Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ikke hengerfeste like vel...

Startet av Alfa Bergen, torsdag 01. februar 2018, klokken 19:56

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

#15
Jeg fant artikkelen: https://translate.google.no/translate?sl=auto&tl=en&js=y&prev=_t&hl=no&ie=UTF-8&u=https%3A%2F%2Fwww.caravaning.de%2Fzugwagen%2Ftesla-model-x-elektroauto-zugwagen-alpen%2F&edit-text=

Ser ut til at de ikke ladet til 100% ved superladeren når de hadde mulighet, og endte opp med å måtte saktelade. De sakteladet absolutt minimum, og kommer frem med 1 km gjenstående. Så skrudde de ikke ned strømtrekket når de skulle lade om natten, slik at sikringen gikk, og bilen gikk tom for strøm. Etter de får ladet opp 12V batteriet saktelader de absolutt minium igjen og kommer frem til neste superlader 2 km etter bilen sier at det er 0 km gjenstående. Bare flaks gjør at de ikke blir strandet.

Altså helt selvforskyldte problemer, pga lite erfaring og dårlig planlegging.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

THE

Videoen til Bjørn opp Hemsedal viser jo at Model X er en nesten perfekt trekkvogn. Det er bratt (7-8% stigning) der han foretar forbikjøringen, og akselerasjonen opp til 80+km/t viser jo at det er mye å gå på.

Med X100D og Tesla sitt SuC nettverk er det lite problem å kjøre med (stor) tilhenger langs hovedvegene. Audi sliter kanskje litt med rekkevidde ved tilhengerkjøring i starten siden det nødvendigvis vil ta en god del tid før 150+kW ladenettverket er godt nok utbygd. Jeg vil tro at eTron skal være en like bra trekkvogn som Tesla X, men rekkevidde reduksjon vil bli et mye større problem for Audi enn for Tesla når folk må klare seg med 50kW CCS for å lade undervegs.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: THE på fredag 02. februar 2018, klokken 08:56Med X100D og Tesla sitt SuC nettverk er det lite problem å kjøre med (stor) tilhenger langs hovedvegene. Audi sliter kanskje litt med rekkevidde ved tilhengerkjøring i starten siden det nødvendigvis vil ta en god del tid før 150+kW ladenettverket er godt nok utbygd. Jeg vil tro at eTron skal være en like bra trekkvogn som Tesla X, men rekkevidde reduksjon vil bli et mye større problem for Audi enn for Tesla når folk må klare seg med 50kW CCS for å lade undervegs.
Helt enig. 2 timer lading hver 200 km må være smertefullt...

Men det blir bra så snart det blir bygget ut raske CCS ladere, og Audi kommer med hengerfeste.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Premium driver

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 02. februar 2018, klokken 07:34
Jeg fant artikkelen: https://translate.google.no/translate?sl=auto&tl=en&js=y&prev=_t&hl=no&ie=UTF-8&u=https%3A%2F%2Fwww.caravaning.de%2Fzugwagen%2Ftesla-model-x-elektroauto-zugwagen-alpen%2F&edit-text=

Ser ut til at de ikke ladet til 100% ved superladeren når de hadde mulighet, og endte opp med å måtte saktelade. De sakteladet absolutt minimum, og kommer frem med 1 km gjenstående. Så skrudde de ikke ned strømtrekket når de skulle lade om natten, slik at sikringen gikk, og bilen gikk tom for strøm. Etter de får ladet opp 12V batteriet saktelader de absolutt minium igjen og kommer frem til neste superlader 2 km etter bilen sier at det er 0 km gjenstående. Bare flaks gjør at de ikke blir strandet.

Altså helt selvforskyldte problemer, pga lite erfaring og dårlig planlegging.

Planen var å kjøre med campingvogn over alpene og lade på Teslas superchargere. Testerne hadde stolt på Tesla computerens beregning av hvor mye energi som vil være igjen for å komme til neste SC, og bilens beregning av hvor lenge de trengte å lade for å nå neste supercharger. Beregningen baserer seg på energiforbruket siste 50km. De hadde lagt inn en del ekstra reserver utover rekkevidden bilen beregnet.

Men testen viste at gjenværende rekkevidde sank mye raskere enn beregnet når de først var underveis. Det skjedde på hver deletappe og de måtte finne andre ladepunkter mellom superchargerne for saktelading. Klokken var blitt 20.15 og målet var en campingplass som stenger kl. 21. Bilen viste rekkevidde på 39km og det var 26km til målet når de dro fra ladepunktet, allikevel kom gikk rekkevidden ned til 2km innen de kom frem. Ved lading over natten var bilen helt død neste morgen fordi en sikring hadde gått etter at de forlot bilen, og de brukte frem til 15.30 neste dag og to samtaler med Teslas hotline for å komme seg avgårde (og fått ripet opp armene ved å komme til noen brytere etter anvisning fra Tesla over telefon).

Senere på dagen måtte de saktelade en gang til for å nå neste SC, men her gikk rekkevidden ned til 0 når de var 2km unna, hvilket er ganske stressende selv om de akkurat kommer frem. I tillegg måtte de hekte av hengeren hver gang de måtte saktelade underveis.

Denne testen har nok blitt lagt merke til og vært samtaletema på kaffemaskiner og lunchbord i tysk bilindustri:)

Men jeg tror ikke dette kan tolkes som at e-tron ikke får hengerfeste, det er vel mer en personlig vurdering av Stefan Niemand at han ikke hadde valgt seg en elbil om han hadde behov for å trekke ting på henger.

geear

Det fremstår som at journalistene har vært særdeles lite kjent med elbil i forkant av turen. Og de kan heller ikke ha vært koblet opp på Tesla sin app slik man alltid er når man bruker egen bil. Da ville de fått push-varsel fra bilen om "Charging interrupted at xx:xx" og gått ut/ned for å sjekke opp i det. e-Golfen gir ikke push-varsel, og når jeg lader på nye/ukjente steder eller hurtiglader og forlater bilen, så sjekker jeg alltid appen for å se at ladingen går som den skal etter 10-15 minutter.

Kan forstå at man kan rote seg inn i noe slikt med lite erfaring, men de fleste som har litt erfaring ville fått dette til helt uten problemer.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Premium driver på fredag 02. februar 2018, klokken 11:16Planen var å kjøre med campingvogn over alpene og lade på Teslas superchargere. Testerne hadde stolt på Tesla computerens beregning av hvor mye energi som vil være igjen for å komme til neste SC, og bilens beregning av hvor lenge de trengte å lade for å nå neste supercharger. Beregningen baserer seg på energiforbruket siste 50km. De hadde lagt inn en del ekstra reserver utover rekkevidden bilen beregnet.
De hadde nok klart turen mye bedre hvis de stilte inn på prosent i stedet for km, og så regnet 1,5 km per prosent. Da hadde de aldri vært i nærheten av å gå tom for strøm.

Bilen tar ikke spesielt mye hensyn til at man har hektet på henger, og forbruket de siste 50 km trenger ikke overhodet være representativt for de neste 50 km. Enhver med litt erfaring kunne informert om dette.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

geear

De skulle jo ta 300 høydemeter også... og er det noe som betyr noe for høydemeter så er det kjørestil. Elbiler gir fort lyst til å dra på litt oppover, men det er vanvittig så det renner ut om man gjør det.

MrBacardi

Sitat fra: Stikkkontakt på torsdag 01. februar 2018, klokken 21:05
Han sier at det ikke er en god ide å taue tilhenger med elbil. Mtp på rekkevidde har han helt rett. Men han sier ikke at e-tron ikke får hengerfeste..
Tidligere har Audi sagt at e-Tron får alle egenskaper man kan forvente av en SUV. Hengerfeste er en helt åpenbar egenskap man forventer.

Det alle stusser på her er jo hvorfor han sier det på denne måten.

Hvis audien får hengerfeste så er det veldig underlig å komme med et slikt utspill, da han vet at de fleste kundene ønsker hengerfeste. Hvorfor si at hengerfeste er en dårlig idé? De selger ikke flere biler på dette.

Hvis han vet audien ikke får hengerfeste så er det en måte å bortforklare hvorfor Audi ikke ønsker/klarer å levere. Han fokuserer på en annen leverandør som Audi tilsynelatende mener 'feiler' med å levere en god nok bil med hengerfeste.

3. mulighet er jo at Audi ikke kan levere feste fra starten av, kun senere, derfor må det fokuseres sterkt på eventuelle utfordringer med hengerfeste på en elbil, for å beholde flest mulig reservasjoner.

Nei, jeg blir ikke klok på dette, nå må Audi komme med specs snart :)

MineBiler.no - Legg inn dine biler gjennom årenes løp
Jeg koblet Teslaen til Slack

2024 Q4 45 Quattro - Utleveres april 2024
2023 Q4 45 Quattro - Utlevert jan 2023
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

oll1954

Har gjort meg akkurat de samme tankene som deg: Siden mange sitter på gjerdet akkurat nå og avventer å ta avgjørelsen I-Pace kontra e-tron nettopp basert på hengerfeste eller ikke var vel dette ikke akkurat smart å komme ut med nå, enten det er sant eller ikke, og aller minst smart om det ikke er sant ...

Når det er sagt er vel dette også i strid med alt som er sagt/antydet hittil, bl.a i forbindelse med at Ionity ladestasjoner skal bygges som drive-through for å bedre legge til rette for lading av biler med henger.
Jaguar i-Pace reservert
Audi e-tron quattro reservert

turfsurf

Sitat fra: gr på fredag 02. februar 2018, klokken 17:56
De skulle jo ta 300 høydemeter også... og er det noe som betyr noe for høydemeter så er det kjørestil. Elbiler gir fort lyst til å dra på litt oppover, men det er vanvittig så det renner ut om man gjør det.
Høydemeter er høydemeter uansett kjørestil. Du får et fast tillegg som tilsvarer løft av henger + bil ett gitt antall meter.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Sitat fra: turfsurf på lørdag 03. februar 2018, klokken 09:16
Høydemeter er høydemeter uansett kjørestil. Du får et fast tillegg som tilsvarer løft av henger + bil ett gitt antall meter.
Utfordrer deg til å bevise påstanden din om at kjørestil (altså fart og pådrag) er irrelevant for forbruk.

Trond.m

#26
Nå er det ikke min påstand, men det er da riktig. Selvfølgelig betyr kjørestilen mye, men gitt samme kjørestil, så er det et fast påslag i energi for å endre bilens potensiell energi (høydemeter) E = m x h x g. Det eneste usikkerhetsmomentet her er kanskje at et veldig høyt effektuttak kan påvirke kjemien slik at batteriekapasiteten muligens kan reduseres.

Espen Hugaas Andersen

Kupert terreng der man må regenerere eller bruke bremsene påvirker en del. Men er det snakk om å kjøre opp en bakke med bil + henger på 5 tonn så bommer man ikke mye med å si at dette tar 1,4 kWh per 100 høydemeter. Altså på toppen av normalforbruket. Denne energien får man i all hovedsak igjen når man kjører ned igjen, om man unngår bremse til størst mulig grad.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Stikkkontakt

Testen er testet av folk som oppfører seg som elbilanalfabeter. Det er veldig relevant. Min påstand er at minst halvparten av norske billister er på dette nivåeet og vil aldri bli i stand til å tenke mer kreativt enn et guessometer. Å derfor hevde at "man må kalkulere selv" blir feil. De fleste på elbilforum.no gjør nok det, men når alle skal ha elbil vil også analfabetene kjøre TMX med campingvogn.

Knut Røe

Det kan ikke være sånn at for å bruke bilen trengs det månedsvis med studier rundt hvordan bilen skal brukes og fungerer. Ingen vanlige folk gidder dette, de vil sette seg inn og kjøre, ferdig med det. Entusiastene her skjønner det, men det er en veldig liten prosentandel av brukerne.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA