Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rekkevidde - praktisk erfaring

Startet av Bjoris, mandag 05. februar 2018, klokken 23:04

« forrige - neste »

erikhje

Hentet min N-connecta på Gol nettopp. Bilen sto jo da inne, var varm og fulladet. Kjørte 140km hjem til Gjøvik (over golsfjellet, tonsåsen og vardalsåsen, mange høydemeter) i -12 grader, hadde varmeapparat på 21 grader hele vegen, brukte aldri Eco-modus, kjørte stort sett i fartsgrense (cruise control på 75-85 km/t), stort sett ruglete snøføre (stor rullemotstand). Hjemme hadde jeg igjen 28% batteri og bilen påstår gjennomsnitt på 20,05 Wh pr 100km. Er meget fornøyd :)

tomrh

#46
Sitat fra: Dag_Erik på tirsdag 13. februar 2018, klokken 10:29
Sitat fra: steffeo på tirsdag 13. februar 2018, klokken 10:03
Kult! Hold gjerne fartsgrensene eller over og rapporter forbruk :)

Det er planen :+1:
For målingenes skyld er det greit om du holder jevn fart, gjerne med cc. Ellers vil det være vanskelig å bruke tallene til sammenligning. CC eliminerer kjørestil.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Goggen123

Aldri har vel noen hatt så stort forventningspress før en kjøretur tønsberg- Oslo  :D

tomrh

De som er først ute med noe nytt blir fort prøvekanin/forskningsobjekt. :D
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

leafnor

Forbruk ser ut å være rimelig likt som forrige Leaf.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Tomma

Nissan Leaf range test

Kar fra England som har testet kjørelengden. Ikke veldig imponerende, men helt ok. Hurtigladingen var veldig skuffende greier. Satser på at bilen ellers er så fin at man glemmer litt det rundt hurtiglading og kjørelengde

Sitat...depending on driving style, maybe closer to 150-160 (240-256 km) mixed, 110-130ish (176- 208 km) motorways only. This is in Winter though, it'll be more in summer. Going to do a more straightforward range test video soon. :)

Merk at når han sier "vinter" så var det snakk om temperaturer fra 3 til 9 grader
Nissan Leaf 2014 Tekna

Bjoris

Har også studert denne, Leaf har fortsatt ganske høy luftmotstand selv om den er bedre enn forrige versjon, men ikke så mye. 115 km på cruisecontroll vil gi høyt forbruk.

Ladehastigheten er lav, men husk at det er netto tall som vises i bilen, så når det står 40 i bilen er det nok nærmere 45-46 ut fra stasjonen og dermed ikke mer å hente. Tristere var at det virker som Nissan er mer forsiktig med hastigheten når batteriet blir varmt enn på 30 kwh, men en kommer vesentlig lengre med 40en før en må lade så det går nok likevel betydelig raskere å kjøre Leaf40 på tur enn Leaf30 uansett dette...

mdeekay

#52
https://youtu.be/Yn9-0-Mldkg

Han kjører litt saktere og klarer over 220 på samme værforhold.
Temperatur er 4 grader og han kjørte rund 90 kmh. Det hører seg mye bedre ut.

På annen dagen klarte han ca. 190 km i 100km/h og 2 grader

leafnor

Sitat fra: bjoris på lørdag 17. februar 2018, klokken 17:07
Har også studert denne, Leaf har fortsatt ganske høy luftmotstand selv om den er bedre enn forrige versjon, men ikke så mye. 115 km på cruisecontroll vil gi høyt forbruk.

Ladehastigheten er lav, men husk at det er netto tall som vises i bilen, så når det står 40 i bilen er det nok nærmere 45-46 ut fra stasjonen og dermed ikke mer å hente. Tristere var at det virker som Nissan er mer forsiktig med hastigheten når batteriet blir varmt enn på 30 kwh, men en kommer vesentlig lengre med 40en før en må lade så det går nok likevel betydelig raskere å kjøre Leaf40 på tur enn Leaf30 uansett dette...
Tror nøkkeltallet 0,6 grad/min jeg empirisk har kommet frem til som økt temp på hurtiglading også gjelder 40kWt modellen. Han britten lader i 45 minutter, og været er 9 grader. Startet sikkert på nær 20 grader i batteriet. Han hadde nok mellom 45-50 grader i batteriet når ferdig ladet.
Så kjører han og holder varmen.
Ser på første video at spenning er 346V, og -adestrøm glimter til med 105A- På neste lader er det 80A, enten begrenset av lader eller i fra bilen pga batteritemp. Tror derfor at laderne han bruker er "strupet". Blir nok bedre her hjemme på en 125A lader.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Dag_Erik

Hei,
da er jeg hjemme fra helgens tur til Oslo, og her er tallene;
https://photos.jottacloud.com/share/u3betk8l
Dette var Tønsberg - Oslo,
fra døra hjemme til fortum hurtiglader ved Kiwi Bjølsen. 110 km/t på acc hele veien frem til asker (også opp Lierbakken), deretter lå jeg vel 10 over fartsgrensen i bilen, men på fartsgrensen med gps. Bilen var i eco mode, men ellers var alt av komfort på (også varme i setet). Temperaturen lå rundt det på bildet hele tiden. Mener batteriet var på 94% da vi startet hjemme.

Returen fra Nydalen til fortumlader ved Kjelle i Tønsberg, gikk vel i fartsgrense hele veien. Batteriet startet på 75%, var på 15% da vi kom frem, men hadde allerede startet lading da jeg tok bildet;
https://photos.jottacloud.com/share/acofn9ke

Syns tallene er ok, men man kan ikke kjøre Tønsberg-Oslo tur-retur om vinteren i alle fall.
Jeg er sylfersk elbileier, men jeg har ikke kjøpt elbil for å ligge i 90 i 110 sonen, da kunne nok forbruket vært atskillig lavere.

Har også noen bilder fra lading, men burde vi ikke ha det i en annen tråd?

2019 Tesla Model 3 LR AWD
2018 Nissan Leaf 40Kwh

Bjoris

#55
Sitat fra: Dag_Erik på søndag 18. februar 2018, klokken 19:44
Hei,
da er jeg hjemme fra helgens tur til Oslo, og her er tallene;
https://photos.jottacloud.com/share/u3betk8l
Dette var Tønsberg - Oslo,
fra døra hjemme til fortum hurtiglader ved Kiwi Bjølsen. 110 km/t på acc hele veien frem til asker (også opp Lierbakken), deretter lå jeg vel 10 over fartsgrensen i bilen, men på fartsgrensen med gps. Bilen var i eco mode, men ellers var alt av komfort på (også varme i setet). Temperaturen lå rundt det på bildet hele tiden. Mener batteriet var på 94% da vi startet hjemme.

Returen fra Nydalen til fortumlader ved Kjelle i Tønsberg, gikk vel i fartsgrense hele veien. Batteriet startet på 75%, var på 15% da vi kom frem, men hadde allerede startet lading da jeg tok bildet;
https://photos.jottacloud.com/share/acofn9ke

Syns tallene er ok, men man kan ikke kjøre Tønsberg-Oslo tur-retur om vinteren i alle fall.
Jeg er sylfersk elbileier, men jeg har ikke kjøpt elbil for å ligge i 90 i 110 sonen, da kunne nok forbruket vært atskillig lavere.

Har også noen bilder fra lading, men burde vi ikke ha det i en annen tråd?
Jeg kan ikke si det er så veldig imponerende tall du viser her, det ligger ann til hhv 168 km på 100% og 178 km på returen.

Men det er aldri effektivt å bruke cruisecontroll, min erfaring er at du kan kjøre ganske fort med lavt forbruk hvis du vet hvordan du skal gjøre det. Viktigst er å holde jevnt fart så ikke bilen må øke og redusere farten. Kommer det nedover bakker så må en unngå regenerering, men la bilen "seile" på null etc.

Skjønner at ikke alle syns dette er aktuelt, jeg har det i ryggraden og klarer ikke å la være;)

Med rekkevidden din her er nå en ting, men om vi ser på forbruket ditt så skulle du klart minst 200 km så det henger ikke helt på greip... Jeg tenker at bilen må minst ha 36 kwh tilgjengelig, men kan være den ikke tar med forbruk på klima etc her da, men det er jo litt rart isåfall, ditt forbruk på 200 km er jo mellom 34 og 37 kwh... Antar du har nullstilt trip her så vi ikke blir lurt av forbruket?

Dag_Erik

Stemmer, alle tall ble nullstilt da jeg startet hver av etappene.

Når bilen er fulladet nå, viser den vel ca. 210-220 km rekkevidde med klima på.
240-250 uten. Da bilen var kliss ny, viste den 300 uten klima-240 med klima. Så nå,
når den begynner å få referanser, virker den å bli mer og mer nøyaktig. Det blir spennende å se
når temperaturene blir høyere, om den øker igjen.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2018 Nissan Leaf 40Kwh

Bjoris

Sitat fra: Dag_Erik på mandag 19. februar 2018, klokken 09:04
Stemmer, alle tall ble nullstilt da jeg startet hver av etappene.

Når bilen er fulladet nå, viser den vel ca. 210-220 km rekkevidde med klima på.
240-250 uten. Da bilen var kliss ny, viste den 300 uten klima-240 med klima. Så nå,
når den begynner å få referanser, virker den å bli mer og mer nøyaktig. Det blir spennende å se
når temperaturene blir høyere, om den øker igjen.

Du vil nok se vesentlig bedre tall når det blir vår og sommer:)

leafnor

Synes forbruket ikke er så ille. For det er ikke, om noen, bakker på E18 det går å seile i 110km/t. Likeså temperatur er rundt 0 og da er det tungt å kjøre.
Hvilke dekk er det på bilen, og hva hadde du for lufttrykk i dekka?

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

tomrh

Dette er bra! Å bruke 0,17-0,18 kWh/km i 110 km/t med behagelig temperatur i bilen nå på vinteren skal man si seg veldig fornøyd med. Tror ikke noen med eldre Leaf klarer å matche tallene.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA