Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rekkevidde - praktisk erfaring

Startet av Bjoris, mandag 05. februar 2018, klokken 23:04

« forrige - neste »

sylwester

Sitat fra: hemi på mandag 03. desember 2018, klokken 14:31
leaf har ganske stor buffer forbi 0, og de kjørte vel til stopp?
Det er ikke sikkert. Det at Nissan forvrenger bildet til fører/journalist betyr at du kan bli straffet.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

MrOtto

Forbruksmåleren i bilen er bare sprøyt. Ren løgn. Jeg kjørte 101km i dag og den målte 15,5 kWh/100km opp og 11,9 ned. Det gir 13.7kWh forbrukt og er forbruket den har brukt i sommer med 15-25 grader og i dag var det -6, -2. Men forbrukt SOC var 50%!

MrOtto

Sitat fra: tuono på tirsdag 04. desember 2018, klokken 14:37
Ja...forbrukseffektivitet, ladehastighet, salgstallene, bruktpris, populariteten som drosje og ventelistene for Ioniq tyder på "fail" for det norske markedet...

Golf: Ja...se på salgshistorikk og popularitet. "Bare for enkelte"...?

Står ikke kvaliteten på Leaf godt nok på egen grunn, eller må du fundamentere den oppå andre modeller?

Ioniq drosje? Aldri sett i Oslo. Argumentene jeg leser opp er helt valide og du svarer dårlig. Disse bilene har snevrere bruksområder og blir bil nr. to for de som har en annen bil mer større plass. Prisen på e-golf er ynkelig. Dette er biler som selger svært mye dårligere enn Nissan Leaf

hemi

Så leaf 40 taxi i dag, han kjører ikke mye :p

Joltus

Sitat fra: MrOtto på torsdag 06. desember 2018, klokken 15:33
Forbruksmåleren i bilen er bare sprøyt. Ren løgn. Jeg kjørte 101km i dag og den målte 15,5 kWh/100km opp og 11,9 ned. Det gir 13.7kWh forbrukt og er forbruket den har brukt i sommer med 15-25 grader og i dag var det -6, -2. Men forbrukt SOC var 50%!
Det er ikke mer ulineær soc som er problemet her....?

ThomasEL

Sitat fra: Joltus på torsdag 06. desember 2018, klokken 17:52
Sitat fra: MrOtto på torsdag 06. desember 2018, klokken 15:33
Forbruksmåleren i bilen er bare sprøyt. Ren løgn. Jeg kjørte 101km i dag og den målte 15,5 kWh/100km opp og 11,9 ned. Det gir 13.7kWh forbrukt og er forbruket den har brukt i sommer med 15-25 grader og i dag var det -6, -2. Men forbrukt SOC var 50%!
Det er ikke mer ulineær soc som er problemet her....?

Ikke-lineær SOC og (sannsynligvis) en ting til:

Den energien som «forsvinner» (eller i virkeligheten blir til termisk energi (varme)) inne i batteriet blir nok ikke målt.... Ved kaldt batteri er indre resistans større, dermed blir mer energi omdannet til varme. Altså en større andel av «energiforbruket» som ikke blir målt vinterstid.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Joltus

Neste gang du svinser rundt med disse tingene må du se på leafspy hvor mye kwh det er igjen, prosenten sier igrunn litt for lite om hvor mange kwh det er igjen.

MrOtto

Forbruksmåleren viser også feil pga hjulrotasjonen som måler for lang distanse med f.eks 16 tom hjul.  Samtidig er bilen "humørsyk" Da den i tilsynelatende like forhold, temperatur, våt veibane etc. Viser likt eller forskell i forbruk. Det som står på forbruksmåleren er sjelden korrekt og kan ikke brukes for å måle korrekt rekkevidde. Også Leafspy viser forsjeller i like forhold. Min erfaring med Leafspy er at den stort sett,. 8 av 10 ganger viser 10-15% høyere forbruk unntatt de gangene den viser l10% lavere forbruk. Jeg bruker Leafspy 4-5 ganger i uken på 2x 50km turer på samme vei så jeg har grunnlag for å si dette. Jeg har kjørt 18000km siden april.

ThomasEL

Jeg har fortsatt ikke fått prøvd å kjøre bilen "tom", men fruen hadde en litt lenger tur i dag. Her er noen tall:

Temperatur: Mellom -2 og +2 grader
Distanse kjørt: 17 mil
Snitthastighet, topografi og føre: 61 km/t, noe motorvei, resten landevei. Start og mål samme sted. Over ei høyde på rundt 250 høydemeter underveis. Saltet og våt vei. En time pause halvveis, slik at kupeen ble kald igjen. Ikke forvarmet kupe.

Noen tall og utregninger basert på display:
Forbruk: 1,58kWt/mil
Utregnet totalforbruk: 26,8kWt
SOC: Fra 100% og ned til 18%
Utregnet tilgjengelig batterikapasitet basert på disse tallene: 26,8kWt/0,82 = 32,7kWt
Utregnet teoretisk rekkevidde basert på disse tallene: 17mil/0,82 = 20,7 mil

Noen tall og utregninger basert på Leaf Spy:
Start: 480 GIDS
Mål:   138 GIDS
Antall GIDS brukt: 342 GIDS = 26,5kWt
(Her er det interessant å se at forbruk i henhold til antall GIDS brukt faktisk stemmer godt med forbruk basert på kjørecomputer i bilen..!)
Restenergi i batteriet: 138 GIDS = 10,7kWt, hvorav ca 10kWt bør være tilgjengelig.

Noen betraktninger:
- Ser man kun på display og antall prosentpoeng brukt, så er over 4 kWt borte vekk (altså omdannet til varme pga indre resistans)

- Ser man på Leaf Spy og antall GIDS brukt, gjenstår ca 10kWt tilgjengelig energi. Med samme forbruk betyr det ca 6 mil gjenstående, altså totalt 23 mil.

- Hvis man tar antall GIDS brukt + antall gjenstående GIDS, så tilsvarer det til sammen 37,2kWt. Hvis man så plusser på de 20 GIDS bilen ikke ville lade (lading stoppet på 480 GIDS), så gir det totalt 38,7 kWt. Trekker man fra buffer i bunn (bilen stopper på 5-8 GIDS), så havner man på omkring 38kWt total tilgjengelig kapasitet. Her ser det med andre ord IKKE ut til at så mye energi har gått til spille (varme)!

- Bilen har SOH på 99,47% og Hx på 107%. Likevel vil den ikke lade til mer enn 480 GIDS... Kan dette tyde på at 500 GIDS ikke er reell topplading..? Kan det ha blitt lagt inn en buffer i topp på de nylig utleverte bilene? Erfaringer fra andre med cellespenning på over 4,2V tydet jo på at det ikke fantes buffer i topp i det hele tatt. Men så høyt har aldri min ladet.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Joltus

Utregnet tilgjengelig 32,7 sier vel bare at det er nesten 4kwh igjen når du kommer til null prosent?

thomasski

Kjørte ned til 1% i går, og holdt meg der en stund før vi var hjemme. Beroliget fruen underveis med at det var 10% igjen ved 0% - og tenkte på noe jeg har lest her inne en gang. Men det finner jeg ikke igjen nå. Er det noen som vet hvor langt man kan tøye strikken etter 0%?!

ThomasEL

Dette vil endres etter hvert som batteriet blir eldre/degraderes. Men ved ny bil har du ca 50 GIDS igjen når display viser 0%. Det betyr 3,8kWt. Av disse kan drøye 3kWt benyttes
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

sylwester

Og rent praktisk så kan du gå til DC1 hvis du resatt den for turen å bruke forbruket der til å estimere hvor mye lengre du har. 30/forbruk = antall mil. F.eks. ved 22,5kWh/10km så kommer du 30/22,5=1,33mil eller 13km. På sommeren er det nærmest doblet.

Vi vet at LBW er på fast sted slik at over tid vil du begynne å se LBW ved 20% reelts isteden for 19% reels, men vi vet ikke om 0% er satt ved et fast energipunkt (50gids) eller om det er 10% av gjenværende kapasitet. Jeg setter en knapp på 50gids, men vi må nok vente litt før vi ser fasiten.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Joltus

Kona kjørte til og fra jobb i natt. Bla fra ganddal til sykehuset på motorvei. En liten omvei på slutten i går...

65 km sier bilen, stemmer greit. Startet på 100 prosent og endte på 69 prosent.
Forbruk ifølge bilen 17,3kwh/100

Leafspy hadde følgende data:

Start: 98,6soc, 37,7kwh, 487 gids.

Den ladet enda da hu kjørte. Men bilen selv sa 100 så var nok like før.

Etter jobb: 69,6soc, 26,6kwh, 343gids

Basert på km og minking i kWh får eg et forbruk på 16,9kwh/100. Så i min bil tar hvertfall ikke forbruksmåleren i.....

Forskjellen ligger i en km i målt distanse. Så eg tipper det er noe mismatch her, at kalkulator i bilen ikke bruker de 65 km men 64 fra et annet sted. Samme sted som den henter snittfarten fra som hvertfall ikke kommer fra speedometer.

ThomasEL

Ser at Joltus bil lader til 487 GIDS og 98,6% SOC....

Jeg blir ikke helt klok på hva som bestemmer hvor høyt bilen lader på 2018-modellen. På 2015 modellen var det en direkte sammenheng med SOH og hvor mange GIDS den ville lade. Hadde man 100% SOH, ja så fikk man 280 GIDS (som var maks på 24kWt-batteriet)

Men jeg har en SOH på 99,40% og Hx på ca 107%. Likevel stopper ladingen på 474 GIDS (94,8% GIDS) og 93,4% SOC (100% i bilens display selvsagt).

Dette er noe underlig. Det skal dog sies at jeg bare har fulladet 3 ganger på de to månedene jeg har hatt bilen... Mulig den hadde ladet høyere hvis man tok noen flere 100%-ladinger på rad.. Eller så har Nissan et eller annet sted på veien lagt inn en buffer i topp som de første 2018-bilene ikke hadde. Jeg fikk min så sent som i oktober...
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA