Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Model S eller Model X - tre barn

Startet av JohanBorgen, tirsdag 30. januar 2018, klokken 10:24

« forrige - neste »

JohanBorgen

Hva anbefaler de erfarne brukerne her. Har tre barn, har behov for syv seter, og takboks. Sjelden bruk for henger, synes Model S er mye penere enn X, men er skeptisk til plassen. Kjøreopplevelsen betyr mye. Hva ville dere anbefalt?

Takk.

ludwig_holberg

S er jo selvsagt billigere med bedre rekkevidde. Selv foretrekker jeg også vanlige dører, bl.a. pga stort varmetap om vinteren når man åpner falkevingedørene (i praksis umulig å forvarme, enda mer så hvis tre unger så klyve inn i bilen, og kommer seg inn i baksetene osv). Når det er sagt så er ikke S en "reell" syvseter - det er litt upraktisk med inngang bak, og løfting inn i bagasjerom. Takboks er jo også en god del ekstra bøkkel. Så med tre barn ville jeg kanskje foretrukket en X, ihvertfall hvis normalen var at bakerste seterad var i bruk.

jkirkebo

Sitat fra: JohanBorgen på tirsdag 30. januar 2018, klokken 10:24
Hva anbefaler de erfarne brukerne her. Har tre barn, har behov for syv seter, og takboks. Sjelden bruk for henger, synes Model S er mye penere enn X, men er skeptisk til plassen. Kjøreopplevelsen betyr mye. Hva ville dere anbefalt?

Takk.

Hva skal takboksen brukes til? Ski eller bagasje?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øyvind.h

Om du har behov for 7 seter er X helt klart bedre enn S.
Rad 3 i S er kun for barn, og selv om de rett nok sitter bakovervendt lenger enn de ville gjort i ordinære seter er det ingen airbags eller sidebeskyttelse overhodet. Kun hardplast der hattehyllen hviler. Og ikke klimaanlegg baki. Barna mine syntes det var kult å sitte på rad 3 i S`en, men da forsvinner også all bagasjeplass.

X har større frunk, relativt god bagasjeplass bak rad 3 samt hengerfeste til bagasjeboks. Har selv Thule Easybag til hengerfeste, noe som er lettere og mer praktisk enn takboks. Forbruket øker heller ikke nevneverdig med denne montert, i motsetning til stor takboks som drar mye strøm på motorvei. Forbruksdifferansen kan fort utjevne seg om vi snakker S med takboks kontra X med bagasjeboks på hengerfeste på motorvei!

Når det gjelder barn inn-ut er falkevingedørene geniale. Stor og veldig praktisk åpning. Dørene i S`en er pga kupeens form spesielt uhensiktsmessige om man må hjelpe barn i barnesete.

X med seter på rad 3 har dobbel kupevarmer i følge de som har undersøkt den nærmere. Dvs 6kW til rad 1-2 og ytterligere 5-6kW til rad 3. Varme er dermed null problem, og rad 3 har også kjøling på sommeren.

Å hjelpe barn med seler i øsende regnvær samtidig som man selv står normalt oppreist og under tak med fwd over hodet er det ikke mange biler som kan konkurrere med :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

rsomby

Kjøreopplevelsen betyr mye sier du, da er S ganske betydelig bedre enn X. Mye tightere, mindre båtfølelse i svinger og ved raske rattutslag. Men det er vel mye mer bekvemmelig å komme både inn og ut av en X, og en har bedre oversikt.

nie

Sitat fra: JohanBorgen på tirsdag 30. januar 2018, klokken 10:24
Hva anbefaler de erfarne brukerne her. Har tre barn, har behov for syv seter, og takboks. Sjelden bruk for henger, synes Model S er mye penere enn X, men er skeptisk til plassen. Kjøreopplevelsen betyr mye. Hva ville dere anbefalt?

Takk.
Hvis du tenker på barna så sitter de bedre i baksetene på en Model X enn på benken i Model S. Mine gutter ønsker seg iallfall ikke tilbake til S-benken etter 4 mnd i separate elektriske seter i Model X.

Hva du, som sjåfør, liker best vet bare du. Jeg liker sittehøyden i X.
Har dere prøvekjørt?

Mons

Model S er litt mer sportslig, og første dag etter at jeg skiftet fra S til X savnet jeg det litt. Senere har jeg glemt det, og setter heller pris på romfølelsen og den store frontruten i X. Hele familien har det rett og slett mye bedre i Model X.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Tesla Model X100D 2017
Tesla Model S P85+ 2013 - solgt

Nasatech

Sitat fra: ludwig_holberg på tirsdag 30. januar 2018, klokken 11:13
S er jo selvsagt billigere med bedre rekkevidde. Selv foretrekker jeg også vanlige dører, bl.a. pga stort varmetap om vinteren når man åpner falkevingedørene (i praksis umulig å forvarme, enda mer så hvis tre unger så klyve inn i bilen, og kommer seg inn i baksetene osv). Når det er sagt så er ikke S en "reell" syvseter - det er litt upraktisk med inngang bak, og løfting inn i bagasjerom. Takboks er jo også en god del ekstra bøkkel. Så med tre barn ville jeg kanskje foretrukket en X, ihvertfall hvis normalen var at bakerste seterad var i bruk.

Hei.

Jeg har Model X og fire barn og forvarmer alltid. Jeg har ikke merket noe til at bilen blir kald og barna poengterer alltid at det er så deilig og varmt i bilen. Når man varmer opp bilen så er det ikke bare luften som blir varm, men alt inne i bilen. I tillegg tiner alle ruter slik at man slipper å børste og/eller skrape.

Veldig fornøyd med Model X. Hadde Model S før og det er til nød en 7-seter med de ekstra setene.

Model X er en fullverdig 7-seter (jeg har 6-seteren)

Nasatech


Jonce

Har et barn (baby) og valgte s. rett og slett fordi jeg liker designet på den mye bedre. Hjelper jo også at den er billigere og går litt lengre enn x. men med mer enn et barn så hadde jeg valgt x uten tvil.

MyMuffin

Model S har jo større bagasjeplass enn mange stasjonsvogner, for 2 små barn så duger da Model S bra.

Men uten tvil, med 3 barn så hadde det vært vanskelig, Model S støtter bare 2 barneseter i isofixen, samtidig så er "syvseter'n" en nødløsning som spiser mye bagasjeplass når folk sitter der.
Med tre barn er konklusjonen klar for min del - Model X

2024 Model 3 LR Highland
2022 Model Y (familietralla)
2021 Model 3 LR - Solgt i 2023
2019 Model 3 Base Perf - solgt i 2021
2019 Model 3 LR - konebil - solgt i 2022
2017 Model S 75D - solgt i 2019
2014 Model S 60 - solgt i 2017

GOS

Sitat fra: MyMuffin på onsdag 31. januar 2018, klokken 12:59
..Model S støtter bare 2 barneseter i isofixen....
..

2013 og 2014 modellene har 3 isofix fester bak
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Kristian O

Sitat fra: GOS på onsdag 31. januar 2018, klokken 13:53
Sitat fra: MyMuffin på onsdag 31. januar 2018, klokken 12:59
..Model S støtter bare 2 barneseter i isofixen....
..

2013 og 2014 modellene har 3 isofix fester bak
Ja, men det i midten er felles dei på kantane. Så du kan altså kun bruke 2 samtidig.
Når det er sagt så liker eg godt ekstraseta i S, men dei har begrensinger. Dårlig kjøling er nevnt, så det må man passe på når det er varmt. Ein anna ting er at dei kan ikkje brukast når ungane passerer ca 135cm.
Vi har 2 unger, og klarer oss fint med S. Blir den bytta ut så blir det enten 3 eller ny S
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Kristian O

Sitat fra: Kristian O på onsdag 31. januar 2018, klokken 18:16
Sitat fra: GOS på onsdag 31. januar 2018, klokken 13:53
Sitat fra: MyMuffin på onsdag 31. januar 2018, klokken 12:59
..Model S støtter bare 2 barneseter i isofixen....
..

2013 og 2014 modellene har 3 isofix fester bak
Ja, men det i midten er felles med dei på kantane. Så du kan altså kun bruke 2 samtidig.
Når det er sagt så liker eg godt ekstraseta i S, men dei har begrensinger. Dårlig kjøling er nevnt, så det må man passe på når det er varmt. Ein anna ting er at dei kan ikkje brukast når ungane passerer ca 135cm.
Vi har 2 unger, og klarer oss fint med S. Blir den bytta ut så blir det enten 3 eller ny S
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Kristian O

Sitat fra: Kristian O på onsdag 31. januar 2018, klokken 18:17
Sitat fra: Kristian O på onsdag 31. januar 2018, klokken 18:16
Sitat fra: GOS på onsdag 31. januar 2018, klokken 13:53
Sitat fra: MyMuffin på onsdag 31. januar 2018, klokken 12:59
..Model S støtter bare 2 barneseter i isofixen....
..

2013 og 2014 modellene har 3 isofix fester bak
Ja, men det i midten er felles med dei på kantane. Så du kan altså kun bruke 2 samtidig.
Når det er sagt så liker eg godt ekstraseta i S, men dei har begrensinger. Dårlig kjøling er nevnt, så det må man passe på når det er varmt. Ein anna ting er at dei kan ikkje brukast når ungane passerer ca 135cm.
Vi har 2 unger, og klarer oss fint med S. Blir den bytta ut så blir det enten 3 eller ny S
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA