Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor gal må jeg være for å kjøpe en Peugeot 106...?

Startet av anVidar, lørdag 03. februar 2018, klokken 09:49

« forrige - neste »

anVidar

Vurderer denne: https://www.finn.no/109937342

Er selv vel godt over middels mekanisk anlagt og gjør det meste selv på både bruks- og veteranbilene mine. Men trenger egentlig ikke enda en hobby...

Rekkevidden på denne er ikke noe problem ift behovet.

Men kan man kjøpe en sånn uten at det blir en altoppslukende hobby? Hører gjerne fra andre med samme vintage PSA bil :-)

Bor i Sandnes, noen som driver med slikt heromkring?

Øystein16

#1
Sitat fra: anVidar på lørdag 03. februar 2018, klokken 09:49

Bor i Sandnes, noen som driver med slikt heromkring?
Seljar av bilen bur i same kommune...

arthur

Har ingen egen erfaring med denne bilen, men spør du en god venn av meg så vet jeg at svaret hadde vært et klart og rungende JA (gal hvis du kjøper en slik bil).
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

elektrolux

Problemet mitt med disse bilene var at de var for driftsikre og dermed for lite mekking.

Løsningen på det ble altoppslukende hobby, og etterhvert butikk. Bilene er faktisk så driftsikre at jeg har slike på langtidsutleie. Bytter noen batteriblokker i ny og ne, men det er stort sett alt.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

elekTrond

Hvor gal mener du sjøl at du er?  :D Skal du kjøre den hver dag? Jeg mener, planlegger du å gjøre deg avhengig av den hver eneste dag?

Jeg vurderte en billig sånn en ganske lenge, men kom til følgende ankepunkter:

       
  • toppfart flatmark: 90 km/t ved 100% SOC
  • toppfart oppover: 40-50(?) med sigent batteri
  • børstebytte hver n'te km *distré*
  • vannservice/påfylling hver 4-5' km
  • sjeldne, sjeldent dyre el-deler når noe ryker
  • bil + nytt batteri = trillingpris
  • ...
Kilder:
Takk til electrolux, elmo, helge, et al for lassevis av idealistisk delte erfaringer på PSA forumet.  :o :+1:

Sjøl har jeg hatt tre pug205gti. En av de som eneste hovedbil, pluss veteranbiler attåt. Endte alikevel opp med en stusslig trilling da jeg fortsatt er fartsglad i tillegg til kjøreglad og frankofil. Har ikke tålmod til å være snill med PSA drivverket ute på landevegen. Det hjelper ikke når trafikken går i 90 i 80'en. Her klarer Lille Mjau glatt å henge med, og er heller ikke fremmed for venstre fil når matfar ber om det. Hurtiglading er også et must.

Kort sagt har og hadde jeg ikke lyst til å kjøre ihjel eller skru på bruksbil pga. misbruk. Bortsett fra det synes jeg du skal finne deg en frekk fransøse!  :angel:
'13 Mjau

kebabi

Har ingen erfaring med biltypen, men det står følgende i annonsen:

SitatHar bytt før EU: bakaksel,bak bremseklosser,foran bremseklosser og bremseskiver,bak hjullager, bærearmer på begge side

Omtrent hele bilen måtte byttes for å få den igjennom EU kontroll. Enten er bilen laget av våt papp eller så grisekjører nåværende eier på humpete skogsvei hver eneste dag. Du skal ikke se bort ifra at bilen er kollisjonsskadet.

hsa77

#6
Hvordan går det med bilkjøp? Det er jo alltid lurt å ta en prat med selger og se på bilen, gjerne også prøvekjøre - det koster jo ingenting og vil gi deg mange svar! Annonsen på finn har gått ut nå, så dersom bilen  ikke er solgt bør det være mulig å forhandle ned prisen en del. Bilen er eu godkjent i 1,5 år til, så det blir jo billig bil selv om den ikke holder lenger enn neste kontroll...

Dersom du har mulighet til å legge litt mer penger i bilen ville jeg vurdert en ny trilling. Ion er på kampanje til 149.900 nå, da får du nybilgaranti i 5 år og en bil som holder følge med trafikken og har mulighet for hurtiglading dersom du vil ta en litt lenger tur.

Bruktprisene på elbil er tildels latterlig høye for tiden, så jeg ville heller kjøpt en ny trilling enn å legge over 120k i en flere år gammel Leaf.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

elektrolux

Sitat fra: kebabi på mandag 05. februar 2018, klokken 17:23
Har ingen erfaring med biltypen, men det står følgende i annonsen:

SitatHar bytt før EU: bakaksel,bak bremseklosser,foran bremseklosser og bremseskiver,bak hjullager, bærearmer på begge side

Omtrent hele bilen måtte byttes for å få den igjennom EU kontroll. Enten er bilen laget av våt papp eller så grisekjører nåværende eier på humpete skogsvei hver eneste dag. Du skal ikke se bort ifra at bilen er kollisjonsskadet.

Er stort sett det som trenges byttet etter ca 18 år på veien. Dermed blir neste storservice ca år 2036.  ;)

Grisekjøring med 20 kW og 1000 kg er selvmotsigende. Disse bilene kjøres av natur rolig, og selv om bremseskiver kan ruste er resten av bilen usedvanlig motstandsdyktig mot rust.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

kebabi

Sitat fra: elektrolux på mandag 05. februar 2018, klokken 22:24
Sitat fra: kebabi på mandag 05. februar 2018, klokken 17:23
Har ingen erfaring med biltypen, men det står følgende i annonsen:

SitatHar bytt før EU: bakaksel,bak bremseklosser,foran bremseklosser og bremseskiver,bak hjullager, bærearmer på begge side

Omtrent hele bilen måtte byttes for å få den igjennom EU kontroll. Enten er bilen laget av våt papp eller så grisekjører nåværende eier på humpete skogsvei hver eneste dag. Du skal ikke se bort ifra at bilen er kollisjonsskadet.

Er stort sett det som trenges byttet etter ca 18 år på veien. Dermed blir neste storservice ca år 2036.  ;)

Grisekjøring med 20 kW og 1000 kg er selvmotsigende. Disse bilene kjøres av natur rolig, og selv om bremseskiver kan ruste er resten av bilen usedvanlig motstandsdyktig mot rust.

Nei man trenger normalt ikke bytte bakaksel noensinne og det er meget spesielt at begge bærearmer og hjullagre bak er skiftet på en lett bil (1000kg?) som kun har gått 80 000 km. Det er derfor nærliggende å tro at bakstillingen har fått seg en voldsom smell eller to. Kona hadde nesten samme bilen men da med bensinmotor og byttet da aldri noen aksler, hjullager eller bærearmer selv om hun ikke klarte en rundkjøring en dag det var veldig glatt og endte utpå et humpete jorde med bilen. Eneste problemene vi hadde var en bremsetrommel bak som begynte å lekke bremsevæske (etter uhellet) og endel problemer med den elektronisk styrte forgasseren.

elektrolux

Det er ikke belastning som tar bakakslingene på disse bilene, men vanninntrengning som fører til rust på lagerbanen. Er ganske så vanlig problem på PSA sine bakakslinger, og er den byttet er det en ting mindre å bekymre seg for.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

anVidar

Takk for input og engasjement! Tenker videre men har nok litt sans for denne litt udfe tilnærmingen til elbil. Gjenbruk et jo også bra...:-)

elekTrond

'13 Mjau

Elmo

Jeg har ca 12 års erfaring med PSA classic og min raske høyst personlige vurdering er:
Jeg syns bilen er 10-15000 for dyr. Forstår godt at selger vil ha tilbake utlegg til alle reparasjonene men det kan han etter min mening dessverre ikke regne med. Jeg tror verkstedet har vært litt overivrig i hva de har byttet. Om ikke prisen blir lavere kan man like gjerne vente på neste - billigere - bil.
Hvis bilen går 45km på "vinteren" i Sandnes så går den ikke 85km på sommeren!  Det interessante er egentlig ikke hvor langt man kommer men hvor mange % som er igjen når ladelyset kommer på.
Batteriblokker som kapasitetstester til ~90ah sette jeg personlig til side som "brukes kun i nødsfall".

Hvis man skal kjøpe en slik PSA-classic så er det faktisk viktig at man skal bruke den ofte og mye. Disse batteriene liker best å bli brukt daglig. 
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

lommelun

Sikkerhetsmessig:
Steike gal!
Dette er en gammel bil med elendig sikkerhetsteknologi...
Det har skjedd _enormt_ på sikkerhetsfronten og forskjellen på ny og gammel bil om du skulle være uheldig å få en i fronten i 60-70kmt kan veldig fort være at du i en ny bil har vanvittige beltesmerter og kanskje et ribbeinsbrudd, men er uskadet, mens du i ei gammel lita rotte sitter med rattet trøkka inn i brystkassa og er dau....

Teknologisk sett så har jeg virkelig ikke peiling.... :)

elektrolux

Stemmer det. Et svensk testorgan testet sikkerheten i bensinversjonen og fant ut at P106 var 40% verre enn tilsvarende biler på 2000 tallet.  Airbaggen bommet på fører som dermed ble skjøvet ut mot A stolpen.

På Elversjonen vil batteriblokkene framme kunne sprekke og lekke lut ut over beina til den fastklemte føreren, samtidig som bilen har Webasto og bensin som kan ta fyr.

Altså, knekte bein som etses av. ( Kan forenkle evakuering av den uheldige føreren ) Hode og nakke problemer som følge av turen inn i A stolpen, og svidd rumpe som følge av bensinbrannen.

Med andre ord en bil en bør unngå kollisjon i.  :D
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA