Skrevet av Emne: Rekkevidde - praktisk erfaring  (Lest 41576 ganger)

AUK

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 7
    • Vis profil
Sv: Rekkevidde - praktisk erfaring
« Svar #240 på: søndag 22. april 2018, klokken 07:05 »
Min første lengre reise:

Oslo - Hankø(ish) - Oslo
Totalt ca. 21 mil
Nåla 5 over fartsgrensen - Føltes som omtrent like mye av alle fartsgrenser, 60, 70, 80, 100 og 110 km/t
B - Eco og Propilot hele tiden.
16" og vinterdekk  (selvom det er sommer :( )
Vekt som 2 personer med bagasje

15 Grader i luften
Sol - Litt A/C
Kraftig medvind på vei ned, og motsatt på vei opp

Kjørecomputer:
Start:      100%                                 Estimert rekkevidde 272km
Halvveis: 62% - 12,9 kWh/100km    Estimert rekkevidde 181km   (Faktisk distanse kjørt ca. 105km)
I mål:      14% - 13,7 kWh/100km     Estimert rekkevidde  37km   (Faktisk  distanse kjørt etter pause halvveis ca. 110km)

Godkjent  :)

Ellers likte jeg at propilot styrte bra på motorveien, ikke bremset når passerende bil la seg inn nært foran med høyere fart, samt at den akselererte når jeg blinket venstre for å passere tregere bil.
 
« Siste redigering: søndag 22. april 2018, klokken 19:58 av AUK »

ok67

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 55
    • Vis profil
Sv: Rekkevidde - praktisk erfaring
« Svar #241 på: søndag 22. april 2018, klokken 14:02 »
(Faktisk  distanse kjørt ca. 110km)
går ut frå at du meiner 210 km ???
iMiEV i dagleg bruk :-)

Bjoris

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3307
    • Vis profil
    • Elbil bloggen
Sv: Rekkevidde - praktisk erfaring
« Svar #242 på: søndag 22. april 2018, klokken 18:32 »
Stadig bedre rekkevidde på Leafen, her etter kjøring Stord-Hjellestad-Åsane-Stord. Ca 60 km i 80 sone, resten 50-60 og 70 sone. Kjørte helt normalt...

Kunne vært gøy å prøvd Ioniq og Golf, bør komme under 1 Kw på Ioniqen iallefall, men det er vel lett på den antar jeg? Noen som vet?
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Bjoris

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3307
    • Vis profil
    • Elbil bloggen
Sv: Rekkevidde - praktisk erfaring
« Svar #243 på: søndag 22. april 2018, klokken 18:37 »
La om til sommerdekkene i dg og en lite tur gav følelsen av noe høyere forbruk, men det var pøsregn og godt under 10 pluss så det er ikke optimalt for disse sommerdekkene, men skikkelig god å kjøre med sommerdekkene iallefall:)
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Mag ne

  • Newbie
  • *
  • Innlegg: 4
    • Vis profil
Sv: Rekkevidde - praktisk erfaring
« Svar #244 på: mandag 23. april 2018, klokken 12:55 »
I går startet jeg med 100% batteri, kjørte en tur og ladet opp 22% halvveis før jeg kom hjem med 8% igjen. 114% av batterikapasiteten brukt på 264 km. I følge Nissan EV appen var 38,2kWh brukt den dagen, 0,14 kWh/km. Tatt i betraktning at det var 114% av batterikapasiteten så vil vel tilsvarende ved 100% være 33,5 kWh kapasitet på batteriet og 232 km rekkevidde. En del motorvei, jeg holdt maks 100 km/t. Jeg har litt økt dekktrykk og kjørte så økonomisk jeg kan. Det er vel omtrent som forventet. Vi liker bilen.

ThomasEL

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 377
  • Nissan Leaf Acenta 2015 - sort metallic
    • Vis profil
Sv: Rekkevidde - praktisk erfaring
« Svar #245 på: tirsdag 15. mai 2018, klokken 11:57 »
Er det noen som har prøvd å kjøre ca 200km med 800 m stigning med nye Leafen?

Fra Vennesla opp Setesdalen til Hovden er det 195 km. Stigning fra 50 m.o.h. til 850 m.o.h.
Har hatt turen flere ganger med 24kWt- Leafen, da med to ladepauser.

Jeg er rimelig sikker på jeg kommer opp i ett stykke sommerstid når jeg får 40kWt-bilen. Spenningen ligger vel mer i hvor langt utpå høsten/vinteren det kan gå.

Jurrasictest anslår et forbruk på 1,791 kWt/mil ved hastighet på 80km/t. Hvis vi antar nettokapasitet på 36kWt, så går det akkurat. Jeg tror jeg skal klare å ha et lavere forbruk sommerstid, vinterstid kan man nok fort komme opp i både dette og mer. Samtidig kan man neppe regne 36kWt tilgjengelig i vinterkulda.

Er det noen som har gjort seg noe praktisk erfaring på tilsvarende tur?
Leaf Acenta 2015, sort metallic

Axel

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 8
    • Vis profil
Sv: Rekkevidde - praktisk erfaring
« Svar #246 på: tirsdag 15. mai 2018, klokken 12:56 »
Ikke helt lik tur, men kjørt Oslo - Røros som har ca samme stigning. Våt vei og 120 på motorvei til Hamar på vei oppover, mens tørt og fint på vei ned. 5 personer og fullt bagasjerom også
Endte på forbruk ca 17,7 på vei opp og 13,3 på vei ned.

Så jeg vil tro du klarer deg dersom du kjører forsiktig, men kanskje like greit med en tisse/lade-pause på veien så er du på den sikre siden.

ThomasEL

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 377
  • Nissan Leaf Acenta 2015 - sort metallic
    • Vis profil
Sv: Rekkevidde - praktisk erfaring
« Svar #247 på: tirsdag 15. mai 2018, klokken 13:30 »
Ja, Setesdalen har hurtigladere hver femte mil, så ladestopp går fint. Men nå har jeg kjørt Leaf noen år, så ikke redd for å tøye grensene litt ;-

Før vi bestilte den nye Leafen "kalkulerte" vi med følgende:

- Vi klarer å kjøre "non stop" de 19,5 milene (med 800 høydemeter) med fem personer og bagasje på bar vei og temperaturer over 0 grader
- Vi må legge inn en ladestopp på 10-15 minutter vinterstid med minusgrader og takboks.

Basert på det jeg har lest her på forumet og de teoretiske beregninger jeg har gjort, bør dette gå.
Men "time will show", som Rudolf Blodstrupmoen sa.... :P
Leaf Acenta 2015, sort metallic

Joltus

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 739
    • Vis profil
Sv: Rekkevidde - praktisk erfaring
« Svar #248 på: tirsdag 15. mai 2018, klokken 17:01 »
Var det ikke en forhandler som kjørte fra Kristiansand til Hovden vinterstid og kun ladet en liten kjapp lading for sikkerhets skyld?

Ble linket til her inne.

Pew

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 9
    • Vis profil
Sv: Rekkevidde - praktisk erfaring
« Svar #249 på: onsdag 16. mai 2018, klokken 18:35 »
Har et totalsnitt på 15,2 nå, men det ser ut til å gå ned litt ettersom jeg kjører.  (Har kjørt lite enda). Dette er med blandet kjøring med bratte stigninger, nedoverbakker, motorvei og landevei. Tror jeg kunne klart enda lavere om jeg hadde gått inn for det, men er fornøyd. Bruker nesten ikke epedalen for da går det mer strøm. Er fornøyd med 26-28 mils praktisk rekkevidde. Det er som forventet. Når jeg leser tester som sier at det går opp mot 20 kw/t på vinterføre mm. skjønner jeg ikke helt hva som skjer. Jeg hadde 16,4 når det var som kaldest (ikke så kaldt som ned mot -10 altså, men flere minusgrader), men brukte som sagt ikke epedal. Syns det er en artig og behagelig funksjon, men betyr lite for meg. Blir spennende til sommeren da den skal få være feriebil i danmark. Kanskje litt for spennende. :D

Mr Oizo

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 143
    • Vis profil
Sv: Rekkevidde - praktisk erfaring
« Svar #250 på: onsdag 16. mai 2018, klokken 18:57 »
Jeg skjønner ikke hvorfor Nissan har lagt til e-pedal og deretter blåst det opp som en stor nyhet.
De burde mye heller lagt til seiling. I samme slengen kunne de fjernet nagscreen som er veldig irriterende og unødvendig.

Ebe

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 925
    • Vis profil
Sv: Rekkevidde - praktisk erfaring
« Svar #251 på: onsdag 16. mai 2018, klokken 21:03 »
Skal vi «konkludere» med 250 sommerstid og 190 vinterstid?  :police:
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Joltus

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 739
    • Vis profil
Sv: Rekkevidde - praktisk erfaring
« Svar #252 på: onsdag 16. mai 2018, klokken 22:01 »
E pedal er jo konge til sitt bruk.

De kunne godt hatt seiling, men å sette seiling opp mot e pedal blir noldus. Ene er comfort andre er jo kun for rekkevidden.

Dudi

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 109
    • Vis profil
Sv: Rekkevidde - praktisk erfaring
« Svar #253 på: torsdag 17. mai 2018, klokken 18:14 »
Kjørte tur/retur Hamar,pluss litt til, i dag. Stort sett 100/110. Startet på 100% endte på 0% etter 23mil.
Hadde ikke på heat eller AC.

Har prøvekjørt både e-golf og ioniq.
Føler at det er luftmotstanden som gjør at rekkevidden reduseres fort med Leaf. Merkes tydelig ved 110km/t. Fronten er tøff, men ikke særlig aerodynamisk. det er for mange kroker og kriker.

Når får jeg skilpadder i displayet på denne bilen? Hvor lenge kan jeg kjøre etter 0% i displayet? :-) 
« Siste redigering: torsdag 17. mai 2018, klokken 22:17 av Dudi »

MrOtto

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 149
    • Vis profil
Sv: Rekkevidde - praktisk erfaring
« Svar #254 på: torsdag 17. mai 2018, klokken 20:13 »
Kjørte t/r Beitostølen. Rundt 520km, litt over 800 høydemeter forskjell, samt kjøring opp og ned til Flya. Snittforbruk på 13.8 kWh/100km. Hjem kjørte vi 220km 73% brukt av batteriet. Ingen vind. Noe motvind og stigning til Beitostølen tar mye strøm. Kjørte ikke raskere enn 85-90kmt. Mest 70-80. Ski på taket og to personer med bagasje. Det er nok ikke bare luftmotstanden som gjør forbruket da ingen av bilene det sammenliknes med er store og relativt lik cd-verdi. Kontroll av strøm fra batteriet, tap, kan utgjøre endel. Utveksling i reduksjonsgir/differensial som gir arbeidsområdet til elmotor kan være bedre tunet hos f.eks Ioniq.