Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rekkevidde - praktisk erfaring

Startet av Bjoris, mandag 05. februar 2018, klokken 23:04

« forrige - neste »

Joltus


blackleaf1

Kjørte 21,5 mil på mandag, med 35 km og 12% igjen på GOM. Følgte trafikken, og vel så det. Kjempe fornøyd :+1:
Atle
Lindås

ArneK

Jeg kjørte Bergen-Stavanger for en måned siden (inklusive 3 undersjøiske tunneler og 5-6 grader ute). 196 km kjørt. 22 % igjen på batteriet.

hemi

Fått på sommerhjul i dag, funnet fra bluetooth odbii også, skal ta samme tur jeg har tatt endel ganger, så får vi sjå. vs vinterhjul og vintertemp samme strekk


SveinE

Sitat fra: ArneK på fredag 20. april 2018, klokken 17:47
Jeg kjørte Bergen-Stavanger for en måned siden (inklusive 3 undersjøiske tunneler og 5-6 grader ute). 196 km kjørt. 22 % igjen på batteriet.

22% på leafspy eller display til bilen?

AUK

#230
Min første lengre reise:

Oslo - Hankø(ish) - Oslo
Totalt ca. 21 mil
Nåla 5 over fartsgrensen - Føltes som omtrent like mye av alle fartsgrenser, 60, 70, 80, 100 og 110 km/t
B - Eco og Propilot hele tiden.
16" og vinterdekk  (selvom det er sommer :( )
Vekt som 2 personer med bagasje

15 Grader i luften
Sol - Litt A/C
Kraftig medvind på vei ned, og motsatt på vei opp

Kjørecomputer:
Start:      100%                                 Estimert rekkevidde 272km
Halvveis: 62% - 12,9 kWh/100km    Estimert rekkevidde 181km   (Faktisk distanse kjørt ca. 105km)
I mål:      14% - 13,7 kWh/100km     Estimert rekkevidde  37km   (Faktisk  distanse kjørt etter pause halvveis ca. 110km)

Godkjent  :)

Ellers likte jeg at propilot styrte bra på motorveien, ikke bremset når passerende bil la seg inn nært foran med høyere fart, samt at den akselererte når jeg blinket venstre for å passere tregere bil.

ok67

Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

Bjoris

Stadig bedre rekkevidde på Leafen, her etter kjøring Stord-Hjellestad-Åsane-Stord. Ca 60 km i 80 sone, resten 50-60 og 70 sone. Kjørte helt normalt...

Kunne vært gøy å prøvd Ioniq og Golf, bør komme under 1 Kw på Ioniqen iallefall, men det er vel lett på den antar jeg? Noen som vet?

Bjoris

La om til sommerdekkene i dg og en lite tur gav følelsen av noe høyere forbruk, men det var pøsregn og godt under 10 pluss så det er ikke optimalt for disse sommerdekkene, men skikkelig god å kjøre med sommerdekkene iallefall:)

Mag ne

I går startet jeg med 100% batteri, kjørte en tur og ladet opp 22% halvveis før jeg kom hjem med 8% igjen. 114% av batterikapasiteten brukt på 264 km. I følge Nissan EV appen var 38,2kWh brukt den dagen, 0,14 kWh/km. Tatt i betraktning at det var 114% av batterikapasiteten så vil vel tilsvarende ved 100% være 33,5 kWh kapasitet på batteriet og 232 km rekkevidde. En del motorvei, jeg holdt maks 100 km/t. Jeg har litt økt dekktrykk og kjørte så økonomisk jeg kan. Det er vel omtrent som forventet. Vi liker bilen.

ThomasEL

Er det noen som har prøvd å kjøre ca 200km med 800 m stigning med nye Leafen?

Fra Vennesla opp Setesdalen til Hovden er det 195 km. Stigning fra 50 m.o.h. til 850 m.o.h.
Har hatt turen flere ganger med 24kWt- Leafen, da med to ladepauser.

Jeg er rimelig sikker på jeg kommer opp i ett stykke sommerstid når jeg får 40kWt-bilen. Spenningen ligger vel mer i hvor langt utpå høsten/vinteren det kan gå.

Jurrasictest anslår et forbruk på 1,791 kWt/mil ved hastighet på 80km/t. Hvis vi antar nettokapasitet på 36kWt, så går det akkurat. Jeg tror jeg skal klare å ha et lavere forbruk sommerstid, vinterstid kan man nok fort komme opp i både dette og mer. Samtidig kan man neppe regne 36kWt tilgjengelig i vinterkulda.

Er det noen som har gjort seg noe praktisk erfaring på tilsvarende tur?
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Axel

Ikke helt lik tur, men kjørt Oslo - Røros som har ca samme stigning. Våt vei og 120 på motorvei til Hamar på vei oppover, mens tørt og fint på vei ned. 5 personer og fullt bagasjerom også
Endte på forbruk ca 17,7 på vei opp og 13,3 på vei ned.

Så jeg vil tro du klarer deg dersom du kjører forsiktig, men kanskje like greit med en tisse/lade-pause på veien så er du på den sikre siden.

ThomasEL

Ja, Setesdalen har hurtigladere hver femte mil, så ladestopp går fint. Men nå har jeg kjørt Leaf noen år, så ikke redd for å tøye grensene litt ;-

Før vi bestilte den nye Leafen "kalkulerte" vi med følgende:

- Vi klarer å kjøre "non stop" de 19,5 milene (med 800 høydemeter) med fem personer og bagasje på bar vei og temperaturer over 0 grader
- Vi må legge inn en ladestopp på 10-15 minutter vinterstid med minusgrader og takboks.

Basert på det jeg har lest her på forumet og de teoretiske beregninger jeg har gjort, bør dette gå.
Men "time will show", som Rudolf Blodstrupmoen sa.... :P
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Joltus

Var det ikke en forhandler som kjørte fra Kristiansand til Hovden vinterstid og kun ladet en liten kjapp lading for sikkerhets skyld?

Ble linket til her inne.

Pew

Har et totalsnitt på 15,2 nå, men det ser ut til å gå ned litt ettersom jeg kjører.  (Har kjørt lite enda). Dette er med blandet kjøring med bratte stigninger, nedoverbakker, motorvei og landevei. Tror jeg kunne klart enda lavere om jeg hadde gått inn for det, men er fornøyd. Bruker nesten ikke epedalen for da går det mer strøm. Er fornøyd med 26-28 mils praktisk rekkevidde. Det er som forventet. Når jeg leser tester som sier at det går opp mot 20 kw/t på vinterføre mm. skjønner jeg ikke helt hva som skjer. Jeg hadde 16,4 når det var som kaldest (ikke så kaldt som ned mot -10 altså, men flere minusgrader), men brukte som sagt ikke epedal. Syns det er en artig og behagelig funksjon, men betyr lite for meg. Blir spennende til sommeren da den skal få være feriebil i danmark. Kanskje litt for spennende. :D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA