Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mazda Says Its Next-Generation Gasoline Engine Will Run Cleaner Than an Electric

Startet av Amoss, onsdag 31. januar 2018, klokken 12:22

« forrige - neste »

kristianbergen

Interessant å merke seg at Mazda selv sier elektrisk er renere enn dagens forbrenningsmotor.
Leaf 2013

Ketill Jacobsen

Sitat fra: hsa77 på torsdag 01. februar 2018, klokken 21:07
Sitat fra: Ketill Jacobsen på torsdag 01. februar 2018, klokken 19:59
Sitat fra: hsa77 på torsdag 01. februar 2018, klokken 17:27
Fossilbilen vil nok dessverre leve i mange år fremover.  I land med ustabilt og dårlig stømnett, slik det er i store deler av Afrika, Sør Amerika og Asia, er det vanskelig å skulle rulle ut elbiler i stor skala. At Mazda gjør fossilbilen mer effektiv er jo sånn sett bra. - lite poeng å ha elbil hvis du må lade den med et dieselagregat...

I større byer i de verdensdelene du nevner, har man nok strøm som vi har og som oftest med bra stabilitet. De fleste som har råd til bil, har tilgang på strøm også Til og med i Nord-Korea har de strøm. men de har nok ikke råd til å bruke den!
Nå er det vel en del som bor utenfor storbyene i den tredje verden, og der er det mange steder svært ustabil, eller totalt fraværende strømforsyning. Mange landsbyer har egne aggregat som går noen timer hver kveld for å gi litt lys.

Nå som solcellepaneler blir ganske så billige så kan man sikkert se for seg en løsning hvor elbilen lades off-grid. Eller så kan elbilen brukes som reservestrømfoesyning når nettet er nede.

Men for å komme tilbake til tråden, kan en fossilbil være mer miljøvennlig enn en elbil? Vel, i India kommer 75% av strømproduksjonen fra kullkraft - og det bygges dessverre ut flere kullkraftverk - da er det ikke så galt med en energieffektiv bensinbil...

De stedene du nevner der de ikke har strøm eller dårlig strømnett, så har heller ikke folk flest bil! Fremtiden for slike steder er et strømnett basert på solceller og vindturbiner. Når i tillegg elbiler blir billigere enn fossilbiler etter hvert, så vil også (el)biler bli utbredt i slike områder.

India satser ellers hardt på solceller og elbiler, så her bør du nok oppdatere deg (fortiden varer ikke inn i fremtiden!).

hsa77

Sitat fra: Ketill Jacobsen på onsdag 07. februar 2018, klokken 14:26
Sitat fra: hsa77 på torsdag 01. februar 2018, klokken 21:07
Sitat fra: Ketill Jacobsen på torsdag 01. februar 2018, klokken 19:59
Sitat fra: hsa77 på torsdag 01. februar 2018, klokken 17:27
Fossilbilen vil nok dessverre leve i mange år fremover.  I land med ustabilt og dårlig stømnett, slik det er i store deler av Afrika, Sør Amerika og Asia, er det vanskelig å skulle rulle ut elbiler i stor skala. At Mazda gjør fossilbilen mer effektiv er jo sånn sett bra. - lite poeng å ha elbil hvis du må lade den med et dieselagregat...

I større byer i de verdensdelene du nevner, har man nok strøm som vi har og som oftest med bra stabilitet. De fleste som har råd til bil, har tilgang på strøm også Til og med i Nord-Korea har de strøm. men de har nok ikke råd til å bruke den!
Nå er det vel en del som bor utenfor storbyene i den tredje verden, og der er det mange steder svært ustabil, eller totalt fraværende strømforsyning. Mange landsbyer har egne aggregat som går noen timer hver kveld for å gi litt lys.

Nå som solcellepaneler blir ganske så billige så kan man sikkert se for seg en løsning hvor elbilen lades off-grid. Eller så kan elbilen brukes som reservestrømfoesyning når nettet er nede.

Men for å komme tilbake til tråden, kan en fossilbil være mer miljøvennlig enn en elbil? Vel, i India kommer 75% av strømproduksjonen fra kullkraft - og det bygges dessverre ut flere kullkraftverk - da er det ikke så galt med en energieffektiv bensinbil...

De stedene du nevner der de ikke har strøm eller dårlig strømnett, så har heller ikke folk flest bil! Fremtiden for slike steder er et strømnett basert på solceller og vindturbiner. Når i tillegg elbiler blir billigere enn fossilbiler etter hvert, så vil også (el)biler bli utbredt i slike områder.

India satser ellers hardt på solceller og elbiler, så her bør du nok oppdatere deg (fortiden varer ikke inn i fremtiden!).
Hvis du leser det jeg skriver, så er vi vel ikke så uenige om fremtiden?

Spørsmålet er om en bensinbil kan være mer miljøvennlig enn en elbil med dagens strømforsyning, og det kan den sikkert være i land hvor man bruker kull til å lage strøm. Om 20 år er jeg imidlertid sikker på at elbilen garantert vinner, både økonomisk og miljømessig.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

Burger

Trodde elbil på den mest skitne strømmen var mer miljøvennlig enn den beste ecobila der all strøm til å produsere drivstoff var fornybar.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

hsa77

Sitat fra: Burger på onsdag 07. februar 2018, klokken 21:10
Trodde elbil på den mest skitne strømmen var mer miljøvennlig enn den beste ecobila der all strøm til å produsere drivstoff var fornybar.
Utgangspunktet for denne tråden er at Mazda mener de har forbedret bensinmotoren svært mye, det endrer jo på regnestykket. Når all strøm etterhvert blir fornybar og elbilproduksjonen blir mindre ressurskrevende kan bensinmotoren til Mazda være så effektiv den vil - da taper den uansett. Dersom Mazda raskt får denne motoren på markedet, vil den imidlertid kunne bidra til å redusere utslippene inntil elbil blir et alternativ i alle verdenshjørner.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

eivhelle

Sitat fra: Burger på onsdag 07. februar 2018, klokken 21:10
Trodde elbil på den mest skitne strømmen var mer miljøvennlig enn den beste ecobila der all strøm til å produsere drivstoff var fornybar.
Det er ganske greit å regne ut. 1 liter bensin gir 2800g CO2 om du regner fra kilde til tank. I områder med stor andel kullkraft ligger gjennomsnittlig utslipp fra strømproduksjon på omtrent 700g CO2 pr. kWh.

På sommeren regner jeg med et snitt på under 0.13 kWh/km på min e-golf. Tar du med ladetap gir det et forbruk på omtrent 1.5kWh/mil som tilsvarer et CO2 utslipp på 1050g/mil. Dette igjen tilsvarer utslippene fra et bensinforbruk på 0.375 l/mil.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Ketill Jacobsen

Sitat fra: hsa77 på onsdag 07. februar 2018, klokken 21:41
Sitat fra: Burger på onsdag 07. februar 2018, klokken 21:10
Trodde elbil på den mest skitne strømmen var mer miljøvennlig enn den beste ecobila der all strøm til å produsere drivstoff var fornybar.
Utgangspunktet for denne tråden er at Mazda mener de har forbedret bensinmotoren svært mye, det endrer jo på regnestykket. Når all strøm etterhvert blir fornybar og elbilproduksjonen blir mindre ressurskrevende kan bensinmotoren til Mazda være så effektiv den vil - da taper den uansett. Dersom Mazda raskt får denne motoren på markedet, vil den imidlertid kunne bidra til å redusere utslippene inntil elbil blir et alternativ i alle verdenshjørner.

Denne Scyactive-X-motoren skal bli opp til 30% mere effektiv enn dagens Scyactive-G-motor som sitter i for eksempel Mazda CX-5. Dette er informasjon fra Mazda's ingeniører. Denne bilen (2 liter bensin, 165 hk) har et oppgitt forbruk på 0,68 liter/mil. Forbruket vil da gå ned til minimum 0,476 liter/mil. Svært bra, men ikke imponerende i forhold til Toyota's og Hyundai's hybridbiler (Prius Hybrid og Ioniq Hybrid). Prius har et oppgitt blandet forbruk på litt over 0,3 (i praksis ca 0,45).

DagfinnN

Sitat fra: Ketill Jacobsen på torsdag 08. februar 2018, klokken 00:13
Denne Scyactive-X-motoren skal bli opp til 30% mere effektiv enn dagens Scyactive-G-motor som sitter i for eksempel Mazda CX-5. Dette er informasjon fra Mazda's ingeniører. Denne bilen (2 liter bensin, 165 hk) har et oppgitt forbruk på 0,68 liter/mil. Forbruket vil da gå ned til minimum 0,476 liter/mil. Svært bra, men ikke imponerende i forhold til Toyota's og Hyundai's hybridbiler (Prius Hybrid og Ioniq Hybrid). Prius har et oppgitt blandet forbruk på litt over 0,3 (i praksis ca 0,45).
Det er bedre, men min Tesla har en forbruk på 0.18 pr. mil om man regner om strømmen til bensin. Så det er fortsatt vesentlig bedre. 
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Amatøren

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

PK snekker

Sitat
Denne Scyactive-X-motoren skal bli opp til 30% mere effektiv enn dagens Scyactive-G-motor som sitter i for eksempel Mazda CX-5. Dette er informasjon fra Mazda's ingeniører. Denne bilen (2 liter bensin, 165 hk) har et oppgitt forbruk på 0,68 liter/mil. Forbruket vil da gå ned til minimum 0,476 liter/mil. Svært bra, men ikke imponerende i forhold til Toyota's og Hyundai's hybridbiler (Prius Hybrid og Ioniq Hybrid). Prius har et oppgitt blandet forbruk på litt over 0,3 (i praksis ca 0,45).

Dette er som å sammenligne epler og pærer. Det er to forskjellige biler med forskjellig vekt, drivlinje, formål osv.

Hadde du satt prius motoren i Mazdaen hadde den brukt mer og visa versa...

1990 Lancia Delta HF integrale 4x4 turbo
2012 Opel Combo 1.6 Cdti

Ketill Jacobsen

Sitat fra: PK snekker på torsdag 08. februar 2018, klokken 10:27
Sitat
Denne Scyactive-X-motoren skal bli opp til 30% mere effektiv enn dagens Scyactive-G-motor som sitter i for eksempel Mazda CX-5. Dette er informasjon fra Mazda's ingeniører. Denne bilen (2 liter bensin, 165 hk) har et oppgitt forbruk på 0,68 liter/mil. Forbruket vil da gå ned til minimum 0,476 liter/mil. Svært bra, men ikke imponerende i forhold til Toyota's og Hyundai's hybridbiler (Prius Hybrid og Ioniq Hybrid). Prius har et oppgitt blandet forbruk på litt over 0,3 (i praksis ca 0,45).

Dette er som å sammenligne epler og pærer. Det er to forskjellige biler med forskjellig vekt, drivlinje, formål osv.

Hadde du satt prius motoren i Mazdaen hadde den brukt mer og visa versa...

Jeg har ikke sagt at det er like biler. Jeg regner med at den enkelte leser har intelligens og innsikt nok til å gjøre en fornuftig vurdering. Ellers så er ikke spesifikasjonene så veldig forskjellige: CX-5: vekt 1345 kg (tom), lengde 456 cm, 165 hk, forbruk 0,6 for forhjulsdrift. Prius Hybrid: vekt 1370 lengde 461 cm, 136 hk, forbruk 0,39 (2017 0,31). Data for 2013-modeller.


fredag

Sitat fra: hsa77 på onsdag 07. februar 2018, klokken 21:41
Utgangspunktet for denne tråden er at Mazda mener de har forbedret bensinmotoren svært mye, det endrer jo på regnestykket. Når all strøm etterhvert blir fornybar og elbilproduksjonen blir mindre ressurskrevende kan bensinmotoren til Mazda være så effektiv den vil - da taper den uansett. Dersom Mazda raskt får denne motoren på markedet, vil den imidlertid kunne bidra til å redusere utslippene inntil elbil blir et alternativ i alle verdenshjørner.

Vi kan ikke dekarbonisere med bensinbiler.

Dersom vi skal nå 2-gradersmålet må vi dekarbonisere nå i samme takt som vi har økt co2-utslippene de siste årene, OG vi må begynne å trekke co2 ut av atmosfæren i stor skala og lagre karbonet tilbake under bakken igjen. (Og karbonet må holde seg under bakken lengre enn tidshorisonten for sluttforvaring av brukt høyradioaktivt atombrensel.)

Mer effektive bensinbiler er feil løsning. Da har man ikke skjønt problemet.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

e-curious


hsa77

Sitat fra: fredag på fredag 09. februar 2018, klokken 17:04
Sitat fra: hsa77 på onsdag 07. februar 2018, klokken 21:41
Utgangspunktet for denne tråden er at Mazda mener de har forbedret bensinmotoren svært mye, det endrer jo på regnestykket. Når all strøm etterhvert blir fornybar og elbilproduksjonen blir mindre ressurskrevende kan bensinmotoren til Mazda være så effektiv den vil - da taper den uansett. Dersom Mazda raskt får denne motoren på markedet, vil den imidlertid kunne bidra til å redusere utslippene inntil elbil blir et alternativ i alle verdenshjørner.

Vi kan ikke dekarbonisere med bensinbiler.

Dersom vi skal nå 2-gradersmålet må vi dekarbonisere nå i samme takt som vi har økt co2-utslippene de siste årene, OG vi må begynne å trekke co2 ut av atmosfæren i stor skala og lagre karbonet tilbake under bakken igjen. (Og karbonet må holde seg under bakken lengre enn tidshorisonten for sluttforvaring av brukt høyradioaktivt atombrensel.)


Helt enig!

Sitat
Mer effektive bensinbiler er feil løsning. Da har man ikke skjønt problemet.
Det er ikke realistisk å bytte ut alle verdens fossilbiler med elbiler over natten, selv i Norge med svært godt og miljøvennlig strømnett vil overgangsperioden være 20-30 år.

Bedre bensinbiler er bedre enn dårlige bensinbiler,  Mazda tar et lite skritt i riktig retning med en bedre bensinmotor.  Men skal Mazda henge med om 10 år, må de levere gode elbiler!
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

PionerThink

Er kommet nye rapporter som tyder på at elbilen raskt "tar igjen" ICE bilene selv om den har mye utslipp i.f.m produksjonen av batteriene:
http://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20180213/ny-rapport-visar-elbilen-kor-snabbt-in-smutsiga-batterier-bensin-och-dieselbilarna-kan-inte-konkurrera/
Man har også sett på om elektrisiteten man putter inn er delvis skitten- eller renere, men allikevel kommer man best ut med elbil :+1:
Er enig med siste taler at Mazda uansett også bør tenke på elbiler i parallell med sine bensinmotorer om de skal henge med :D
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA