Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mazda Says Its Next-Generation Gasoline Engine Will Run Cleaner Than an Electric

Startet av Amoss, onsdag 31. januar 2018, klokken 12:22

« forrige - neste »

Amoss

https://www.popularmechanics.com/cars/car-technology/a15915023/mazda-skyactiv-3-gas-clean-as-ev/
Sitat
Mazda Says Its Next-Generation Gasoline Engine Will Run Cleaner Than an Electric Car

Mazda hopes to achieve 56 percent thermal efficiency with the Skyactiv-3 gasoline engine. That would make it the most efficient internal-combustion car engine in history.


...

Mazda's claim, that Skyactiv-3 would be cleaner to run than an all-electric vehicle, is a bold one, and requires some unpacking. Mazda bases the assertion on its estimates of "well-to-wheel" emissions, tallying the pollution generated by both fossil fuel production and utility electricity generation to compare Skyactiv-3 and EV emissions. Such analysis reflects the reality that, currently, much electricity is generated through fossil fuels. In regions where electricity comes from wind, solar, or hydroelectric, the EV would clearly win the argument, but that's not the case for many customers today.

Model S 85D

fredag

Jeg utfordrer sjefene i Mazda til å sitte i apekatt-glassburet som VW ikke trenger lengre, slik at vi kan få faktasjekket om denne påstanden deres faktisk stemmer. Forutsetter normal norsk vintertemperatur i laboratoriet, og at programvaren som sjekker om bilen står på en tredemølle for å jukse med utslippstester er skrudd av.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

doldis1

Mazda burde kanskje slutte å bruke penger på fremtidige nisjeprodukter vil de overleve, men trolig har vel toget gått uansett ..

Agmuns

Sitat fra: fredag på onsdag 31. januar 2018, klokken 14:43
Jeg utfordrer sjefene i Mazda til å sitte i apekatt-glassburet som VW ikke trenger lengre, slik at vi kan få faktasjekket om denne påstanden deres faktisk stemmer. Forutsetter normal norsk vintertemperatur i laboratoriet, og at programvaren som sjekker om bilen står på en tredemølle for å jukse med utslippstester er skrudd av.
Tester du å sitte på toppen av pipen til et kullkraftverk da, siden vi skal sette ting på spissen her? Hvis du hadde giddet å lese mer enn bare overskriften, så hadde du sett at dette handler om mer enn å stå på tomgang i et lukket kammer.

Det er et faktum at elbiler koster mer energi å produsere enn bensinbiler. Det store spørsmålet er hvor effektiv en bensinbil må være for at det totale utslippet fra produksjon til resirkulert er mer miljøvennlig enn en samme prosess for en elbil.

Porsgrunn

Sitat fra: Agmuns på torsdag 01. februar 2018, klokken 13:12
Det er et faktum at elbiler koster mer energi å produsere enn bensinbiler. Det store spørsmålet er hvor effektiv en bensinbil må være for at det totale utslippet fra produksjon til resirkulert er mer miljøvennlig enn en samme prosess for en elbil.

Er det et faktum at det var, at det er eller at det for alltid vil være sånn.

Alle rapporter, metaanalyser og livsløpsanalyser jeg har sett på dette har det til felles at det ikke er ferskvare. Det ligger nesten i sakens natur at det må bli slik.

Samtidig er det også tydelig at forskjellen blir stadig mindre. Batteriene, en av de viktigste grunnene til forskjellen, har hatt et relativt høyt forbruk av energi per produserte kWh det er synkende både pga forbedrede produksjonsmetoder og høyere energitetthet. Elbilen generelt er i ferd med å bli mer moden teknologi og også ta ut volumfordeler også på dette området.

Jeg godtar derfor ikke uten videre at elbilen for alltid vil ha et handikap her om en summerer opp det den har ekstra minus det den ikke inneholder i forhold til fossilbiler.     

THE

Mazda sier jo også at den nye bensinmotoren skal ha lavere utslipp i enkelte markeder med høy grad av fossilfyrte kraftverk, og inkludert well to wheel utslipp for bil.

De er også klare på at det vil ikke nødvendigvis være tilfelle i markeder der det er mye sol, vind og vannkraft i elkraft-miksen.

Det er jo positivt hvis de klarer å effektivisere bensinmotor og redusere utslipp så mye som mulig i en overgangsfase mot nullutslippsbiler og fornybar energi. I mange markeder vil bruk av fossil energi både som drivstoff og produksjon av elektrisk energi være betydelig i mange år framover.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

cra

La dem drive på "med hogging av is" (ref. annen tråd; god sammenligning). Jeg hadde også et par sko som jeg tapet sammen og flikket på i flere runder fordi de var så gode og jeg likte dem så godt, men til sist innså jeg at det var bedre med noe helt annet.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

hsa77

Fossilbilen vil nok dessverre leve i mange år fremover.  I land med ustabilt og dårlig stømnett, slik det er i store deler av Afrika, Sør Amerika og Asia, er det vanskelig å skulle rulle ut elbiler i stor skala. At Mazda gjør fossilbilen mer effektiv er jo sånn sett bra. - lite poeng å ha elbil hvis du må lade den med et dieselagregat...
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

Ketill Jacobsen

Sitat fra: hsa77 på torsdag 01. februar 2018, klokken 17:27
Fossilbilen vil nok dessverre leve i mange år fremover.  I land med ustabilt og dårlig stømnett, slik det er i store deler av Afrika, Sør Amerika og Asia, er det vanskelig å skulle rulle ut elbiler i stor skala. At Mazda gjør fossilbilen mer effektiv er jo sånn sett bra. - lite poeng å ha elbil hvis du må lade den med et dieselagregat...

I større byer i de verdensdelene du nevner, har man nok strøm som vi har og som oftest med bra stabilitet. De fleste som har råd til bil, har tilgang på strøm også Til og med i Nord-Korea har de strøm. men de har nok ikke råd til å bruke den!

hsa77

Sitat fra: Ketill Jacobsen på torsdag 01. februar 2018, klokken 19:59
Sitat fra: hsa77 på torsdag 01. februar 2018, klokken 17:27
Fossilbilen vil nok dessverre leve i mange år fremover.  I land med ustabilt og dårlig stømnett, slik det er i store deler av Afrika, Sør Amerika og Asia, er det vanskelig å skulle rulle ut elbiler i stor skala. At Mazda gjør fossilbilen mer effektiv er jo sånn sett bra. - lite poeng å ha elbil hvis du må lade den med et dieselagregat...

I større byer i de verdensdelene du nevner, har man nok strøm som vi har og som oftest med bra stabilitet. De fleste som har råd til bil, har tilgang på strøm også Til og med i Nord-Korea har de strøm. men de har nok ikke råd til å bruke den!
Nå er det vel en del som bor utenfor storbyene i den tredje verden, og der er det mange steder svært ustabil, eller totalt fraværende strømforsyning. Mange landsbyer har egne aggregat som går noen timer hver kveld for å gi litt lys.

Nå som solcellepaneler blir ganske så billige så kan man sikkert se for seg en løsning hvor elbilen lades off-grid. Eller så kan elbilen brukes som reservestrømfoesyning når nettet er nede.

Men for å komme tilbake til tråden, kan en fossilbil være mer miljøvennlig enn en elbil? Vel, i India kommer 75% av strømproduksjonen fra kullkraft - og det bygges dessverre ut flere kullkraftverk - da er det ikke så galt med en energieffektiv bensinbil...
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

geear

Ingenting er bedre enn at fossilmotorene blir betydelig mer effektive. Det jeg syns er trist er at forutsetningene for sammenligningene ofte ikke er i nærheten av å være riktige. Jeg har aldri hatt en fossilbil som har levert forbruk i henhold til oppgitte tall (i praksis), og dermed heller ikke utslipp. Den nærmeste jeg har hatt er en 08 118d som jeg kjøpte et år gammel, på langkjøring var det mulig å kjøre på 0,42 uten å sinke (oppgitt 0,41), og på bykjøring (med litt landevei) klarte den 0,65, men var oppgitt til 0,57 på bykjøring. Har kjørt Subaru Forester denne uka, den er oppgitt til 0,81 på bykjøring og har ligget på 1,04, en daff 2-liter boxerbensin med usle 150 hester og effektkurve som en moped. Blir fort bare skryt de fossiltallene...

stefse

Wheel to wheel tall kan bli ganske ok i land med lettolje som tyter opp av bakken.
Desverre har Mazda kanskje oversett at sålenge man legger man opp til fortsatt bruk av fossil transport, gir det heller ikke icentiv til å montere solceller og vindkraft for å erstatte kullet.

Fossilbilen møter uansett veggen fordi drivstoffet kan ikke utnyttes mer en ~1/3.   En vanlig fossilbil i dag er kanskje 15-25% effektiv, alt etter hvor og hvordan man kjører. Det er litt å gå på her fremdeles, og måten man må gjøre det på er å gå over til fossil strømproduksjon i bilene med aggregat. Da kommer man raskt frem til denne veggen. Men enda så diller de rundt med alskens teknologier for variable mekaniske og elektriske løsninger for at folk fremdeles skal ha bilmotorer som starter på 800 rpm og makser ut på 6000-7000. For det er jo det biler gjør :(
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

hsa77

Dersom batteriprisene fortsetter å falle vil jo elbilen snart bli like billig som fossilbilen. Prisen på solceller faller også, da kan vi om noen år komme i den situasjonen at det kan bli billigere å kjøpe elbil og lade den fra egne solceller enn å kjøpe seg fossilbil og kjøpe bensin. Da vil elbilen kunne få gjennomslag også i den tredje verden. Det er imidlertid en stund til vi er der, da kan Mazda godt få komme med en bedre bensinmotor. Dersom Mazda ønsker å være bilprodusent om 10-20 år må de nok imidlertid også komme opp med noen elbiler snart...
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

Måkemannen

Har på følelsen av a fossilbiler vil gå samme vei som tobakken. Et produkt man dumper på fattige og mindre velutviklede land. Fordi det er der de siste markedene vil befinne seg.

doldis1

Sitat fra: Måkemannen på onsdag 07. februar 2018, klokken 07:37
Har på følelsen av a fossilbiler vil gå samme vei som tobakken. Et produkt man dumper på fattige og mindre velutviklede land. Fordi det er der de siste markedene vil befinne seg.

Skulle de nok ønske de kunne. Problemet kan fort bli at mindre utviklede land ligger på en breddegrad med svært gode solforhold. Slik som prisene på solstrøm + lagring utvikler seg nå er fossilfuel sjanseløse i konkurransen framover. Disrupsjonen på større anlegg skjedde faktisk 1 2016 i de mest solgunstige strøk i verden (!)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA