Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lønner det seg med elbil?

Startet av JohnMartin, onsdag 31. januar 2018, klokken 15:45

« forrige - neste »

JohnMartin

Hei,

Jeg lurer på å gå til innkjøp av en elbil, men sliter litt med å få regnestykket på plass.

Bakgrunnsinfo:
Vi har solgt huset, så alternativet vårt er å leie en bolig/leilighet til 10 000kr mnd eller, bo gratis og pendle 110km dagen.
Skal bygge nytt hus, men når det blir ferdigstillelse er usikkert. Blir nok tidligst til jul.
Derfor blir det en periode på 7-9mnd hvor vi må pendle 110km hver dag, 2 x 55km. Kan ikke regne med å ha tilgang til strøm på jobb.
Har idag en ny Kodiaq som er stor og delvis tørst(sammenlignet med en elbil ;) )

I tillegg til forbruket, så antar jeg verditapet pr km vil være mye større på en nybil, kontra å kjøpe en brukt elbil.

Det er dette regnestykket jeg sliter litt med å få til.

Bruker jeg dagens bil, så vil det koste oss ca. 1800kr i diesel hver mnd og har regnet med at vi kommer til å kjøre ca 17-18 000km i perioden det er snakk om.
Verditap kommer jo da i tillegg.

Så derfor har jeg vært inne på om det kanskje lønner seg å kjøpe en elbil for pendlingen og så selge bilen etterpå. Om vi kommer til å beholde bilen fordi vi er så fornøyd, det er en annen diskusjon. Mulig vi MÅ selge, for å få benyttet egenkapitalen til huset, men klarer vi å unngå det, så ser jeg vel at vi kanskje kommer til å beholde den. Men størst sjangs for at vi må selge, så det jeg ønsker å regne på.
Men da kommer jo også de generelle utgiftene til bil inn i bildet. Forsikring og avgifter(?).

Budsjettet mitt er vel på ca 200 000kr, så må bli brukt bil. Har kanskje ønske om en i3 eller e-golf, men egentlig på jakt etter bilen som holder seg best. Og som klarer å kjøre ønsket distanse, ikke minst!
Er det noen her inne som er god på bil og tall? Og som kan hjelpe meg å argumentere at det lønner seg å kjøpe elbil?  :P
Saklige argumenter  :)

--
John Martin

AnfieldRoad

110 Km pr dag for å pendle til jobb = ca 25 000 km pr år. ( 47 arbeidsuker) kan ta av litt med tanke på helligdager osv.

Dette kan gi deg en kost på 17- 20 000 kr i drivstoff




Goggen123

De fleste elbiler på bruktmarkedet er overpriset i dag (i hvertfall det sentrale Østlandsområdet). Dessuten skal du slite veldig med å greie t/r den verste vinterstid uten å lade.
Har du bil i dag hadde jeg glatt brukt denne til pendling midlertidig.

JohnMartin


Bor i trøndelag og er ikke nødt til å handle i det sentrale østlandsoområdet.

Hvis vi sier 17 000kr i drivstoff og så kommer jo verditapet i tillegg. Det jeg sliter litt med å finne ut.

Har brukt Elbilkalkulatoren til Skedsmo kommune, og fikk da denne utregningen.

Men den tar ikke hensyn til verditap ved videresalg.

GreenO

Jeg har etter over 9 år som togpendler gått til innkjøp av en 2014 Fiat 500. Daglig kjøring til og fra jobb er ca 90 km tur/retur. Dette er akkurat hva Fiaten takler nå på vinteren, men heldigvis har jeg tilgang på lading på jobb (bare jeg er tidlig nok ute). For meg var regnestykket:
Månedskort: ca 1900 i måneden, pluss endel kaffe kjøpt på Narvesen. Stort sett ståplass å få på toget siste strekket hjem (må bytte tog).
Bilen betaler jeg ned 2500,- i måneden på (brukt fleksibel boligkreditt)
Jeg sjekket også opp priser på forsikring og gikk ned nesten 4500 i året (da har jeg to biler forsikra kontra en, men kun delkasko og kortere kjøring på Berlingoen). Skulle jeg kjørt samme strekningen med diesel Berlingoen måtte jeg også betalt bompenger på over 100 kroner per dag, men før innkjøp av el-bil var det for det meste tog som blei brukt.

Ja jeg sparer ikke, men jeg er mindre sliten når jeg kommer hjem.

Verditap har man jo på bil uansett - det er jo generelt en fryktelig dårlig investering.

Amatøren

Bilen (sannsynligvis uavhengig av type hvis du velger behov) vil du sikkert ha glede av etter pendlingen også. Turer til butikker, barnehage, skole, SFO, besøke venner......

Er nevnte turer innenfor rekkevidde for elbil ville jeg valgt elbil.

Vi kjøpte en e-up! som vår datter disponerer til videregående skole for å spare tid til mer leksearbeid. Etter at vi fikk den levert og før vi fikk vår e-Golf brukte jeg den til alt av småkjøring. Til og med på Harrytur med lading underveis. Den ble førstevalget selv om jeg er helfrelst 4WD type og liker best bil i Sharan størrelse på grunn av oversikten i trafikken.

Det burde si litt om elbilens fortreffelig og komfort nå til dags selv om e-up! er "low end" blant elbiler.

Har du mulighet for en midlertidig ladeløsning når du forteller at det kun er frem til huset er ferdig? Eventuelt mot et lite vederlag.

Er arbeidsgiver seriøs (med mindre parkeringen er håpløst plassert) så er dette en unik mulighet til å starte en miljøprofil både innad og utad ved å tilrettelegge for elbillading selv om det hadde vært mot et månedlig vederlag fra brukerne.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

AnfieldRoad

Glem verditap. Bil taper alltid verdi.
Sørg for å betale slik at du minimum dekker inn verditapet. Så du ikke sitter med restgjeld

JohnMartin

Sitat fra: Amatøren på onsdag 31. januar 2018, klokken 18:59
Bilen (sannsynligvis uavhengig av type hvis du velger behov) vil du sikkert ha glede av etter pendlingen også. Turer til butikker, barnehage, skole, SFO, besøke venner......

Er nevnte turer innenfor rekkevidde for elbil ville jeg valgt elbil.

Vi kjøpte en e-up! som vår datter disponerer til videregående skole for å spare tid til mer leksearbeid. Etter at vi fikk den levert og før vi fikk vår e-Golf brukte jeg den til alt av småkjøring. Til og med på Harrytur med lading underveis. Den ble førstevalget selv om jeg er helfrelst 4WD type og liker best bil i Sharan størrelse på grunn av oversikten i trafikken.

Det burde si litt om elbilens fortreffelig og komfort nå til dags selv om e-up! er "low end" blant elbiler.

Har du mulighet for en midlertidig ladeløsning når du forteller at det kun er frem til huset er ferdig? Eventuelt mot et lite vederlag.

Er arbeidsgiver seriøs (med mindre parkeringen er håpløst plassert) så er dette en unik mulighet til å starte en miljøprofil både innad og utad ved å tilrettelegge for elbillading selv om det hadde vært mot et månedlig vederlag fra brukerne.

Når huset er ferdig, så er alt innen gå-avstand. Fruen som må pendle(jeg jobber borte med 4 uker turnus), jobber på det lokale sykehuset og tviler sterkt helseforetaket er interessert i å gjøre noe som helst som måtte koste penger...
Det er 2(!) plasser til elbil på hele parkeringen til sykehuset.  :o

Sitat fra: AnfieldRoad på onsdag 31. januar 2018, klokken 19:09
Glem verditap. Bil taper alltid verdi.
Sørg for å betale slik at du minimum dekker inn verditapet. Så du ikke sitter med restgjeld

Har ikke planer om å ta opp noe lån. Planen er å cashe ut bilen hvis det blir at vi kjøper.
Hadde bare vært kjekt å hatt noe peiling på hvor stort verditapet vil bli på 9 mnd og 17000km.
Men skjønner det er vanskelig å beregne. Er jo blant annet avhengig av hvor bra kjøp jeg gjør i utgangspunktet :)

Amatøren

Sitat fra: JohnMartin på onsdag 31. januar 2018, klokken 19:32
Er jo blant annet avhengig av hvor bra kjøp jeg gjør i utgangspunktet :)

..... og hvor mye du får for den etter de ekstra 17000 km...

Med mindre dere liker den så godt at dere vil ha den etterpå også.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

JohnMartin

Sitat fra: Amatøren på onsdag 31. januar 2018, klokken 19:39
Sitat fra: JohnMartin på onsdag 31. januar 2018, klokken 19:32
Er jo blant annet avhengig av hvor bra kjøp jeg gjør i utgangspunktet :)

..... og hvor mye du får for den etter de ekstra 17000 km...

Med mindre dere liker den så godt at dere vil ha den etterpå også.

Amatøren

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Amigakongen

@JohnMartin

Spørs hvor disse langturene går da...
Bruker Bmw i3'n til hytta. 30mil hver vei. Bruker vel ca.5 timer med matstopp og ladestopp. :)
Bilen er og billig å forsikre.

Sitat fra: JohnMartin på onsdag 31. januar 2018, klokken 19:44
Sitat fra: Amatøren på onsdag 31. januar 2018, klokken 19:39
Sitat fra: JohnMartin på onsdag 31. januar 2018, klokken 19:32
Er jo blant annet avhengig av hvor bra kjøp jeg gjør i utgangspunktet :)

..... og hvor mye du får for den etter de ekstra 17000 km...

Med mindre dere liker den så godt at dere vil ha den etterpå også.
2015 BMW I3 - 11800km

Jeronan

#12
If it's just for 9 months, I really don't see the point. Especially if you don't have to drive through Oslo bomring every day.  ::)

You just don't save enough money to compensate for the value loss.

Especially if you have a good working Diesel car that is fully paid off.
Diesel cars are also much more efficient on longer commutes.

If you buy an Electric car, you should do so for the long term. Just my 2 cents.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

MikkeBoomBoom

Enig i det Jeronan skriver her.

Men hvis du skulle gå for en elbil hva med Renault Zoe 40? Bruktprisene der begynner å nærme seg 200k og da får du en bil som garantert går hele veien.

Cral

Jeg frykter at verditapet kan bli større enn du ønsker. I løpet av året er det flere biler med lange ventelister på som begynner å bli utlevert, og mange av de som står tidlig på ventelistene har elbiler allerede, som de muligens bytter inn i en ny elbil, slik at andelen elbiler på markedet blir større, og prisene går ned.
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA