Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rekkevidde - praktisk erfaring

Startet av Bjoris, mandag 05. februar 2018, klokken 23:04

« forrige - neste »

rogersen

Hvordan ser dere effekten som bilen lader på? Er det leaf spy som må til? Bilen eller laderen viser jo ikke effekt?

Kenny427

Sitat fra: rogersen på mandag 26. mars 2018, klokken 10:17
Hvordan ser dere effekten som bilen lader på? Er det leaf spy som må til? Bilen eller laderen viser jo ikke effekt?

Om du starter bilen (trykk 2 ganger på knappen uten å holde inne bremsen) også blar du deg på menyen på lademenyen så står det hvor mange kW du får inn på samme side hvor det står hvor lang tid det tar før du når 25%, 50% osv osv.

Dag_Erik

Fortsatt off topic, men merk at dette bare gjelder hurtiglading.
Normal lading vises statisk med enten 3 eller 6Kw.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2018 Nissan Leaf 40Kwh

musi78

Kjørte Konnerud-rødberg-gulskogen i går, totalt 271 km.

Startet med kald bil, varmet opp til 20 grader underveis  før jeg skrudde av varmeren frem til Kongsberg. Etter det stod varmeapparatet på 20 grader resten av turen, viftehastighet 1. Hadde varmesete på hele turen, vekselsvis high og low. På vei tilbake stod passasjersete på high hele veien. Musikk på hele veien.

Startet med 100% (har ikke leafspy), anslått 254 km rekkevidde. Lå på 38% ved ankomst Rødberg etter 138 km, 100 km igjen på guessometeret. Forbruk til Rødberg 15,1. I følge nettet hadde jeg brukt 20,9 kwh.

Ladet opp til 77%, usikker hvor lang tid det tok. Brukte 12 min til 62%, kanskje rett over 20 min?

Kjørte deretter tilbake, men stoppet på Gulskogen tilbake, ikke Konnerud. 132,7 km. Hadde 21% igjen i følge bilen, mener å huske at det var estimert til 60 km. Forbrukt 18,9 kwh, dvs 14,2!

Totalt forbruk på turen ble 39 kwh på 271 km, gj.snitt 14,4, som stemmer med tallene på kjørecomputer. Svært fornøyd med det! Kjørte ecomodus og autopilot hele veien, ca fem-ti over fartsgrensen.

MEN... Tallene indikerer dog at enten så er den prosentvise batterivisningen feil, slik at det ligger en skjult reserve der ELLER så er netto tilgjengelig batterikapasitet godt under 34, helt ned til 33 kwh. Håper jo på det første, men uansett er det litt irriterende. Tør jo ikkje kjøre den med til null...

I følge bilen har jeg brukt totalt 118 % (62+56) på turen på totalt 271 km, til sammen 39 kwh. Dette indikerer en nettokapasitet på 33 kwh i så fall. Håper som sagt at det er feil (ser jo at folk med leafspy får bedre SOC). Har sendt e-post til nissan, men ikke fått svar enda.

I dag da jeg startet bilen hadde den tydeligvis tatt hensyn til forbruket fra i går, for nå var anslått rekkevidde 290 km.

Skjønner for øvrig ikke hvordan elbilforeningen klarte å få et så høyt forbruk da de testet bilen! Holdt nesten på å avbestille bilen da jeg leste den testen, veldig glad jeg ikke gjorde det!! Men kan i hvert fall fastslå at epedal IKKE er for økonomisk kjøring (ble brukt i testen). Vi lå i begynnelsen på et forbruk på 2,3. Etter å ha blant annet kuttet epedal ligger forbruket på 0,18 etter 1100 km. Mest småkjøring.

hemi

enig ref tranker rundt e-pedal. bruker vesentlig mer, jeg kjører stortsett i B

Epedal kutter regen og bruker klosser ganskem ye

Kenny427

Hvor kunne du se på nettet hvor mye kWh som var brukt?


Sitat fra: musi78 på mandag 26. mars 2018, klokken 11:39
Kjørte Konnerud-rødberg-gulskogen i går, totalt 271 km.

Startet med kald bil, varmet opp til 20 grader underveis  før jeg skrudde av varmeren frem til Kongsberg. Etter det stod varmeapparatet på 20 grader resten av turen, viftehastighet 1. Hadde varmesete på hele turen, vekselsvis high og low. På vei tilbake stod passasjersete på high hele veien. Musikk på hele veien.

Startet med 100% (har ikke leafspy), anslått 254 km rekkevidde. Lå på 38% ved ankomst Rødberg etter 138 km, 100 km igjen på guessometeret. Forbruk til Rødberg 15,1. I følge nettet hadde jeg brukt 20,9 kwh.

Ladet opp til 77%, usikker hvor lang tid det tok. Brukte 12 min til 62%, kanskje rett over 20 min?

Kjørte deretter tilbake, men stoppet på Gulskogen tilbake, ikke Konnerud. 132,7 km. Hadde 21% igjen i følge bilen, mener å huske at det var estimert til 60 km. Forbrukt 18,9 kwh, dvs 14,2!

Totalt forbruk på turen ble 39 kwh på 271 km, gj.snitt 14,4, som stemmer med tallene på kjørecomputer. Svært fornøyd med det! Kjørte ecomodus og autopilot hele veien, ca fem-ti over fartsgrensen.

MEN... Tallene indikerer dog at enten så er den prosentvise batterivisningen feil, slik at det ligger en skjult reserve der ELLER så er netto tilgjengelig batterikapasitet godt under 34, helt ned til 33 kwh. Håper jo på det første, men uansett er det litt irriterende. Tør jo ikkje kjøre den med til null...

I følge bilen har jeg brukt totalt 118 % (62+56) på turen på totalt 271 km, til sammen 39 kwh. Dette indikerer en nettokapasitet på 33 kwh i så fall. Håper som sagt at det er feil (ser jo at folk med leafspy får bedre SOC). Har sendt e-post til nissan, men ikke fått svar enda.

I dag da jeg startet bilen hadde den tydeligvis tatt hensyn til forbruket fra i går, for nå var anslått rekkevidde 290 km.

Skjønner for øvrig ikke hvordan elbilforeningen klarte å få et så høyt forbruk da de testet bilen! Holdt nesten på å avbestille bilen da jeg leste den testen, veldig glad jeg ikke gjorde det!! Men kan i hvert fall fastslå at epedal IKKE er for økonomisk kjøring (ble brukt i testen). Vi lå i begynnelsen på et forbruk på 2,3. Etter å ha blant annet kuttet epedal ligger forbruket på 0,18 etter 1100 km. Mest småkjøring.


automat

Sitat fra: oprytz på søndag 25. mars 2018, klokken 21:20
Flere hurtigladinger på rad kommer til å være et problem, i alle fall om det er varmt i været.
Veldig synd at det ikke er aktiv temperaturkontroll på batteriet.

Da hadde bilen gått fra å være: «Kortrekkeviddebil med god rekkevidde, som det går å dra på langtur med». Til å bli «fullverdig bil med litt kort rekkevidde».

Å kjøre Oslo-København, som  normalt er en helt kurrant dagsetappe, høres ikke så fristende ut med denne bilen.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

thomasski

Første langtur i morgen Jessheim - Trysil ca 185 km.

Er fristet til å prøve å kjøre uten stopp, er noe stigning fra Elverum og oppover, ellers er det stort sett opp til min kjøring og evt vind som avgjør.

Too risky?

Kenny427

Om du ligger i typ 100/110 på cruisen uten å ha på ekstremt mye varme i kupeen så bør det gå. Jeg har selv kjørt sen slik distanse på stort sett kun motorvei dog 5 plussgrader og lå i ca 100km/t hele veien.

Sitat fra: thomasski på tirsdag 27. mars 2018, klokken 10:29
Første langtur i morgen Jessheim - Trysil ca 185 km.

Er fristet til å prøve å kjøre uten stopp, er noe stigning fra Elverum og oppover, ellers er det stort sett opp til min kjøring og evt vind som avgjør.

Too risky?

oprytz

Jeg klarte Oslo-Rena (173 km) med 17% 50 km gjenstående. Nå er det vel litt kaldere i været enn da jeg kjørte, du skal litt lenger, og har litt stigning, så det er kanskje akkurat på grensen. På den annen side: om du formvarmer bilen skikkelig og holder deg i 100 i stedet for 110 til Kolomoen så tipper jeg det skal gå fint. Høye hastigheter suger mye strøm (husk 10% feilvisning på speedometeret).

DannyRS

#131
Vil ikke si det er too risky hvis du kan leve med noen sparetiltak
'18 Nissan Leaf 40 kWh
'18 Tesla Model S 100D

hemi

bør gå fint, som de sier, ikke kjør 110, men 90, så går det

thomasski

En ting er irritasjon fra andre, men å ligge særlig under 100 på motorveien kan vel rett og slett skape farlige situasjoner?

Gir det et forsøk - og har mulighet for stoppe på Elverum om indikatorer og magefølelse tilsier så  :D

leafnor

Du kommer frem. Sjekk dekktrykk som en liten ekstra forsikring. Og om den nye leaf har slik delt resirkulasjin med frisk luft som gen1 har, bruk det også.
Er det da ikke regnvåt veg kommer du frem med 3-4 mil på GOM.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA