Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Dokumentasjon ladekostnad

Startet av Janyy, onsdag 31. januar 2018, klokken 08:32

« forrige - neste »

Janyy

Jeg vurderer elbil som firmabil og har behov for å dokumentere kostnad til lading hjemme for dekning av dette fra arbeidsgiver

Er det noen som vet hva skatteetaten krever av dokumentasjon? Finner jo diverse målere som kan måle forbruk, men det er kanskje ikke godt nok for skattetaten/revisor/arbeidsgiver? Hvordan har andre løst dette?

Takker for innspill!

elektrolux

Det er det vel bare Skatteetaten selv som kan svare på.

De fleste ladestasjoner tilbyr historikk på forbrukt strøm, men å dokumentere at denne strømmen kun går til firmabilen er nok problematisk.

En annen vri er at elbiler jevnt over bruker 1,5-2 kWt for hver 10 km kjørt. Slik sett bør det være godt nok, bortsett fra at du kanskje ikke lader all forbrukt strøm hjemme.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

HCO

Er det virkelig verdt bryet, for å få refundert <300kr/mnd?
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

hsa77

Den store kostnaden her er jo installasjon av selve laderen, strømforbruket blir jo bare småpenger i forhold. Så spørsmålet er hvordan du kan få dokumentert at denne laderen kun brukes til firmabilen og ay du derfor skal ha refundert installadjonskostnadene...
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

stefse

Det er forsåvidt et relevant spørsmål, selv om kostnaden ved montering av ladestasjonen er det viktigste å få dekt.
Jeg tror ikke Skattetaten kommer til å være vrang på dette, sålenge du gjør ditt beste for å dokumentere de faktiske forhold, og de tallene du kommer frem til er fornuftige. Da ser man gjerne på antall kjørte km og på eventuell dokumentasjon du kommer med fra ladestasjonen. De har også viktigere ting å gjøre enn å bruke tid på å undersøke at de 2000kr du hevder å ha brukt i strøm, ikke har gått med til å koke, hmm.. saft. ;)
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Egil Fonn

Har firmabil som lades fra privat strøm abonnement. Firma tok kostnad med montering av ladeboks og under måler som er montert på ladekurs. Måler avleses en gang pr. år og firma gjør opp iht. medgått kw/t. Vil skattemyndigheter sjekke nærmere er det bare å sammenligne kjørte km med kw/t forbruk. Stemmer tallene burde det ikke være grunn til bekymring.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

keepitsimple

Min erfaring er at skatteetaten er veldig grei så lenge du er ryddig og bare sier som det er.
Tesla Model S 75D - 2016 Solgt 2022
Model Y Long range - 2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA