Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forsikring av Model 3. Forventet premie?

Startet av Vesel, tirsdag 29. mai 2018, klokken 00:10

« forrige - neste »

Vesel

Noen som har noen formening om hva det vil koste å forsikre en Tesla Model 3?

Nissan Leaf er ihvertfall en veldig billig bil å forsikre så vidt jeg vet, så håper rundt de baner, men det er kanskje ønsketenkning. Model 3 vil jo ha kraftig motor og komme i utstyrsnivåer som kan gjøre den mer enn dobbelt så dyr som en Leaf/TM3-basisutgaven. Dessuten vil kanskje Model 3 tiltrekke seg en annen kundegruppe enn Leaf, bl.a. pga akselerasjonen.

Blir det differensierte priser etter hva slags utstyr man har? Kanskje bare differensiert pris mellom P og ikke-P?

Etter 5 år med ansvarsforsikring på min første bil er jeg ihvertfall glad for å ha opparbeidet meg full bonus før jeg kjøper denne fete doningen.  :D
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Carl Anton Stenling

Prisen for forsikring avgjøres i hovedsak av reparasjonskostnadene for en gjennomsnittsskade samt hvor ofte Model 3 er utsatt for skade. Det siste henger nøye sammen med hvem som kjører bilen og hvor høy ytelse bilen har.

Aluminiumskarosseri og begrenset verkstedskonkurranse øker reparasjonsprisene.

Mitt gjett er at Model 3 vil være en del dyrere å forsikre enn Leaf.

(Gjør for ordens skyld oppmerksom på at jeg arbeider i et forsikringsselskap, men ikke med salg.)
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

1000kwh

Sitat fra: Carl Anton Stenling på tirsdag 29. mai 2018, klokken 06:34
Prisen for forsikring avgjøres i hovedsak av reparasjonskostnadene for en gjennomsnittsskade samt hvor ofte Model 3 er utsatt for skade. Det siste henger nøye sammen med hvem som kjører bilen og hvor høy ytelse bilen har.

Aluminiumskarosseri og begrenset verkstedskonkurranse øker reparasjonsprisene.

Mitt gjett er at Model 3 vil være en del dyrere å forsikre enn Leaf.

(Gjør for ordens skyld oppmerksom på at jeg arbeider i et forsikringsselskap, men ikke med salg.)
Model S er jo en grei bil å forsikre. Jeg var overrasket over hvor lite forskjell det var mot Passaten vi hadde før.

Einride

Sitat fra: Carl Anton Stenling på tirsdag 29. mai 2018, klokken 06:34
Aluminiumskarosseri

Er ikkje Model 3-karosseriet i hovudsak laga av stål? Meinar å huske å ha sett eit slik "exploded view" av bilen som viste dette.

Elles er vel det med manglande verkstadskonkurranse eit godt poeng, ja.

geear

Sitat fra: Einride på tirsdag 29. mai 2018, klokken 08:53
Sitat fra: Carl Anton Stenling på tirsdag 29. mai 2018, klokken 06:34
Aluminiumskarosseri

Er ikkje Model 3-karosseriet i hovudsak laga av stål? Meinar å huske å ha sett eit slik "exploded view" av bilen som viste dette.

Elles er vel det med manglande verkstadskonkurranse eit godt poeng, ja.
Stemmer det! Lite alu, og tre forskjellige ståltyper. Fronten og alle karosseriplatene (utvendige) skal være stål som kan repareres av vanlige karosseriverksteder.

https://electrek.co/2017/08/22/tesla-model-3-body-alloy-mix/

Allikevel; X og S har ikke ille premier på tross av aluchassis. X-en er omtrent som X5en.

Carl Anton Stenling

Model 3 har heldigvis en blanding av ulike ståltyper og aluminium i karosseriet. De mest byttede karosseridelene er i stål. Imidlertid er andelen aluminium i sentrale deler av bilen slik at man ikke kan bruke rettebenk for skjevheter i karosseriet. Det vil nok føre til at kondemneringsterskelen blir litt lavere og dermed øker forsikringsprisen. Tror imidlertid det er delepriser og begrenset verkstedskonkurranse som rammer hardest i skadekostnadene.
I tillegg er nok Leaf-sjåførene i snitt litt forsiktigere i trafikken.

Tipper at Model 3 får rundt 30-40 % høyere forsikringskostnad enn Leaf.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

geear

Et spørsmål jeg har stilt meg er hva som skjer når bilen blir stående på verksted så lenge som Tesla kan finne på for tiden - forsikringene innebærer som regel en makstid med leiebil på 30 dager...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA