Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladefart på gjentatte hurtigladinger på langkjøring i minusgrader

Startet av geear, torsdag 01. februar 2018, klokken 22:22

« forrige - neste »

geear

Sitat fra: J@x på torsdag 08. februar 2018, klokken 18:35
Kjørte turen i april/mai i fjor når jeg kjøpte bilen i Oslo, da tok jeg 2 lange og en 10 minutts lading, men den hadde nok ikke vært nødvendig, eventuelt kunne jeg tatt 3 kortere. Hadde 13,4 i snitt med kjøring uten å tenke på økonomi, 6 til 13 grader, men sola var fremme nesten hele tiden, så trengte ikke så mye varme.. alene i bilen.
Du må nok regne en del høyere forbruk nå enn i 6-13 grader i april/mai. I kulden går mer til varme, det er høyere luftmotstand, mykere dekk, deformasjonen av dekkene er det som gir rullemotstand.

Som sagt kjørte hun på 18,2 nå, og identisk tur i midten av oktober gikk på 13,5, tross litt høyere snittfart og flere personer i bilen. Normalt går det med ca. 80 minutter på lading, men 112 nå i kulden, men som sagt kunne nok 10-15 av de vært kuttet bort.

Råde

Enig. Rundt 15 grader er faktisk noe av det mer optimale. Jeg nuller ut det med 225/40-18 dekk. Dvs at jeg går litt opp i forbruk ved dekkskift i april :)

Mitt forbruk nå med blå på gradestokken, motorvei med 100 i snitt, urørt klima og 205/50-17 er 18-20kWh/100km, avhengende av vind.
e-Golf | X75D

geear

Du nuller vel nesten ut fordelen med 36kWh kontra 24kWh med 17 og 18" hjul.  ;D

geear

Krisetur hjem igjen. Vår første erfaring av hva elbillivet faktisk kan være.

Først underveis på østlandet fikk hun voldsom ulyd og trodde bilen var ødelagt, og var forespeilet tre timers venting på falken, med lite strøm på batteriet og en toåring i bilen. Heldigvis fikk jeg tipset henne om at det kunne være stein i bremseskjoldet, og hun fikk løst det selv. Da de kom til Liertoppen var det ladekø, men hun kom seg til neste lader i bunn av bakken. Så frøs ladestøpselet fast i bilen morgenen etter i -10 i tønsberg.

Så var det hjemturen, de kjørte fra Tønsberg 0650, fremme i Kristiansand etter 3,5 time, helt kurrant altså, men fikk så ikke ladet, og bilen gikk i stå, trodde den var tilkoblet uten at den var det, viste seg å være defekt CCS-støpsel som fokket alt, kom seg omsider til Pitstop Lyngdal, der var BEGGE hurtigladerne defekt, og hun endte med å stå en time på type 2 16A, kjørte tilbake til Lyngdal og ble bil nr 4 i kø, klokka var vel da 1530 eller noe, en Leaf stoppet på 62%, men virket forlatt, så hun tok støpselet, ladet nok til å nå Moi, og kom seg så helt hjem. 12 timer på tur. Normalt tar det 6,5-8 timer. Neste gang skal hun ha Teslaen, eller dieselbil. Heldigvis hadde hun fått valget i forkant.

Counterpointer

Sitat fra: gr på fredag 16. februar 2018, klokken 13:25
Mangelen på batterivarme på e-Golf er en tragedie, facelift med batterivarmer hadde vært greit, men man har allikevel ulempen med ladekøer. Nå tror jeg vi fikk dyttet vi trengte for å ta ut Model 3 reservasjonen. Har innsett hvor bra supercharger-nettet er, selv om det og vil få en smell med Model 3.
Jeg er litt avventende til om batterivarmesystemet til Model 3 er effektivt nok, på siste Model 3 ladevideoen til Bjørn så ser det også ut som den makser ut på ca 80 kW og faller ganske fort av, og dette er i 20 grader sommertemperatur .......

Vil jo være bedre enn E-Golf uansett , men det er å sikte lavt ift ladehastighet

geear

Hun snittet 30kW på iallfall to av ladingene. Selv om det er høyere belastninhg per celle enn om Model X-en min får 100kW, så er det ikke raskt nok med lite batteri vinterstid.

Snittet på Model 3 er i en helt annen verden på grunn av større batteri. Tror ikke det har med batterivarme å gjøre, det må være begrensning i forhold til hvor mye Tesla vil belaste hver celle? Model 3 har mindre batteri enn dagens modeller og dermed lavere fart. Tesla er konservative på ladefarten - og det kan jo vise seg å være smart i forhold til levetid på batteri...

geear

Old news den tråden her nå, men siden jeg fikk kvittering fra Grønn Kontakt i dag så ble det en liten kalkulasjon på de forskjellige ladingene på GK på hele turen:

Lyngdal 12,864 kWh 26 min 29,7 kW snitt
Kragerø 16,770 kWh 36 min 28,0 kW snitt
Kjellstad 15,063 kWh 30 min 30,1 kW snitt
Lyngdal 14,277 kWh 26 min 32,9 kW snitt

Ikke mye å rope hurra for, på tross av at bilen har kjørt mange mil i forkant.

emmern

Jeg kjørte i -2 og -3 osv i helgen. Langkjøring Drammen <---> Kristiansand.

Et godt tegn på at batteriet er varmt er at den grønne rekuperasjonsviseren blir lengre og lengre ned mot batterimåleren i active info display. Når den når helt ned mot batterimåleren betyr det at batteriet er varmt og kan motta maks effekt tror jeg. Jeg hadde iallefall ingen problemer med treg lading da den var slik. Men du må gjerne kjøre 100 km for å få det til å skje.
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

Pippus

Sitat fra: emmern på mandag 12. mars 2018, klokken 14:02


Et godt tegn på at batteriet er varmt er at den grønne rekuperasjonsviseren blir lengre og lengre ned mot batterimåleren i active info display. Når den når helt ned mot batterimåleren betyr det at batteriet er varmt og kan motta maks effekt tror jeg.

Jeg tror at dette henger sammen med tilgjengelig "ladeplass" på batteriet og merkes godt på bremse-effekten ved rekuperasjon. Mer plass=kraftigere rekupersajon (inntil max er nådd)
Når det er sagt så har nok temperaturen betydning, men det er her ikke så stor "ladekapasitet" at dette er hovedårsaken(Tror jeg)

emmern

Ladeplass er en av faktorene, men temperatur er også en faktor den regner ut fra mener jeg. Det er enkelt å se - bare start bilen med halvt batteri og se om den umiddelbart står på maks range i den grønne. Skal undersøke det samme i dag.
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

geear

emmern, Vi trodde heller ikke at det var så ille, og at det burde gå greit på en 45 milstur, når bilen i tillegg hadde stått på lading i VARM garasje i forkant, men tallenes tale er ganske klare.

Hvis du ladet med GK så kan du gjerne publisere tallene her?

emmern

Første lading til (hadde kjørt 121 km, hadde 100% lading):

Varighet 27m
kWh 15,83
Snitt kW 36,16

Andre lading på tilbakeveien:
Varighet 20m
kWh 12,49
Snitt kW 39,04

Hva skal det være under normal temp egentlig?
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

geear

40kW er maks på e-Golf.

Virker som du er litt optimistisk med regnestykkene dine, jeg får tallene dine til å bli 35 og 37kW ladefart? Uansett så er nok dette omtrent det samme du får i sommertemperaturer.

emmern

Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

geear

Det forklarer jo litt.

15,83kWh / 27 minutter * 60 = 35,1777kW...

De tar sikkert bare hvert påbegynte minutt, slik at reell tid bare var 26 minutter og noen sekunder, mens du måtte betale for 27, og det derfor er det som kommer i rapporten. ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA