh/km på langkjøring med X? Sist langtur var på 313 km med forbruk på 223Wh/km (69,9 kWt). Startet med -2 grader ved 0 moh. Kjørte opp til hytta på 800 moh, inkludert en fjellovergang fra 0 - 1000 - 350 moh på veien. mesteparten av turen lå temperatur på mellom -12 og -23 grader. Hadde en times stopp på hytta med nedkjøling av bilen før jeg kjøre de siste 130 km hjem over den samme 1000 moh fjellovergangen.

Snittforbruket mitt på de 16000 km jeg har kjørt bilen ligger på ca 225 Wh/km, hvorav ca 2000 km på sommerhjul og ca 14000 km på vinterhjul. Ca 5-600 km er kjørt med tilhenger, og en god del av kjøring i kalde innlandstemperaturer.

Hvis dere skal optimalisere rekkevidde, så er nok det beste stedet å starte med 19" hjul, smalere dekk enn standard og dekk med lav rullemotstand. Kjørestil vil nok også påvirke rekkevidde betydelig mer enn "riktig" temperatur i batteri og kupé ved avreise.

Når det er sagt kunne jeg godt tenkt meg en mulighet til å stille inn avreisetidspunkt og la bilen styre lading/forvarming ut fra  at den skal være klar til det tidspunktet.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Espen Hugaas Andersen

#5
Mitt forbruk siden jeg byttet til vinterdekk er 269 Wh/km. Altså 100D med 19" Hakka 8. Jeg sitter alltid i t-skjorte, og legger meg 10% over fartsgrensen. (Litt mer om forholdene er gode på firefelt.) Bilen står i dårlig isolert garasje, men med all ladingen så er det sjeldent temperaturen faller mye under null. Dette er med mye langkjøring, men sjeldent over 150 km/dag. Ingen kjøring med henger (ennå).

Det jeg har merket med forbruket er at det er ganske høyt, inntil batteriet er varmt nok for full regen. Noe som fort tar i området av 1 time. På langturene som er på 400+ km, så har jeg ikke noe problem med å oppnå forbruk under 250 Wh/km, så fremt det ikke er mye motorvei.

Jeg tror egentlig ikke jeg hadde hatt noe annerledes oppførsel om jeg hadde hatt en 75D. Den har vel ca 71 kWh tilgjengelig, mens 100D har ca 98 kWh. Sier vi at jeg lader til 70%, og buffer under null er på 4 kWh, så er det 47 kWh for 75D og 66 kWh for 100D. Sier vi 250 Wh/km for 100D og 240 Wh/km for 75D, så er det 196 km for 75D og 264 km for 100D. Mitt daglige behov er under 150 km, med unntak av langturene, der jeg uansett lader til mer enn 70% og bruker superladerne, og 150 km er fint oppnåelig. Men kanskje jeg ville ladet til 80% i det daglige, om jeg hadde 75D, bare for å ha litt ekstra margin.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

jkirkebo

Sitat fra: THE på tirsdag 06. februar 2018, klokken 13:15
Hvordan får dere et forbruk på 280Wh/km på langkjøring med X? Sist langtur var på 313 km med forbruk på 223Wh/km (69,9 kWt). Startet med -2 grader ved 0 moh. Kjørte opp til hytta på 800 moh, inkludert en fjellovergang fra 0 - 1000 - 350 moh på veien. mesteparten av turen lå temperatur på mellom -12 og -23 grader. Hadde en times stopp på hytta med nedkjøling av bilen før jeg kjøre de siste 130 km hjem over den samme 1000 moh fjellovergangen.

Snittforbruket mitt på de 16000 km jeg har kjørt bilen ligger på ca 225 Wh/km, hvorav ca 2000 km på sommerhjul og ca 14000 km på vinterhjul. Ca 5-600 km er kjørt med tilhenger, og en god del av kjøring i kalde innlandstemperaturer.

Hvis dere skal optimalisere rekkevidde, så er nok det beste stedet å starte med 19" hjul, smalere dekk enn standard og dekk med lav rullemotstand. Kjørestil vil nok også påvirke rekkevidde betydelig mer enn "riktig" temperatur i batteri og kupé ved avreise.

Mitt snitt etter 26.000km er 281Wh/km. Da med 20" sommer og 19" vinterhjul. Riktignok mye kjøring med henger, men også uten bruker jeg fort 270Wh/km på en tur til hytta på denne årstiden. Endel kjøring på motorvei + mye stigning på slutten betyr høyt forbruk, det samme gjelder kaldt batteri ved avreise. De siste 13km på grusvei ligger forbruket på 600-700Wh/km....

Hjemover er forbruket selvsagt en del lavere, selv om batteriet er mye kaldere ved avreise.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

oto

Sitat fra: THE på tirsdag 06. februar 2018, klokken 13:15
Hvordan får dere et forbruk på 280Wh/km på langkjøring med X? Sist langtur var på 313 km med forbruk på 223Wh/km (69,9 kWt). Startet med -2 grader ved 0 moh. Kjørte opp til hytta på 800 moh, inkludert en fjellovergang fra 0 - 1000 - 350 moh på veien. mesteparten av turen lå temperatur på mellom -12 og -23 grader. Hadde en times stopp på hytta med nedkjøling av bilen før jeg kjøre de siste 130 km hjem over den samme 1000 moh fjellovergangen.

Det var imponerende lavt snittforbruk.

Bruker dere Range Mode?

Vi fikk bilen, X75D, denne vinteren, og har piggfrie 19" Nokian Hakkapeliitta SUV 265/55. Har dere mer energieffektive dekk, tror du?
TMX75D født oktober 2017
VW e-Golf 2015

Cowboystrekk

Mine tips for lengst vinterrekkevidde:
Litt ekstra luft i dekkene, 10%ish.
Lad nesten fullt, om du bor litt i høyden, da får du fyllt opp med regen.
Forvarm og avslutt lading ca ved avreise.
Om batteriet fremdeles ikke er helt varmt, men du har endel regen, bytt til range mode når du kjører. Da kutter batterivarmeren og kjøringa øker batteritemp.
Bruk setevarme framfor høy temp i bilen.

For ekstremsparing: Jeg kjørte litt over 10 mil i -10 til -17 for noen dager siden med 70 i snittfart (glatt noen steder og gjennomsnittsmålinger) med min TMS 60 hvor rekkevidda ble litt på grensa da jeg ikke hadde laga så mye før avgang, forvarma uten range mode, kjøre med range mode. Hadde på litt setevarme og skjerf over munnen (har astma så godt med fuktig luft istedet for tørr AC-luft), hadde god og varm jakke, veksla med å ha klima av og på på 15,5C. Dugga svært lite.
Forbruk: 170 Wh\km.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

GOS

@Oto

Om du har så høyt forbruk på din 10-mils langtur, så bør du sette Range Mode on (med mindre du forvarmer batteriet mens den står koblet til strømnettet). Det er ingen vits i å bruke batterivarmeren om du ikke på død å liv må ha 3-400 hk tilgjengelig så raskt som mulig. Etter 30-60 minutters kjøretur så har du full regen og full power tilgjengelig.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

THE

Sitat fra: oto på tirsdag 06. februar 2018, klokken 13:48
Sitat fra: THE på tirsdag 06. februar 2018, klokken 13:15
Hvordan får dere et forbruk på 280Wh/km på langkjøring med X? Sist langtur var på 313 km med forbruk på 223Wh/km (69,9 kWt). Startet med -2 grader ved 0 moh. Kjørte opp til hytta på 800 moh, inkludert en fjellovergang fra 0 - 1000 - 350 moh på veien. mesteparten av turen lå temperatur på mellom -12 og -23 grader. Hadde en times stopp på hytta med nedkjøling av bilen før jeg kjøre de siste 130 km hjem over den samme 1000 moh fjellovergangen.

Det var imponerende lavt snittforbruk.

Bruker dere Range Mode?

Vi fikk bilen, X75D, denne vinteren, og har piggfrie 19" Nokian Hakkapeliitta SUV 265/55. Har dere mer energieffektive dekk, tror du?

Har kjørt med Range mode siden nyttår ca. Merker ikke stor forskjell i forbruk på langkjøring, men på småkjøring blir det betydelig penere forbrukstall med range mode.

Har 19" Goodyear Ultragrip Ice SUV 235/55x19. Lastindex (105) er egentlig for lav i forhold til det som står stemplet i vognkortet med tillatt bakakselvekt på 2052 kg. I USA er maks bakakselvekt på 2017 X100D oppgitt til 3792 lbs (1720 kg), og jeg har fått opplyst muntlig at 2052 kg er feil, og at det skal rettes opp i fra Tesla. Ser forøvrig at X100D registrert i går fremdeles er oppgitt med maks bakakselvekt på 2052 kg, så det er i alle fall ikke endret ennå.

235/55x19 ser vel ikke like bar ut som 20" eller 22" hjul, men egenskaper på norske vinterveier er i alle fall bra, og jeg velger nok samme dekkdimensjon neste gang jeg skal ha vinterdekk også.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

geear

285Wh/km høres forholdsvis høyt ut med 19" uten motorvei.

Brukte noe mindre enn det til hytta (275km) sist med fem personer, full bil til taket, skistativ med en haug med ski i poser på kroken, og jeg kjørte da akkurat som jeg gjør med fossilbil med litt fart i, ingen sparing og "litt ekstra".

20" Slipstream med Nokian R2 SUV (255 og 275) og 3.1 bar.

Skal sies at jeg er usikker på hvor mye skistativet bak utgjør.

Har samme opplevelse som andre her, at range mode gjør større forskjell på småkjøring enn langkjøring.

Forøvrig har vi også e-Golf og savner avgangstid-funksjonen på Teslaen, selv om den ikke er perfekt på e-Golf heller (spesielt med tanke på manglende batterivarme..), men det kunne den vært på Teslaen som har batterivarming.

oto

Takk for mange interessante data, folkens.  :+1:
Pussig, det virker som om det er forholdsvis stor variasjon i forbruk mellom bilene. Men det er jo mange faktorer. Det hadde vært interessant å kjøre akkurat samme langtur i følge, med biler med samme dekk, samme starttemp, last, innstillinger og forsøksvis samme kjørestil, for å se om det ble signifikante forskjeller i forbruk. Ville jo være rart om det ble det.
TMX75D født oktober 2017
VW e-Golf 2015

THE

Jeg kan også nevne at jeg hadde lavere forbruk/lengre rekkevidde enn de fleste andre jeg kunne sammenligne med når jeg kjørte Zoe. På vinter hadde jeg et inntrykk av at forbruket mitt var en del lavere enn de aller fleste som hadde den nyere R240 modellene som skulle være mer effektiv. Min forklaring er at dekkdimensjon (smalest mulig dekk) har mye å si for rekkevidde på vinterveier. Personlig synes jeg det gir bedre grep med smale dekk også.

Kjørestil har også veldig mye å si for rekkevidde. Selv om man kjører samme strekning med samme bil, samme forhold og samme gjennomsnittshastighet, men forskjellig sjåfør, så tror jeg at det kan ende opp med stor forskjell i forbruk. Det er aldri noen god ide med heftige akselerasjoner, brå oppbremsing og rykk og napp kjøring hvis man vil ha lavest mulig forbruk. Med en Tesla X på 2,5 tonn, så vil forbruket bli betydelig høyere med aktiv kjøring enn med jevn kjøring. Noe jeg merker godt med høyere forbruk på svingete veier med 70-80 sone, enn på rette veier og 90 sone. Selv om gjennomsnittshastighet er mye høyere på 90 sone-vei, så er det mye mindre energi som går bort i å bremse inn i kurver og akselerere etter kurver. Spesielt på vinter hvis man ikke har full regenerering, så får man mye energi som går tapt ved stadige oppbremsinger.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

geear

De som har lært seg økonomisk kjøring med fossilbiler vil få igjen en enda større forskjell på elbiler med samme kjørestil, siden så enormt stor andel av energien går med til fremdrift på elbil kontra fossilbil, hvor hovedandelen av energien er bortkastet. Bare det å gå helt marginalt av gasspedalen før bakketopper og svinger gir merkbare forskjeller.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA