Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Interessant artikkel om utbygging av 150 og 350kW-ladere

Startet av geear, tirsdag 06. februar 2018, klokken 09:32

« forrige - neste »

Counterpointer

Induktiv lader i veien er interessant, det vil aldri bli kø når du lader i 80 km/t

Amatøren

Jeg tror nok at foreløpig blir induktiv lading mest for de som klarer seg opp til f.eks 11 kW ved lengre tids lading, men skal slippe å sette i ladekabelen.

Slik som hjemme, kjøpesentere, pendlerparkeringer o.l. Krever derimot en standard på induksjonsplaten i bakken og oppunder bilen.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

turfsurf

Sitat fra: Orbit på tirsdag 06. februar 2018, klokken 15:02
På de effektnivåene er ikke det å dimensjonere for ekstra strømkapasitet den største kostnadsdriveren, men heller å få noen tiltalls kW varmetap ut av laderen.
Det er jo akkurat økt strømstyrke som gjør at vi får økt effekttap som varme. Er en grunn til at vi har høyspent og ikke «høystrøm» ledninger. Høye spenninger er lett å håndtere, varmgang vesentlig værre.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hsa77

Sitat fra: Jon65 på tirsdag 06. februar 2018, klokken 23:22
Sitat fra: hsa77 på tirsdag 06. februar 2018, klokken 22:11
ladefarta kommer aldri til å bli full tank på 5min. Mesteparten av lading foregår hjemme...
Ladefarta kommer garantert til å bli full tank på 5 min, bare et spørsmål om hvor lenge det er til.... https://www.tv2.no/a/9468320/
Og ikke alle kan lade hjemme (iallefall ikke på lang tid), ganske mange som bor i leilighet uten egen privat parkering.
Selv med 350kw får man ikke tilført mer enn 29kwh på 5min, håper virkelig at fremtidens biler får litt større batteri enn det...

Løsningen for alle som ikke har mulighet til å lade hjemme er langt flere offentlige parkeringsplasser med lademulighet, gjerne med 7kw. Skal alle kunne kjøre elbil må nå nok minst 1/3 av alle offentlige parkeringsplasser ha lademulighet - her er det en stor jobb å gjøre!
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

Orbit

Sitat fra: turfsurf på onsdag 07. februar 2018, klokken 06:37
Sitat fra: Orbit på tirsdag 06. februar 2018, klokken 15:02
På de effektnivåene er ikke det å dimensjonere for ekstra strømkapasitet den største kostnadsdriveren, men heller å få noen tiltalls kW varmetap ut av laderen.
Det er jo akkurat økt strømstyrke som gjør at vi får økt effekttap som varme. Er en grunn til at vi har høyspent og ikke «høystrøm» ledninger. Høye spenninger er lett å håndtere, varmgang vesentlig værre.
Kabelen mellom lader og bil må dimensjoneres opp for å håndtere større strømmer, men varmen her er likevel håndterlig. Jeg tror tapene i omformeren i laderen er mye større, selv når den leverer 920V. Efatec oppgir >95% effektivitet ved full last. Kjølingen må dimensjoneres for ca 322kW x 5% = 16kW varme (for å kunne levere 350A @ 920V). Jeg vil tippe tapet i DC-kabelen er langt under 1kW, selv med 500A.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Løve

Det er jo veldig ofte blitt bevist at å ta skikkelig i når en bygger nytt lønner seg for infrastruktur som skal stå i en del tiår. Sjekk E6 ut av Oslo. 6-feltsvei siden 60-tallet. En overdrivelse uten like den gang, en latterlig lønnsom investering nå. Så da er spørsmålet, hvor lang er forventet levetid på ladestasjonene? For om den er over ti år så bør en installere i det øvre sjiktet med en eneste gang, og ikke kopiere norsk veibygging siste 40 år.

Zimon

Det viktigste de gjør når de bygger ut nye ladestasjoner er å ta høyde for nok diameter og kvalitet på kablene som legges i bakken. Det er det som er klart dyrest å drive å bytte ut. Legg skikkelig diameter som takler mye mer enn 350KW, så er det bare å bytte selve ladestasjonene over bakken eller oppgradere dem. Det er også over bakken hvor slitasjen kommer og utviklingen av ny teknologi. Så tenk langsiktig under bakken er etter min mening noe av det viktigste de gjør.
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA