Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ikke hengerfeste like vel...

Startet av Alfa Bergen, torsdag 01. februar 2018, klokken 19:56

« forrige - neste »

samotholt

Lurer på om den bevegelige spoileren nederst bak (som jeg antar kommer) kan ha innvirkning på hengerfeste. Det må vel være litt/en del bedre klaring mellom hengerfeste og bakenden på bilen enn normalt?
Polestar 2, S85D, A8 3.0 Tdi,

Amatøren

Blir valget mellom bevegelig spoiler og utsvingbart hengerfestet er ikke valget vanskelig.

Vil ha mest nytte at hengerfestet. Om strømforbruket ved vanlig kjøring på større hastigheter er større hvis spoileren ikke er bevegelig kan jeg leve med det.

Alternativet kan jo være at spoileren er fast hvis hengerfestet er ute. Da vil jo ikke farten være over 80 km/t i Norge hvis man skal kjøre lovlig med tilhenger.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Imagine

Egentlig er det vel ett fett med dette hengerfestet, vel?
Så får campingfolket kjøre rundt med Tesla Model batman i vinge-edition og kanskje med flyvedørende åpne og markedsføre merkenavnet sitt på den måten og skru på et påskeegg-funksjon.
Slik sett kanskje ikke så dumt å begrense hengervekten til 1000-1500kg...
Selv har jeg en god gammel Jeep med V8 til å trekke opp og ned vannscooter og trenger slik sett ikke hengerfeste utover det.

Kommer til å bli behagelig å kunne kjøre tysk kvalitetsbil med elektrisk drivlinje. Amerikansk plastikk som virker uferdig er liksom ikke like fristende, selv om drivlinjen i P100D er imponerende akselerasjonsmessig.

Tror denne Etronen kan bli veldig grom, med eller uten hengerfeste. Men er helt åpent om jeg kjøper en eller ikke. Det er derimot uaktuelt å kjøpe en Tesla. Kjøper heller en tysk bensinbil om jeg ikke er fornøyd med etron. Det er ikke _så_ viktig å kjøre elbil.

Vegar Beider

Sitat fra: samotholt på tirsdag 06. februar 2018, klokken 23:22
Lurer på om den bevegelige spoileren nederst bak (som jeg antar kommer) kan ha innvirkning på hengerfeste. Det må vel være litt/en del bedre klaring mellom hengerfeste og bakenden på bilen enn normalt?

Jeg tipper de bevegelige spoilerne ikke kommer. De er litt for typisk konseptbil-greier.

Thorbjørn Hellehaven

Jeg håper tilhengerfeste er en midlertidig nedtur, og at det kommer. Selv om e-Tron er utenfor segmentet jeg ser i, vil alle modeller som får det skape en form for press på andre segment avhengig av hvor nær de ellers er som alternativ i pris og praktisk bruk. 2-300.000 ekstea er nok uaktuelt for en som klarer seg med en av de minste, men kanskje 50-100.000 avhengig av behov og hvor mye man allerede har stukket seg. Så tvinger det seg etterhvert frem på modeller jeg vurderer.

Eodman

Hengerfeste ble bekreftet i mail fra Audi idag:

Og enda en liten ting:
Audi e-tron blir en fullblods SUV. Selvfølgelig kommer den med mulighet for hengerfeste!

THE

Ble det sagt noe om hvor mye bilen kan trekke i eposten fra Audi?

Regner jo med at det ikke blir et utstyrsfeste for sykkelstativ o.l, men beregnet på å trekke tilhenger. 
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Touring


Eodman

Sitat fra: THE på tirsdag 06. mars 2018, klokken 13:53
Ble det sagt noe om hvor mye bilen kan trekke i eposten fra Audi?

Regner jo med at det ikke blir et utstyrsfeste for sykkelstativ o.l, men beregnet på å trekke tilhenger. 

Nei, dessverre. detaljene kommer sikker på et senere tidspunkt

Øyvind.h

Med påstandens fullblods SUV er det vel naturlig å tenke i baner av andre SUV`er. Dvs 2,5-3,5 tonn? Eller i hvert fall 2+.
Ser Q7 har 3,5 tonn hengervekt. X5 har 2,7 tonn.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

PionerThink

Den X5'en vi hadde kunne trekke 3,5 tonn, men er vel riktig at standard var 2,7 tonn.
De kalte det "utvidet hengerkapasitet" når den ble ratet til 3,5t, men sjekket aldri hva forskjellen i praksis var, om det i det hele tatt var noen 8)
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

JorEl

Sitat fra: Eodman på tirsdag 06. mars 2018, klokken 13:46
Hengerfeste ble bekreftet i mail fra Audi idag:

Og enda en liten ting:
Audi e-tron blir en fullblods SUV. Selvfølgelig kommer den med mulighet for hengerfeste!
https://www.dn.no/privat/2018/02/01/1932/Motor/audis-elbil-sjef-er-ganske-sikker-pa-at-han-klarer-a-levere-bilen-over-3000-nordmenn-star-i-ko-for

– Får den hengerfeste?
– For å være ærlig så er det ingen god idé å taue ting med et elektrisk kjøretøy. Det fungerer ikke, sier Niemand og viser til et forsøk det tyske bransjebladet Auto, Motor und Sport hadde over alpene med en Tesla med campingvogn.

Fungerer, fungerer ikke..

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Kjell Salvigsen

Elbil og henger er vel ikke noe stort problem? Jeg har golf gte ladbar hybrid som jeg kjøpte i tillegg til e-golf for å kunne dra tilhenger pga motocross kjøring tidligere. Gte-en har puslete batteri og elmotor, men hadde likevel ingen problem med å kjøre ren eldrift mye av kjøring jeg hadde med henger. Rekkevidde ble selvsagt redusert noe,  fra cirka 4 til 3 mil sommerstid. Med en bil som e-tron, med så kraftige motorer og batteri, så må jo de være lite problem så langt jeg kan se. Tesla Bjørn har jo testet mye kjøring med tunge hengere uten store problemer. Så lenge folk er klar over noe høyere forbruk, så må jo det være helt greit. For oss som har kjørt Elbiler i en del år, så vet man at rekkevidde varierer mye avhengig av årstid, kjørestil, fart og last.
2 e-golf 2016, 1 solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod.(bil nr.2)
Nissan Leaf 2018 mod. (familiens bil nr. 3)

Stikkkontakt

Ser nå ut som den kan trekke ganske mye..

Jon65

Noen som har sett noen spesifikasjoner på hengerfeste enda mhp maks tilhengervekt?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA