Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rekkevidde - praktisk erfaring

Startet av Bjoris, mandag 05. februar 2018, klokken 23:04

« forrige - neste »

Chrian

Kjørte 30 km med en Accenta demobil i dag, lettkupert 70-80 vei med 20 grader og auto på ac. Våt veibane og ca 0 grader ute noe som ga ett forbruk på 1,45 Kw per mil. Varmeapparatet trakk ca 700w mot 2-3kw på våres gen1 uten varmepumpe under samme forhold. Da jeg leverte den tilbake var det 80% igjen på batteriet og guessometeret viste 215km gjenværende rekkevidde.
Trenger en realistisk vinter rekkevidde på 180km noe denne gir selv etter 10-15% reduksjon av kapasitet på batteriet.

Dag_Erik

Sitat fra: leafnor på mandag 19. februar 2018, klokken 16:32
Synes forbruket ikke er så ille. For det er ikke, om noen, bakker på E18 det går å seile i 110km/t. Likeså temperatur er rundt 0 og da er det tungt å kjøre.
Hvilke dekk er det på bilen, og hva hadde du for lufttrykk i dekka?

Husker ikke nøyaktig modell i farten, men det er Continental piggfrie vinterdekk, 16", 205 bredde.
Dekktrykk sjekka jeg ikke må jeg innrømme.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2018 Nissan Leaf 40Kwh

Bjoris

#62
Sitat fra: tomrh på mandag 19. februar 2018, klokken 18:30
Dette er bra! Å bruke 0,17-0,18 kWh/km i 110 km/t med behagelig temperatur i bilen nå på vinteren skal man si seg veldig fornøyd med. Tror ikke noen med eldre Leaf klarer å matche tallene.

Poenget er at dette stemmer ikke med 38 kwh tilgjengelig. Han brukte f.eks 66% av batteriet med 0.187 i forbruk og kjørte da 111 km, det tilsvarer da 168 km, 111/0,66=168. Med ett forbruk på 0,187 og 168 km så skulle forbruket vært 31,4 kwh...

Jeg forstår ikke dette, men mener at det enten er helt feil forbruk som blir vist eller så har Nissan lurt unna Kwh i toppen evt i bunnen. Tidligere har det jo vært vesentlig mer tilgjengelig i starten altså først 10% fra 100 til 90 har vært mye mer enn resterende, men  om de har gjort det slik nå også vet jeg ikke... Jeg funderer også om det kan være at øvrig forbruk ikke er med i dette forbrukstallet, men det virker for dumt

Til slutt vet vi jo at høyt uttak av ett batteri gir mindre totalt kwh ut, det blir mer svinn. Kjører en veldig sakte så blir ikke bare forbruket mindre, men en får mer ut av batteriet også:)

tomrh

På gammel-Leafen er det endel ekstra i bunn ihvertfall. Til og med GIDs på Leafspy er ikke lineære, når man nærmer seg tom så fant Leafnor ut at en GID er nesten dobbelt så drøy som ellers. Regner med at en prosent på display ikke er en hundredel av total batterikapasitet men noe mindre, og at de ikke er lineære. Svaret får vi når noen sjekker kapasitet og forbruk med Leafspy.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

GekkoE

Synes det er vel mye synsing om rekkevidde. Jeg kjøper ikke elbil for å kjøre uten klima, radio, varme i sete, cruisecon, uten lys (ja, det er faktisk noen som skrur av lysene) og ikke holde fartsgrensa. Hvis man skal tenke på rekkevidden hver dag så har man kjøpt feil type bil. Jeg kjører aldri lengre enn ett par timer i strek før jeg tar en liten pause.

mdeekay


DannyRS

Sitat fra: Tomma på lørdag 17. februar 2018, klokken 14:07
Nissan Leaf range test

Noen som vet hvordan man kan få frem Drive Computer 1 og Drive Computer 2 som vises ca 02:00 i denne filmen?
Finnes ikke per nå i min LE
'18 Nissan Leaf 40 kWh
'18 Tesla Model S 100D

DannyRS

Kan svare meg selv;
Settings - customise display - main menu selection
Her kan man huke av for drive computer 1 /2
'18 Nissan Leaf 40 kWh
'18 Tesla Model S 100D

DannyRS

Her er noen erfarte forbrukstall:

Vei
Målt over ca 80 km hovedsakelig bestående av 110-sone med noe kupert 80-sone i begge ender. Tur/retur.

Temp
Utvendig temp mellom -13 og -11.
Kupé temp 18 grader på auto

Dekk
Contivikingcontact 6
205/55/17 på LE felg - rulle C
2.90 bar

Forbruk
2,50 kWh/10km
Ren 110-sone vil ha høyere forbruk!

Må opp endel i batterikapasitet for å kjøre langt under disse forholdene..
'18 Nissan Leaf 40 kWh
'18 Tesla Model S 100D

tomrh

Noen som har tilsvarende erfaringstall med 16"? (17 er litt sært på vinterføre)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Bjoris

Sitat fra: tomrh på onsdag 28. februar 2018, klokken 22:39
Noen som har tilsvarende erfaringstall med 16"? (17 er litt sært på vinterføre)

Vi snakker vel om 5-10% maks

Pneg

Hentet bil på røyken på onsdag. Så raskt at forbruket var noe høyere enn hva jeg var forberedt på. Sjekket luft trykket i dekkene og det var allt for lavt.. tror også E-pedalen er litt uøkonomisk. Fikk forbruket ned i fra 2,25 til 1,7 med luft i dekkene og E-pedalen avskrudd. Og varme vifte på to streker.
Tipper de sjekker dekk trykk inne på varmt verksted. Ut i minus 15 så blir det for lavt.
E-tron Fast Track (Solgt)
E-tron Advaced Sport 2020
2018 Leaf til salgs

Zuexi

Hva slags dekktrykk anbefales?

Mine kom vel med 35 psi rund baut

Joltus

E-pedal er ikke for å kjøre mer økonomisk nei. Comfort.

Pneg

Sitat fra: Zuexi på søndag 04. mars 2018, klokken 18:26
Hva slags dekktrykk anbefales?

Mine kom vel med 35 psi rund baut

Det står 36psi i døra.
E-tron Fast Track (Solgt)
E-tron Advaced Sport 2020
2018 Leaf til salgs

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA