Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbiler mindre sikre enn bensin- og dieselbiler

Startet av e-curious, lørdag 10. februar 2018, klokken 14:07

« forrige - neste »

e-curious

Litt usikker hva jeg skal si; ut i fra overskriften høres ut som at elbilene er mindre sikre _fordi_ de er elbiler.

I teksten:   "Av rapporten framgår det også at elbiler i gjennomsnitt kommer dårligere ut i Euro NCAPs kollisjonstester enn andre  biler."  Hvilke biler blir sammenlignet?

Det står også: "Elbiler er også oftere enn andre biler innblandet i kollisjoner med myke trafikanter, spesielt på veier med lav fartsgrense og i kryss."  Et argument for lyd i lave hastigheter kanskje.


https://www.motor.no/artikler/du-er-40-prosent-sikrere-i-en-ny-bil-enn-i-en-ti-ar-gammel/

Gardin

Ikke så mye å bli klok på i denne artikkelen. De kunne gjerne prøvd å forklare hvorfor elbiler er mindre sikre. Artikkelen hinter om at det kanskje kan være fordi store biler generelt er sikrere enn små, og de fleste elbiler er jo ganske små biler. Artikkelen kunne i det minste nevnt om elbiler er mindre sikre også om man sammenligner med andre biler av samme størrelse?

Når det gjelder kollisjoner med myke traffikanter virker det som om de bare gjetter på hva årsaken kan være. Det må da være mulig å undersøke disse årsakene? Kanskje finne litt statistikk for å underbygge om elbiler kjører tilstrekkelig mye mer i områder med mange myke traffikkanter til at dette forklarer forskjellen. Det burde også være mulig å sjekke et representativt utvalg av påkjørslene og undersøke i hvor mange av dem manglende støy har vært en del av årsaken?

krl

Samme forsker har også funnet ut at midtrekkverk ikke fungerer.

Og at sykkelhjelm kan droppes.

https://www.ba.no/motormagasinet/knuser-alle-trafikkmyter/s/1-41-6344326


Jeg tror ikke det er noe poeng i å bruke mye tid på å bekymre seg :) Antageligvis mangler det en elementær korreksjon for hvor det kjøres, størrelse/pris på bilene etc...

Det har vel kun vært to dødsulykker med elbil involvert? https://www.tu.no/artikler/det-har-kun-vaert-to-dodsulykker-med-elbiler-pa-norske-veier/398562 . Hvis jeg husker rett, så var dette Teslaen i Røyken + en motorsykkel som traff en Leaf. Begge deler stygge ulykker, men ingen elbilister har i så fall omkommet til nå.

Kristian O

Statistikk er morsomt. Det er betydelig fleire som overlever ulykker i fossilbiler enn i elbiler, derfor er elbil mindre trygt.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

KjellG

Statistikk og sannhet er ikke enkelt. Tar en sykkelhjelm så er det klart at idet du velter har du en fordel med hjelm, men det skal være forskere som mener å ha belegg for: med hjelm sykler du fortere og mer uvørnt. Bilister som ser syklist med hjelm tar mindre hensyn.

Hvor står vi da? Itte vet je, men sikker viten er ikke enkelt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA