Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla Model 3 visning i Oslo - Søndag 17. Juni

Startet av anorway, onsdag 31. januar 2018, klokken 18:55

« forrige - neste »

ladov

Sitat fra: Amoss på lørdag 26. mai 2018, klokken 11:14
Sitat fra: ladov på lørdag 26. mai 2018, klokken 10:55
Hadde bilen gått klar av barrieren hvis han *ikke* hadde rørt rattet?

Den tanken slo meg også ;)  Men det er jo noe vi ikke kan vite sikkert... Uansett gjorde Autopiloten noe den ikke skulle eller burde gjøre (selv om det kunne hatt gått bra dersomattehvisomatte).
Det flytter problemet til en annen 'klasse', fra 'autopilot krasjet' til 'autopilot gjorde noe som førte til at sjåføren tok en dårlig beslutning'..

Jeg husker en flystyrt for mange år siden hvor et kampfly begynte å oscillere under oppvisning. Piloten prøvde å korrigere men gjorde bare ting verre, overlatt til seg selv ville flyet klart å rette opp uten problemer..
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Amoss

Sitat fra: ladov på lørdag 26. mai 2018, klokken 11:51
Det flytter problemet til en annen 'klasse', fra 'autopilot krasjet' til 'autopilot gjorde noe som førte til at sjåføren tok en dårlig beslutning'..

Det VET vi ikke. Det vi vet er at bruk(missbruk?) av Autopilot er årsaken til at hendelsen oppsto, og at skylden juridisk sett ligger på sjåføren. Vi vet ikke om han hadde rukket å avverge dersom han hadde hatt begge hendene på rattet og oppmerksomheten på veien. Vi vet ikke om hans forsøk på avverging bidro positivt eller negativt eller overhode på resultatet. Ingen av oss er derfor istand til å fordele reell skyld mellom sjåfør og autopilot hverken den ene eller andre veien.
Model S 85D

daktari

Men vi kan ganske trygt si at hvis AP ikke hadde plutselig svingt mot midtdeleren, men holdt bilen rett frem i venstre fila, ja så hadde bilen gått rett frem?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Sitat fra: emurof på lørdag 26. mai 2018, klokken 10:53

Her må jeg si meg litt enig. Autopilot kan teoretisk sett finne på å inn i noe når som helst. Når man ikke selv kjører bilen så må man følge ekstra nøye med.

Holder man godt i rattet vil ikke slikt skje. Jeg opplever forklaring sånn at han var litt distrahert og ikke holdt ordentlig i rattet.

Normal bruk av autopilot gjør at man kan flytte fokus vekk fra å følge med på plassering i veibanen og hastighet til å følge med på trafikken. Holder man i rattet vil autopilot avbryte så fort den prøver å svinge brått.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

JorEl

You You Xue; "My left hand was grasping the bottom of the steering wheel during the drive, my right hand was resting on my lap."
Nå har jeg aldri prøvd en Tesla, og følgelig ikke AP. MEn hvor hardt må man holde i rattet, for at AP skal merke det?
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

emurof

Sitat fra: turfsurf på lørdag 26. mai 2018, klokken 16:34
Sitat fra: emurof på lørdag 26. mai 2018, klokken 10:53

Her må jeg si meg litt enig. Autopilot kan teoretisk sett finne på å inn i noe når som helst. Når man ikke selv kjører bilen så må man følge ekstra nøye med.

Holder man godt i rattet vil ikke slikt skje. Jeg opplever forklaring sånn at han var litt distrahert og ikke holdt ordentlig i rattet.

Normal bruk av autopilot gjør at man kan flytte fokus vekk fra å følge med på plassering i veibanen og hastighet til å følge med på trafikken. Holder man i rattet vil autopilot avbryte så fort den prøver å svinge brått.

Det er et godt poeng, men vil man ikke også hindre reelle nødmanøvre utført av systemet hvis man holder så hardt?

ladov

Sitat fra: emurof på lørdag 26. mai 2018, klokken 17:17
Sitat fra: turfsurf på lørdag 26. mai 2018, klokken 16:34
Sitat fra: emurof på lørdag 26. mai 2018, klokken 10:53

Her må jeg si meg litt enig. Autopilot kan teoretisk sett finne på å inn i noe når som helst. Når man ikke selv kjører bilen så må man følge ekstra nøye med.

Holder man godt i rattet vil ikke slikt skje. Jeg opplever forklaring sånn at han var litt distrahert og ikke holdt ordentlig i rattet.

Normal bruk av autopilot gjør at man kan flytte fokus vekk fra å følge med på plassering i veibanen og hastighet til å følge med på trafikken. Holder man i rattet vil autopilot avbryte så fort den prøver å svinge brått.

Det er et godt poeng, men vil man ikke også hindre reelle nødmanøvre utført av systemet hvis man holder så hardt?
Jeg vil si det der er et helt fundamentalt problem med den typen førerstøttesystemer. Hvem er sjefen? Hvis AP bestemmer seg for å gjøre en nødmanøver så risikerer nødmanøveren å bli mislykket hvis den menneskelige sjåføren overstyrer nødmanøveren uten nødvendigvis å ha den fulle oversikten.

På et eller annet tidspunkt må man bestemme seg for at hvis AP starter en nødmanøver så får den prioritet over sjåføren.. Jeg tror en sånn beslutning sitter langt inne for da går man sannsynligvis opp i nivå på autonomiskalaen..
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Løve

Kanskje på tide NÅ da at Elon moderer seg kraftig i måten han snakker om AP på?

Balrog

Sitat fra: Løve på lørdag 26. mai 2018, klokken 17:47
Kanskje på tide NÅ da at Elon moderer seg kraftig i måten han snakker om AP på?

Eller hva om du gjorde det?
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

trykkertor

Synd det som skjedde med YYX, men samtidig håper jeg dette kan være en vekker for folk som tenker at "autopilot" lar dem holde på med andre ting.
Håper ikke noen tar skade, eller i verste tilfelle dør, men noen fler tilsvarende tilfeller tror jeg vil få folk til å skjønne at dagens nivå krever fortsatt en hel del oppmerksomhet.
Kom til å tenke på han som satte seg i passasjersetet mens AP holdt bilen på veien.
Selv om AP i hovedsak klarer jobber godt, så er det i sjeldne enkelttilfeller krav til at føreren tar over og redder situasjonen. Så håper YYX sitt utfall er med til å redde noen potensielle fremtidige tilfeller.

turfsurf

Sitat fra: ladov på lørdag 26. mai 2018, klokken 17:25
Jeg vil si det der er et helt fundamentalt problem med den typen førerstøttesystemer. Hvem er sjefen? Hvis AP bestemmer seg for å gjøre en nødmanøver så risikerer nødmanøveren å bli mislykket hvis den menneskelige sjåføren overstyrer nødmanøveren uten nødvendigvis å ha den fulle oversikten.
I praksis så fungerer det slik at man holder nok i rattet til å merke at AP gjør noe, men ikke hardt nok til avbryte. Men siden man faktisk holder i rattet så tar det en brøkdel av ett sekund å stramme grepet nok til at det avbrytes. Følger man med på trafikken så bør man få med seg det AP prøver på nok til å enten ta over for AP i tilfelle unnamanøver eller avbryte hvis AP gjør feil.
Man kan dog havne i situasjoner hvor AP faktisk ser noe som fører ikke gjør, så man ikke får avverget noe som potensielt kunne vært avverget.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Se videoen (første tre min iallfall, men gjerne mer) i dette innlegget, så ser dere hvordan han stoler på ap og OVERHODET ikke har fokus på kjøringen slik både Tesla og lover krever:

https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=39715.msg683462#msg683462

Tenkte allerede da at dette må gå galt veldig snart!

geear

Sitat fra: JorEl på lørdag 26. mai 2018, klokken 16:54
You You Xue; "My left hand was grasping the bottom of the steering wheel during the drive, my right hand was resting on my lap."
Nå har jeg aldri prøvd en Tesla, og følgelig ikke AP. MEn hvor hardt må man holde i rattet, for at AP skal merke det?
Det var den pinnen da, men ikke spesielt hardt. Hvis du gir det bittelitt motstand når bilen småkorrigerer litt, eller tar en sving, så ser den deg som våken. Hvis ikke så varsler den med lyssignal om at du må ta i rattet, før det også blir lyd og til slutt så parkerer den bilen i grøfta.

Strøm Tycoon

Sitat fra: ladov på lørdag 26. mai 2018, klokken 10:55
Så bilen bestemte seg plutselig for å ta avkjørselen til høyre men klarte det bare nesten? Og han rakk akkurat å gjøre en justering umiddelbart før det smalt? Hadde bilen gått klar av barrieren hvis han *ikke* hadde rørt rattet?

Hvis det er tilfellet så endrer det saken fra 'autopilot krasjet' til 'autopilot gjorde noe som kunne gått bra men som så så rart ut og skjedde så fort at sjåføren ikke rakk å reagere rasjonelt'.

Det er ikke som jeg leser det. For meg høres det ut som om han bidro, såvidt, til at dette gikk bedre enn det ellers kunne ha gjort. Hvordan skal man ellers tolke det jeg uthever?

SitatI was taking a glance at the navigation on my phone, and was not paying full attention to the road. I was startled by the sudden change in direction of the car, and I attempted to apply additional grip onto the steering wheel in an attempt to correct the steering. This input was too late and although I was only a few inches from clearing the crash barrier

ladov

Sitat fra: model3citizen på mandag 28. mai 2018, klokken 20:28
Sitat fra: ladov på lørdag 26. mai 2018, klokken 10:55
Så bilen bestemte seg plutselig for å ta avkjørselen til høyre men klarte det bare nesten? Og han rakk akkurat å gjøre en justering umiddelbart før det smalt? Hadde bilen gått klar av barrieren hvis han *ikke* hadde rørt rattet?

Hvis det er tilfellet så endrer det saken fra 'autopilot krasjet' til 'autopilot gjorde noe som kunne gått bra men som så så rart ut og skjedde så fort at sjåføren ikke rakk å reagere rasjonelt'.

Det er ikke som jeg leser det. For meg høres det ut som om han bidro, såvidt, til at dette gikk bedre enn det ellers kunne ha gjort. Hvordan skal man ellers tolke det jeg uthever?

SitatI was taking a glance at the navigation on my phone, and was not paying full attention to the road. I was startled by the sudden change in direction of the car, and I attempted to apply additional grip onto the steering wheel in an attempt to correct the steering. This input was too late and although I was only a few inches from clearing the crash barrier
Mnei, jeg tolker det helt motsatt. At bilen lå i venstre fil da den kom til en midtdeler. Rett før midtdeleren bestemte AP seg for at den skulle over i høyre fil, altså krysser den det skraverte feltet rett før midtdeleren. You rekker ikke reagere før bilen nesten har fullført feltbyttet. Spørsmålet er hvilken, om noen, innvirkning hans reaksjon hadde på bilen. Det virker mer sannsynlig at han hugg til og *bremset* bilens ferd mot høyre enn at han *akselererte* bilens ferd mot høyre.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA