Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hoppe over 15000km service ?

Startet av Sladd, tirsdag 30. januar 2018, klokken 09:59

« forrige - neste »

Sladd

Hei,
jeg har kjørt 16000km siden mai i fjor.

Ingen feil med bilen så langt.

Lurer på å hoppe over første service og bare ta 30000km til høsten ?

Hva er konsekvensene av å hoppe over første service ?
De gjør ikke mye akkurat på første service for å kreve 2500kr for den. Syns den er unødvendig.

Goggen123

Fungerer sikkert ikke så bra om du får et problem innenfor garantitiden og de spørs hvorfor du ikke har fulgt service - "synes den var unødvendig"  :laugh:

elektrolux

Helt enig med deg, men du kan jo sende spørsmålet til Hyundai og spør om det er noen viktige punkter som bør tas på 15 000 km. F.eks bytte av olje et sted.

Er servicen kun sjekk at alt fremdeles er på plass og virker blir det unødvendig å gå gjennom alt styret med å levere og hente og ikke minst betale for en ting du allerede er klar over.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

hsa77

Du kan vel få trøbbel med garantien? Reklamasjonsretten kan de ikke ta fra deg, men  ser for meg at det kan bli litt mer styr om verksted/forhandler er litt vanskelige fordi du valgte å droppe service. Da jeg hadde Zoen på 2. service fant verkstedet et par slitte bærekuler som de byttet på garantien fordi de mente at de burde holde lenger enn 2 år. Jeg hadde ikke merket at noe var galt og hadde nok kjørt med det slik til det eventuelt hadde blitt oppdaget på eu-kontroll året etter. Tviler på at du får byttet slike deler, som tross alt er slitedeler, på reklamasjon.  Jeg betaler gladelig et par tusen i året for at verkstedet skal gå over bilen og sjekke at alt er ok.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

Sladd

Tok og bestilte service...

Kan sikkert oppstå styr med garantien om noe skjer senere selv om den saken er lett å vinne, men veldig uenig med at første service skal taes på 15000km.
Hadde heller sagt 30000km eller 1år. Blir dumt å ta service 2 ganger årlig på en så ny bil om man kjører mye...

De gjør jo bokstavelig talt ingenting bortsett fra å sjekke noen punkter og oppdatere software.

Masto

Sitat fra: Slasto på tirsdag 30. januar 2018, klokken 13:03
Tok og bestilte service...

Kan sikkert oppstå styr med garantien om noe skjer senere selv om den saken er lett å vinne, men veldig uenig med at første service skal taes på 15000km.
Hadde heller sagt 30000km eller 1år. Blir dumt å ta service 2 ganger årlig på en så ny bil om man kjører mye...

De gjør jo bokstavelig talt ingenting bortsett fra å sjekke noen punkter og oppdatere software.
[/Jeg er meget enig med Siasto - det virker unødvendigt, det er vel kun bremset som kan være brugte og hvor brugte kan de være efter 15000 km med brug af regenerering??? Men jeg ville aldrig springe overgås garantien....
Hyundai Ioniq Premium 2018

hsa77

Sitat fra: Slasto på tirsdag 30. januar 2018, klokken 13:03
Tok og bestilte service...

Kan sikkert oppstå styr med garantien om noe skjer senere selv om den saken er lett å vinne, men veldig uenig med at første service skal taes på 15000km.
Hadde heller sagt 30000km eller 1år.
Slik er det på ZOE  så du har nok kjøpt feil bil!
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

Sladd

Sitat fra: hsa77 på tirsdag 30. januar 2018, klokken 19:05
Sitat fra: Slasto på tirsdag 30. januar 2018, klokken 13:03
Tok og bestilte service...

Kan sikkert oppstå styr med garantien om noe skjer senere selv om den saken er lett å vinne, men veldig uenig med at første service skal taes på 15000km.
Hadde heller sagt 30000km eller 1år.
Slik er det på ZOE  så du har nok kjøpt feil bil!

Crown

Er et tveegget sverd det der.

Vi vil jo gjerne at verkstedet og mekanikerne skal stå klare, ferskt oppdatert på bilen vår og i fine lokaler med alt dyrt utstyr som skal til, hvis det er noe som virkelig går galt med bilen. Men vi vil ikke betale noe for service, og bilene i denne klassen har ikke store marginer ved salg. Leie av lokaler, lønn til dyktige mekanikere, opplæring, lisenser, spesialutstyr, administrasjon etc - alt koster svært mye i Norge, og enda mer i byene. Tjener de ikke penger på noe så kan de ikke holde dette i drift og vi har ingen som står klare den dagen vi virkelig har behov for hjelp.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

tuono

Amen! For ikke å snakke om dem som tropper opp med feil på bilen. Med forventning om førsteprioritet, kaffe og lånebil. Og bilen har gjennomgående svenskstempla servicehefte......
Er ikke et bedre menneske enn at jeg, som mekaniker/kundemottager nok hadde prioritert "mine" kunder. Men så jobber jeg (heldigvis for alle) ikke i bransjen.

Sladd

#10
Sitat fra: tuono på torsdag 01. februar 2018, klokken 08:33
Amen! For ikke å snakke om dem som tropper opp med feil på bilen. Med forventning om førsteprioritet, kaffe og lånebil. Og bilen har gjennomgående svenskstempla servicehefte......
Er ikke et bedre menneske enn at jeg, som mekaniker/kundemottager nok hadde prioritert "mine" kunder. Men så jobber jeg (heldigvis for alle) ikke i bransjen.

Jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte av deres siste 2 kommentarer.
Altså, jeg kjøpte en ny bil som skal vare ut garantien uten at jeg skal måtte betale for det. Jeg har allerede betalt for bilen.
Om dere to smartasser ikke er mekanikere må dere forstå at på første service så skjer det absolutt ingenting, de går over noen punkter som karoseri, bremserør og generelt detaljer rundt. De bytter ikke en filter en gang.
De stikker inn en minnekort og oppgraderer kart og software som de fikk av leverandøren.
Hvis dere er mekanikere forstår jeg at dere skal gjøre dere viktig og betydelig i samfunnet, men helst vil jeg at det skal skje uten at det skal måtte gå på bekostning av meg.

Så dette kunne heller blitt satt opp på 1års kontroll eller 30.000km sammen med gjennomgang av bremsene/bremsefjærene og smøring der.
Og det at jeg skal måtte betale for at de skal sjekke ting som skulle vært i orden til å begynne med, er det ikke litt tullete?

tuono

Jeg vet hva som ble gjort av min forhandler på både 15K og 30K. Du må bare gi beskjed om du trenger utfyllende opplysninger.

Jeg vet også at du betaler null, nix og nada for "ting som skulle være i orden fra begynnelsen av". Derfor kjører de kampanjer med innkallelser i brevs form til eiere. Også er det noen mindre kampanjer som de tar i forbindelse med dine overbetalte og totalt unødvendige servicer. På akkurat samme måtan som alle andre produsenter gjør. Uansett drivstoff eller energikilde.

Crown

Det var da voldsomt, Slasto.

Dette var ikke spesielt ment mot deg, men generelt. Forumet her er fullt av de som drar til Sverige etc for å spare noen kroner, men konsekvensene er jo i ytterste fall at verksted her ikke har inntjening og må legge ned, evt at de må øke prisene til de som faktisk tar service her.

I forhold til fossilbiler er servicen utrolig mye billigere i utgangspunktet, koster to tanker bensin liksom.

Forresten må du ikke tro at de "får" noe av leverandøren :-) De må betale årlige lisenser for programvaren de benytter, det er opplæring av personell, lønn, skjema etc etc. Garantien forutsetter at bilen blir kontrollert årlig/hver 15.000km. Km-begrensingen er ikke spesielt gunstig hvis man kjører mye.  Men det at Hyundai vet at bilen blir kontrollert ofte av autorisert personell gjør jo også at de f.eks. har fri km garanti.

Jeg er ikke mekaniker, men jeg har en god formening om hva det koster å drive seriøs bedrift her i Norge av denne typen.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

geear

#13
Jeg er enig i at det er greit å støtte lokale forhandlere sånn i utgangspunktet, men dårlig samvittighet har jeg ikke for å verken skru hjemme i garasjen eller noe som helst annet av økonomiske valg jeg gjør. De fleste bilimportørene i Norge går så det griner økonomisk:

https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/trafikk/kvinne-44-steinrik-paa-bil/a/133238/
https://www.tv2.no/a/9272685/

Tydelig at reklamasjonene ikke tar knekken på noen her enn så lenge. Tror ikke man skal skylde svenskeservice på at en lokal forhandler forsvinner, da må man heller se på fortjenesten til importørene.

Crown

Over 10 år gamle tall, men importørene har nok til salt i såret ja, særlig Møller med sitt monopol. Hyundai har derimot ikke hatt så veldig mye å rope hurra for de siste 15 årene pga drivlinjer og modeller som ikke passet norske avgifter spesielt bra, så de er vel rimelig fornøyde nå og skalerer opp. Hyundaiforhandlere har typisk vært lokale og mindre forhandlere som ikke er i kjede, gjerne et sidemerke til et større merke, det i ferd med å endre seg litt nå som de har modeller som er populære igjen.

Men det kom sikkert skjevt ut dette her, blir kalt for besserwisser og det som er, poenget er at jeg ikke synes det er dyrt å ha service på en elbil når jeg sammenligner med hva det har kostet på fossilbiler opp gjennom årene. Og relativt sett står det i stil til resten av det norske prisnivået.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA