Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rekkevidde - praktisk erfaring

Startet av Bjoris, mandag 05. februar 2018, klokken 23:04

« forrige - neste »

tomrh

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Beck

Nå har jeg kjørt bilen i 3083 km.

Den siste turen jeg hadde var Bergen - Trondheim tur/retur.
En helt nydelig tur i el-bil. Anbefales!

Jeg har ikke nullstilt gjennomsnitts kw forbruk siden bilen var ny og dette ligger pr. dagsdato
på 16,7 kw/100km

Da har jeg kjørt i -4 til +4 grader.
Ser at med det varme været vi har hatt i Bergen i det siste kryper rekkevidden ganske kraftig opp
og forbruket vil være enda en del mindre.

Bilen fungerer helt utmerket på langtur også, og noen rekkeviddeangst har jeg ikke vært i nærheten
av. Bilen leverer så det holder etter min mening!

SveinE

Sitat fra: Beck på mandag 16. april 2018, klokken 12:56
Nå har jeg kjørt bilen i 3083 km.

Den siste turen jeg hadde var Bergen - Trondheim tur/retur.
En helt nydelig tur i el-bil. Anbefales!

Jeg har ikke nullstilt gjennomsnitts kw forbruk siden bilen var ny og dette ligger pr. dagsdato
på 16,7 kw/100km

Da har jeg kjørt i -4 til +4 grader.
Ser at med det varme været vi har hatt i Bergen i det siste kryper rekkevidden ganske kraftig opp
og forbruket vil være enda en del mindre.

Bilen fungerer helt utmerket på langtur også, og noen rekkeviddeangst har jeg ikke vært i nærheten
av. Bilen leverer så det holder etter min mening!

Kan du si noe om rutevalg, brukt tid, antall ladinger osv. for turen? Trenger ikke å være type Teslabjørn, men tekstlig om erfaringen du hadde? Veldig spent på litt mer detaljer :)

Beck

#213
Sitat fra: SveinE på mandag 16. april 2018, klokken 12:58
Sitat fra: Beck på mandag 16. april 2018, klokken 12:56
Nå har jeg kjørt bilen i 3083 km.

Den siste turen jeg hadde var Bergen - Trondheim tur/retur.
En helt nydelig tur i el-bil. Anbefales!

Jeg har ikke nullstilt gjennomsnitts kw forbruk siden bilen var ny og dette ligger pr. dagsdato
på 16,7 kw/100km

Da har jeg kjørt i -4 til +4 grader.
Ser at med det varme været vi har hatt i Bergen i det siste kryper rekkevidden ganske kraftig opp
og forbruket vil være enda en del mindre.

Bilen fungerer helt utmerket på langtur også, og noen rekkeviddeangst har jeg ikke vært i nærheten
av. Bilen leverer så det holder etter min mening!

Kan du si noe om rutevalg, brukt tid, antall ladinger osv. for turen? Trenger ikke å være type Teslabjørn, men tekstlig om erfaringen du hadde? Veldig spent på litt mer detaljer :)


Bergen - Førde - Loen - Vågå - Dombås osv. Hadde egentlig tenkt å ta kysten tilbake, men måtte hjem til jobb i tide. Begynte på 100% begge veiene (hjemmelader og lading på hotell) 4 ladinger opp (inkludert 1 overnatting på hotell Alexandra - Loen). 3 ladinger tilbake igjen. Av det viktige kan det være greit å lade godt opp før fjellovergangene. Spesielt fra Trondheim mot Dombås. Den er lang og seig.
Mot Trondheim tok vi det med ro (2.stk i bilen) inkludert litt foto og overnatting, ca 16 timer. Tilbake 13 timer. Kjørte Førde - Bergen i ett strekk uten problemer. Har tidligere kjørt Bergen - Voss t/r uten problemer også.

Kan forøvrig nevne at jeg kjørte en Tesla 90 i 2 mnd. ifjor på denne tiden rundt hele Europa (Til Dubrovnik, over til Italia fra Split, Roma, Over alpene etc. ifm en dokumentar. Sparte 50.000 i drivstoff :).
Poenget er at jeg liker leafen bedre på denne typen turer, den er såååå stille og flyter så deilig på veiene mot det  norske scenariet.

svalset

#214
I påsken kjørte vi full bil fra stavanger til Kristiansand, 2 voksne og 2 barn med vogn og baggasje fullt opp bak..

Ute var det ca 0 grader og god motvind hele veien ned.. da vi ankom Lyngdal 171 km så hadde vi 12% (37km) igjen og da har vi kjørt med varmen på hele turen.

Syntes ikke det var galt i det hele tatt jeg  :)

Og ja, dette er med Nye Leaf 40kwt  :)

EV-FTW

Sitat fra: svalset på mandag 16. april 2018, klokken 14:11
I påsken kjørte vi full bil fra stavanger til Kristiansand, 2 voksne og 2 barn med vogn og baggasje fullt opp bak..

Ute var det ca 0 grader og god motvind hele veien ned.. da vi ankom Lyngdal 171 km så hadde vi 12% (37km) igjen og da har vi kjørt med varmen på hele turen.

Syntes ikke det var galt i det hele tatt jeg  :)

Og ja, dette er med Nye Leaf 40kwt  :)


Jeg forstår at mange synes dette er bra, og skal ikke være negativ til nye Leaf, selv om det går litt igjen at jeg er det.

Med tanke på at bilen skal klare 38 mil etter NEDC , burde den klare lengre enn Lyngdal.

Jeg kjører dette strekket ofte, da fra Sandnes til Kristiansand. Det blir rett over 15 mil.

Jeg har Leaf 30, som er oppgitt til 25 mil NEDC. Det er 13 mil i favør nye Leaf, etter NEDC.  Men det viser seg i realiteten at den ikke går 13 mil lengre enn Leaf 30.

Vinterstid stopper jeg også i Lyngdal for å lade. Vi er 3 i bilen, med bagasje. Kjører alltid med varme på 21 grader og ikke eco.
Sist jeg kjørte var det også 0 grader, og motvind, men tørt føre.
Hadde da igjen ca 15 prosent på batteriet.

Sommerstid lader jeg normalt i Mandal, men har strekt det til Søgne.

Så med tanke på min erfaring med min Leaf, hadde jeg forventet at nye Leaf skulle klart å kjøre hele strekket til Krsand, uten å lade.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Joltus

Det hadde du sikkert klart og.

Du er jo rå.....

EV-FTW

Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

MrOtto

NEDC, gufs fra fortiden. Blir uansett feil å bruk sum mellom de to bilenes NEDC, må bruke prosentvis lenger når du blander NEDC og reell rekkevidde.

EV-FTW

Sitat fra: MrOtto på tirsdag 17. april 2018, klokken 06:56
NEDC, gufs fra fortiden. Blir uansett feil å bruk sum mellom de to bilenes NEDC, må bruke prosentvis lenger når du blander NEDC og reell rekkevidde.


Ja, NDEC er gufs fra fortiden. Og i dag er det få som tenker NDEC er realistisk.

Poenget mitt er at Leaf 40 bør rekke vesentlig lengre enn Leaf 30 på en såpass lite krevende vei som E39 mellom Stavanger og Kristiansand.

Jeg hadde blitt litt skuffet om jeg ikke hadde klart strekket uten å lade, når temperatur er 0 og opp.

Det er ikke for å «slakte» Leaf 40, men den har sine tydelige utfordringer når andre biler med mindre batteri kjøre like langt.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Joltus

Sitat fra: Øystein K på tirsdag 17. april 2018, klokken 07:16Poenget mitt er at Leaf 40 bør rekke vesentlig lengre enn Leaf 30 på en såpass lite krevende vei som E39 mellom Stavanger og Kristiansand.
Gjør den ikke det altså?

Du kan jo ikke sammenligne din kjøring med andres kjøring og basere deg på det.....

Bjoris

Jeg lurer på når enkelte skal innse at nye Leaf har ca 10 kWh ekstra og dermed går 66 km lengre ved 1,5 Kw pr mil som er typisk ladeveisforbruk.

Jeg har testet dette ganske nøyaktig på samme strekk, værforhold og temperatur med både 30 og 40. Etter 162 km var 30 ganske tom, hadde da kjørt lenge med VLBW. Etter 162 km hadde Leaf 40 34% igjen og estimert rekkevidde på 245 km, forbruket var 1,39 kw pr mil. Vi vet også at det er mye mer igjen i bunnen på 40 enn 30.

At noen ikke kommer lengre enn Lyngdal betyr jo ikke at de hadde kommet like langt med 30 kWh...

EV-FTW

Nei, sant nok.

Folk kjører forskjellig.

Kan tenkes jeg hadde fått Leaf 40 til Kristiansand uten å lade.

Vinterstid nok ikke, men høst vår og sommer kanskje.

Uansett er det ikke en bil for langturer. Vi får vente på Leaf 60 for det bruksområdet.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Bjoris

Jeg er enig i at den ikke er optimal for langtur pga Rapidgate og uansett er kanskje 40 kWh litt lite om en feks skal til Nord-Norge med 1000 km hver dag. Men mellom Bergen og Oslo på ferietur feks så er det ingen stor utfordring

Ellers kommer jo som ventet rekkevidden veldig nå som temperaturen stiger, ser fruen nå har kjørt Stord-Haugesund og brukt 22%. Det er akkurat 60 km, det er ca 15 km kjøring på Stord fra der vi bor til tunnellen mot fastlandet. Da nærmer vi oss 300 km rekkevidden;)

Kjetil Vik

#224
Bra innlegg. Kjekt å lese positive innlegg som dette. Jeg har kjøpt den nye Leafen med utgangspunkt at jeg skal kunne nå Mandal (200km) sommerstid, uten å ha behov for å måtte lade. Vi kjører sjelden lenger en dette, og den ene gangen i året jeg eventuelt skal til f.eks Oslo skal jeg fint klare å vente den ladetiden som behøves, uten å irritere meg  :D
Så for min families behov blir nok dette perfekt.
Hadde jeg hatt annet behov hadde jeg uansett ventet til 60kw, men de ekstra høvdingene i mellomlegget er ikke verd det for vår del.

Ha en super dag :-) Gleder meg til mandag 32.april klokken 12:00  :+1: :+1: (ehhhh  23.april)
I bestilling: 2018 Nissan Leaf 2 LE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA