Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rekkevidde - praktisk erfaring

Startet av Bjoris, mandag 05. februar 2018, klokken 23:04

« forrige - neste »

tomrh

Sitat fra: Dudi på onsdag 11. juli 2018, klokken 08:57
Det er vel denne dimensjonen vi får på nye Leaf som standard. Da blir vel forholdet det samme andre veien hvis en går ned til 16" dekk og felger. Dvs +10%.
En liten digresjon, ferierte nettopp på Island og observerte at bilene der stort sett kjører på stålfelger med høyprofildekk og hjulkapsler. Eller originalfelger, observerte ingen tredjeparts felger selv ikke i Reykjavik. Ingen felg-forfengelighet der altså. Og det er jo dette som er mest praktisk da, takler alle slags veistandarder og gir lavest forbruk.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

ThomasEL

Sitat fra: keenny på tirsdag 24. juli 2018, klokken 16:20
Fra Oslo til hytta i Hemsedal, 220km og rundt 1000m stigning. Startet med 100%, kom frem med 5% igjen (stigningene siste 5km opp til hytta spiste nær 10%). Fulgte trafikken underveis og brukte klimaanlegget aktivt i varmen, har dog inntrykk av at bruk av klimaanlegg ikke spiller så stor rolle. To voksne og et barn, og en fullastet bil (ferie).

Takk for info!
Det lover godt for mine 200km og 850 høydemeter opp Setesdalen. Dog får jeg ikke min nye Leaf før i slutten av oktober, så spent på om jeg «rekker» en ladefri tur før føre og temperatur begrenser rekkevidden for mye
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Løve

Sitat fra: TM på tirsdag 24. juli 2018, klokken 17:06
Sitat fra: keenny på tirsdag 24. juli 2018, klokken 16:20
...har dog inntrykk av at bruk av klimaanlegg ikke spiller så stor rolle.
Nei, det har du rett i. Men det virker jo nesten ikke heller, så det er kanskje forklaringen  8)

Angående #rapidgate så betyr det nok ikke så mye for meg heller. Det vil nok først ha betydning for dagsetappet på over ca 50 mil i +20 varmegrader, med mindre vi snakker motorveikjøring i 110+ km/t.

Det må være noe galt med klimaanlegget ditt om du mener det nesten ikke virker  ::)

MrOtto


Kjørte t/r Varga litt etter Valdresflya fra Oslo. 502km, holdt fartsgrenser. Høyeste punkt på turen er nesten 1350moh. Snittforbruk på 12,1 kWh/100km, to personer og 40kg bagasje. Lett bruk av klimaanlegg når det føltes for varmt. ECO og B.

Ebe

Sitat fra: MrOtto på søndag 29. juli 2018, klokken 07:18

Kjørte t/r Varga litt etter Valdresflya fra Oslo. 502km, holdt fartsgrenser. Høyeste punkt på turen er nesten 1350moh. Snittforbruk på 12,1 kWh/100km, to personer og 40kg bagasje. Lett bruk av klimaanlegg når det føltes for varmt. ECO og B.

Og hvor mange ganger ladet du? :)
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Joltus

Tur retur Hommersåk josdalen oppforbi Tonstad. Først E39 til Helleland så oppover dalen til tonstad før det går rett opp.

Brant en del suppe oppover til hytta. Kjørte ikke for å spare, men prøvde å renne mest mulig nedover igjen til E39 dagen etterpå. Utenom det låg eg jevnt over fartsgrensen og i kø. E39 foregikk med Propilot på 95 og henda i kors!

Dudi

Sitat fra: Joltus på mandag 30. juli 2018, klokken 09:45
Tur retur Hommersåk josdalen oppforbi Tonstad. Først E39 til Helleland så oppover dalen til tonstad før det går rett opp.

Brant en del suppe oppover til hytta. Kjørte ikke for å spare, men prøvde å renne mest mulig nedover igjen til E39 dagen etterpå. Utenom det låg eg jevnt over fartsgrensen og i kø. E39 foregikk med Propilot på 95 og henda i kors!

Joltus

Ikke dumt. Får prøve en øko tur engang og. Men syns det er kjedelig. Litt av moroa er å utnytte elbilens moment og momentane reaksjon.

Kjørte ikke rally, men kjørte slik eg ville gjort med mondeon, bortsett fra at man sitter mer med foten på pedalen for å seile, ikke regenerere på strekker uten svinger.

Trond.m

Sitat fra: Joltus på mandag 30. juli 2018, klokken 10:59
Ikke dumt. Får prøve en øko tur engang og. Men syns det er kjedelig. Litt av moroa er å utnytte elbilens moment og momentane reaksjon.
He,He..i den grad det kan bli moro å kjøre Leaf  8)
Før kjørte jeg i3S og det var moro...nå kjører jeg Leaf...fornuftig men ikke moro  ;) Å kjøre Leaf i Eco ...ekstremt kjedelig.

Joltus

Ja ingen har sagt noe annet.

Syns den er veldig allright å kjøre eg. Skulle eg hatt det moro hadde eg ikke kjøpt en i3 heller.

Stygg og upraktisk. Da foretrekker eg allright og praktisk.

Trond.m

Jeg skal la være å kommentere å utseendet til «nye» Leaf. Praktisk ja, og rekkevidden er akseptabel, selv om den i praksis bare er et par-tre mil bedre enn dagens i3. Hverken Leaf eller i3 kan i dag etter min vurdering erstatte en fossilbil på grunn av begrenset rekkevidde om vinteren. Men dette er litt OT, så jeg stopper her.

Joltus

Mye finere enn i3 hvertfall. Men det sier mer om i3 enn leaf....

turfsurf

Sitat fra: Joltus på tirsdag 31. juli 2018, klokken 22:36
Mye finere enn i3 hvertfall. Men det sier mer om i3 enn leaf....
Utseende blir uansett en smakssak, sånne påstander er kun en mening. IMO er en eneste bilen som er styggere enn nye Leaf gamle Leaf...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Trond.m

Noen forhandlere ønsker visst fortsatt å forlede kundene til å tro at de kan kjøre nærmere 40 mil med nye Leaf.

Å oppgi 389 km WLTP er jo ekstemt misvisende når WLTP rekkevidden  med blandet kjøring er 270 km. Jeg tipset dem om det, men det virker ikke som om de vil endre det. Hadde de i det minste skrevet 378 km NEDC og oppgitt at virkelig rekkevidde vil ligge lavere så hadde de vært mer seriøse. De viser til at WLTP ved bykjøring er inntil 389 km, så juridisk skriver de ikke noe direkte feil, de forteller bare ikke hele sannheten  :o

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=125125525&fks=125125525

sylwester

Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA