Skrevet av Emne: DNB finasiering  (Lest 8132 ganger)

CaZpaH

• Hero Member
    • Vis profil
Sv: DNB finasiering
« Svar #45 på: torsdag 12. april 2018, klokken 07:21 »
Ingen tvil om at det er det beste lånet. Men lånerenten økte med 100%. Fra 0,25 til 0,5%.

Joda. Når du snur sånn på det. Men samtidig er utgangspunktet på renta så lav at enhver økning vil bli en høy økning sett i prosent.
Nåværende: 2017 Tesla X75D -Levert: 29.11.2017
Solgt: 2017 Nissan Leaf Nordic 30kWt
Solgt: 2014 Nissan Leaf Acenta 24kWt

MG

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
« Svar #46 på: torsdag 12. april 2018, klokken 08:23 »
Hei,

Renten er subsidiert fra Tesla og er veldig gunstig. Men det var lite informasjon om dette i forkant av kjøp. Sendte en mail hvor jeg forutsatte at det ikke var en rente de kunne beholde en liten periode og så skru opp til normal markedsrente. Dette bekreftet DNB / Tesla.

DnB har hatt lav billånsrenter en stund og hatt kampanjer i samarbeid med Tesla og flere. Nå er tydeligvis denne kampanjen over og jeg mistenker at DnB har planlagt å øke rentene. Det er ikke store beløpet i måneden, men lurer på hva som er DnB sin plan fremover. Lurer også på hvordan avtalen mellom Tesla og DnB ser ut.

Jeg mener det er ganske i gråsonen i forhold til markedsføring hvis de har en konkret strategi for å få mange kunder med subsidierte kampanjerenter som binder kunden, for deretter å gjennomføre planlagt renteøkning over tid samtidig som de har informert om det motsatte. Gir ikke veldig tillit til DnB.

MG

1000kwh

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #47 på: torsdag 12. april 2018, klokken 08:38 »
Tok ikke lange tida nei. Får tro det holder seg på 0,5% en god stund.

En stor økning i Teslarentene kan gi en del folk problemer!

ludwig_holberg

• Gjest
« Svar #48 på: torsdag 12. april 2018, klokken 08:44 »
Så vidt jeg husker var løftet til DNB at renteutviklingen på Tesla-lån skulle være parallell med alminnelige billlån, og at "differansen" på ca 2-3% til vanlige billlån skulle være i behold hele veien. Dette virker det vel som de forholder seg til. 3 mnd NIBOR er opp ca 0.35% siden i fjor sommer, og forventningen er at rentene skal videre opp. Så neste 0,25% økning er sannsynligvis ikke langt unna.

Dagens kampanjerente markedsføres til sammenligning med at rentefordelen kun skal være i behold de første tre årene. Men mange bytter jo bil etter ca tre år uansett, så det er jo de viktigste årene.

Øyvind.h

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #49 på: torsdag 12. april 2018, klokken 08:46 »
Klart de vil sette opp rentene. Varslene om høyere renter har versert i lang tid fra økonomer, sentralbank m.fl. Og pengemarkedsrenten har steget kraftig den senere tid.

Bankene setter opp rentene for å beholde marginene, og det vil komme en del renteøkninger de neste årene. Siste tre måneder har Nibor steget fra 0,82 til 1,14. Dvs en økning på 0,32% på bare 3 måneder.

Kommer nok flere renteendringer i år.

Stor økning kommer. Om folk kjøper bil de ikke har råd til får de en lærepenge nå. Men renten på Tesla-lånet vil fortsatt være svært lav.
« Siste redigering: torsdag 12. april 2018, klokken 08:50 av Øyvind.h »
Tesla Model X 90D

x Tesla Model S 90D mars 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013 - solgt august 2015
x Model X reservasjon - kansellert

o.b.lix

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #50 på: torsdag 12. april 2018, klokken 10:09 »
Jeg har ordinært DnB-lån på Tesla, denne er også økt med 0,25%-poeng, fra 2,90% til 3,15%. (effektiv 3,35%)
2018 Tesla model 3 - Bestilt 31/3-2016 Avbestilt
2017 Tesla model X 90D - med Ap2.0 Ap0.2
2015 Tesla model S 85D - med Ap1.0 Solgt
2014 Leaf Acenta

MG

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
« Svar #51 på: torsdag 12. april 2018, klokken 11:53 »
Jeg fikk beskjed om at rentefordelen (differansen til andre billån) skulle vare i lånets løpetid på 10 år (men blir nok reelt rundt 3 år ja). Så lenge de følger markedet / styringsrente / nibor etc sånn omtrent så er det helt greit. Hvis de prøver på noen smarte triks de ikke har informert om på forhånd er det ikke OK.

1000kwh

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #52 på: torsdag 12. april 2018, klokken 13:03 »
Jeg fikk beskjed om at rentefordelen (differansen til andre billån) skulle vare i lånets løpetid på 10 år (men blir nok reelt rundt 3 år ja). Så lenge de følger markedet / styringsrente / nibor etc sånn omtrent så er det helt greit. Hvis de prøver på noen smarte triks de ikke har informert om på forhånd er det ikke OK.
Spørs om renta følger med NED også da ;)

Aaalb

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
« Svar #53 på: søndag 15. april 2018, klokken 22:12 »
Bestilte bil 30/9 og signerte lånepapirene og hentet ut bil nå på tirsdag. På lånepapirene står det 0,25 %.

Har ikke hørt noe fra DNB.  Kan det allikevel bli økt nå?  :-1:
TMS75D Midnight Silver bestilt 30/09. Bekreftet 07/10. Levering tidlig februar.

M@rtin

• Full Member
    • Vis profil
« Svar #54 på: søndag 15. april 2018, klokken 22:36 »
Logg inn på DnB på nettet om du kan og sjekk postkassa. Alle som får renteheving i mai/juni, skal ha fått varsel på forhånd ...

Martin
2015 Mitsubishi Miev †
2016 VW E-Up †
2016 Mercedes B250e †
2017 Model S75, bestilt august, levert november

CaZpaH

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #55 på: mandag 16. april 2018, klokken 13:07 »
Bestilte bil 30/9 og signerte lånepapirene og hentet ut bil nå på tirsdag. På lånepapirene står det 0,25 %.

Har ikke hørt noe fra DNB.  Kan det allikevel bli økt nå?  :-1:

Som nevnt over. Logg på DNB på nett og sjekk meldingsinnboksen din. Der lå varselet mitt (har ikke fått det i papirposten).

Vil nok tro at økningen gjelder samtlige. Rart hvis bare noen får en økning og ikke alle med samme type lån.
« Siste redigering: mandag 16. april 2018, klokken 14:14 av CaZpaH »

Aaalb

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
« Svar #56 på: mandag 16. april 2018, klokken 14:16 »
Finner ikke noe i meldingsinnboksen min i Dnb.
TMS75D Midnight Silver bestilt 30/09. Bekreftet 07/10. Levering tidlig februar.

k1

• Full Member
    • Vis profil
« Svar #57 på: mandag 16. april 2018, klokken 15:00 »
Bestilte TMX100 med DNB lånet på 0,25% oktober 2017. Tok ut bil desember 2017, og fikk nå brev i posten om en "markedsmessig tilpasning" med økning på 0,25% fra mai 2018.

Om enn fremdeles gode betingelser, er det prinsipielt irriterende med første økning bare 6 mnd etter at lånet ble skrevet under.  :-1:

CaZpaH

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #58 på: mandag 16. april 2018, klokken 18:15 »
Finner ikke noe i meldingsinnboksen min i Dnb.

Da kan det komme i papirutgave. Tror jeg huket av for elektroniske meldinger så er derfor jeg får det på nettsidene. Uansett så er ordlyden i brevet følgende:

"Vi gjør en markedsmessig tilpasning og øker renten på lån til bil, båt og annen gjenstandsfinansiering
med 0,25 %-poeng. Den nye renten gjelder fra 26. mai 2018."

Så slik jeg leser det gjelder det alle lån til bil, båt og andre gjenstander som får en økning på 0,25%.

Pondus1

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
« Svar #59 på: lørdag 21. april 2018, klokken 11:34 »
Klart de vil sette opp rentene. Varslene om høyere renter har versert i lang tid fra økonomer, sentralbank m.fl. Og pengemarkedsrenten har steget kraftig den senere tid.

Bankene setter opp rentene for å beholde marginene, og det vil komme en del renteøkninger de neste årene. Siste tre måneder har Nibor steget fra 0,82 til 1,14. Dvs en økning på 0,32% på bare 3 måneder.

Kommer nok flere renteendringer i år.

Stor økning kommer. Om folk kjøper bil de ikke har råd til får de en lærepenge nå. Men renten på Tesla-lånet vil fortsatt være svært lav.

Hva baserer du påstanden om at stor økning kommer, og hva legger du i stor økning? Markedet forventer noe oppgang, ser at Danske bank nå opererer med en 10 års fastrente på 3,2%. Det er hva markedet forventer rentenivået vil ligge på over ti år. Hva økonomer sier i mediene skal man feste svært liten tiltro til. I 2011 var det gjengs enighet om at renten skulle opp, og det motsatte skjedde.

En forventet økning på rundt 1 prosentpoeng, selv om det er ca 50% opp, er allikevel ikke hva jeg anser som en stor økning.

Billån med rabattert rente vil selvfølgelig følge svingningene i markedet, store aktører som DnB gjør dette, selv om det kan oppleves annerledes.