Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rekkevidde - praktisk erfaring

Startet av Bjoris, mandag 05. februar 2018, klokken 23:04

« forrige - neste »

Zuexi

Solgt ble den ihvertfall...

Ser for meg scenarioet når kunden kommer tilbake...

"hei, jeg kjøpte denne Leafen her av dere, men bilen er ikke i nærheten av de 389 km dere har opplyst at bilen skal klare."
"har du kjørt på landevei med den?"
"eh, ja?"
"der har du problemet - 389 km gjelder kun ved bykjøring, skjønner du, så da er det ikke noe feil med bilen."

Løve

#301
Ved en hurtiglader kom et par eldre bergensere bort og spurte om det var den nye varianten og om jeg var fornøyd. I løpet av samtalen spør de begge to flere ganger om den klarer 380km, for det var det forhandler hadde sagt. De refererte til en større forhandler i Bergen jeg ikke husker navnet på. Jeg var veldig tydelig på at du aldri vil komme over 300km og i den virkelige verden vil du neppe kjøre lenger enn 200km for hver gang du føler for å lade. Muligens 230km.

Det finnes med andre ord en noen bilforhandlere i Bergen som strekker sannheten til den sprikker.

leafnor

#302
Sitat fra: Løve på lørdag 18. august 2018, klokken 09:28
Ved en hurtiglader kom et par eldre bergensere bort og spurte om det var den nye varianten og om jeg var fornøyd. I løpet av samtalen spør de begge to flere ganger om den klarer 380km, for det var det forhandler hadde sagt. De refererte til en større forhandler i Bergen jeg ikke husker navnet på. Jeg var veldig tydelig på at du aldri vil komme over 300km og i den virkelige verden vil du neppe kjøre lenger enn 200km for hver gang du føler for å lade. Muligens 230km.

Det finnes med andre ord en noen bilforhandlere i Bergen som strekker sannheten til den sprikker.
Simply amazing.

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Sense

Sitat fra: TM på søndag 05. august 2018, klokken 16:27
Noen forhandlere ønsker visst fortsatt å forlede kundene til å tro at de kan kjøre nærmere 40 mil med nye Leaf.

Å oppgi 389 km WLTP er jo ekstemt misvisende når WLTP rekkevidden  med blandet kjøring er 270 km. Jeg tipset dem om det, men det virker ikke som om de vil endre det. Hadde de i det minste skrevet 378 km NEDC og oppgitt at virkelig rekkevidde vil ligge lavere så hadde de vært mer seriøse. De viser til at WLTP ved bykjøring er inntil 389 km, så juridisk skriver de ikke noe direkte feil, de forteller bare ikke hele sannheten  :o

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=125125525&fks=125125525

Enig, dette er nok bevisst rot med begrepene. Og de fleste kunder gjennomskuer det nok ikke.
WLTP er jo en strengt definert syklus som inneholder hastigheter fra lave til høye,i med bykjøring, landevei og motorvei, og en snitthastighet på 53,8 km/t. Det inkluderer oppbremsing og en normal akselerasjon opp i fart.
Snittfart på 53,8 km/t får du aldri til i en by med stopp ved trafikklys. Ergo kan de ikke kalle det WLTP-måling, hvis det kun dreier seg om bykjøring.

Når det er sagt, så er jeg litt imponert over regenererings-systemet til Leaf. Hvis rekkevidden øker så mye ved bykjøring kontra motorvei, så antyder det likevel en svært god utnyttelse av kinetic energi.
Man skulle jo tro jevn fart uten stopp ved gatelys, ville gi betydelig høyere rekkevidde. Men på Leafen virker det ikke slik, om man skal tro Nissans skryte-tall.

Hvor relevant det er med by-rekkevidde på 389 km kan man også diskutere. Jeg vet ikke noen by så stor at man trenger 389 km rekkevidde for å komme seg fra A til B inni byen?

Dudi

Her er mine data. Variert kjøring. Noe 60KM 30KM osv...


erikoe

Synes det skrives mye useriøst om rekkevidden til nye Leaf. Har hatt bilen min siden Mars og nå om sommeren klarer den lett ca 30 mil på blandet kjøring og 27-28 mil på E-39 i 85km/h. Super fornøyd med bilen.

Løve

Hvordan i alle dager får du til det? Med flaks klarer jeg 250. På langtur må jeg lade hver 150km tilfelle det er feil på neste lader (må ha reserve for å komme til reservelader).

Hva er snittforbruket ditt?

sylwester

Jeg tviler ikke på at du er superfornøyd, men jeg tviler sterkt på at folks opplevelse av rekkevidden er useriøs.

Er dine data tatt fra Drive Computer i ett strekk? Jeg tenker at man kan bomme opptil 30% på hastigheten om man har basert på makshastigheten man så på speedometeret på tur. Og noen få kan finne på å summere gjenværense guess til de milene de har kjørt og sagt at "ja, bilen klarer xkm" uten at de faktisk vet det for sikkert. Leafen er evig optimist så guessometeret er helt ubrukelig til å si noe om rekkevidden. 

En kjappt googlesøk sto det at deler av E39 skulle bli 110-sone. Jeg regner med at en sprang fra 80km/t til 110km/t vil gjøre turene kortere i tid, men da vil du muligens forbruket øke vesentlig til de rekkevidder jeg klarer på ca. 20 mil.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

EV-FTW

Sitat fra: turfsurf på onsdag 01. august 2018, klokken 06:20
Sitat fra: Joltus på tirsdag 31. juli 2018, klokken 22:36
Mye finere enn i3 hvertfall. Men det sier mer om i3 enn leaf....
Utseende blir uansett en smakssak, sånne påstander er kun en mening. IMO er en eneste bilen som er styggere enn nye Leaf gamle Leaf...

Ja smaken er subjektiv.
Personlig mener jeg nye Leaf på langt nær er finere enn gamle Leaf.
Gamle Leaf har særpreg.
Nye Leaf har mye av gamle Leaf .
Døre, Lang avstand fra bakre hjulbuer og opp til vindu, ser helt sært ut.  Ny front og bakende hjelper ikke, bilen ser bare for høy og smal ut. Hadde den vært litt lavere og litt breiere hadde det sett mer harmonisk ut.

Nå prøver den liksom å gli inn, være normal, men får det ikke helt til. Før prøvde den ikke være normal, den prøvde å skille seg ut, noe jeg synes er mye bedre.

Men som sagt, subjektivt.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Trollemor

Da har jeg prøvd meg på min første langtur med nye Leafen. Alt i alt er jeg veldig fornøyd, men det er ikke tvil om at forbruker er høyere på denne enn generasjon 1. Jeg har kjørt tilsammen 49 mil. Det er 22 mil en vei, med mye dårlige veier, mue opp og ned, og 7 mil på grusvei. Var på hytta uten lademulighet, så jeg måtte hurtiglade en gang på vei opp og en gang på vei ned. Hadde også en tur ned til bygda og opp igjen, dette var 37km med nesten bare grusvei. Med unntak av bygdetunet var snitthastigheten 60 km timen.
Ford Ranger EV 2001 modell
Nissan leaf 2014

AppleKnocker

Sitat fra: erikoe på fredag 24. august 2018, klokken 22:38
Synes det skrives mye useriøst om rekkevidden til nye Leaf. Har hatt bilen min siden Mars og nå om sommeren klarer den lett ca 30 mil på blandet kjøring og 27-28 mil på E-39 i 85km/h. Super fornøyd med bilen.
Bra for deg!

Tror nok mange heller har den oppfatningen at Nissan har rettmessig har blitt tatt med buksene nede av seriøse biltestere. Ikke har de temperaturstyring og de har laget en svært lite effektiv elbil. Da hjelper det ikke om batteriet er forholdsvis stor, når bilen både lader sakte og bruker mye strøm.

Det er ingen tvil om at nye Leaf er en bedre bil enn forrige Leaf. Jeg har hatt Leaf selv, men jeg ville nok følt meg litt snytt når f.eks en Ioniq, I3 eller eGolf går lenger under de fleste forhold.

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Pew

Sitat fra: erikoe på fredag 24. august 2018, klokken 22:38
Synes det skrives mye useriøst om rekkevidden til nye Leaf. Har hatt bilen min siden Mars og nå om sommeren klarer den lett ca 30 mil på blandet kjøring og 27-28 mil på E-39 i 85km/h. Super fornøyd med bilen.

Det er imponerende. Har hatt min siden mars også, men jeg har enda ikke opplevd å klare 30, så jeg lurer jo litt på hvordan du klarer dette lett. Min absolutte rekord er vel 28 eller så og da går jeg inn for det. Men for all del: Jeg er svært fornøyd med bilen også og her på vestlandet fungerer den veldig greit.

Det jeg har opplevd i sommer er at i høye hastigheter oppleves rekkevidden som skuffende for min del. Jeg hadde håpet på 22-23 mil i 110 km/h, men i virkeligheten ligger jeg langt under. Jeg tør ikke tenke på hvordan det er om vinteren. Kjørte rundt i Danmark i tre uker i sommer og der ligger svært mange av motorveiene på 130. Da opplevde jeg at jeg måtte ligge 40 km/h under fartsgrensen for å ha litt rekkevidde, og det syns jeg er merkelig. Dumt at Leaf med såpass stort batteri ligger under en Ioniq med 30% mindre batteri. Da har Nissan gjort noe feil syns jeg.

hemi

Ta bilde av skjermen din som viser snittfart 85kmh og 27-28 mil kjørt

Tiger123

Sitat fra: Pew på onsdag 19. september 2018, klokken 12:56
Sitat fra: erikoe på fredag 24. august 2018, klokken 22:38
Synes det skrives mye useriøst om rekkevidden til nye Leaf. Har hatt bilen min siden Mars og nå om sommeren klarer den lett ca 30 mil på blandet kjøring og 27-28 mil på E-39 i 85km/h. Super fornøyd med bilen.

Det er imponerende. Har hatt min siden mars også, men jeg har enda ikke opplevd å klare 30, så jeg lurer jo litt på hvordan du klarer dette lett. Min absolutte rekord er vel 28 eller så og da går jeg inn for det. Men for all del: Jeg er svært fornøyd med bilen også og her på vestlandet fungerer den veldig greit.

Det jeg har opplevd i sommer er at i høye hastigheter oppleves rekkevidden som skuffende for min del. Jeg hadde håpet på 22-23 mil i 110 km/h, men i virkeligheten ligger jeg langt under. Jeg tør ikke tenke på hvordan det er om vinteren. Kjørte rundt i Danmark i tre uker i sommer og der ligger svært mange av motorveiene på 130. Da opplevde jeg at jeg måtte ligge 40 km/h under fartsgrensen for å ha litt rekkevidde, og det syns jeg er merkelig. Dumt at Leaf med såpass stort batteri ligger under en Ioniq med 30% mindre batteri. Da har Nissan gjort noe feil syns jeg.

Enig i at lett 30 mil høres merkelig ut. Jeg har som deg vært oppe i 28, med bevisst pen kjøring og ikke over 80-85 kmt. Kjørte fra Svinesund her om dagen, med fulladet batteri, lå mye i 120kmt på CC, da hadde jeg igjen (maks) 4 mil(tror det var 14% når jeg kom frem, etter 17 kjørte mil.
Ikke misfornøyd med rekkevidden, den er som forventet ved normal kjøring og holder fint til mitt behov, men fra 90kmt og oppover er den alt annet enn imponerende.

collixxx

Tekna 40, 17" hjul

Kjørte T/R Sandsli-Knarvik i går, ekstremt lite trafikk, men våte veier + en del regnbyger, litt vind.

Start: 99% indikert SOC, varm bil, varmt batteri.

Forhold: Regnbyger, 6 graderm, våt vei, litt vind, ingen trafikk. 65km/t snittfart. Klima på auto og 20 gr. Mobilen koblet i USB, hørte på musikk i normalt volum. ACC så og si hele veien i fartsgrensen.

Etter et opphold i Knarvik startet jeg uten forvarmet bil

Samme forhold på veien hjem. Indikert SOC ved ankomst 59%.

Syns 0,17kWh/km er høyt, men sikkert helt innenfor normalen hos folk her med forholdene som var.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA