Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

DNB finasiering

Startet av BH, fredag 02. februar 2018, klokken 12:54

« forrige - neste »

CaZpaH

Sitat fra: JorEl på onsdag 11. april 2018, klokken 22:59
Ingen tvil om at det er det beste lånet. Men lånerenten økte med 100%. Fra 0,25 til 0,5%.

Joda. Når du snur sånn på det. Men samtidig er utgangspunktet på renta så lav at enhver økning vil bli en høy økning sett i prosent.
Nåværende: 2021 Tesla Y LR AWD
Nåværende: 2021 Tesla Model 3 LR AWD
Solgt: 2014 BMW i3 - 60Ah Charged Edition
Solgt: 2017 Tesla Model X 75D
Solgt: 2017 Nissan Leaf Nordic 30kWt
Solgt: 2014 Nissan Leaf Acenta 24kWt

MG

Hei,

Renten er subsidiert fra Tesla og er veldig gunstig. Men det var lite informasjon om dette i forkant av kjøp. Sendte en mail hvor jeg forutsatte at det ikke var en rente de kunne beholde en liten periode og så skru opp til normal markedsrente. Dette bekreftet DNB / Tesla.

DnB har hatt lav billånsrenter en stund og hatt kampanjer i samarbeid med Tesla og flere. Nå er tydeligvis denne kampanjen over og jeg mistenker at DnB har planlagt å øke rentene. Det er ikke store beløpet i måneden, men lurer på hva som er DnB sin plan fremover. Lurer også på hvordan avtalen mellom Tesla og DnB ser ut.

Jeg mener det er ganske i gråsonen i forhold til markedsføring hvis de har en konkret strategi for å få mange kunder med subsidierte kampanjerenter som binder kunden, for deretter å gjennomføre planlagt renteøkning over tid samtidig som de har informert om det motsatte. Gir ikke veldig tillit til DnB.

MG

1000kwh

Tok ikke lange tida nei. Får tro det holder seg på 0,5% en god stund.

En stor økning i Teslarentene kan gi en del folk problemer!

ludwig_holberg

Så vidt jeg husker var løftet til DNB at renteutviklingen på Tesla-lån skulle være parallell med alminnelige billlån, og at "differansen" på ca 2-3% til vanlige billlån skulle være i behold hele veien. Dette virker det vel som de forholder seg til. 3 mnd NIBOR er opp ca 0.35% siden i fjor sommer, og forventningen er at rentene skal videre opp. Så neste 0,25% økning er sannsynligvis ikke langt unna.

Dagens kampanjerente markedsføres til sammenligning med at rentefordelen kun skal være i behold de første tre årene. Men mange bytter jo bil etter ca tre år uansett, så det er jo de viktigste årene.

Øyvind.h

#49
Klart de vil sette opp rentene. Varslene om høyere renter har versert i lang tid fra økonomer, sentralbank m.fl. Og pengemarkedsrenten har steget kraftig den senere tid.

Bankene setter opp rentene for å beholde marginene, og det vil komme en del renteøkninger de neste årene. Siste tre måneder har Nibor steget fra 0,82 til 1,14. Dvs en økning på 0,32% på bare 3 måneder.

Kommer nok flere renteendringer i år.

Sitat fra: 1000kwh på torsdag 12. april 2018, klokken 08:38
En stor økning i Teslarentene kan gi en del folk problemer!
Stor økning kommer. Om folk kjøper bil de ikke har råd til får de en lærepenge nå. Men renten på Tesla-lånet vil fortsatt være svært lav.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

o.b.lix

Jeg har ordinært DnB-lån på Tesla, denne er også økt med 0,25%-poeng, fra 2,90% til 3,15%. (effektiv 3,35%)
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

MG

Jeg fikk beskjed om at rentefordelen (differansen til andre billån) skulle vare i lånets løpetid på 10 år (men blir nok reelt rundt 3 år ja). Så lenge de følger markedet / styringsrente / nibor etc sånn omtrent så er det helt greit. Hvis de prøver på noen smarte triks de ikke har informert om på forhånd er det ikke OK.

1000kwh

Sitat fra: MG på torsdag 12. april 2018, klokken 11:53
Jeg fikk beskjed om at rentefordelen (differansen til andre billån) skulle vare i lånets løpetid på 10 år (men blir nok reelt rundt 3 år ja). Så lenge de følger markedet / styringsrente / nibor etc sånn omtrent så er det helt greit. Hvis de prøver på noen smarte triks de ikke har informert om på forhånd er det ikke OK.
Spørs om renta følger med NED også da ;)

Aaalb

Bestilte bil 30/9 og signerte lånepapirene og hentet ut bil nå på tirsdag. På lånepapirene står det 0,25 %.

Har ikke hørt noe fra DNB.  Kan det allikevel bli økt nå?  :-1:
TMS75D Midnight Silver bestilt 30/09. Bekreftet 07/10. Levering tidlig februar.

M@rtin

Logg inn på DnB på nettet om du kan og sjekk postkassa. Alle som får renteheving i mai/juni, skal ha fått varsel på forhånd ...

Martin
2024 Polestar 2 LRDM PP, †2021 Mercedes EQC, †2019 Tesla M3LR, †2017 Tesla MS75, †2016 Mercedes B250e, †2016 VW E-Up, †2015 Mitsubishi Miev

CaZpaH

#55
Sitat fra: Aaalb på søndag 15. april 2018, klokken 22:12
Bestilte bil 30/9 og signerte lånepapirene og hentet ut bil nå på tirsdag. På lånepapirene står det 0,25 %.

Har ikke hørt noe fra DNB.  Kan det allikevel bli økt nå?  :-1:

Som nevnt over. Logg på DNB på nett og sjekk meldingsinnboksen din. Der lå varselet mitt (har ikke fått det i papirposten).

Vil nok tro at økningen gjelder samtlige. Rart hvis bare noen får en økning og ikke alle med samme type lån.
Nåværende: 2021 Tesla Y LR AWD
Nåværende: 2021 Tesla Model 3 LR AWD
Solgt: 2014 BMW i3 - 60Ah Charged Edition
Solgt: 2017 Tesla Model X 75D
Solgt: 2017 Nissan Leaf Nordic 30kWt
Solgt: 2014 Nissan Leaf Acenta 24kWt

Aaalb

Finner ikke noe i meldingsinnboksen min i Dnb.
TMS75D Midnight Silver bestilt 30/09. Bekreftet 07/10. Levering tidlig februar.

k1

Bestilte TMX100 med DNB lånet på 0,25% oktober 2017. Tok ut bil desember 2017, og fikk nå brev i posten om en "markedsmessig tilpasning" med økning på 0,25% fra mai 2018.

Om enn fremdeles gode betingelser, er det prinsipielt irriterende med første økning bare 6 mnd etter at lånet ble skrevet under.  :-1:

CaZpaH

Sitat fra: Aaalb på mandag 16. april 2018, klokken 14:16
Finner ikke noe i meldingsinnboksen min i Dnb.

Da kan det komme i papirutgave. Tror jeg huket av for elektroniske meldinger så er derfor jeg får det på nettsidene. Uansett så er ordlyden i brevet følgende:

"Vi gjør en markedsmessig tilpasning og øker renten på lån til bil, båt og annen gjenstandsfinansiering
med 0,25 %-poeng. Den nye renten gjelder fra 26. mai 2018."

Så slik jeg leser det gjelder det alle lån til bil, båt og andre gjenstander som får en økning på 0,25%.
Nåværende: 2021 Tesla Y LR AWD
Nåværende: 2021 Tesla Model 3 LR AWD
Solgt: 2014 BMW i3 - 60Ah Charged Edition
Solgt: 2017 Tesla Model X 75D
Solgt: 2017 Nissan Leaf Nordic 30kWt
Solgt: 2014 Nissan Leaf Acenta 24kWt

Pondus1

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 12. april 2018, klokken 08:46
Klart de vil sette opp rentene. Varslene om høyere renter har versert i lang tid fra økonomer, sentralbank m.fl. Og pengemarkedsrenten har steget kraftig den senere tid.

Bankene setter opp rentene for å beholde marginene, og det vil komme en del renteøkninger de neste årene. Siste tre måneder har Nibor steget fra 0,82 til 1,14. Dvs en økning på 0,32% på bare 3 måneder.

Kommer nok flere renteendringer i år.

Sitat fra: 1000kwh på torsdag 12. april 2018, klokken 08:38
En stor økning i Teslarentene kan gi en del folk problemer!
Stor økning kommer. Om folk kjøper bil de ikke har råd til får de en lærepenge nå. Men renten på Tesla-lånet vil fortsatt være svært lav.

Hva baserer du påstanden om at stor økning kommer, og hva legger du i stor økning? Markedet forventer noe oppgang, ser at Danske bank nå opererer med en 10 års fastrente på 3,2%. Det er hva markedet forventer rentenivået vil ligge på over ti år. Hva økonomer sier i mediene skal man feste svært liten tiltro til. I 2011 var det gjengs enighet om at renten skulle opp, og det motsatte skjedde.

En forventet økning på rundt 1 prosentpoeng, selv om det er ca 50% opp, er allikevel ikke hva jeg anser som en stor økning.

Billån med rabattert rente vil selvfølgelig følge svingningene i markedet, store aktører som DnB gjør dette, selv om det kan oppleves annerledes.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA