Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Model 3 Teardown By Engineering Firm Reveals Quality Flaws Like 'A Kia In the 90

Startet av MrOtto, lørdag 03. februar 2018, klokken 06:38

« forrige - neste »

dundun

Jeg tror ikke det er meningen at alle brannmenn skal måtte lese manualen for hver bilmodell...
2023 ID.Buzz
2021 Polestar 2
2022 Bmw iX40, 2019 Tesla Model X LR, 2015 Tesla Model S S85D, 2020 Honda E, 2014 i3, 2016 Mercedes B-klasse, 2014 Model S P85
...og i tillegg en Mini Remastered og en MX-5 for moro skyld

Amoss

Sitat fra: kvasbo på onsdag 07. februar 2018, klokken 23:16
Jeg tror ikke det er meningen at alle brannmenn skal måtte lese manualen for hver bilmodell...

Sant nok, men kritikken gikk ikke på at brannmennene måtte lese manualen. Men det kunne kanskje være en litt mer korrekt kritikk enn den som ble fremsatt?
Model S 85D

georglu

Sitat fra: kvasbo på onsdag 07. februar 2018, klokken 23:16
Jeg tror ikke det er meningen at alle brannmenn skal måtte lese manualen for hver bilmodell...

Har brannmenn noen form for trening på ulike bilmodeller? For elektriske biler vil jeg tro det er fornuftig med et ekstra treningsopplegg siden de er såpass annerledes en ICE-biler. Hvilken annen mening vil first responders-manualen ha hvis den ikke skal brukes til opplæring av brannpersonell (eller i det minste som et oppslagsverk for brannvesenet)?

Noen brannmenn her som kan forklare hvordan det fungerer i Norge?
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

dundun

Sitat fra: georglu på torsdag 08. februar 2018, klokken 11:07
Sitat fra: kvasbo på onsdag 07. februar 2018, klokken 23:16
Jeg tror ikke det er meningen at alle brannmenn skal måtte lese manualen for hver bilmodell...

Har brannmenn noen form for trening på ulike bilmodeller? For elektriske biler vil jeg tro det er fornuftig med et ekstra treningsopplegg siden de er såpass annerledes en ICE-biler. Hvilken annen mening vil first responders-manualen ha hvis den ikke skal brukes til opplæring av brannpersonell (eller i det minste som et oppslagsverk for brannvesenet)?

Noen brannmenn her som kan forklare hvordan det fungerer i Norge?

Aner ikke hvordan det er, men kan ikke forstå annet enn at det må være et problem når hver produsent (eller iallfall Tesla) insisterer på å gjøre ting på sin måte. Det burde være en standard for hvordan man kutter strøm og hva som må virke etter at strømmen er kutta.
2023 ID.Buzz
2021 Polestar 2
2022 Bmw iX40, 2019 Tesla Model X LR, 2015 Tesla Model S S85D, 2020 Honda E, 2014 i3, 2016 Mercedes B-klasse, 2014 Model S P85
...og i tillegg en Mini Remastered og en MX-5 for moro skyld

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: kvasbo på torsdag 08. februar 2018, klokken 15:20Aner ikke hvordan det er, men kan ikke forstå annet enn at det må være et problem når hver produsent (eller iallfall Tesla) insisterer på å gjøre ting på sin måte. Det burde være en standard for hvordan man kutter strøm og hva som må virke etter at strømmen er kutta.
Det hadde sikkert vært kjekt. Du får foreslå det for EU.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

sjokomelk

Sitat fra: kvasbo på torsdag 08. februar 2018, klokken 15:20
Aner ikke hvordan det er, men kan ikke forstå annet enn at det må være et problem når hver produsent (eller iallfall Tesla) insisterer på å gjøre ting på sin måte. Det burde være en standard for hvordan man kutter strøm og hva som må virke etter at strømmen er kutta.
Det er nettopp en standard for dette. Tesla følger den. Samme gjør Nissan, Kia, GM og alle andre som lager elbiler som blir typegodkjente.
Under panseret er det en tydelig merket, oransje ledningsloop som du skal klippe vekk 10cm av, slik at endene ikke treffer hverandre. Da er du sikker på at kontaktoren til hovedbatteriet kobler ut, og bilens høyspenningskomponenter er døde. Likt på alle elbiler. Og forsåvidt ladbare hybrider.

Det å måtte kutte i C-stolpen er en siste utvei hvis man av en eller annen grunn ikke klarer å komme til under panseret.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Boomerang

Tidligere brannmann her:
Vi hadde iallefall elektronisk tilgang til det som fantes av nøddokumentasjon for det meste av bilmodeller i våre utrykningskjøretøy.
Da var det lagførers oppgave å raskt sette seg inn i denne og fordele arbeidsoppgaver etter skjønn. Som oftest visste vi hvilke bilmodeller som var involvert før vi kom til stedet.

Å ha modellspesifikk dokumentasjon kan være like viktig for fossilbiler som for elbiler.
Det er nesten fantastisk hvor enkelte fabrikanter legger både drivstoffrør og airbageksplosiver...

Elbiler og oppførsel rundt disse har de siste årene blitt mer og mer fokusert på i brannvesenet. Det er slutt på å spise burger på 200 meters sikkerhetsavstand og la bilen brenne opp.

geear

Syns nå first responders-manualene til Tesla er ryddige og rett på sak.

Her ligger alt: https://www.tesla.com/firstresponders

Har andre bilprodusenter det like lett tilgjengelig?

Her er en treningsvideo for Model X, hvor de også nevner at Tesla har gjort forbedringer sikkerhetsmessig fra Model S (tilgang/plassering av komponenter som er viktige for brannfolkene)l:
https://www.youtube.com/watch?v=D4peF1EYke8

De avslutter forøvrig med å takke... "..and especially Tesla Motors for again raising the bar in how auto manufacturers and first responders can work together.". Rart om Tesla skal ha gitt blanke i alt dette og laget en håpløs bil nummer 3.

Amoss

Sitat fra: gr på torsdag 08. februar 2018, klokken 21:02
Rart om Tesla skal ha gitt blanke i alt dette og laget en håpløs bil nummer 3.

Som sagt så ser det altså ut som om denne høyst respekterte og profesjonelle produktkritikeren i alle fall tydeligvis ikke har gjort hjemmeleksen sin godt nok med tanke på denne delen av kritikken som ble fremsatt. Da blir det også naturlig å gjøre seg noen tanker om vedkommende har slurvet like mye når det gjelder andre ting som ble påpekt?

Merk at jeg ikke kommer med noen påstand vedrørende de resterende punktene, men dersom dette er jobben hans så står og faller ryktet hans på at han gjør en grundig jobb. Dette er jo ikke en eller annen hvilken som helst youtuber som står der og synser slik flere har påpekt tidligere i tråden.

... og skulle jeg ta feil og hans kritikk er treffsikker på tross av det som fremkommer over, vel, så er ikke jeg noen profesjonell kritikerkritiker, så jeg kan leve godt med å ha tatt feil :)
Model S 85D

Strøm Tycoon

Sitat fra: Amoss på torsdag 08. februar 2018, klokken 21:27
Sitat fra: gr på torsdag 08. februar 2018, klokken 21:02
Rart om Tesla skal ha gitt blanke i alt dette og laget en håpløs bil nummer 3.

Som sagt så ser det altså ut som om denne høyst respekterte og profesjonelle produktkritikeren i alle fall tydeligvis ikke har gjort hjemmeleksen sin godt nok med tanke på denne delen av kritikken som ble fremsatt. Da blir det også naturlig å gjøre seg noen tanker om vedkommende har slurvet like mye når det gjelder andre ting som ble påpekt?

Merk at jeg ikke kommer med noen påstand vedrørende de resterende punktene, men dersom dette er jobben hans så står og faller ryktet hans på at han gjør en grundig jobb. Dette er jo ikke en eller annen hvilken som helst youtuber som står der og synser slik flere har påpekt tidligere i tråden.

... og skulle jeg ta feil og hans kritikk er treffsikker på tross av det som fremkommer over, vel, så er ikke jeg noen profesjonell kritikerkritiker, så jeg kan leve godt med å ha tatt feil :)

Kritikken går ut på hvor lang tid det kan ta å åpne frunken, for å få kuttet denne kabelen, dersom de normale funksjonene er satt ut av spill. Jo, istedet for noe så enkelt som en wireløkke, så må man ha med et batteri, og koble seg på de to ledningsendene bak lokket i støtfangeren.

Hvor mener du at han slurver her?

Amoss

Sitat fra: model3citizen på torsdag 08. februar 2018, klokken 21:55
Kritikken går ut på hvor lang tid det kan ta å åpne frunken, for å få kuttet denne kabelen, dersom de normale funksjonene er satt ut av spill. Jo, istedet for noe så enkelt som en wireløkke, så må man ha med et batteri, og koble seg på de to ledningsendene bak lokket i støtfangeren.

Hvor mener du at han slurver her?

Kritikken gikk på at man måtte ha en sirkelsag for å kutte C-stolpen (dersom man altså ikke brukte fremgangsmåten du beskriver?) og at det forutsatt at man fant beskrivelsen gjemt under løfteren bagasjelokket, og det kommer her frem at 1) Det står noe annet i manualen og 2) Manual/redningsvideo der dette beskrives i detalj distribueres til aktuelle redningsetater etc.

DER slurvet han tydeligvis. Om han også har slurvet ved beskrivelsen du trekker frem vet jeg ikke, men det kan være naturlig å lure på om han har vært litt for raskt ute der også. Det samme kan også være ved andre ting som ble nevnt. Når en *profesjonell* produktkritiker slurver slikt med hjemmeleksen mister han en god del troverdighet.
Model S 85D

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: model3citizen på torsdag 08. februar 2018, klokken 21:55Kritikken går ut på hvor lang tid det kan ta å åpne frunken, for å få kuttet denne kabelen, dersom de normale funksjonene er satt ut av spill. Jo, istedet for noe så enkelt som en wireløkke, så må man ha med et batteri, og koble seg på de to ledningsendene bak lokket i støtfangeren.

Hvor mener du at han slurver her?
Brannvesenet vil vel bruke ca 3 sekunder på å åpne panseret med brekkjern. De er laget av ganske skjør aluminium.

De vil nok bare bry seg med å koble på batteri om alle er ute av bilen og faren i all hovedsak er over.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.


turfsurf

Haha, i8en er håpløs. Men BMW har tradisjon for å ofre mye rart på performance bilene sine.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Klykken

Moro bil å kjøre da. Jeg som er litt smålubben og høy sleit noe jævlig med å komme meg inn i den. Men ja, overdesignet.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA