Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Norske talekommandoer

Startet av georglu, fredag 02. februar 2018, klokken 14:24

« forrige - neste »

georglu

Umiddelbart ser det ikke ut som talekommandoer er diskutert her nylig, så tenkte å noen spørsmål om det siden jeg selv ikke er Tesla-eier (ennå):

Har norske Tesla-er talekommandoer på norsk eller må man snakke engelsk til bilen?

Er det mange talekommandoer?

Og er de nyttige?

Bilen jeg har nå har talekommandoer tilgjengelige, i alle fall på engelsk, men jeg har ikke brukt dem mer en et par ganger da bilen var ny. Og da var det mest for nysgjerrigheten. De virket ikke særlig praktiske eller nyttige.
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

Vhagar

I følge manualen til Model X så ser det i hvertfall ut til kun å være engelske kommandoer enn så lenge. Hvor godt den tolker/forstår norske gatenavn for navigering vet jeg ikke.

I følge manualen side 43/44 har bilen følgende nøkkelord:
For å ringe: Call eller Dial.
For å navigere: Where is, Drive eller Navigate.
For å streame musikk: Listen to eller Play.
Tilbakemelding til Tesla: Note, Report, Bug Note eller Bug Report.

Dette er vel også noe Elon tidligere har nevnt skal forbedres/utvides.
https://electrek.co/2018/01/15/tesla-model-3-software-voice-command-elon-musk/

Hvorvidt de er nyttige kommer vel an på hvor ofte du ringer noen fra bilen eller starter navigering etter at du har startet å kjøre. Tilbakemeldingene til Tesla tror jeg kan ha en viss verdi. Bytte av musikk er hendig da det fort er distraherende å fikle med skjermen over tid i trafikk. Men her bruker jeg favoritter/playlist og skipper med frem/tilbake på rattet.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

CaZpaH

Hadde de gjort det enkelt for seg selv så hadde de implementert anroid auto eller apple carplay. Eller iallefall stemmestyringen. Hadde de sluppet å finne opp dette kruttet på nytt.
Nåværende: 2021 Tesla Y LR AWD
Nåværende: 2021 Tesla Model 3 LR AWD
Solgt: 2014 BMW i3 - 60Ah Charged Edition
Solgt: 2017 Tesla Model X 75D
Solgt: 2017 Nissan Leaf Nordic 30kWt
Solgt: 2014 Nissan Leaf Acenta 24kWt

Vhagar

Hvorfor skulle de binde seg til Google/Apple sine økosystem? Det er ikke akkurat så vanskelig å få til stemmestyring i dag. Til og med rikelig med open source varianter. Og mange flere å velge mellom enn bare Google/Apple.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_speech_recognition_software

Dessuten, skulle de få behov for at bilen skal prate tilbake (mer enn navigering) så finnes det jo også bedre alternativer enn Google/Apple der også.
https://www.forbes.com/sites/matthunckler/2017/05/15/this-open-source-ai-voice-assistant-is-challenging-siri-and-alexa-for-market-superiority/#59c995163ec0
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Knut Røe

Sitat fra: CaZpaH på fredag 02. februar 2018, klokken 17:13
Eller iallefall stemmestyringen. Hadde de sluppet å finne opp dette kruttet på nytt.
Er ikke dette hele filosofien bak Tesla?
Å finne opp alt på nytt? Ikke bygge videre på noe halvveis greit.

Boomerang

På tide å bygge litt på systemet da, har stått bortimot bom stille siden 2013 dette..

Vhagar

Som det stod i saken i min første link i denne tråden, det ser ut til at de har planen klar. Jeg antar at det drypper litt utover året. Ser frem til 2019 i hvertfall.

Se spørsmålet og svaret til det her:
https://twitter.com/elonmusk/status/952750646406426624

Dette er jo en bil som utvikler seg gjennom eierskapet og ikke er en gammeldags statisk gjenstand som man må kjøpe ny for å oppdatere. Veldig glad for at instrumentpanelet og skjermen ser moderne ut nå og ikke forstatt kommer med stilen de hadde i starten. I motsettning til hva man måtte slått seg til ro med fra andre. Men så klart, en må forstå hva det er en har kjøpt og hvilken utvikling man er med på og hva det koster i form av ventetid og beta-funksjoner (som viskerene nå) underveis. Der tror jeg nok mange har oversolgt Tesla til en del kunder som gjør at ventetiden virker svært så lang.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Birger

#7
Jeg begynner å føle meg ganske provosert av Tesla og her Musk.

Leste nå at "Canadian French" får støtte, mens vi her i Norge blir tatt som en selvfølgelig fan skare som godtar alt.

Vi har en Tesla til i bestilling, men det begynner å nærme seg kansellering. Det er for mye tull og for mange løgner fra Musk. Det loves funksjoner som  aldri kommer og det legges in tullete saker som forsinker i lange tider. Så som Model X' falkevingedører og AP2 pakken.

Med den kvaliteten som Tesla i dag klarer å vise her i landet så mener jeg de ikke er til å stole på med en volum bil. De klarer det jo ikke i dag med småseriebiler.
Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)

Hodetelefoner

Avbestill. Så slipper du tenke på dette. Slipper å irritere deg.
Dere lever i et land, hvor det er enklere å snakke engelsk, når dere bestiller mat på McDonald's, random take away kjede etc. Så vil dere ha en av verdens styggeste språk i bilen?  Spar oss... 

Birger

Sitat fra: KristofferH på søndag 04. februar 2018, klokken 10:51
Avbestill. Så slipper du tenke på dette. Slipper å irritere deg.
Dere lever i et land, hvor det er enklere å snakke engelsk, når dere bestiller mat på McDonald's, random take away kjede etc. Så vil dere ha en av verdens styggeste språk i bilen?  Spar oss...
"en av verdens styggeste språk"

Spar meg nå du ikke en gang kan språket.
Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)

Boomerang

Jeg har også forståelse for at noen som skriver så dårlig norsk helst vil ha engelsk i bilen.  ;D

Hodetelefoner


CaZpaH

Sitat fra: tiger`n på fredag 02. februar 2018, klokken 18:09
Sitat fra: CaZpaH på fredag 02. februar 2018, klokken 17:13
Eller iallefall stemmestyringen. Hadde de sluppet å finne opp dette kruttet på nytt.
Er ikke dette hele filosofien bak Tesla?
Å finne opp alt på nytt? Ikke bygge videre på noe halvveis greit.

Jeg vil faktisk påstå at Siri, Alexa og Google Assistant fungerer svært bra. Iallefall mer enn halvveis greit... og bedre enn dagens stemmestyring i Tesla.
Nåværende: 2021 Tesla Y LR AWD
Nåværende: 2021 Tesla Model 3 LR AWD
Solgt: 2014 BMW i3 - 60Ah Charged Edition
Solgt: 2017 Tesla Model X 75D
Solgt: 2017 Nissan Leaf Nordic 30kWt
Solgt: 2014 Nissan Leaf Acenta 24kWt

SabreMan

Kanadisk fransk er vel ikke så forskjellig fra vanlig fransk, så det var sikkert ikke så vanskelig å implementere det.

Det burde ikke være så vanskelig å legge til norske kommandoer, men jeg tror systemet kanskje ville fått problemer med å tolke norske adresser og navn. I går ble jeg bedt om å kjøre mot "Northbound", men uttalen var ikke god.

Jeg bruker ikke talekommandoer så mye, men jeg setter pris på "play" selv om jeg er litt skuffet over at du må trykke på skjermen etterpå for å starte sangen.

Kunne godt tenkt meg kommandoer for vifte og temperatur.
Model S 75. Bekreftet 20.07.17. Levert 29.09.17.

Vhagar

Nå vil jeg tro at å tilby et språk som prates av minst 76 millioner mennesker og er offisielt språk i 29 land er viktigere enn å implementere norsk språk. Markedet som er fransktalende er også mer sære på språk og nekter å prate engelsk, her er vi heldigere i Norge hvor vi stort sett klarer å gjøre oss forstått og forstå engelsk.

Norsk er også et fattig språk i forhold til engelsk. Ofte finnes ord/uttrykk på engelsk i form av 1 kort ord som på norsk gjerne blir til en helt setning for å gi samme forståelse. Det sier seg selv at det er mer fornuftig med engelsk som kommandospråk for talegjennkjenning da enn norsk.

Men klart, om Tesla ønsker å selge biler i Minnesota og North Dakota så er det en liten prosentandel som prater norsk der i følge wikien for det norske språket.

Selv foretrekker jeg teknologi i engelsk språkdrakt, det gir for meg bedre mening. Når det kommer til navigering så blir utfordringen først og fremst å skjønne norske stedsnavn. Uttalen av de kan preprogrammeres rimelig greit. Å lytte til Tomtom nedover Europa fra land til land på norsk er fælt, på engelsk gjør den en bedre jobb. Hva Tesla gjør har jeg ikke erfaring med enda. Men dette er spesifikt noe som Elon har nevnt kommer i svært så bedre utgave (navigering generelt) i nær fremtid. Spennende å se hva det blir.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA