Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rekkevidde - praktisk erfaring

Startet av Bjoris, mandag 05. februar 2018, klokken 23:04

« forrige - neste »

Mr Oizo

Jeg skjønner ikke hvorfor Nissan har lagt til e-pedal og deretter blåst det opp som en stor nyhet.
De burde mye heller lagt til seiling. I samme slengen kunne de fjernet nagscreen som er veldig irriterende og unødvendig.

Ebe

Skal vi «konkludere» med 250 sommerstid og 190 vinterstid?  :police:
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Joltus

E pedal er jo konge til sitt bruk.

De kunne godt hatt seiling, men å sette seiling opp mot e pedal blir noldus. Ene er comfort andre er jo kun for rekkevidden.

Dudi

#243
Kjørte tur/retur Hamar,pluss litt til, i dag. Stort sett 100/110. Startet på 100% endte på 0% etter 23mil.
Hadde ikke på heat eller AC.

Har prøvekjørt både e-golf og ioniq.
Føler at det er luftmotstanden som gjør at rekkevidden reduseres fort med Leaf. Merkes tydelig ved 110km/t. Fronten er tøff, men ikke særlig aerodynamisk. det er for mange kroker og kriker.

Når får jeg skilpadder i displayet på denne bilen? Hvor lenge kan jeg kjøre etter 0% i displayet? :-) 

MrOtto

Kjørte t/r Beitostølen. Rundt 520km, litt over 800 høydemeter forskjell, samt kjøring opp og ned til Flya. Snittforbruk på 13.8 kWh/100km. Hjem kjørte vi 220km 73% brukt av batteriet. Ingen vind. Noe motvind og stigning til Beitostølen tar mye strøm. Kjørte ikke raskere enn 85-90kmt. Mest 70-80. Ski på taket og to personer med bagasje. Det er nok ikke bare luftmotstanden som gjør forbruket da ingen av bilene det sammenliknes med er store og relativt lik cd-verdi. Kontroll av strøm fra batteriet, tap, kan utgjøre endel. Utveksling i reduksjonsgir/differensial som gir arbeidsområdet til elmotor kan være bedre tunet hos f.eks Ioniq.

MrOtto

Har tatt av takstativet og satt på en annen antenne og nå i temperatur rundt 20 grader brukte jeg på t/r E6 i Oslo og Akershus med 150m høydeforskjell et forbruk på 12,8 kWh/100km. Da lå jeg i 95kmt i 100-sonene og 85kmt i 80-sonene på speedometer. B og ECO. Kun vifte. 17 tommer med 3,1/2,9 bar. Slik kjøring på kupert vei uten for høye hastigheter gir en rekkevidde på 289km, antatt 37kWh netto kapasitet.

sylwester

Vedlagt er både Drive Computer og LeafSpy etter Uddevalla Oslo med maks 100km/t på speedometeret (92km/t GPS)Den starta på R91,6% (94% rapportert i dash) og 53,7℃
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

elhansen

Sitat fra: sylwester på fredag 25. mai 2018, klokken 00:57
Vedlagt er både Drive Computer og LeafSpy etter Uddevalla Oslo med maks 100km/t på speedometeret (92km/t GPS)Den starta på R91,6% (94% rapportert i dash) og 53,7℃

Interessant at bilen sier 2 % mens din leafspy sier noen annet..... Burde nesten hatt en slik en jeg også for å se hvor mye jeg egentlig har igjen.....

Joltus

Det var varmt etter en slik liten tur??

tomrh

Sitat fra: Frissy på fredag 25. mai 2018, klokken 07:14
Interessant at bilen sier 2 % mens din leafspy sier noen annet..... Burde nesten hatt en slik en jeg også for å se hvor mye jeg egentlig har igjen.....
Han hadde 57 GIDs her, det er folk som har kjørt ny-Leafen ned til 8 GIDs (gammel-Leafen kan kjøres ned til 4-5 GIDs), så da hadde han 2 mil gjenværende rekkevidde.
Det er lurt å notere seg forbrukt antall GIDs på kritiske strekninger i det daglige så vet man hva man klarer. Jeg vet f.eks. at passerer jeg siste hurtiglademulighet med minst 50 GIDs så kommer jeg meg alltid hjem selv i sprengkulde.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

sylwester

#250
Sitat fra: Joltus på fredag 25. mai 2018, klokken 07:23
Det var varmt etter en slik liten tur??

Jeg kjørte 14:45 mot Uddevalla og var der 17:45 (inkludert 10 minutter venting på hurtiglading + 30 minutter ladestopp). Dro derfra 19:20 og var hjemme 21:30. Det er 428km. Det du ser på bildet er altså del2 :-)
Hadde jeg starta i Uddevalla ville batteriet mest sannsynlig vært ~37℃, men jeg starta turen med 53,7℃ og det var igrunn hvorfor jeg forsøkte å hypermile litt for å slippe å måtte hurtiglade på turen tilbake.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

ThomasEL

Sitat fra: sylwester på fredag 25. mai 2018, klokken 18:52
Sitat fra: Joltus på fredag 25. mai 2018, klokken 07:23
Det var varmt etter en slik liten tur??

Jeg kjørte 14:45 mot Uddevalla og var der 17:45. Dro derfra 19:20 og var hjemme 21:30. Det er 428km. Det du ser på bildet er altså del2 :-)
Hadde jeg starta i Uddevalla ville batteriet mest sannsynlig vært ~37℃, men jeg starta turen med 53,7℃ og det var igrunn hvorfor jeg forsøkte å hypermile litt for å slippe å måtte hurtiglade på turen tilbake.

Men da opplevde du med andre ord ingen temperaturøkning under kjøring..? Det var kun ved hurtigladingen temperaturen gikk så opp? Eller?
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

sylwester

Ved normal temperatur øker batteriet under kjøring 0,8℃/mil. Jeg hadde kun 36kW på Strømstad pga at den hadde bikket 30 grader. Jeg har sett folk få 42kW på 29℃. Jeg ladet ideelt på Strømstad, fra R25,5%-R64% og temperaturen gikk opp fra 30,2℃ til 42,9℃.

Når batteriet allerede er veldig varmt så ser det ut til at den passive kjølingen holder bilen i sjakk. En tur i måneden sånn vil nok redusere levetiden på batteriet litt, men det er jo verdt det hvis du får noe ut av de turene. Jeg vil heller fokusere på batterihelse i hverdagen enn et fåtall ganger i året.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

ThomasEL

Veldig enig i at det er hvordan man tar vare på batteriet på det jevne som betyr mest!

Dessverre ser det ut til at temperaturen stiger såpass fort både ved kjøring og hurtiglading i sommervarmen at mange ville bli liggende litt for høyt på temperaturskalaen litt for ofte...

Eller sagt på en annen måte: Min 2015 Leaf har neppe hatt batteritemperatur over 40 grader mer enn et par tre ganger. Nye Leafen vil nok, selv om den nok sjelden passerer 50 grader, relativt ofte passere 40 grader. Litt for varmt litt for ofte med andre ord. Og ja, det er nok det jevne som betyr mest.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

leafnor

På ellers lik bruk som med gammel Leaf vil batteriet naturlig nok holde høyere temperatur. Og er degradering pga varme den samme, vil 40 batteriet miste mer effekt enn erfart fra f.eks 24kwt. Men selv med 50% har den mer energi enn min hva min 2012 har nå!
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA