Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Model 3 Teardown By Engineering Firm Reveals Quality Flaws Like 'A Kia In the 90

Startet av MrOtto, lørdag 03. februar 2018, klokken 06:38

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: model3citizen på mandag 19. februar 2018, klokken 19:51
Dette er IKKE amatører som oss.

Muligens ikke, men i så fall finner jeg det fortsatt påfallende at de ikke satte seg inn i rutinene for redning før de gikk offentlig ut med kritikk av funksjonene for å støtte nettopp dette på Model 3.

... og ja, jeg er en amatør og ville nok sikkert ha gjort en tilsvarende blemme - eller til og med en større, men det kunne lett avskrives nettopp på at jeg er en amatør. Disse skal altså ikke være det...
Model S 85D

Strøm Tycoon

En annen interessant gjennomgang av undersiden. Dette ser veldig ryddig ut. DU og reduksjonsgir ser mer "masseprodusert" ut ifht. Model S. Kanskje ikke så rart.

Spennende med øvre kontrollarmer av komposittmateriale.

Rustbeskyttelse så jeg ikke noen steder.

https://www.youtube.com/watch?v=RGzwnPgow8U

LA-Thing

Sitat fra: model3citizen på tirsdag 20. februar 2018, klokken 07:40
Spennende med øvre kontrollarmer av komposittmateriale. Rustbeskyttelse så jeg ikke noen steder.

Interessant, den øvre bærearmen av stålplate er vel den eneste delen i hjulopphenget på model S som ruster. Kanskje plastarmen fra model 3 passer....

Ikke noe rustbeskyttelse å se på model S heller, men selv etter 5 salte vintre ser det ikke ut til å være noen skader. Noen har funnet rustne slangeklemmer under frunkbaljen (annen tråd på S avdelingen), det er vel innafor.

Interessant også med elektrisk pumpe og oljefilter på drevkassa. Kanskje basert på erfaringer med 'manglende fett på en skive' i drevkassene på model S, som også bare har plaskesmøring. Vil model 3 driveunit'ene gå 1M miles?
Drammen, Tesla Model S #2510

Strøm Tycoon

Sitat fra: LA-Thing på tirsdag 20. februar 2018, klokken 22:11
Sitat fra: model3citizen på tirsdag 20. februar 2018, klokken 07:40
Spennende med øvre kontrollarmer av komposittmateriale. Rustbeskyttelse så jeg ikke noen steder.

Interessant, den øvre bærearmen av stålplate er vel den eneste delen i hjulopphenget på model S som ruster. Kanskje plastarmen fra model 3 passer....

Ikke noe rustbeskyttelse å se på model S heller, men selv etter 5 salte vintre ser det ikke ut til å være noen skader. Noen har funnet rustne slangeklemmer under frunkbaljen (annen tråd på S avdelingen), det er vel innafor.

Interessant også med elektrisk pumpe og oljefilter på drevkassa. Kanskje basert på erfaringer med 'manglende fett på en skive' i drevkassene på model S, som også bare har plaskesmøring. Vil model 3 driveunit'ene gå 1M miles?

Model S er laget av aluminium.

LA-Thing

Sitat fra: model3citizen på onsdag 21. februar 2018, klokken 06:45
Model S er laget av aluminium.

Jada, 'aluminium kan ikke ruste'. Men aluminium korroderer også i vei dersom det er brukt eller behandlet feil. Forskjellen er at det blir hvitt pulver isteden for brunt.

Siden Tesla åpenbart har tenkt noe på dette når de designet model S antar jeg at de også har behandlet ståldelene på model 3 på fornuftig vis. Det er flere måter å rustbeskytte på en å dekke alt med et tykt lag tectyl. Fasiten får vi om 3-5 år.   
Drammen, Tesla Model S #2510

MrOtto

https://www.forbes.com/sites/brookecrothers/2018/03/11/tesla-week-ev-pub-says-model-3-build-quality-appalling-but-positive-owner-reviews-persist/

Ikke akkurat vanskelig å treffe med, men jeg spår mange turer til verkstedet for Model 3-eiere. Hvis de ikke klarer å få åpenbare feil rettet før bilen forlater fabrikken, hva skjuler seg av feil inder panelene?

bmw2002

Ny episode med Sandy Munro om Model 3:
https://youtu.be/CpCrkO1x-Qo

Veldig imponert over:
-Batteri
-Elektronikk
-Kjøreegenskaper

Derimot ikke imponert over
-Det mekaniske
-Karosseri
-Byggekvalitet, feilmontering, virker bygd av folk uten opplæring

Sier at dersom Tesla hadde samarbeidet med Magna som Jaguar så ville de hadde en bil som hadde feid konkurrentene av veien.

Espen Hugaas Andersen

Heldigvis virker det som fit/finish er mye bedre på nyere biler. Ting går seg til over litt tid. :)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Øyvind.h

Ja lest flere positive tilbakemeldinger på paneler og kvalitet fra folk som mottar biler nå.

Top Gear har akkurat testet en bil. De trekker for at man må vente så lenge  :D

https://www.topgear.com/car-reviews/tesla/model-3
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

gigafactory

Interessant hvordan batteripakken var satt sammen, skjønner at automatisering av den produksjonen ikke var så enkel. Han påsto at BMSet til Tesla var overlegen konkurrentene per dags dato, jo bedre cellene er matchet til enhver tid jo mindre slitasje på utsatte enkeltceller vil det vel bli. Er ingen stor nyhet, men det er jo med på å forklare  hvordan relativt følsomme NCA-celler holder såpass bra som de gjør i Teslaer.

bmw2002

Jeg synes det er like innlegg på TMC og andre steder som tilsier at Tesla IKKE har fått opp kvaliteten på bilene:
https://www.reddit.com/r/teslamotors/comments/8f8tp3/discussion_refused_delivery_due_to_observations/

Kvalitetskontrollen må jo være fraværende når de leverer ut slike biler

emurof

Det er litt vanskelig å si noe om det Reddit-innlegget uten bilder. Hvor reelle er problemene? Dessuten er det jo rart at ikke alle klager hvis det står så dårlig til.

Espen Hugaas Andersen

Model 3 er nå den elbilen som produseres i størst skala. Det er ikke overraskende at enkelte biler vil ha feil ved utlevering. Men ting er bedre enn før, for da var det ca alle bilene som var ganske dårlig satt sammen.

Det er også slik at folk er mer eller mindre pirkete. Når man klager på at minimumshøyden på vinduene bak er forskjellig så vil jeg si at man er *veldig* pirkete. Jeg tror ikke jeg har hatt begge bakvinduene åpne ennå... Det er nesten positivt at noen som er så pirkete ikke finner flere feil. Da er det veldig mye som er bra. Og jeg er sikker på at Tesla vil fortsette å jobbe med de punktene der det fortsatt er forbedringspotensiale.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

ganton

Forskjellen i vindushøyde ble heller ikke uttalt som noe stort problem men fryktet symptom på at noe var feil på dørene. Flere som fortalte om problemer med dårlig tilpasning på dører vs stolper/karrosseri på sine biler. Dører som stikker utenfor etc...  Vanskelig å si noe om hvor mange biler det gjelder men burde ikke forekommer på en eneste ny bil spør du meg. Jeg vil ikke godta en slik bil.
Usikker/husker ikke  om man kan nekte å godta en overelevering av nybil i Norge? Det betales jo og signes kontrakt i forkant.
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

Strøm Tycoon

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 29. april 2018, klokken 09:54
Model 3 er nå den elbilen som produseres i størst skala. Det er ikke overraskende at enkelte biler vil ha feil ved utlevering. Men ting er bedre enn før, for da var det ca alle bilene som var ganske dårlig satt sammen.

Det er også slik at folk er mer eller mindre pirkete. Når man klager på at minimumshøyden på vinduene bak er forskjellig så vil jeg si at man er *veldig* pirkete. Jeg tror ikke jeg har hatt begge bakvinduene åpne ennå... Det er nesten positivt at noen som er så pirkete ikke finner flere feil. Da er det veldig mye som er bra. Og jeg er sikker på at Tesla vil fortsette å jobbe med de punktene der det fortsatt er forbedringspotensiale.

Du er klar over at hos andre bilprodusenter, så er det de ansatte som bygger bilene som er like pirkete?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA