Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rekkevidde - praktisk erfaring

Startet av Bjoris, mandag 05. februar 2018, klokken 23:04

« forrige - neste »

Bjoris

Tillater meg å sitere fra en av de utallige Nissan Leaf Facebook gruppene.

"Har i dag kjørt Trondheim-Røros. Det er drøyt 15 mil. - 30ºC på Røros. Trondheim ligger på havnivå, Røros ligger omtrent 650 moh. Jeg kjørte stort sett fartsgrensa hele veien. 27 km igjen på telleren ved ankomst Røros. Oppsummert: Bilen imponerer på alle punkter, rekkevidde, kjørekomfort, plass +++. God søndag".

Det er altså en Leaf40 og vedkommende er selger hos Nissan skriver han. Jeg syns dette var lovende, 30 minus er tøft for en elbil når det i tillegg går kraftig på opp.

Så denne karen også  i Japan (eller var det Usa?) som fikk over 300 km, kult, men lite relevant for oss syns jeg...


turfsurf

-30 på Røros ja. Snittet var nok en del varmere. Så rekkevidde omtrent som forventet, 650 høydemeter stjeler vel en to-tre kWh.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Bjoris

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 06. februar 2018, klokken 06:49
-30 på Røros ja. Snittet var nok en del varmere. Så rekkevidde omtrent som forventet, 650 høydemeter stjeler vel en to-tre kWh.

Erfaringen med Leaf24 og Leaf30 er at rekkevidden blir vesentlig redusert når det blir mer enn ett par minus, Teslaene vi har hatt har ikke vært plaget så mye av dette. Jeg antar det har med mer stabil driftstemp på batteriet, men selvsagt også pga mye større kapaistet slik at %-vis forbruk av total til oppvarming blir mindre på Teslane...

Ser jo på offisiell rekkevidde nå at bilen ikke er antatt å være mer effektiv enn den gml, det må jeg si er litt skuffende og nesten litt utrolig, Ionic er jo vesentlig mer effektiv f.eks så det er merkelig at ikke Nissan på alle disse årene har klart å lage en mer effektiv bil...

turfsurf

Virker ikke som om Nissan er interessert i å flytte grensene for effektivitet nei. Akkurat denne testen sa vel ikke noe om bilen ble startet med varmt batteri og varm kupe, så sier ikke så veldig mye.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ProsjektX

Hmm.. det er vel rundt 2.1kWh/mil i forbruk i snitt, så høres ikke veldig imponerende ut. Tror som andre at Ioniq burde klart samme øvelsen med omtrent samme margin.

Blir skuffende om ikke Leaf 60kWh, som jeg kunne vurdert, får opp virkningsgraden
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

Bjoris

#5
Jeg hadde ventet at de kom ned mot Ionic, men ser ikke ut til å være i nærheten dessverre. MEN, Ionic er en veldig liten bil i forhold, for oss helt ubrukelig både ifht baksete og bagasjerom.

Vel, vår bil kommer til forhandler 16. mars så om alt går etter planen så blir det jomfrutur på påskefjellet så da finner vi fort ut om rekkevidden er brukende eller ikke:)

Bjoris

#6
Kikket litt på videoen til Bjørn og ser at han på motorvei-strekket har ett forbruk på 1,8 kw pr mil og han bruker 11% på 22 km. Veldig røflig viser det også tilgjengelig kapasitet på 36 kwh. Tror nok vi skal belage oss på at det ikke er så mye mer tilgjengelig enn 36, selv om det er drøyt lite når den markedsføres som 40.

Her er det sommer og pent vær, men han ligger mye i 120 og mer og tester aks mange ganger så jeg tenker at min Leaf30 hadde brukt vesentlig mer ved sånn kjøring, men jeg har ikke noe særlig erfaring med å kjøre så tøft med Leaf, vi har ikke veier til det her vi bor.

Dere motorveipendlere, hva havner dere på ved 110-120? Tror nok at testingen her med ujevn kjøring gir minst like mye forbruk som om han lå i 120 jevnt.


https://www.youtube.com/watch?v=_uDU6Xxnv4o&t=1054s



Zero-talent

Kjører mye motorvei, men forsøker å begrense farten til 100-110 (på speedometeret). Da havner jeg på mellom 16-18 i forbruk nå på vinteren med min 30kwh. Opp mot 20 hvis jeg hsr en dårlig dag og ikke tenker på å kjøre pent.
2013 Leaf Acenta. Solgt 2016
2016 Leaf Tekna. Solgt 2018
2018 Leaf LE 40kwh
2021 tesla model 3 LR - "midtlivskrisa"
Pendler Porsgrunn - Horten

leafnor

Kjørte fjor sommer hjem fra Danmark via Sverige. Med faktisk snittfart på over 110 ble det nært et forbruk på 2,0kWt/mil.
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=22652.msg494940#msg494940
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Bondeknøl

I følge Sørlandets Bilsenter så kjørte de ca 19mil fra Sørlansparken til Bykle i flere minusgrader og 700 meter stigning. De følte da trafikken.
Synes det virker bra jeg.
Som bjoris skriver så er Ionic en veldig liten bil i forhold til Leaf, og da skulle det vel bare mangle om Leaf ikke bruker mere strøm? Leaf er størst i sin klasse og det er mye mer verdt enn litt mindre strømforbruk for min del.

Så vel også en artikkel om hvor mange Teslaer som sliter med kulda her om dagen. Forhandlerne hadde i drøssevis av biler som ventet på verkstedtime og bilbergerne var vist lei av Teslaen som måtte berges. Så vet jeg jo at journalister smører tykt på, men noe sant er det vel i det?
Tror uansett ikke at gresset er så mye grønnere på andre siden, snarere tvert i mot.

Bjoris

#10
Teslaene fungerer mye bedre i kulden mtp rekkevidden siden batteritemp justeres med oppvarming, det har ikke Nissan kostet på seg

Tesla har kapasitetsproblem, jeg var en av dem som hadde bilen min på Kokstad i 2 mnd, laderen røyk. Nå er bilen solgt og vi snobber ned til Leaf en stund:) MYE penger spart i det minste, men er fortsatt Telsa fan, fantastiske biler...

Jeg så det var noe sutring over at Leafen bare gikk 190 km ref Sørlandsturen, men jeg er enig, det lover bra, vår 30 går nok 150 på flat vei under samme forhold så med 700 høydemeter er dette godkjent og vil for mange være nok rekkevidde.

De som har kjørt elbil en stund ser jo at voldsom rekkevidden er kjekt å ha, men sjelden veldig viktig...

Pneg

Hvor mye kw tror dere den nye Leaf LE bruker på 700 høydemeters stigning? Noen som er kvalifisert til og tippe sånn ca? Det er jo ofte den man får helt på slutten av bilturen til hytta :) Mister man 3mil på 6km pga stigningen liksom?
E-tron Fast Track (Solgt)
E-tron Advaced Sport 2020
2018 Leaf til salgs

Bjoris

Sitat fra: Pneg på fredag 09. februar 2018, klokken 12:28
Hvor mye kw tror dere den nye Leaf LE bruker på 700 høydemeters stigning? Noen som er kvalifisert til og tippe sånn ca? Det er jo ofte den man får helt på slutten av bilturen til hytta :) Mister man 3mil på 6km pga stigningen liksom?
Nei, regn med dobbelt forbruk så lenge det går bratt popover så skulle du være innafor... På Leaf40 tenker jeg at du greit på vinteren kjører 2 km pr % og oppover blir det nok fort ned mot 1 km pr %.

Km anslaget på Leaf har jeg aldri brukt, % er mye bedre vs km er mye tryggere

leafnor

Sitat fra: Pneg på fredag 09. februar 2018, klokken 12:28
Hvor mye kw tror dere den nye Leaf LE bruker på 700 høydemeters stigning? Noen som er kvalifisert til og tippe sånn ca? Det er jo ofte den man får helt på slutten av bilturen til hytta :) Mister man 3mil på 6km pga stigningen liksom?
Å få 2000 kg bil opp 700 meter krever ca 3,5 kWt. Så det "koster" ca 20-25 km.
Turer jeg har hatt over Dovre med 1000 høydemeter, så bruker min Leaf 10 kWt mindre ned fra Hjerkinn enn opp til Hjerkinn. Altså 5 kWt for å heve 1000m, og så får jeg de tilbake når jeg kjører ned til Trondheim.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Tomma

Noen som har erfaring med skiboks? Vurderer å gå til innkjøp av Thule Ranger 90. Den lar deg laste 22 kg på taket i en ganske romslig plass. Perfekt for barnevogn når jeg skal på ferie, men den ser ikke veldig aerodynamisk ut for å si det sånn. Og skal man på ferie blir det ofte mye motorvei hvor det har endel å si.

10% tap totalt f.eks.?
Nissan Leaf 2014 Tekna

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA