Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tetting av grill fungerer!

Startet av CitB59EL, mandag 29. januar 2018, klokken 21:41

« forrige - neste »

CitB59EL

Vi har nå tatt en tur med delvis tettet grill  på vår B klasse. Dette hadde stor innvirkning på rekkevidden! Som kjent er jo B klassen svært strøm tørst pga batteri oppvarming! Jeg har lagt merke til at ved mye snøvær så ligger det mye snø smeltet ved radiator og snø på panseret tiner lett og bilen "sluker" størm. Samtidig så faller effekt på E cell ganske fort selv om en har en del batteri igjen. Tok derfor å tettet nedre del av grillen og resultatet ble veldig fort synlig!
Vi kjørte rolig Stjørdal-Snåsa kroa /147 km i 1 smekk med ca 18 km igjen med Range+ aktivert (12 km resultat). Kom frem med 20,9 i forbruk iflg bil. Kjørte med 19-20 grader hele tiden-snittfart  62 km/t  Det var tildels kraftig snø vær over Snåsa. Vi har prøvd å kjøre denne strekningen flere ganger tidligere men har alltid måtte lade Steinkjer da vi ikke har hatt nok km til å komme til Snåsa kroa tidligere. Nå hadde vi 20 km og gå på ved Steinkjer og tok derfor sjansen.  Så dette vil vi fortsette med! Veldig enkel fiks som fungerer på vintern! Som kjent å leveres mange nye Diesel biler med slike tette deksel fra fabrikk-men dette finnes ikke til B klassen. Så her må en være litt peter smart:) En må selvsagt fjerne disse dekslene på sommer tiden!

RickI

 :+1: så bra at det hjelper! Har du kanskje bilder for DIY?

PaulusA

Mercedes B Electric Art 2016
Bor i Holmestrand, Vestfold

tomrh

Har tilsvarende erfaring med tetting av grill på Leaf. Forbruket gikk ned med ca. 1 kWh pr 100 km.
Lurer på om kanskje noe av besparelsen skyldes at iskald luft ikke lenger blåser rett inn i motorrommet og kjøler ned slanger fra klimaanlegget?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Egil Fonn

Kjørte med tilskåret papp plate bak radiator på min Belectrik for å hindre noe av kaldluften inn i motorrom.  Forbruk ble lavere pga mindre varmetap fra uisolerte varmerør mm i motorrom.
BMW i3 har løst dette med automatiske klaffer som stenger luftinntak i grillen ved lave temperaturer.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

erik e

This message previously only contained one or more inline attachment references all of which are now invalid.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

CitB59EL

Får ikke til å legge ut bilder. Men det jeg brukte var gammelt gulvbelg som vi hadde liggende. Dette ble klippet til nedre grill på fanger slik at hele bredden ble dekket. Tok så å dekket til delvis rad nr 2, men har åpning rett under mercedes stjerna slik at det kommer inn noe luft der å litt på sidene av platene mot lyktene.
La sort gaffa teip på øvre rad under pansert som er tettet helt.  Festet ale plater med hull med strips igjennom rett i plast gitter bak. Platene sitter bom fast! Ser nå at bilen sitt forbruk faller raskere enn mulig også ved små kjøring under 20 km. På langre turer har vi nærmest sommer forbruk ved forsiktig kjøring 8) Dvs ca 20-23 på Dash. 

Bilen ser ut til å kunne levere 13-15 mil også på vinteren ved bruk av Range+ og 19 grader på varmeapperat og snill kjøring.  Kjører på Nokian R2 205/60-16 med "platefelgene" fra Mercedes. 3.0 bar i dekkene. Svært fornøyd at en såpass enkel fiks betyr så mye! Grillen er nå tettet på C-zero og El Berlingoen å ser at rekkevidden ihvertfall ikke går ned! 

Egil Fonn

#7
Er nok et stort potensiale for bedre isolering mot varmetap fra elbiler. Kupe, motorrom, varmerør og batteri burde vert bedre isolert mot varmetap. Kan virke for at mange av elbilene er konstruert og isolert som fosilbiler der varme er overskudds varme som må bort.
I sommer varme er det klart behov for å kvitte seg med varme fra elbiler også. I kulde burde de vert bedre designet for å beholde varme.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

mb-lynet

MB burde vel etterhvert tilbydd dette som et produkt til B-electric.
Mercedes B-electric

jarand

Kan en kjøpe et slikt deksel noen plass ?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA