Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ikke hengerfeste like vel...

Startet av Alfa Bergen, torsdag 01. februar 2018, klokken 19:56

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: gr på lørdag 03. februar 2018, klokken 09:50
Sitat fra: turfsurf på lørdag 03. februar 2018, klokken 09:16
Høydemeter er høydemeter uansett kjørestil. Du får et fast tillegg som tilsvarer løft av henger + bil ett gitt antall meter.
Utfordrer deg til å bevise påstanden din om at kjørestil (altså fart og pådrag) er irrelevant for forbruk.
Det er ikke det jeg sier. Men den gir ikke mere utslag om det er i en stigning eller ikke. Det jeg sier er at tillegget i forbruk grunnet stigning er fast uavhengig av kjørestil. Kommer av formelen mgh. Høyere fart og kraftigereakselerasjongir selvfølgelig økt forbruk.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: tiger`n på lørdag 03. februar 2018, klokken 11:30Det kan ikke være sånn at for å bruke bilen trengs det månedsvis med studier rundt hvordan bilen skal brukes og fungerer. Ingen vanlige folk gidder dette, de vil sette seg inn og kjøre, ferdig med det. Entusiastene her skjønner det, men det er en veldig liten prosentandel av brukerne.
Man trenger ikke spesielt mye kunnskap. Man trenger bare å vite at stor henger kan lett halvere rekkevidden, og man kan ikke stole på estimatene til bilen.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Stikkkontakt

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 03. februar 2018, klokken 14:39
Sitat fra: tiger`n på lørdag 03. februar 2018, klokken 11:30Det kan ikke være sånn at for å bruke bilen trengs det månedsvis med studier rundt hvordan bilen skal brukes og fungerer. Ingen vanlige folk gidder dette, de vil sette seg inn og kjøre, ferdig med det. Entusiastene her skjønner det, men det er en veldig liten prosentandel av brukerne.
Man trenger ikke spesielt mye kunnskap. Man trenger bare å vite at stor henger kan lett halvere rekkevidden, og man kan ikke stole på estimatene til bilen.

Men noen har 0 kunnskap og har ingen annen pekepinn enn guessometeret. Det er de samme folkene som har 0 peiling på forbruket til ICE-bilene de har i dag.

Øyvind.h

Får håpe Audi lager en minst like god rekkeviddeestimator som Tesla da. Teslaen forteller hvor langt du kommer basert på siste 10/25/50 km kjøring, og kan også gi deg forventet restkapasitet ved ankomst destinasjon.

Uansett krever det ikke måneder med studier. Det holder å kjøre seg en tur med henger, så ser man rekkevidden direkte.

Den tyske klovnen burde heller sagt - rekkevidden blir dårlig med campingvogn. Halvering må man tenke på om man planlegger langtur med stor vogn.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Ulle

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 03. februar 2018, klokken 15:18
Får håpe Audi lager en minst like god rekkeviddeestimator som Tesla da. Teslaen forteller hvor langt du kommer basert på siste 10/25/50 km kjøring, og kan også gi deg forventet restkapasitet ved ankomst destinasjon.

Uansett krever det ikke måneder med studier. Det holder å kjøre seg en tur med henger, så ser man rekkevidden direkte.

Den tyske klovnen burde heller sagt - rekkevidden blir dårlig med campingvogn. Halvering må man tenke på om man planlegger langtur med stor vogn.

Dette burde de kunne løse ganske enkelt: når bilen merker at tilhengerstrøm er koblet til, så kan bilen basert på endringer i målt forbruk/regen ved akselerasjon/bremsing sammenholdt med akselerometer og navi som forteller bilen om den kjører på flatmark eller i bakke bør det være mulig for bilen å beregne totalvekt ink henger. Bildegjenkjenningsteknologien som uansett er ombord for selvkjøring tolker så bildet fra ryggekamera og estimerer størrelse/vindfang på tilhenger som så holdes opp mot målte avvik i kraftbruk ved økt fart vs bil uten henger for å beregne luftmotstand på henger.
Legg så til en advarsel på kjørecomputer om risk for rekkeviddeavvik ved kjøring med tilhenger, samt innstendig oppfordring om å oppgi destinasjon i navi (for rekkeviddeestimat basert på topografi og veitype) og 10-15% ekstra margin i anslått rekkevidde vs uten henger så er dette løst.

Dvs da blir det klart også for de som ikke skjønner det selv at langtur med stor henger over alpene per i dag (les; elbiler med halvparten av fossil rekkevidde, 45 min fullading vs 5-10 min for fossil og lenger mellom "bensinstasjonene" utenfor allfarvei) ikke er idealdisiplinen for elbil. Det var vel omtrent også det han audi-mannen sa selv.

Det er også grunn til å spørre om det er realistisk at det store grosset av analfabeter med campingvogn har gått over til elbil før rekkevidde er økt (50-100 mil som en fossil) og ladeinfrastruktur er tilstrekkelig utbygget til at dette ikke er et problem lenger.
2017 X75d AP2.5 MCU1
2017 BMW i3 94ah

geear

Sitat fra: turfsurf på lørdag 03. februar 2018, klokken 13:44
Det er ikke det jeg sier. Men den gir ikke mere utslag om det er i en stigning eller ikke. Det jeg sier er at tillegget i forbruk grunnet stigning er fast uavhengig av kjørestil. Kommer av formelen mgh. Høyere fart og kraftigereakselerasjongir selvfølgelig økt forbruk.
Beklager, jeg misforstod det tidligere innlegget, er helt enig!

Orbit

Og nå går Møller ut i DN og dementerer det Niemand har sagt, så langt det er mulig uten å si det eksplisitt (og at de kommer på banen med dette på en søndag tyder jo også på at de ser at dette er viktig for mange):

Sitat fra: https://www.dn.no/privat/2018/02/04/1305/Motor/audis-nye-elbil-far-hengerfeste-eller-kanskje-ikke«Vi er et lite marked, men for Audi e-tron er Norge viktig. Det innebærer at innspill og ønsker fra det norske markedet blir hensyntatt i veldig stor grad. Hengerfeste er åpenbart viktig for mange nordmenn, og jeg ser virkelig frem til vi kan dele bekreftet informasjon om Audi e-tron og hengerfeste i løpet av kort tid», skriver Rognlien Skovli i en epost til DN.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

forzaman

Sitat fra: Orbit på søndag 04. februar 2018, klokken 14:36
Og nå går Møller ut i DN og dementerer det Niemand har sagt, så langt det er mulig uten å si det eksplisitt (og at de kommer på banen med dette på en søndag tyder jo også på at de ser at dette er viktig for mange):

Sitat fra: https://www.dn.no/privat/2018/02/04/1305/Motor/audis-nye-elbil-far-hengerfeste-eller-kanskje-ikke«Vi er et lite marked, men for Audi e-tron er Norge viktig. Det innebærer at innspill og ønsker fra det norske markedet blir hensyntatt i veldig stor grad. Hengerfeste er åpenbart viktig for mange nordmenn, og jeg ser virkelig frem til vi kan dele bekreftet informasjon om Audi e-tron og hengerfeste i løpet av kort tid», skriver Rognlien Skovli i en epost til DN.

Hvis bilen ikke får hengerfeste etter en slik kommentar fra Audi Norge, så er det noen som bør ta seg et kommunikasjonskurs... Og kommentaren er jo også gitt i en e-post, så det burde ikke være mulig å referere det feil heller.

jlan

Det spørs om en slik påklattet norsk spesial hengerfesteløsning for e-tron og i-pace er så bra. Ladetilbudet er også litt dårlig for å bruke disse bilene som trekkvogn ennå. Så det blir Tesla for oss en stund til. Vi rekker stort sett greit fra superlader til superlader med campingvogn. En annen fordel er at vi kan forsyne campingvognen med strøm fra hovedbatteriet når vi camper.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Vegar Beider

En av de tingene jeg virkelig gleder med til når jeg får e-tron er å kuppe og forsøple alle Tesla-forum og tråder her inne med e-tron temaer. Det kommer nok til å bli stas!  ;)

Hvem sier at det blir en "påklattet norsk spesial hengerfesteløsning"? Kan ikke se at det finnes et eneste holdepunkt for å si noe slikt. Videre er det krystallklart at bilen får hengerfeste, at noen klarer å tolke artikkelen og de påståtte uttalelsene til Audi-sjefen til at det ikke blir slik finner jeg litt merkelig.
Han får altså et direkte spørsmål han ikke har anledning til å svare på, company policy. Så lirer han ut av seg noe, kanskje med glimt i øyet for alt vi vet, og så tolker journalisten det og gjør det om til noe som passer deres agenda. Slik er det hver eneste dag, i hver eneste avisartikkel. Kanskje han sa ordrett de de skriver, men det er ikke særlig sannsynlig. Og om han nå sa det, så sa han ikke at bilen ikke får hengerfeste. Han bare lot være å svare på det, fordi han ikke har lov til å svare på det.

Den får hengerfeste, og dessverre kommer den nok til å kunne trekke en del om vi skal tro Audi Norge sine uttalelser om "Fullverdig SUV" og "Ingen vil bli skuffet". Så da er det ingen håp om å slippe å ligge bak saktegående e-troner som sleper rundt på alt mulig, dessverre.   

ludwig_holberg

 :laugh:

Sitat fra: Vegar Beider på tirsdag 06. februar 2018, klokken 12:15
En av de tingene jeg virkelig gleder med til når jeg får e-tron er å kuppe og forsøple alle Tesla-forum og tråder her inne med e-tron temaer. Det kommer nok til å bli stas!  ;)

Touring

Sitat fra: ludwig_holberg på tirsdag 06. februar 2018, klokken 12:40
:laugh:

Sitat fra: Vegar Beider på tirsdag 06. februar 2018, klokken 12:15
En av de tingene jeg virkelig gleder med til når jeg får e-tron er å kuppe og forsøple alle Tesla-forum og tråder her inne med e-tron temaer. Det kommer nok til å bli stas!  ;)

Er også drit lei Tesla menigheten som trenger seg på jeg også. Følger med på i3 (som jeg har nå ) og e-tron  (som jeg skal ha i tillegg) og er rimelig lei av å lese om Teslas overlegenhet  og den Gudommelige Elon. Sløser bare med min tid. Som feks i dag på i3 forum  er det en Tesla eier som går løs på i3 med høutrykksspyler rett i vinduskarmen foran og tar video av at den lekker. Det ville aldri skjedd med Tesla blablabla. Fatter det ikke.

jlan

Beklager provokasjonen. Litt hårsåre her?
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Thorden

Handler vel ikke om å være hårsåre når annenhvert innlegg på forum for andre merker har Tesla-innhold. Støtter Vegar her, det blir for dumt. Tenk dere om, Tesla har eget forum. Hold Tesla-stoff der det hører hjemme, og la de andre være i fred.


jlan

Noen synes det er interessant å sammenligne biler med lignende bruksområder - Aber nicht hier - verstehen. :-X
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA