Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ladeluke fryser fast

Startet av stefn92, mandag 05. februar 2018, klokken 08:23

« forrige - neste »

stefn92

Hei.

Flere som har problemer med at ladeluken fryser fast? Virker som at låsemekanismen ikke fungerer som den skal i kulda. Må gjentatte ganger låse bilen opp og igjen... Er det sånn at man må ha med hårføner på jobb for å kunne lade bilen? Eller har noen tips for å løse problemet? Har måtte åpne luken med makt også for å få ladet bilen..

nortrahof

Det er dessverre slik på alle biler som ikke har modifisert tanklokket fra fossilutgaven. Dette var det første jeg irriterte meg på fra E-UPen i 2013 - og selvfølgelig reklamerte på.

Det er dessverre slik at tyske ingeniører ikke hører på noen utenforstående - uten å ha erfart det selv. Derfor når ikke Møller fram med sin erfaring som er gjort i Norge på fabrikken.
I perioder med underkjølt regn, fryser dessverre tankloket på E-UP og E-Golf fast - eller det kan regne inn på kontakten slik at denne fryser fast.
Med sidehengslet ladelokk vil det også pakke seg snø bak hengselet, slik at det ikke kan lukkes helt. Om man da forsøker med makt å lukke ladelokket, kan hengselet brekke. Dette problemet har man ikke på fossilutgavene der tankfylling tar kort tid. Slikt krever redesign for å virke optimalt på en elbil.
- Man får trøste seg med at det er ikke ofte det skjer!
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Cral

Egentlig burde man klage alle mann over dette... Og gi dem 3 forsøk på å fikse opp i det.
Blir det nok biler på verksted, så får kanskje møller gehør for problemet.
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

Hehegn

Det ble spurt om flere har samme problem, og ja, det har også jeg. Så fort kulda kom frøs luka fast. Hadde heldigvis nok strøm til å kjøre til oppvarmet garasje, da tinte det og luka kunne åpnes. Ikke noen hjelp å få hos forhandler dessverre.

Amatøren

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

DagRune

En ting er dersom det er islag under lokket som hindrer at lokket kan trykkes inn for å utløse den mekaniske låsen ("trykknappfunksjon"). Da må isen tines først.
Det som verre er - den elektriske låsen som befinner seg bak ladeporten kan fryse i kulda. Da må bilen inn i varm garasje, eller så må låsen tines innenfra, fra bagasjerommet.
Jeg hadde siste problem i fjor vinter, og fikk låsen skiftet på garantien. Det var nå en ny type, forhåpentligvis uten det problemet. Har ikke hatt problem - foreløpig.

andre1980

#6
Hmmm...
Har nettopp kjøpt en "2019" e-golf, og for å åpne ladeluka trykker jeg på den. Ingen elektronikk. På min forrige bil, en Golf GTE 2016 var det trykknapp innvendig og elektronisk åpning for tank-luka, så det virker som noe endring er gjort.

Eivind S

Joda, det er en kjent problemstilling. For meg har det stort sett gått greit ved å prøve flere ganger og litt mild maktbruk til nå. Normalt lader vi i garasje, så da er dette ikke noe problem. Men lading på hytta med snø, regn og varierende temperatur har ført til dette problemet.
2017 VW e-Golf FL
2020 Audi e-tron 55

DagRune

Sitat fra: andre1980 på torsdag 06. desember 2018, klokken 23:28
Hmmm...
Har nettopp kjøpt en "2019" e-golf, og for å åpne ladeluka trykker jeg på den. Ingen elektronikk. På min forrige bil, en Golf GTE 2016 var det trykknapp innvendig og elektronisk åpning for tank-luka, så det virker som noe endring er gjort.

Hvis det er tilfellet, så er det jo et tegn på fornuft hos designerne - at de har tilpasset Golfen bedre til elektrisk drift. Låsbart tanklokk er jo greit å ha på fossilbiler, men overflødig på elbilversjonen.

geear

Sitat fra: andre1980 på torsdag 06. desember 2018, klokken 23:28
Hmmm...
Har nettopp kjøpt en "2019" e-golf, og for å åpne ladeluka trykker jeg på den. Ingen elektronikk. På min forrige bil, en Golf GTE 2016 var det trykknapp innvendig og elektronisk åpning for tank-luka, så det virker som noe endring er gjort.
Har den ikke elektronisk lås som låses og låses opp med bilen?

I tillegg er det elektronisk låsehake for støpselet.

Hvis det er slik, så er det akkurat likt som på vår 2014 e-Golf.

egar

Mitt lokk fryser også. 2018-modell.

Finnes det en løsning?

Radiobil1

Noen som har prøvd silikonspray på bevegelige deler eller andre lure triks?


Ingen som har funnet noen dingser som man fester rundt pistolen, og som lukker hele ladebrønnen for nedbør?


zementh

Jeg har 2018, fungerte fint den første vinteren etter at jeg sprayet på silikon, men denne vinteren har jeg kjørt med lokket åpent etter det frøs første gang. Har bestilt time hos Møller etter nyttår. Da jeg bestilte time sa de at delen var modifisert fra Volkswagen. Han var ikke helt sikker på hva forskjellen er. Men har lest av om andre som har byttet at den gir mye kraftigere lyd nå du låser opp, så den er nok blitt sterkere så den klarer å låse opp selv om den er frosset. Jeg har aldri opplevd at selve lokket fryser fast, bare selve låsetappen på innsiden. Møller anbefalte forøvrig at man trykker inn tappen og kjører med åpent lokk frem til det blir byttet.

Radiobil1

Hadde de flyttet kontakten 10 cm lenger inn i bilen, og hengslet luka oppe, med sidevegger, så hadde nok mye vært løst.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA