Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

i-Miev vil ikke lade 2.0

Startet av Jafo, torsdag 01. februar 2018, klokken 22:18

« forrige - neste »

Jafo

#15
Edit: startet å skrive før de tre siste svarene i tråden...


Da er litt mer feilsøking gjort og en feil funnet, men den forklarer ikke alle problemene.

Ladestasjonen min her hjemme har tydeligvis en vakkel, trolig brudd en av lederne til pistolen slik at den kobler opp, men starter aldri å lade.
Det fant vi ut når vi skulle koble til TB's bil når han kom med app og plugg. :o

Med bilens orginale 13A/220V lader ladet bilen, og den ladet uten stopp til batterimeteret på dashen meldte 100% :)
Så mye for Mitsubishis diagnose om å bytte en batterilader til 30k...

TB's EvBatMon fortalte at alle celler lader rimelig jevnt, ingen celler pekte seg særlig negativt ut, men appen rapporterte at batterikapasiteten totalt sett var rett over 52% (hvis jeg ikke husker feil) ved 116.000 km som med god margin er den laveste verdien målt på kapasitetstråden: https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=33622.0

For kapasitetsmålingen har jeg opplevd et fenomen, særlig vinterstid det siste året (muligens i to år) og det er at når en blir liggende "lenge" i 110 på motorveien og gir på kommer skilpaddelyset (og effekten reduseres), men blir borte igjen når en letter bittelitt på gassen..
På lørdag når bilen gikk fra 40% til tom på 15 km hadde jeg problemer med å komme opp i 80 - skilpaddelys (og redusert effekt) ved normalt pådrag over 60 og det samme ved hardere pådrag i lavere fart, 30-60 kmt.
Batteriet (og bilen) har vært på "batteriutjavningsservice" for ikke alt for lenge siden (1-2 år siden).

Hvorfor ville ikke bilen lade på stolpe når problemene begynte?. Her kan det selvsagt være at akkurat denne stolpen var defekt, men at bilen deretter ikke ville lade på verkstedet er jo mildt sagt underlig. 12V batteriet kan jo være et tema, men verkstedet var klar over og nevnte at det kunne lage "morsomme" feil og jeg blir egentlig litt ovverasket hvis de ikke startet sin feilsøking med å sjekke enkle problemkilder de selv allerede har nevnt.

For problemene med hurtigladingen kan det jo selvsagt være 12V batteriet der også, det er jo tross alt 20-30 grader kaldere oppe ved hurtigladeren enn i garasjen min.

Jeg kan ikke helt se at problemer med 12V batteriet på noen som helst måte burde gi de overnevnte problemene med "høyt effektuttak" de par foregående vinterene, så tja...

Uansett, en stor takk til TB som tok turen innom for litt diagnose.
At det lå et problem i ladestasjonen hadde vært en utfordring å finne ut av uten å ha en annen bil å teste mot. 220V laderen er ikke mye brukt for tia og med melding fra verkstedet om av AC/DC enheten var defekt hadde jeg neppe tenkt tanken på å koble inn den...

Noen tips til hvor en får et passende 12v batteri til en fornuftig pris?

Uansett, en Mercedes B250E kommer på gårdsplassen innen få dager, så i-mjau'en blir nok solgt, med eller uten lade og batteriproblemer ;)




Jafo

Sitat fra: TB på søndag 04. februar 2018, klokken 20:54
Ref https://www.mitsubishi-motors.no/service/garantibetingelser/#!
SitatMitsubishi Motors garanterer at kapasiteten på fremdriftsbatteriet på EV-biler solgt etter 2011 er 70% eller mer i perioden 5 år eller 100.000 km, avhengig av hva som inntreffer først.

Denne bilen er over både alder og km, men var den under 70% alt før garantien var ute, eller kom denne endringen brått? Om det kom brått kan det være ei, eller eit lite antall celler som er problemet?
Det er lenge siden bilen har kunne kjørt 100 km på en "tank" (i over 80 kmt), og nå i vinter har selv 50-60 KM i motorveihastighet begynt å bli et problem, så den er nok på vei ned.
Bilen var på service rett før 5 år og batterisjekk utført, men jeg fikk ikke beskjed om at noe var galt (og ei heller mitt konkrete resultat)
Men etter hendelsen med at bilen ikke ladet over natta og deretter fikk AC/DC diagnose hos verkstedet, gikk det fra "litt kort rekkevidde" til "ubrukelig" og "upålitelig"

elekTrond

Takk til canIon-samaritanen TB, og alle hjelperne her. :+1: :+1:

Jeg ville ikke løpt og kjøpt akkurat dette batteriet, men hvis målet er å få til en feilfri nærmiljøbil og/eller gjøre den mer salgbar:

BATTERI 12V MITSUBISHI I-MIEV, 2010->>
Delnr 585169   Pris: 6250,- Inkl.mva 

MITSUBISHI I-MIEV H Årsmodell: 2011, KmStand: 89903
Motor/gir: El, MiEV Y4F1,  2WD
Kombi, BLÅ
Kommet inn dato: 05.10.2017
Østfold Bildemontering (Tlf: 69 12 72 22)

*** PRODUKSJONSDATO: 2010-12-26 (?) ***

'13 Mjau

Jafo

Jo takk for link :)

Tenker jeg kanskje forsøker 12V batteriet, men aller først ser litt hvordan bilen oppfører seg nå når den første gang på en uke har kommet seg til 100%

TB

#19
Sitat fra: Jafo på søndag 04. februar 2018, klokken 21:06
Med bilens orginale 13A/220V lader ladet bilen, og den ladet uten stopp til batterimeteret på dashen meldte 100% :)
Så mye for Mitsubishis diagnose om å bytte en batterilader til 30k...
Det er jo eit lyspunkt  :)

Sitat
For kapasitetsmålingen har jeg opplevd et fenomen, særlig vinterstid det siste året (muligens i to år) og det er at når en blir liggende "lenge" i 110 på motorveien og gir på kommer skilpaddelyset (og effekten reduseres), men blir borte igjen når en letter bittelitt på gassen..
På lørdag når bilen gikk fra 40% til tom på 15 km hadde jeg problemer med å komme opp i 80 - skilpaddelys
Tyder på eit ei, eller fleire celler er svak?

Sitat
Hvorfor ville ikke bilen lade på stolpe når problemene begynte?. Her kan det selvsagt være at akkurat denne stolpen var defekt, men at bilen deretter ikke ville lade på verkstedet er jo mildt sagt underlig.
Forsøk på forklaring...  :)  - basert på litt fakta, og mykje gjetting  ;)

1. Bilen stod til lading på fastmontert ladeboks, der trådene har brent opp innvendig i kabel. (Har opplevd samme på ladekabel før, stoppa midt i lading.)

2. Pga. bilen ikkje var 100% lada, slik den bruker og bilen vart brukt vart den kjørt mykje lenger ned enn normalt.

3. Forsøk på stolpe feila pga. det er vakkel i den medfølgende kabel og  :o
    Samme når verkstedet testa. Der fungerte den først ikkje - så fungerte den...  _Kan_ være vakkel...

4. Hurtiglading stopper på 60% pga. defekt celle med stor motstand. Dermed vil spenning bli for låg når du kjøyrer og for høg under lading. Erfarte det samme i min korte Peugeot 106 karrigere...

5. Lada med den medfølgende kabel idag, då var den i annen posisjon, og den fungerte.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Jafo

#20
Sitat fra: elekTrond på søndag 04. februar 2018, klokken 21:28
Takk til canIon-samaritanen TB, og alle hjelperne her. :+1: :+1:

Jeg ville ikke løpt og kjøpt akkurat dette batteriet, men hvis målet er å få til en feilfri nærmiljøbil og/eller gjøre den mer salgbar:

BATTERI 12V MITSUBISHI I-MIEV, 2010->>
Delnr 585169   Pris: 6250,- Inkl.mva 

MITSUBISHI I-MIEV H Årsmodell: 2011, KmStand: 89903
Motor/gir: El, MiEV Y4F1,  2WD
Kombi, BLÅ
Kommet inn dato: 05.10.2017
Østfold Bildemontering (Tlf: 69 12 72 22)

*** PRODUKSJONSDATO: 2010-12-26 (?) ***

Sitat fra: Jafo på søndag 04. februar 2018, klokken 21:31
Jo takk for link :)

Tenker jeg kanskje forsøker 12V batteriet, men aller først ser litt hvordan bilen oppfører seg nå når den første gang på en uke har kommet seg til 100%
Vent litt, forsøker de å selge et 7 år gammelt 12v batteri som ikke har vært i bruk på minst et halvt år for 6250,-??

bobakka

#21
Sitat fra: Jafo på søndag 04. februar 2018, klokken 21:06
For kapasitetsmålingen har jeg opplevd et fenomen, særlig vinterstid det siste året (muligens i to år) og det er at når en blir liggende "lenge" i 110 på motorveien og gir på kommer skilpaddelyset (og effekten reduseres), men blir borte igjen når en letter bittelitt på gassen..

Jeg kan ikke helt se at problemer med 12V batteriet på noen som helst måte burde gi de overnevnte problemene med "høyt effektuttak" de par foregående vinterene, så tja...

Skipadde i fart har helt sikkert ikke noe med 12V batteriet å gjøre.
I fart lades 12V batteriet kontinuerlig og ligger på 14V.

Det som sannsynligvis er situasjonen er at en battericelle dropper under en viss verdi, 2,80V eller litt høyere, og da lyser skilpadde - selv om batteriet ikke er tomt.
Jeg har selv sett på Canion at batterispenningen lett kan droppe under 3V under litt hard kjøring i oppoverbakke, mens i nedoverbakke er den 3,7 V eller høyere.
Jeg kan lett manipulere batterispenninger med gasspådraget - mer gass, lavere spenning.
Jeg kjørte den aldri så hardt at batterispenningen kom ned mot 2,8V.

Typsik kommer slike ting på vinteren når batteriet er kaldt og det har mindre evne til å levere store effekter - og da dropper spenningen fort.
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

TB

#22
Støtter bobakka, mykje tyder på at det er ei, eller fleire celler som er svak her.

Elbilmek kan bytte celle? Var ein tråd om ein som hadde fått dette utført?
Prisen var ikkje galen meinar eg å hugse?

Edit - 10 000 kr betalte Lenny - ref denne tråden:
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=33212.0
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

elekTrond

@bobakka: haha ja, jeg har fått strømtilførselen til varmeapparatet til å kutte ved å jage toppfart opp ei bratt gutu med WOT over opptil flere minutter. Sånn helt plutselig blåste det kaldluft i kupéen ...

@Jafo: det er framdriftsbatteriet. Feilarkivert under 12V.

Finndel.no
Finndel.no /delebil:
Dette 2016-batteriet er ikke heelt bolt-in da det bare har 80 celler. Du har og skal/må ha 88.
'13 Mjau

svingen

Hvis du får tak i en i-miev batteri (den har mest kw) fra 2017 mener jeg har sett det til rundt 15k så skal elbilmek ha ca 5000 kr får og sette det inn (jeg fikk ca pris på) så selger du det batteri ditt til 4000 kr (sikkert noe hytte folk osv som vil ha det) så koster alt sammen kansje 20k,vs bytte enkelt celler hverfall noe og tenkte på :)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

CitB59EL

Noen av disse symptomene er litt lik det som har plaget min Citroen Berlingo. Denne har samme motor+elektrisk som i-meiv men med andre celler(80stk 75A). Får å ta min historie kort: Bilen var ikke ladet opp (ca 80%) og ville ikke starte en morgen. Sto på verksted lenge før de fant ledningsbrudd i bla høyspent krets og 12V styring til lade rele for framdriftsbatteri.  Bil gikk igjen men nå var batterimåler svært ustabil og levde sitt eget liv bla så hoppet måler til 100% ved hurtig  lading til 83% når tenning ble satt på. Dette har jeg vært inn og ut av verksted med i over 1 år(takk for garanti!) Fått el leiebil hver gang. Jeg var selvsagt første EL Berlingo i verden med denne feilen... Hører med til historien at verkstedet har byttet BMU(batteri styreenhet), motorstyreenhet, og fremdriftsbatteri pga misstanke om svake celler (250k over disk!!). Byttet 12V batteri selv..
Feilen viste seg til slutt å vær en sikring som ikke sto i noe feilsøkings oversikt fra Citroen/Mitsubishi på hurtiglader kretsen.. De skiftet sikring og bilen er helt som normal igjen. 
Fabrikken var koblet inn å rett og slett demonterte deler på en 100% lik bil som min til de fant feilen.
Kan si jeg var glad jeg hadde garanti og hadde fulgt alle servicer. Så før du tenker batteri ville jeg sjekket alle ledinger og sikringer!

Jafo


TB

Vil ikkje påstå du selger opp bilen i teksten din
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog


Jafo


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA