Skrevet av Emne: Model 3 Teardown By Engineering Firm Reveals Quality Flaws Like 'A Kia In the 90  (Lest 10612 ganger)

georglu

• Sr. Member
    • Vis profil
Sv: Model 3 Teardown By Engineering Firm Reveals Quality Flaws Like 'A Kia In the 90
« Svar #120 på: fredag 09. februar 2018, klokken 10:37 »
Brannvesenet vil vel bruke ca 3 sekunder på å åpne panseret med brekkjern. De er laget av ganske skjør aluminium.

De vil nok bare bry seg med å koble på batteri om alle er ute av bilen og faren i all hovedsak er over.

Jeg så en video med kritikk av denne videoen og der blir det nevnt at det er vanlig at panseret spretter opp ved en frontkollisjon. Hvis det er tilfelle, så vil loop-en i mange tilfeller være eksponert allerede når brannvesenet kommer til stedet.

For øvrig er panseret i stål på Model 3, men det er strengt tatt bare en liten detalj. Et brekkjern eller lignende vil helt sikkert åpne panseret før du rekker å si elbil.
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

Espen Hugaas Andersen

• Gold Member
    • Vis profil
Sv: Model 3 Teardown By Engineering Firm Reveals Quality Flaws Like 'A Kia In the 90
« Svar #121 på: fredag 09. februar 2018, klokken 10:58 »
For øvrig er panseret i stål på Model 3, men det er strengt tatt bare en liten detalj. Et brekkjern eller lignende vil helt sikkert åpne panseret før du rekker å si elbil.
Kilde? Jeg har tenkt at det er aluminium, men jeg klarer ikke nå å finne noe konkret informasjon om hva materialet faktisk er.

Det som folk er enig om er i hvert fall at det er ganske skjørt. Altså enten er det veldig tynt stål, eller så er det bittelitt tykkere aluminium.
« Siste redigering: fredag 09. februar 2018, klokken 11:00 av Espen Hugaas Andersen »
Model X 100D.
Model 3 reservasjon.

georglu

• Sr. Member
    • Vis profil
« Svar #122 på: fredag 09. februar 2018, klokken 11:32 »
Kilde? Jeg har tenkt at det er aluminium, men jeg klarer ikke nå å finne noe konkret informasjon om hva materialet faktisk er.

Mener siste Patreon Bonus Story (får ikke verifisert dette nå) fra Now You Know sier noe om dette når de kommenterer Autoline-videoen. De eier en Model 3 og er rimelig tech-savvy, så jeg regner med at de vet hva slags metall det er i panseret.

https://www.youtube.com/channel/UCMFmrcGuFNu_59L0pHcR0OA

Du må være Patreon-supporter av Now You Know ($1 eller mer) for å kunne se Patreon Bonus Story-videoen.

https://www.patreon.com/home

For øvrig gode, morsomme og ofte informative videoer.

Og en liten fiffig sak: Bruker du deres Tesla-referral, så kommer de på besøk til deg med Tesla Roadster og du får en prøvetur! Også til Europa! :D
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

kvasbo

• Sr. Member
    • Vis profil
« Svar #123 på: lørdag 10. februar 2018, klokken 09:12 »
Da høres det jo ut som sikkerheten fra utsiden (når brannvesenet er der, iallfall) er greit dekket - men det gjør ingenting for å unnskylde den livsfarlige løsningen i baksetene.

Jeg forstår heller ikke hvorfor Tesla har denne trangen til å overkomplisere ting som i utgangspunktet kunne vært enkle.
Har: Model S S85D, rød med alt.
Solgt: Model S P85, brun med alt.
Solgt: Mercedes B-klasse elektrisk m/alt.
Er åpenbart enkel å ha med å gjøre på ekstrautstyret.

Handyman

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
« Svar #124 på: lørdag 10. februar 2018, klokken 17:12 »
Den "livsfarlige løsningen for baksetene" er vel i praksis akkurat det samme som en hvilken som helst annen bil hvor barnesikringen er aktivert?
e-up! 2015 med alt, uten elbillyd

stefse

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #125 på: lørdag 10. februar 2018, klokken 23:02 »
Konklusjonen på denne tråden er at Tesla må lage minst en model til for å tilfredstille markedet.
En Model B (B for basic) som i utgangspunktet er en elektrifisert kopi av en ~2010 talls Toyota med vindusveiver, stoffseter og plastinteriør, og speedometer og batterimåler som det eneste elektroniske utstyret. Selvsagt med adekvat batteripakke.

Hadde den vært enkel å produsere?
Ja.
Billig?
Antagelig, med batterier fra gigafactory.
Solgt i bøtter og spann? 
Garantert.
eGolf
Reservasjoner av E-tron og M3

Porsgrunn

• Sr. Member
    • Vis profil
« Svar #126 på: søndag 11. februar 2018, klokken 14:56 »
Den "livsfarlige løsningen for baksetene" er vel i praksis akkurat det samme som en hvilken som helst annen bil hvor barnesikringen er aktivert?

Som begge vel er tryggere en to dørs.

model3citizen

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #127 på: onsdag 14. februar 2018, klokken 07:29 »

Som begge vel er tryggere en to dørs.

Er dørhåndtaket utenfor mekanisk?

Elmo

• Gold Member
  • Elbileiere gjør det med spenning.
    • Vis profil
    • Elmo
« Svar #128 på: onsdag 14. februar 2018, klokken 08:30 »
[Er dørhåndtaket utenfor mekanisk?

Ikke i følge testen TeslaBjørn gjorde her om dagen (sitat):
"Man trykker ned den ene delen av håndtaket med tommelen, slik at resten av håndtaket popper ut. En elektrisk motor hjelper til og åpner låsen slik at døren står på gløtt. Så tar man tak i resten av håndtaket for å åpne helt, forteller Bjørn Nyland"

Ref: https://www.motor.no/artikler/motor-har-provekjort-tesla-model-3/
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Saxo 2000 og P106 2001. Vi har kjørt tilsammen 146.000 km med PSA classic.
Har nå også en eUp 2015, gått 50.000 km hittil.

Espen Hugaas Andersen

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #129 på: onsdag 14. februar 2018, klokken 08:34 »
Jeg har skjønt det slik at det er mekanisk, utifra first responders guide. Der står det ingenting om at man trenger strøm for å åpne dørene.

Det er mulig håndtakene er slik at de åpnes elektrisk om man har strøm, og mekanisk om strømmen forsvinner. Det er relativt ukomplisert å få til.
« Siste redigering: onsdag 14. februar 2018, klokken 08:36 av Espen Hugaas Andersen »
Model X 100D.
Model 3 reservasjon.

Amoss

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #130 på: onsdag 14. februar 2018, klokken 09:26 »
Det er mulig håndtakene er slik at de åpnes elektrisk om man har strøm, og mekanisk om strømmen forsvinner. Det er relativt ukomplisert å få til.

Dette er hva jeg håper på. Kjekt med fancy løsninger, men enda kjekkere med noe som bare fungerer ;)

... kunne også godt tenkt meg en slik løsning på de innvendige dørhåndtakene både fremme og bak :p
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

gr

• Gold Member
    • Vis profil
VW e-Golf
BMW X5
Tesla Model X (Utlevert lørdag 25. nov., fra Grand Sapphire)

Reservert TM3 og venteliste på Kia Niro.

TorAtle

• Sr. Member
    • Vis profil
« Svar #132 på: søndag 18. februar 2018, klokken 02:30 »
Når jeg ser disse paneltilpasningene begynner jeg å lure på hvordan toleransene er på alt det man ikke ser. Er karosseri skjevt? Hva med hjulvinkler? Balanse i roterende deler? Hvis de ikke får til panelene, hvordan kan man være sikker på at de andre delene er bestilt (eller produsert inhouse) med snever nok toleranse?
2014 BMW i3

Hodetelefoner

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #133 på: søndag 18. februar 2018, klokken 18:27 »
Når jeg ser disse paneltilpasningene begynner jeg å lure på hvordan toleransene er på alt det man ikke ser. Er karosseri skjevt? Hva med hjulvinkler? Balanse i roterende deler? Hvis de ikke får til panelene, hvordan kan man være sikker på at de andre delene er bestilt (eller produsert inhouse) med snever nok toleranse?
Du behøver ikke lure lenge, det er roboter som ordner alt unntatt paneler innvendig, fangeren etc. Det som er skjeft, er gjort av meksikanerene.
Prøv polske håndverkere en gang. Så ser du greia

Knut Røe

• Gjest
« Svar #134 på: søndag 18. februar 2018, klokken 18:31 »
Så det er meksikanere som lager dører og fangere som er skjeve?
Det er jo egentlig helt utrolig at det går an å levere ut en sånn bil i hele tatt, det sier litt om kvaliteskontrollen underveis, eller mangelen på sådan.