Skrevet av Emne: Mazda Says Its Next-Generation Gasoline Engine Will Run Cleaner Than an Electric  (Lest 1926 ganger)

kristianbergen

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 30
    • Vis profil
Sv: Mazda Says Its Next-Generation Gasoline Engine Will Run Cleaner Than an Electric
« Svar #15 på: onsdag 07. februar 2018, klokken 13:44 »
Interessant å merke seg at Mazda selv sier elektrisk er renere enn dagens forbrenningsmotor.
Leaf 2013

Ketill Jacobsen

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 296
    • Vis profil
Sv: Mazda Says Its Next-Generation Gasoline Engine Will Run Cleaner Than an Electric
« Svar #16 på: onsdag 07. februar 2018, klokken 14:26 »
Fossilbilen vil nok dessverre leve i mange år fremover.  I land med ustabilt og dårlig stømnett, slik det er i store deler av Afrika, Sør Amerika og Asia, er det vanskelig å skulle rulle ut elbiler i stor skala. At Mazda gjør fossilbilen mer effektiv er jo sånn sett bra. - lite poeng å ha elbil hvis du må lade den med et dieselagregat...

I større byer i de verdensdelene du nevner, har man nok strøm som vi har og som oftest med bra stabilitet. De fleste som har råd til bil, har tilgang på strøm også Til og med i Nord-Korea har de strøm. men de har nok ikke råd til å bruke den!
Nå er det vel en del som bor utenfor storbyene i den tredje verden, og der er det mange steder svært ustabil, eller totalt fraværende strømforsyning. Mange landsbyer har egne aggregat som går noen timer hver kveld for å gi litt lys.

Nå som solcellepaneler blir ganske så billige så kan man sikkert se for seg en løsning hvor elbilen lades off-grid. Eller så kan elbilen brukes som reservestrømfoesyning når nettet er nede.

Men for å komme tilbake til tråden, kan en fossilbil være mer miljøvennlig enn en elbil? Vel, i India kommer 75% av strømproduksjonen fra kullkraft - og det bygges dessverre ut flere kullkraftverk - da er det ikke så galt med en energieffektiv bensinbil...

De stedene du nevner der de ikke har strøm eller dårlig strømnett, så har heller ikke folk flest bil! Fremtiden for slike steder er et strømnett basert på solceller og vindturbiner. Når i tillegg elbiler blir billigere enn fossilbiler etter hvert, så vil også (el)biler bli utbredt i slike områder.

India satser ellers hardt på solceller og elbiler, så her bør du nok oppdatere deg (fortiden varer ikke inn i fremtiden!).

hsa77

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 695
    • Vis profil
Sv: Mazda Says Its Next-Generation Gasoline Engine Will Run Cleaner Than an Electric
« Svar #17 på: onsdag 07. februar 2018, klokken 18:48 »
Fossilbilen vil nok dessverre leve i mange år fremover.  I land med ustabilt og dårlig stømnett, slik det er i store deler av Afrika, Sør Amerika og Asia, er det vanskelig å skulle rulle ut elbiler i stor skala. At Mazda gjør fossilbilen mer effektiv er jo sånn sett bra. - lite poeng å ha elbil hvis du må lade den med et dieselagregat...

I større byer i de verdensdelene du nevner, har man nok strøm som vi har og som oftest med bra stabilitet. De fleste som har råd til bil, har tilgang på strøm også Til og med i Nord-Korea har de strøm. men de har nok ikke råd til å bruke den!
Nå er det vel en del som bor utenfor storbyene i den tredje verden, og der er det mange steder svært ustabil, eller totalt fraværende strømforsyning. Mange landsbyer har egne aggregat som går noen timer hver kveld for å gi litt lys.

Nå som solcellepaneler blir ganske så billige så kan man sikkert se for seg en løsning hvor elbilen lades off-grid. Eller så kan elbilen brukes som reservestrømfoesyning når nettet er nede.

Men for å komme tilbake til tråden, kan en fossilbil være mer miljøvennlig enn en elbil? Vel, i India kommer 75% av strømproduksjonen fra kullkraft - og det bygges dessverre ut flere kullkraftverk - da er det ikke så galt med en energieffektiv bensinbil...

De stedene du nevner der de ikke har strøm eller dårlig strømnett, så har heller ikke folk flest bil! Fremtiden for slike steder er et strømnett basert på solceller og vindturbiner. Når i tillegg elbiler blir billigere enn fossilbiler etter hvert, så vil også (el)biler bli utbredt i slike områder.

India satser ellers hardt på solceller og elbiler, så her bør du nok oppdatere deg (fortiden varer ikke inn i fremtiden!).
Hvis du leser det jeg skriver, så er vi vel ikke så uenige om fremtiden?

Spørsmålet er om en bensinbil kan være mer miljøvennlig enn en elbil med dagens strømforsyning, og det kan den sikkert være i land hvor man bruker kull til å lage strøm. Om 20 år er jeg imidlertid sikker på at elbilen garantert vinner, både økonomisk og miljømessig.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40 - fra november en gang....

Burger

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 636
  • Have spacesuit, will travel.
    • Vis profil
Sv: Mazda Says Its Next-Generation Gasoline Engine Will Run Cleaner Than an Electric
« Svar #18 på: onsdag 07. februar 2018, klokken 21:10 »
Trodde elbil på den mest skitne strømmen var mer miljøvennlig enn den beste ecobila der all strøm til å produsere drivstoff var fornybar.
2018 94Ah i3, CE. Levering februar 2018
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

hsa77

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 695
    • Vis profil
Sv: Mazda Says Its Next-Generation Gasoline Engine Will Run Cleaner Than an Electric
« Svar #19 på: onsdag 07. februar 2018, klokken 21:41 »
Trodde elbil på den mest skitne strømmen var mer miljøvennlig enn den beste ecobila der all strøm til å produsere drivstoff var fornybar.
Utgangspunktet for denne tråden er at Mazda mener de har forbedret bensinmotoren svært mye, det endrer jo på regnestykket. Når all strøm etterhvert blir fornybar og elbilproduksjonen blir mindre ressurskrevende kan bensinmotoren til Mazda være så effektiv den vil - da taper den uansett. Dersom Mazda raskt får denne motoren på markedet, vil den imidlertid kunne bidra til å redusere utslippene inntil elbil blir et alternativ i alle verdenshjørner.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40 - fra november en gang....

eivhelle

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1144
    • Vis profil
Sv: Mazda Says Its Next-Generation Gasoline Engine Will Run Cleaner Than an Electric
« Svar #20 på: onsdag 07. februar 2018, klokken 23:11 »
Trodde elbil på den mest skitne strømmen var mer miljøvennlig enn den beste ecobila der all strøm til å produsere drivstoff var fornybar.
Det er ganske greit å regne ut. 1 liter bensin gir 2800g CO2 om du regner fra kilde til tank. I områder med stor andel kullkraft ligger gjennomsnittlig utslipp fra strømproduksjon på omtrent 700g CO2 pr. kWh.

På sommeren regner jeg med et snitt på under 0.13 kWh/km på min e-golf. Tar du med ladetap gir det et forbruk på omtrent 1.5kWh/mil som tilsvarer et CO2 utslipp på 1050g/mil. Dette igjen tilsvarer utslippene fra et bensinforbruk på 0.375 l/mil.
« Siste redigering: onsdag 07. februar 2018, klokken 23:14 av eivhelle »
VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver , mai 2017
VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue u/varmepumpe , jan 2015

Ketill Jacobsen

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 296
    • Vis profil
Sv: Mazda Says Its Next-Generation Gasoline Engine Will Run Cleaner Than an Electric
« Svar #21 på: torsdag 08. februar 2018, klokken 00:13 »
Trodde elbil på den mest skitne strømmen var mer miljøvennlig enn den beste ecobila der all strøm til å produsere drivstoff var fornybar.
Utgangspunktet for denne tråden er at Mazda mener de har forbedret bensinmotoren svært mye, det endrer jo på regnestykket. Når all strøm etterhvert blir fornybar og elbilproduksjonen blir mindre ressurskrevende kan bensinmotoren til Mazda være så effektiv den vil - da taper den uansett. Dersom Mazda raskt får denne motoren på markedet, vil den imidlertid kunne bidra til å redusere utslippene inntil elbil blir et alternativ i alle verdenshjørner.

Denne Scyactive-X-motoren skal bli opp til 30% mere effektiv enn dagens Scyactive-G-motor som sitter i for eksempel Mazda CX-5. Dette er informasjon fra Mazda's ingeniører. Denne bilen (2 liter bensin, 165 hk) har et oppgitt forbruk på 0,68 liter/mil. Forbruket vil da gå ned til minimum 0,476 liter/mil. Svært bra, men ikke imponerende i forhold til Toyota's og Hyundai's hybridbiler (Prius Hybrid og Ioniq Hybrid). Prius har et oppgitt blandet forbruk på litt over 0,3 (i praksis ca 0,45).

DagfinnN

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 632
    • Vis profil
Sv: Mazda Says Its Next-Generation Gasoline Engine Will Run Cleaner Than an Electric
« Svar #22 på: torsdag 08. februar 2018, klokken 07:46 »
Denne Scyactive-X-motoren skal bli opp til 30% mere effektiv enn dagens Scyactive-G-motor som sitter i for eksempel Mazda CX-5. Dette er informasjon fra Mazda's ingeniører. Denne bilen (2 liter bensin, 165 hk) har et oppgitt forbruk på 0,68 liter/mil. Forbruket vil da gå ned til minimum 0,476 liter/mil. Svært bra, men ikke imponerende i forhold til Toyota's og Hyundai's hybridbiler (Prius Hybrid og Ioniq Hybrid). Prius har et oppgitt blandet forbruk på litt over 0,3 (i praksis ca 0,45).
Det er bedre, men min Tesla har en forbruk på 0.18 pr. mil om man regner om strømmen til bensin. Så det er fortsatt vesentlig bedre. 
S100D Levert 29.11.2017
S85D solgt 12.10-2017
Opel Ampera-E bestilt 20.09.2016 - levert 30. mai 2017
Subaru Outback solgt april 2017, går all in electric.
Tesla S85D hentet 9. november 2015, Drammen
Nissan Leaf solgt 28.07.2015

Amatøren

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 788
    • Vis profil
Sv: Mazda Says Its Next-Generation Gasoline Engine Will Run Cleaner Than an Electric
« Svar #23 på: torsdag 08. februar 2018, klokken 08:43 »
 :+1:
VW e-up! 09.2017
-----------------------------------------------------------------------
VW Sharan 2015 (reg. 2014), VW Caravelle 2016
-----------------------------------------------------------------------
Venter på VW e-Golf (januar/februar 2018)
Venter på VW e-Golf (august/september 2018)
Reservert Audi e-tron

PK snekker

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 46
    • Vis profil
Sv: Mazda Says Its Next-Generation Gasoline Engine Will Run Cleaner Than an Electric
« Svar #24 på: torsdag 08. februar 2018, klokken 10:27 »
Sitat
Denne Scyactive-X-motoren skal bli opp til 30% mere effektiv enn dagens Scyactive-G-motor som sitter i for eksempel Mazda CX-5. Dette er informasjon fra Mazda's ingeniører. Denne bilen (2 liter bensin, 165 hk) har et oppgitt forbruk på 0,68 liter/mil. Forbruket vil da gå ned til minimum 0,476 liter/mil. Svært bra, men ikke imponerende i forhold til Toyota's og Hyundai's hybridbiler (Prius Hybrid og Ioniq Hybrid). Prius har et oppgitt blandet forbruk på litt over 0,3 (i praksis ca 0,45).

Dette er som å sammenligne epler og pærer. Det er to forskjellige biler med forskjellig vekt, drivlinje, formål osv.

Hadde du satt prius motoren i Mazdaen hadde den brukt mer og visa versa...

« Siste redigering: torsdag 08. februar 2018, klokken 10:28 av PK snekker »
1990 Lancia Delta HF integrale 4x4 turbo
2012 Opel Combo 1.6 Cdti

Ketill Jacobsen

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 296
    • Vis profil
Sv: Mazda Says Its Next-Generation Gasoline Engine Will Run Cleaner Than an Electric
« Svar #25 på: torsdag 08. februar 2018, klokken 11:31 »
Sitat
Denne Scyactive-X-motoren skal bli opp til 30% mere effektiv enn dagens Scyactive-G-motor som sitter i for eksempel Mazda CX-5. Dette er informasjon fra Mazda's ingeniører. Denne bilen (2 liter bensin, 165 hk) har et oppgitt forbruk på 0,68 liter/mil. Forbruket vil da gå ned til minimum 0,476 liter/mil. Svært bra, men ikke imponerende i forhold til Toyota's og Hyundai's hybridbiler (Prius Hybrid og Ioniq Hybrid). Prius har et oppgitt blandet forbruk på litt over 0,3 (i praksis ca 0,45).

Dette er som å sammenligne epler og pærer. Det er to forskjellige biler med forskjellig vekt, drivlinje, formål osv.

Hadde du satt prius motoren i Mazdaen hadde den brukt mer og visa versa...

Jeg har ikke sagt at det er like biler. Jeg regner med at den enkelte leser har intelligens og innsikt nok til å gjøre en fornuftig vurdering. Ellers så er ikke spesifikasjonene så veldig forskjellige: CX-5: vekt 1345 kg (tom), lengde 456 cm, 165 hk, forbruk 0,6 for forhjulsdrift. Prius Hybrid: vekt 1370 lengde 461 cm, 136 hk, forbruk 0,39 (2017 0,31). Data for 2013-modeller.


fredag

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1634
    • Vis profil
Sv: Mazda Says Its Next-Generation Gasoline Engine Will Run Cleaner Than an Electric
« Svar #26 på: fredag 09. februar 2018, klokken 17:04 »
Utgangspunktet for denne tråden er at Mazda mener de har forbedret bensinmotoren svært mye, det endrer jo på regnestykket. Når all strøm etterhvert blir fornybar og elbilproduksjonen blir mindre ressurskrevende kan bensinmotoren til Mazda være så effektiv den vil - da taper den uansett. Dersom Mazda raskt får denne motoren på markedet, vil den imidlertid kunne bidra til å redusere utslippene inntil elbil blir et alternativ i alle verdenshjørner.

Vi kan ikke dekarbonisere med bensinbiler.

Dersom vi skal nå 2-gradersmålet må vi dekarbonisere nå i samme takt som vi har økt co2-utslippene de siste årene, OG vi må begynne å trekke co2 ut av atmosfæren i stor skala og lagre karbonet tilbake under bakken igjen. (Og karbonet må holde seg under bakken lengre enn tidshorisonten for sluttforvaring av brukt høyradioaktivt atombrensel.)

Mer effektive bensinbiler er feil løsning. Da har man ikke skjønt problemet.
i-Miev (2011)
Tesla Model S, perlehvit (sept 2013)

e-curious

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 533
  • e-Golf
    • Vis profil
Sv: Mazda Says Its Next-Generation Gasoline Engine Will Run Cleaner Than an Electric
« Svar #27 på: lørdag 10. februar 2018, klokken 14:31 »
Man kan jo installere renseanlegg i bensinbiler slik at de ikke forurenser.  Slik som dette:

https://static.carthrottle.com/workspace/uploads/comments/220b97ee59836097b77cc6a0b3e9f174.jpg

hsa77

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 695
    • Vis profil
Sv: Mazda Says Its Next-Generation Gasoline Engine Will Run Cleaner Than an Electric
« Svar #28 på: lørdag 10. februar 2018, klokken 16:25 »
Utgangspunktet for denne tråden er at Mazda mener de har forbedret bensinmotoren svært mye, det endrer jo på regnestykket. Når all strøm etterhvert blir fornybar og elbilproduksjonen blir mindre ressurskrevende kan bensinmotoren til Mazda være så effektiv den vil - da taper den uansett. Dersom Mazda raskt får denne motoren på markedet, vil den imidlertid kunne bidra til å redusere utslippene inntil elbil blir et alternativ i alle verdenshjørner.

Vi kan ikke dekarbonisere med bensinbiler.

Dersom vi skal nå 2-gradersmålet må vi dekarbonisere nå i samme takt som vi har økt co2-utslippene de siste årene, OG vi må begynne å trekke co2 ut av atmosfæren i stor skala og lagre karbonet tilbake under bakken igjen. (Og karbonet må holde seg under bakken lengre enn tidshorisonten for sluttforvaring av brukt høyradioaktivt atombrensel.)


Helt enig!

Sitat
Mer effektive bensinbiler er feil løsning. Da har man ikke skjønt problemet.
Det er ikke realistisk å bytte ut alle verdens fossilbiler med elbiler over natten, selv i Norge med svært godt og miljøvennlig strømnett vil overgangsperioden være 20-30 år.

Bedre bensinbiler er bedre enn dårlige bensinbiler,  Mazda tar et lite skritt i riktig retning med en bedre bensinmotor.  Men skal Mazda henge med om 10 år, må de levere gode elbiler!
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40 - fra november en gang....

PionerThink

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 381
    • Vis profil
Sv: Mazda Says Its Next-Generation Gasoline Engine Will Run Cleaner Than an Electric
« Svar #29 på: onsdag 14. februar 2018, klokken 12:03 »
Er kommet nye rapporter som tyder på at elbilen raskt "tar igjen" ICE bilene selv om den har mye utslipp i.f.m produksjonen av batteriene:
http://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20180213/ny-rapport-visar-elbilen-kor-snabbt-in-smutsiga-batterier-bensin-och-dieselbilarna-kan-inte-konkurrera/
Man har også sett på om elektrisiteten man putter inn er delvis skitten- eller renere, men allikevel kommer man best ut med elbil :+1:
Er enig med siste taler at Mazda uansett også bør tenke på elbiler i parallell med sine bensinmotorer om de skal henge med :D
Grå BMW i3 I01 2014-modell i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012-modell, gått 53 500 km, solgt
Grå Think 2001-modell, USA-utgave, solgt.