Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladefart på gjentatte hurtigladinger på langkjøring i minusgrader

Startet av geear, torsdag 01. februar 2018, klokken 22:22

« forrige - neste »

emmern

Ja, du sier noe der. Hvor mange km kjørte du før du ladet og hvor kaldt var det?
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

emmern

Kaldt batteri om morgenen, ikke ladet over natta. Mind the gap!  :police:

Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

gigafactory

Er det noen som har hatt problemer med for varmt batteri på FL E-Golf, det være seg vinter eller sommer? Tenker da på i forhold til #leaf40gate, at en kan risikere å få betydelig redusert hastighet mellom 0-70% allerede på andre/tredje hurtiglading.

Apache

Jeg trur "Tesla Bjørn" har hatt det problemet, men han er ikke kjent for å "søndags kjøre" heller, heller tvert imot.
Men jeg håper ikke det er tilfelle.

gigafactory

Hoppet gjennom den videoen hvor han kjører Oslo-Trheim-Oslo på én dag. Relativt varmt (11-19 grader i Trheim) og han begynte å få redusert ladehastighet av betydning først på Berkåk, og da var det ned mot 30 kW. Syns i grunn det er innafor, folk som ikke kjører forbi alt og alle hadde kanskje ikke fått redusert ladefart i det hele tatt Oslo-Trheim.

individu-el

Det er lang tid siden jeg så videoen med Tesla-Bjørn. Mener han siger det først er på ture over 500-600km det er er problem? Er det på 3. opladning at han oplever reduceret ladehastighed?


Apache

Ser ut som han merker det ved 3. lading men han never det ikke noe nevneverdig senere at det er et stort problem som det er med nye Leaf.

Er det noen som har erfaring med mange hurtigladninger og eventuelt redusert effekt kortsiktig og langsiktig?

Supermann

Har opplevd dette på e-up sommerstid på motorvei. 3 hurtiglading gav da halvert ladehastighet. Tipper den større kapasiteten på e-golf gjør at dette ikke er er et så stort problem.

Ellers så triller vi man i Norge stort sett rundt i 60-80 og da er det ikke gitt at det blir noe tema overhode.

Elbil-66

Sitat fra: Àpache på lørdag 31. mars 2018, klokken 19:17
Ser ut som han merker det ved 3. lading men han never det ikke noe nevneverdig senere at det er et stort problem som det er med nye Leaf.

Er det noen som har erfaring med mange hurtigladninger og eventuelt redusert effekt kortsiktig og langsiktig?
Jeg hadde en langtur på 63 mil (på Vestlandet fredag) med 24 Kwh e-Golf med varmepumpe. Da jeg kom hjem koblet til VCDS for og se på tilstanden på batteriet. Hadde da en snitt temperatur batteriet 24 grader, Min 17 og maks 31, etter syv hurtigladninger. Så jeg hadde maks lade-hastighet hele veien.
Jeg har også hatt flere langturer med e-Golfen på sommeren uten at det har redusert lade farten. Den største snitttemperaturen på batteriet jeg har opplevd er 37 grader, men da var utetemperaturen nesten 25 grader. 
Så å bruke e-Golfen på langtur er ikke noe problem etter min mening. Men det er viktig å avslutte hurtiglading på ca 75-80 prosent. Etter det reduseres ladehastighet mye og temperaturen øker raskere. 

Apache

Takk for et beroligende svar. Etter å ha lest/hørt mye om nye Nisan Leaf problemene etter 2-3 hurtigladninger så var jeg litt urolig hvordan Golf'en var.

Må nå bare å vente ca 3 uker til bilen min komme til Norge  ;D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA