Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rekkevidde - praktisk erfaring

Startet av Bjoris, mandag 05. februar 2018, klokken 23:04

« forrige - neste »

Pneg

Sitat fra: hemi på søndag 14. oktober 2018, klokken 10:44
"følger trafikken"

det er 110 sone mye av veien, sist jeg kjørte der fløt trafikken i ca 130 tidvis mer i venstre fil, ledet ann av en hiace?! av alle ting

høyre fil var 80-85 ledet av lastebiler.

leaf i 130 vs 80 er ganske stor forskjell på forbruk

Det og følge trafikken er i mine øyne og ligge i høyre felt. Der ligger stort sett trafikken i rundt 90. Ingen problem og ligge i 130 i venstre om man ønsker det.. men det må være for og gjøre en test på hvor kort denne bilen kan gå :)
E-tron Fast Track (Solgt)
E-tron Advaced Sport 2020
2018 Leaf til salgs

Beckern

Sitat fra: Pneg på søndag 14. oktober 2018, klokken 14:59
Sitat fra: hemi på søndag 14. oktober 2018, klokken 10:44
"følger trafikken"

det er 110 sone mye av veien, sist jeg kjørte der fløt trafikken i ca 130 tidvis mer i venstre fil, ledet ann av en hiace?! av alle ting

høyre fil var 80-85 ledet av lastebiler.

leaf i 130 vs 80 er ganske stor forskjell på forbruk

Det og følge trafikken er i mine øyne og ligge i høyre felt. Der ligger stort sett trafikken i rundt 90. Ingen problem og ligge i 130 i venstre om man ønsker det.. men det må være for og gjøre en test på hvor kort denne bilen kan gå :)

For meg er "følge trafikken" å følge storparten av personbilene. Å ligge i 85 - 90 i høyrefelt er å følge tungtrafikken og det er det kun elbiler og noen få pensjonister som gjør. Helt greit det, jeg må også det iblant for å nå dit jeg vil, men å følge trafikken.... nei. Og det synes ikke min faste passasjer heller som ellers mener jeg kjører for fort. Da er jeg en sinke ifølge passasjer.

EV-FTW

Enig. Å følge trafikken er å følge flyten. På motorvei med 110, følger man ikke trafikken med å ligge i 90.

Og i 80 soner følger man ikke trafikken med å ligge i 90, da danner det seg fort kø bak.

Min erfaring er ( ifølge speedometeret i bilen) at i 80 soner må jeg holde tett under 100 for å følge flyten, uten at det danner seg kø bak.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Joltus

Ligger sjeldent i 97kmt i 80 sonen hverken med diesel eller elbilen.....

3400 i bot det.

EV-FTW

Sitat fra: Joltus på mandag 15. oktober 2018, klokken 10:17
Ligger sjeldent i 97kmt i 80 sonen hverken med diesel eller elbilen.....

3400 i bot det.

Jeg viser bare til min erfaring på hvordan trafikken flyter på strekket mellom Stavanger og Kristiansand.
Leaf har godt 10 prosent feilvisking. Når jeg ( med vinterdekk) ligger i 90 på speedometeret , holder jeg 81 på GPS. Da lager jeg KØ!
Jeg skal jeg følge trafikken, må jeg ligge i ca 100 på speedometeret, ligger da på ca 90 GPS.
Det er hvordan fossilbilene kjører og hvordan trafikken flyter på dette strekkert, de gangene jeg kjører der, som er ca 2 ganger i mnd.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Joltus

Oki. Har ikke lagt om. Har 3kmt feilvisning i 110.

hemi

Jeg har 8 i feilvisning på org sommerdekk i 110, vesentlig mer på vinterdekk.

Rart folk har så forskjellig feilvisning? jeg har en tidlig bil.

2,6-2,7KG trykk i dekk

EV-FTW

Nå har jeg 30 kWh, men med 16 tommer vinterhjul , viser den gode 10 prosent feil.

Så 110 på speedometeret er rundt 97 på GPS.

Når jeg kjører forbi fotobokser i 70 sone, holder jeg 80 på speedometeret, og vet det går helt fint.

Det er irriterende at den viser så mye feil, da jeg opplever meg som en sinke i trafikken, og må ligge «langt» over fartsgrensene for å ikke lage kø.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Joltus

Testet med originale dekk på LE type grønn.

Men det vil jo bli større feilvisning med vinterdekk.

Dudi

#354
Jeg er glad for at jeg ikke har alle disse problemene med ladetider og batterikapasitet.

Bruker bilen normalt daglig ca 5 mil. Følger alltid bilene rundt meg og innenfor fartsgrensene.

Av og til kjører jeg Strømmen/Nordseter og Strømmen/Hvitsten.

Sist jeg kjørte til Nordseter, ca 18Mil med bra høydemeter, hadde jeg 15% GOM og 23% SOC ved ankomst.
Ladet med 6A i 24 timer. Vips så var bilen klar til retur med 100% batteri.
Ankomst etter retur 18Mil ble 35% GOM og 43% SOC.

Jeg er veldig fornøyd med bilen. Stor, stille gange og behagelig på alle fronter.

Har aldri hatt behov for hurtiglading. Dyrt er det også! Haha

Da har jeg kanskje truffet blinken for mitt bilbruk.

Dudi

Vil dette tyde på at en bør velge 60 profil på vinterdekkene ved bruk av 16" felger?

TorT

Det finnes mange dekkalkulatorer på nett.
Der legger du bare inn originaldimensjonen på dine dekk. Vognkort
Så legger du inn de dekkene du vurderer ved siden av.
Om du trenger å gå opp til 60 eller 65 profil med den dekkbredden og felgen du velger ser du da enkelt.

tomrh

#357
Sitat fra: Dudi på tirsdag 16. oktober 2018, klokken 09:40
Vil dette tyde på at en bør velge 60 profil på vinterdekkene ved bruk av 16" felger?
Flere med gen1 Leaf som er veldig fornøyde med 205/60R16, sommer som vinter, se f.eks. her:
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=38009.msg662229#msg662229
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=38783.msg715345#msg715345
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=41400.msg712962#msg712962
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Dudi

#358
La om til vinterdekk 205/55-16. Tok turen strømmen nordseter igjen. 18mil. Denne gang fikk jeg dårligere rekkevidde. 5% igjen.  Sist på sommerdekk 215/50-17 fikk jeg 15% igjen. Det var ca samme været. Kanskje litt kjøligere ved start. Har redusert rekkevidde noe med dekkene å gjøre?

Speedometeret viser ca 10km for lite. Det må vel bnh rette.

sven erik

hei
tror jeg skal ta meg en siklig test tur  jeg begynte å kjøre elbil i 2009 å har kjørt en i miev 15 mil på en lading men skal  være en artig erfaring å se hva jeg greier den nye leafen på  jeg er vel og en av de som kjører mye bil kjører runt 80 til 90 tusen i året  å kunn  elbil   kjørte fosil fra tesla i 2 dager de så bensin regningen å neste gang  skulle jeg få elbil  men ja skal  teste  en som bare er vant til å kjøre tesla har ikke  rette elbil følsen   

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA