Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rekkevidde - praktisk erfaring

Startet av Bjoris, mandag 05. februar 2018, klokken 23:04

« forrige - neste »

Zuexi

Sitat fra: Pneg på søndag 04. mars 2018, klokken 20:14
Sitat fra: Zuexi på søndag 04. mars 2018, klokken 18:26
Hva slags dekktrykk anbefales?

Mine kom vel med 35 psi rund baut

Det står 36psi i døra.
Jo'a, men mange kjører med høyere trykk i dekka for lavere forbruk.

leafnor

Sitat fra: Zuexi på søndag 04. mars 2018, klokken 18:26
Hva slags dekktrykk anbefales?

Mine kom vel med 35 psi rund baut
Kan anbefale 40, kjører med det på min Leaf.
Kan og anbefale å opp 5% i profil på vinterdekk, og 16" felg. Har ikke 40kWt Leaf, men Gen1 2012, og kjører den på HakkaR2 205/60R16,  og bruker heller mindre strøm med 60 profil på sommer og vinterhjul enn 55 profil.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Madmax

Jeg måtte nesten teste anbefalinger for redusert forbruk. Satte på forvarming av bilen 1 time før avgang og bilen var ladet til 100%. Det var mellom -5 og -3 grader og jeg kjørte en blanding av 70 vei, motorvei og bykjøring. Temperatur i bilen sto på 21 grader på Auto og jeg kjørte uten epadal og med drive setting i B og CC på 100 km/t på motorveien.

Det går mye mindre strøm til varme nå når det ikke er -10 lengre
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Etter 39 km lå snittet på 1,65 kwh/10km
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Jeg brukte da 19% batteri nå, mot 25-30% da det var kaldere. Så det er stor forskjell på kjøring i minus 10-15
og minus 5. Kjører på 16 toms piggfrie hjul med 2.8 bar lufttrykk.

thomasski

Sitat fra: Joltus på søndag 04. mars 2018, klokken 18:33
E-pedal er ikke for å kjøre mer økonomisk nei. Comfort.
Lader ikke bilen hver gang man slipper gassen om du har den i B?

meitran

Sitat fra: thomasski på tirsdag 06. mars 2018, klokken 13:55
Sitat fra: Joltus på søndag 04. mars 2018, klokken 18:33
E-pedal er ikke for å kjøre mer økonomisk nei. Comfort.
Lader ikke bilen hver gang man slipper gassen om du har den i B?

Det var min erfaring fra prøvekjøringen.

Madmax

Sitat fra: meitran på tirsdag 06. mars 2018, klokken 14:21
Sitat fra: thomasski på tirsdag 06. mars 2018, klokken 13:55
Sitat fra: Joltus på søndag 04. mars 2018, klokken 18:33
E-pedal er ikke for å kjøre mer økonomisk nei. Comfort.
Lader ikke bilen hver gang man slipper gassen om du har den i B?

Det var min erfaring fra prøvekjøringen.

Epedal er for Comfort (bremser da også med bremsene hvis man slipper opp nok på gasspedal) og fungerer veldig fint til bykjøring. Mens B er kun ladebrems for mest mulig økonomisk kjøring, bremser da mindre enn ePedal når gassen slippes.

mdeekay

Actually B-Mode uses also friction breaks if the battery is not warm enough to regenerate enough energy. Target is to have the same behavior with cold and warm battery on B-Mode.

Joltus

Sitat fra: thomasski på tirsdag 06. mars 2018, klokken 13:55
Sitat fra: Joltus på søndag 04. mars 2018, klokken 18:33
E-pedal er ikke for å kjøre mer økonomisk nei. Comfort.
Lader ikke bilen hver gang man slipper gassen om du har den i B?
Jo, men det har ikke noe med epedal å gjøre.

Når man bruker epedal regenerer den også, og ganske kraftig, men den vil også bruke litt mekaniske bremser i tillegg. Dette er jo stort sett bare fordeler, hvis man ikke skal tyne rekkevidden.

Skal man på maks rekkevidde bør man ikke bruke epedal. Nyland og co sier vel B + eco for maks rekkevidde. Altså rett i overkant av 100km i under 15 kalde :p

Tomma

Sitat fra: thomasski på tirsdag 06. mars 2018, klokken 13:55
Sitat fra: Joltus på søndag 04. mars 2018, klokken 18:33
E-pedal er ikke for å kjøre mer økonomisk nei. Comfort.
Lader ikke bilen hver gang man slipper gassen om du har den i B?

Det er vel da større sannsynlighet for at du bremser opp for mye og må bruke energi for å komme opp i fart igjen. Koster mer å bremse ned også opp igjen enn å bare flyte jevnt.
Nissan Leaf 2014 Tekna

til

Var på en litt lenger tur med nye Leaf 2018 LE i dag. Er veldig fornøyd med bilen så langt (etter 1 uke).

Kjørte Vestby - Raufoss - Vestby, totalt 335km.

Første strekk Vestby - Kiwi Reinsvoll/Fortum hurtiglader:
159km
16,7kWh/100km
Snitt 70km/h (holdt stort sett fartsgrense uten kø)
Temp mellom -2 og -5
250 høydemeter
Startet med 100% og forvarmet bil, stoppet med 17% (virker som flere har påpekt at den ikke viser helt riktig og linjær % visning)

Ladet fra 17% til 84% på 32min (startet på 45kW holdt seg der til rundt 60%, sank gradvis ned til 28kW)

Andre strekk fra Kiwi Reinsvoll - Raufoss - 3t møte uten lading - Vestby:
166km
15,1kWh/100km
Snitt 65km/h (holdt stort sett fartsgrense uten kø)
Temp mellom -1 og -5
-250 høydemeter
Ladet noen få minutter på hurtiglader i Oslo for å være sikker.

Totalforbruket på turen:
335km
16,0kWh/100km

Synest forbruket virker helt greit på den nye Leaf'en
Temp i kupé: 20grader (virker som det er mye varmere enn 22-23 i Leaf2013 gen2)
Stort sett ACC på lenger strekke.
ECO/B modus

jegergryte

Hatt bilen i snart to uker, men bare blitt småkjøring i Oslo så langt. Bilen skulle til lakkforsegling i dag og da ble det første "langtur" fra Oslo til Ås. Skikkelig drittføre med snø på veien, nedbør og 2-3 minusgrader.

Synes ikke disse tallene er så ille ref. andre jeg har sett rapportere om veldig høyt forbruk. Kjørte med 18,5 på varmeapparat, ratt- og setevarme på. Bilen var på 100% ved avreise fra oppvarmet (17 grader) garasje.

Aldri hatt eller kjørt elbil før, så jeg har lite kunnskap om å kjøre mest mulig effektivt, men har såklart lest meg opp litt over tid - så det ble Eco og B på denne turen, kjører mest med e-pedal i byen.

MrOtto

Sitat fra: til på torsdag 08. mars 2018, klokken 18:52
Var på en litt lenger tur med nye Leaf 2018 LE i dag. Er veldig fornøyd med bilen så langt (etter 1 uke).

Kjørte Vestby - Raufoss - Vestby, totalt 335km.

Første strekk Vestby - Kiwi Reinsvoll/Fortum hurtiglader:
159km
16,7kWh/100km
Snitt 70km/h (holdt stort sett fartsgrense uten kø)
Temp mellom -2 og -5
250 høydemeter
Startet med 100% og forvarmet bil, stoppet med 17% (virker som flere har påpekt at den ikke viser helt riktig og linjær % visning)

Ladet fra 17% til 84% på 32min (startet på 45kW holdt seg der til rundt 60%, sank gradvis ned til 28kW)

Andre strekk fra Kiwi Reinsvoll - Raufoss - 3t møte uten lading - Vestby:
166km
15,1kWh/100km
Snitt 65km/h (holdt stort sett fartsgrense uten kø)
Temp mellom -1 og -5
-250 høydemeter
Ladet noen få minutter på hurtiglader i Oslo for å være sikker.

Totalforbruket på turen:
335km
16,0kWh/100km

Synest forbruket virker helt greit på den nye Leaf'en
Temp i kupé: 20grader (virker som det er mye varmere enn 22-23 i Leaf2013 gen2)
Stort sett ACC på lenger strekke.
ECO/B modus

På det første strekket tilsier det at du har 32kWt kapasitet på batteriet. Men det forbruket og distanse skulle du hatt endel høyere gjenværende batterikapasitet.

erikoe

Den nye Leafen min klarer lett 27mil  og da et gjennomsnittlig forbruk på 1.3 kW pr mil. Dette er i Rogaland i halvkalt vær -2 til +3 'C ved blandet kjøring og mye kjøring på cruise kontroll - eco modus. Når våren kommer vil bilen lett klare 30 mil. Imponerende bil.

Bjoris

Nye Leaf fikk mye pes i testen gjort av TU/Elbilforenigen og etterpå i testen til Teslabjørn. Hvorvidt disse testene er feil vites ikke, men det kan se ut som en del biler rapportere for lav SOC ifht hva som er tilfelle. Om dette er noe som skjer bevisst når det er kaldt, vs at Nissan har laget det slik at batteriet har mer buffer når det er veldig kaldt kan være også, ingen vet vel pt.

Iallefall er min og mange andre nå i det siste sin erfaring at bilen har rekkevidde som forventet og kanskje litt til, jeg tror det siste der komme ann på hvilke forventninger en har.

Min erfaring etter 400 km fra Notodden til Stord er at bilen går så langt som jeg hadde håpt og dermed mye bedre enn jeg ble redd for når jeg leste erfaringene nevnt ovenfor.

Etter overlevering i Notodden kjørte jeg rett vest over på E134. Planen var å lade på Haukeligrend/seter med ett lite håp om at jeg kunne rekke Røldal som er 208 km fra Notodden. Ved start var bilen "bare" ladet til 98% så jeg tenkte at det var nok siste spiker fra å rekke til Røldal, men været var bra og når vi kjørt over på morgene var det tørr og fin vei, med vekslende is/bart.

Siden vi hadde en lang tur foran oss satte jeg bare avgårde og kjørte forsiktig i B/Eco og ikke noe testing av e-pedalen før ned til Røldal. Som en forstår kom jeg meg til Røldal, ganske komfortabelt, hadde 6% på det minste i tunnellen som er ca 1100 moh. Notodden ligger faktisk nesten på havnivået med bare 20 moh ifht yr.no så dette er meget bra 190 km hadde jeg kjørt da. Ved ankomst Røldal var jeg oppe i 11%, battery warning som kom på ved 9% forsvant i det jeg parkerte ved laderen i Røldal.

Som en ser på bildene ble det mye vann i veien på vei hjem, dette er smeltevann fra snø og is og bilen så ikke ut i måneskinn når jeg kom hjem:) I tillegg hadde bilen 36 psi i dekkene, jeg vil prøve med noe mer 40-45, det er det jeg har brukt før i Nokian dekkene. Denne bilen har Conti Viking så vi får teste litt å se hvordan bilen blir. Jeg syns den var litt myk så tipper den tåler godt noe mer luft...

Forbruket var på det meste 170 wh pr km og nede i 153 wh nede i Røldal. Dette er bra da jeg fortsatt der er 400 meter høyere over havet enn ved start.

Jeg ladet til 72% i Røldal, jeg har en leilighet på andre siden av Røldalsfjellet, Seljestad så der stoppet jeg og spiste middag og for å teste den nye ladestasjonen, en times tid. Ladestasjonen gir inntil 11 kw, men dessverre får ikke Leafen mer enn 3.6 kwh (pga at den bare har 220 volt og 32 A og dermed blir det i praksis bare 230 volt og 16 A).

Når jeg kjørte hadde jeg nøaktig 72% igjen, etter å ha brukt 12% overfjellet på de 20 km. Røldal er på 400 moh og leiligheten på 600 moh.

Hjem er det 155 km og det har også gått fint med Leaf30en om den har vært helt full-ladet så det ble litt spennende med den ny som da bare hadde 72%. Jeg kjørte derfor meget økonomisk, stort sett uten varme (litt varme i tunnellene for å holde duggen borte). Jeg kom hjem med 125 wh i forbruk fra Seljestad, med litt drøy eco kjøring ifht hva mange ville giddet.

Snitt forbruket fra Notodden til Stord ble 149 wh på den nesten 400 km lange turen. Dette er bra, men jeg gjorde en langtur med min Leaf30 når den var ny i 2016 og jeg havnet på ca 150 med den også så jeg tror nok ikke den nye går så mye rimeligere, men litt og det virker som den repsonderer bedre på eco kjøring og er litt mer sluten når en trør på så jeg ser det slik at du kan strekke mer i rekkevidden på den nye, hvis du må eller vil...


Bjoris

Av en eller annen grunn får jeg ikke endret innlegget. Det skulle stå at jeg hadde 16% igjen når jeg kom hjem. Jeg kjørte dermed 155 km på 56% av batteriet som da antyder en rekkevidde på 270 km. Det blir mao ingen stor utfordring å kjøre 300 km med denne bilen på sommeren med klima av, tørr vei og rolig kjøring:)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA